شرایط دریافت ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۳

مهدیه عزیزی
مهدیه عزیزی یکشنبه، ۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
شرایط دریافت ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۳

در این مطلب توضیحات و اطلاعات کامل و به‌روز درباره شرایط و روش‌های دریافت ارز مسافرتی، ارائه شده است.

بسیاری از مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، تصور می‌کنند که روند دریافت ارز مسافرتی بسیار سخت است و قید آن را می‌زنند؛ درصورتی‌که در‌حال‌حاضر (سال ۱۴۰۲) برخلاف سال‌های گذشته، دیگر احتیاج به مراجعه حضوری به شعبه‌های بانک، ارائه فیزیکی مدارک و پرکردن فرم‌های مختلف نیست و این فرایند می‌تواند تنها با نصب برنامه و ورود اطلاعات به‌صورت کاملا آنلاین انجام شود. با ما همراه باشید تا به‌طور کلی با ارز مسافرتی ۱۴۰۳ و نحوه دریافت آن بیشتر آشنا شوید.

همه چیز درباره ارز مسافرتی ۱۴۰۳:

ارز مسافرتی چیست؟

ارز مسافرتی، ارزی است که از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به متقاضیان سفر به خارج از ایران (البته نه هر کشور خارجی) تحت شرایطی و فقط یک‌ بار در سال تعلق می‌گیرد؛ فاصله بین دریافت ارز مسافرتی متقاضی باید بیشتر از ۳۶۵ روز باشد. این ارز به اصطلاح «کمک هزینه سفر» نیز نام دارد. شرایط دریافت آن هرساله متفاوت است و توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود.

مرد مسافر؛ منبع عکس: وب‌سایت indus.travel؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: وب‌سایت Indus.Travel، عکاس: نامشخص

ارز مسافرتی چقدر است؟

  • ارز مسافرتی برای مقاصد با ویزا یا بدون ویزا در سال ۱۴۰۲، مختص سفرهای هوایی: حداکثر ۵۰۰ دلار

در سال‌های قبل میزان ارز مسافرتی به‌نسبت کشور مقصد و نوع سفر متفاوت بود؛ به‌عبارتی اگر سفر هوایی بود و مقصد مربوطه الزام به دریافت ویزا داشت، ارز بیشتر و در مقصد بدون ویزا ارز کمتری به مسافر تعلق می‌گرفت. همچنین به سفرهای زمینی، ریلی و دریایی نیز ارز اختصاص داده می‌شد؛ اما در حال حاضر (سال ۱۴۰۲) هیچ‌کدام از این شرایط، ملاک دریافت ارز مسافرتی نیستند و فقط به سفرهای هوایی (فارغ از شرایط ویزا) تا سقف ۵۰۰ دلار ارز تعلق می‌گیرد.

ارز مسافرتی با سقف ۵۰۰ دلار، سالی یک‌بار به متقاضیان داده می‌شود

چنانچه مبلغ ۵۰۰ دلار کفاف هزینه‌های سفر شما را نمی‌دهد، می‌توانید نسبت به خرید ارز دولتی با مبلغ ۲,۰۰۰ دلار اقدام کنید. خرید این ارز با کارت ملی شهروندان ایرانی و بدون مدارک سفر نیز امکان‌پذیر است و فقط یک بار در طول ۳۶۵ روز می‌توان از این فرصت استفاده کرد.

تصویر دلار؛ منبع عکس: وب‌سایت cnbc.com؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: وب‌سایت Cnbc.com، عکاس: نامشخص 

ثبت نام ارز مسافرتی

از دو طریق می‌توان نسبت به ثبت‌نام ارز مسافرتی اقدام کرد:

  • ثبت نام از طریق پیام‌رسان «بله» متعلق به بانک ملی ایران
  • مراجعه حضوری به شعب ارزی «بانک ملت»  

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۲ شامل موارد زیر هستند:

  • تکمیل فرم درخواست ارز مسافرتی در بانک یا در پیام‌رسان بله
  • سن متقاضی دریافت ارز حداقل ۱۸ سال تمام باشد.
  • اصل و کپی گذرنامه ایرانی متقاضی (گذرنامه باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد) 
  • اصل و کپی ویزای کشور مقصد (برای تمام کشورها الزامی نیست.)
  • اصل و کپی کارت ملی (چنانچه کارت ملی المثنی باشد، ارائه برگه ثبت احوال الزامی است)
  • اصل و کپی بلیط سفر (هوایی)
  • ارائه رسید واریز عوارض خروج از کشور
  • شماره موبایل اعلامی باید به نام متقاضی دریافت ارز باشد.
  • تامین وجه ریالی در حسابی که به نام مسافر یا متقاضی دریافت ارز باشد.

اسکناس دلار روی نقشه؛ منبع عکس: وب‌سایت indus.travel؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: وب‌سایت Indus.Travel، عکاس: نامشخص

مراحل دریافت ارز مسافرتی

دریافت ارز مسافرتی از دو روش ثبت نام از طریق پیام‌رسان «بله» و مراجعه حضوری به بانک امکان‌پذیر است که در ادامه، مراحل هر روش‌، به تفکیک توضیح داده شده است.

مراحل دریافت ارز مسافرتی از طریق برنامه پیام رسان بله

برای دریافت ارز مسافرتی از طریق برنامه پیام رسان بله، ابتدا وارد برنامه و سپس وارد گزینه «خدمات» یا «بانک من» شوید. از بین پیشنهادها، «ارز مسافرتی» را انتخاب کنید.

در قسمت بعدی باید گزینه آبی‌رنگ یا سبزرنگ پایین صفحه با عنوان «درخواست ارز مسافرتی» را بزنید. به‌خاطر داشته باشید مراحل مشخصات فردی، اطلاعات پرواز، مشخصات ارز، پرداخت و دریافت رسید و دریافت ارز باید تکمیل شوند. 

ورود به برنامه بله برای ارز مسافرتی؛ منبع عکس: وب‌سایت logmedia.ir؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: وب‌سایت Logmedia.ir

صفحه مشخصات فردی، اطلاعاتی نظیر نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کدملی، کدپستی، شماره گذرنامه و تاریخ تولد را می‌خواهد و پایان این صفحه نیز درستی اطلاعات واردشده و اینکه مقیم ایران هستید باید تایید شود.

صفحه بعد، متن تعهدنامه قید شده است که آن‌ هم باید تایید شود.

در ادامه، تاریخ پرواز، نام فرودگاه یا باجه مبدا و کشور مقصد را وارد کنید. توجه داشته باشید که حداکثر فاصله زمانی بین درخواست ارز مسافرتی و تاریخ پرواز می‌تواند بین هفت تا دو روز باشد؛ امکان ثبت درخواست و دریافت ارز در فواصل زمانی بیشتر از یک هفته وجود ندارد.

مراحل دریافت ارز مسافرتی در برنامه بله ؛ منبع عکس: وب‌سایت logmedia.ir؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: وب‌سایت Logmedia.ir

در صفحه بعد نوبت انتخاب نوع ارز است که فقط گزینه دلار مشاهده می‌شود؛ سپس تعداد ارز را وارد کنید که در این گزینه نیز از ۱۰۰ تا ۵۰۰ دلار مجاز به انتخاب خواهید بود.

در آخر مبلغ نهایی بر اساس نرخ ارز انتخابی به‌علاوه هزینه استعلام از ثبت احوال، اعلام خواهد شد.

در مرحله پرداخت، کارت بانکی باید به نام شخص متقاضی و دریافت‌کننده ارز باشد. پس از پرداخت موفقیت‌آمیز، یک شناسه ۱۵ رقمی به متقاضی خرید ارز تعلق می‌گیرد.

کدرهگیری ارز مسافرتی در بله؛ منبع عکس: وب‌سایت logmedia.ir؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: وب‌سایت Logmedia.ir

بر اساس گفته مسئولان مربوطه در بانک ملی ایران و پیام رسان بله، خرید ارز از این طریق به‌صورت شبانه‌روزی و ۲۴ ساعته امکان‌پذیر است. مهم‌ترین مراکز برای دریافت ارز مسافرتی فرودگاه‌های امام خمینی تهران، اصفهان، شیراز، ارومیه، تبریز و اهواز هستند. برای این منظور مسافر باید با همان شناسه ۱۵ رقمی در روز پرواز به باجه بانک ملی فرودگاه مبدا (بعد از گیت خروجی) مراجعه کند و پس از احراز هویت، از متصدی شعبه، ارز خود را دریافت کند.

روش دیگر دریافت ارز مسافرتی ثبت‌نام‌شده در بله، مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز ریالی و ارزی بانک ملی در فرودگاه مبدا است. در این‌صورت با استفاده از گزینه خدمات بدون کارت وارد قسمت ثبت دستی این دستگاه شده و پس از درج شناسه ۱۵رقمی و کد ملی، اسکناس‌های ارز ثبت‌نامی خود را دریافت کنید.

دریافت ارز مسافرتی از دستگاه ای تی ام؛ منبع عکس: وب‌سایت bankemardom.ir، عکاس: نامشخص

منبع عکس: وب‌سایت bankemardom.ir، عکاس: نامشخص

مراحل دریافت ارز مسافرتی از طریق مراجعه حضوری به بانک

بانک ملی

پیام‌رسان بله متعلق به بانک ملی ایران است؛ بنابراین این بانک برای تخصیص ارز مسافرتی تا سقف ۵۰۰ دلار فقط به درخواست‌های ثبتی در بله ترتیب اثر می‌دهد.

همچنین برای دریافت ارز دولتی به مبلغ ۲,۰۰۰ دلار و با نرخ آزاد که موضوعی جدا از ارز مسافرتی محسوب می‌شود، باید به بانک ملی ایران مراجعه شود.

شماردن اسکناس دلار؛ منبع عکس: وب‌سایت aa.com.tr عکاس: نامشخص

منبع عکس: وب‌سایت Aa.com.tr، عکاس: نامشخص

بانک ملت

اگر انتخاب شما برای دریافت ارز مسافرتی به مبلغ حداکثر ۵۰۰ دلار بانک ملت است، می‌توانید به‌همراه مدارکی از جمله کارت ملی، گذرنامه با اعتبار حداقل ۶ ماه، بلیط سفر هوایی و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور به نام شخص متقاضی به یکی از شعبات ارزی منتخب این بانک مراجعه، پس از تامین وجه ریالی در حساب، نسبت به تکمیل فرم تقاضای خرید ارز اقدام کنید و رسید دریافت ارز را تحویل بگیرید. در آخر هم‌زمان با روز پرواز، می‌توانید با مراجعه به باجه بانک ملت که بعداز گیت خروجی فرودگاه مبدا مستقر است، اسکناس مورد نظر خود را دریافت کنید.

دلار و ریال کنار هم؛ منبع عکس: وب‌سایت mahcard.com؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: وب‌سایت Mahcard.com، عکاس: نامشخص

ارز مسافرتی ترکیه و سایر کشور ها

در حال حاضر به مسافران با مقصد کشورهای گردشگرپذیر مانند ترکیه حداکثر ۵۰۰ دلار ارز مسافرتی تعلق می‌گیرد.

درصورت تمایل به دریافت ارز مسافرتی حجاج برای سفرهای زیارتی به کشورهایی مانند عراق و عربستان، نام متقاضی باید در ?????? ?????? ?? ? ????? ثبت شود و روند دریافت ارز نیز توسط آن این سازمان به متقاضیان اعلام خواهد شد.

خرید در بازار ترکیه ؛ منبع عکس: وب‌سایت Traveldudes.com؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: وب‌سایت Traveldudes.com، عکاس: نامشخص

نرخ ارز مسافرتی

ارز مسافرتی نرخ ثابتی ندارد و با توجه به نوسانات بازار نرخ آن مشخص می‌شود. مبلغ این ارز به‌صورت روزانه در فواصل ساعت‌های ۹:۳۰ تا ۱۲:۳۰ توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پورتال این بانک یا سامانه مرکز مبادله ایران اعلام می‌شود. 

به‌طور کلی، قیمت ارز مسافرتی از قیمت آزاد آن پایین‌تر است؛ به همین علت مسافران ترجیح می‌دهند که موقع سفر خارجی از ارز سهمیه‌ای و مسافرتی استفاده کنند.

تصویر دلار؛ منبع عکس: وب‌سایت cnbc.com؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: وب‌سایت Cnbc.com، عکاس: نامشخص 

اگر تجربه دریافت ارز مسافرتی را دارید، لطفا نظرات و تجربه‌های خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

منبع عکس کاور: وب‌سایت Acfcs.org، عکاس: نامشخص

پرسش‌های متداول

ارز مسافرتی چقدر است؟ 

در حال حاضر (سال ۱۴۰۲) مبلغ ۵۰۰ دلار به متقاضیان سفر هوایی به کشورهای خارجی تعلق می‌گیرد. 

روش‌های دریافت ارز مسافرتی چیست؟

از طریق برنامه پیام‌رسان بله و مراجعه حضوری به شعب ارزی منتخب بانک‌ ملت می‌توان نسبت به دریافت ارز مسافرتی تا سقف ۵۰۰ دلار اقدام کرد.

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی چیست؟

حداقل ۱۸ سال سن، پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار، ویزا (درصورت نیاز)، رسید پرداخت عوارض خروج از کشور، بلیط هواپیما، کارت ملی دریافت‌کننده ارز، شماره همراه متعلق به شخص متقاضی، کارت بانکی جهت پرداخت ریالی (به نام دریافت‌کننده ارز یا مسافر باشد) و تکمیل فرم درخواست ارز (در پیام‌رسان بله یا در شعبه بانک)

مطالب مرتبط:

دیدگاه