تور مجازی: آسیاب بادی؛ نماد ملی هلند

سارا کرایی
سارا کرایی پنجشنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰
تور مجازی: آسیاب بادی؛ نماد ملی هلند

هلند، سرزمینی است که به داشتن گل‌های رنگارنگ و آسیاب‌های قدیمی شهره است. تور مجازی امشب به دو ویدیو تعاملی از این سرزمین زیبا اختصاص داده شده است. با کجارو همراه باشید.

پیش از این مقاله‌ای به آسیاب‌های بادی هلند اختصاص دادیم که می‌توانید با کلیک روی این لینک (تور مجازی: آسیاب های بادی‌ هلند) مقاله را بخوانید و از دیدن تصاویر پانورامای آن لذت ببرید. در این مقاله، بار دیگر سخن از آسیاب‌های بادی هلند است، اما این بار دو ویدیوی تعاملی از این آسیاب‌ها خواهید دید.

به لحاظ تاریخی، آسیاب‌های بادی در هلند مصارف بسیاری داشته‌اند و از مهم‌ترین ‌آن‌ها می‌توان به پمپاژ آب از زمین‌های پست به‌سمت رودخانه‌ها و در پس آب بند‌ها اشاره کرد. همچنین، در قرن چهاردهم، از نوع خاصی از آسیاب‌های بادی برای تخلیه آب تالاب‌ها استفاده می‌شد.

هلند

امروزه، بیش از ۱۰۰۰ آسیاب بادی در هلند وجود دارد که بعضی از آن‌ها هنوز برای زهکشی استفاده می‌شوند؛ مانند یک یا دو آسیابی که از قرن نوزده در شهر کیندریک باقی مانده است.‌ آسیاب مولن د آتر (Molen de Otter) هنوز در آمستردام برای زهکشی استفاده می‌شود. آسیاب مولن د واک (The Molen de Valk) در لیدن نیز مورد بازسازی قرار گرفته و از نو شروع به کار کرده است و حتی از آن به‌عنوان یک موزه استفاده می‌شود ـ  این موزه گواهی است بر تاریخ پربار آسیاب‌های بادی این منطقه. جای بسی تاسف است که کم‌کم با بلندتر شدن ساختمان‌ها و ایجاد سازه‌های جدید، همین تعداد آسیابی که هنوز استفاده می‌شوند توان خود را از دست می‌دهند و به مرور از کار خواهند افتاد.

سفر به هلند و بازدید از این آسیاب‌‌های دیدنی باید بسیار هیجان‌انگیز و جذاب باشد. هلندی‌ها بسیاری از مکان‌های تاریخی کشور خود را ترمیم و بازسازی کرده‌اند، مکان‌هایی که واقعا ارزش دیدن دارند. دومین شنبه ماه می هر سال در هلند «روز ملی آسیاب» در این کشور نام‌گذاری شده است. در این روز، درهای بیش از ۶۰۰ آسیاب بادی و آبی در سراسر کشور به روی بازدیدکنندگان گشوده می‌شود ـ فرصتی ناب برای دیدن برخی از قدیمی‌ترین آسیاب‌های تاریخی دنیا. پس اگر روزی گذرتان به این کشور دیدنی افتاد آسیاب‌های بادی را فراموش نکنید. یک راه فوق‌العاده برای دیدن این آسیاب‌ها استفاده از دوچرخه است. با هر یک از کارکنان دفاتر اطلاعات گردشگری در هلند که صحبت کنید شما را برای رسیدن به یک مسیر مناسب برای دیدن آسیاب‌ها راهنمایی خواهند کرد.

ویدیو تعاملی

برای مشاهده ویدیو تعاملی از مرورگرهای Internet explorer, Google chrome free icon Chrome,  Mozilla free icon Firefox Internet explorer free icon  استفاده کنید.

تور مجازی روزهای چهارشنبه، ساعت ۱۱:۳۰ شب در کجارو منتشر می‌شود. برای دسترسی به مقاله‌های این بخش به صفحه‌ی اختصاصی تور مجازی مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه