استانبول و راهکارهایی برای سفری جذاب به این شهر

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا شنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۰
استانبول و راهکارهایی برای سفری جذاب به این شهر

استانبول، پایتخت فرهنگی و گردشگری ترکیه، یکی از پرطرفدارترین مقصدهای گردشگری در میان گردشگران ایرانی است. در ادامه برای آشنایی با نکته‌های کاربردی در سفر به استانبول می‌پردازیم.

استانبول بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه است و نقش بسیار مهمی در فرهنگ و اقتصاد این کشور دارد. همچنین تنها شهر جهان است که پهنای آن در دو قاره (آسیا و اروپا) گسترده شده و ازاین‌رو، محل تلاقی شرق و غرب به یکدیگر است. به‌واسطه این موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر، استانبول دارای دیدنی‌ها و جاذبه‌های بی‌نظیری از قصر‌ها و مسجد‌های عثمانی تا کلیسا‌های رومی و از جنگل و جزیره و دریا تا حمام‌های تاریخی را در خود جای داده است.

برای داشتن برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای سفر خود، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی استانبول را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم، سفر راحت‌تر و بهتری به ترکیه داشته باشید.

دیدنی‌های جالب، تفریح‌های رنگارنگ، مسافت نزدیک، فرهنگ، غذاهای لذیذ و البته هزینه نسبتا ارزان‌تر سفر به استانبول، آن را به یکی از مقصدهای پرطرفدار گردشگران ایرانی در ایام تعطیلات تبدیل کرده است؛ ولی چگونه می‌توان در مدتی کوتاه سفری جذاب و مقرون به‌صرفه را در این شهر زیبا تجربه کرد؟

موزه کارت

آیا در سفر به استانبول قصد بازدید از موزه‌ها و مکان‌های تاریخی را دارید؟ برای این کار می‌توانید تنها با پرداخت ۸۵ لیر (کارتی ۳ روزه) و ۱۱۵ لیر (کارتی ۵ روزه) را برای بازدید رایگان از موزه‌ها و مکان‌‌های تاریخی مانند کاخ توپ‌قاپی (Topkapı Palace) و مسجد ایاصوفیه تهیه کنید. همچنین با استفاده از این کارت می‌توانید از تخفیف ویژه فروشگاه‌ها و رستوران‌های منتخب بهره‌مند شوید. حتی دارندگان این کارت نیازی به انتظار در صف‌های طولانی را نیز ندارند.

تنگه بسفر

سفر به استانبول

تور دریایی تنگه بسفر و تماشای منظره استانبول از قایق یکی از تفریح‌های موردعلاقه گردشگران است. این تورها دارای قیمت بسیار مناسبی (در حدود ۳ یورو) هستند و در حین نوشیدن یک استکان چای داغ می‌توانید ضمن سفری کوتاه (۹۰ دقیقه‌ای) میان آسیا و اروپا، مناظر زیبای جاذبه‌های استانبول از قبیل قلعه روملی حصار، جزایر پرنس، قلعه گالاتا، مسجد کبود و روستای آرناوت‌کوی را تماشا کنید. البته در صورت تمایل می‌توان برای گشت دریایی از تاکسی‌های دریایی نیز استفاده کرد.

بخش آسیایی

سفر به استانبول

منطقه کاراکوی (Karakoy) در حومه استانبول دقیقا در نقطه مقابل کادیکوی (Kadikoy) قرار دارد. این بخش آسیایی یکی از تاریخی‌ترین میدان‌ها به نام یل دییرمنی (Yeldegirmeni) مزین به ویلاهای سبک فرانسوی و آپارتمان‌های ایتالیایی است. علاوه بر این، چایخانه‌های بوتیک و کافه‌های گیاه‌خواران در امتداد بلوار اصلی، اسکله سوکاک (Iskele Sokak) قرار دارند. همچنین در این میدان می‌توان نمایشگاه‌های آثار هنری را در کنار اجراها تماشا کرد. میدان یل دیییرمنی در روزهای شنبه محل تجمع کارگاه‌های آشپزی نیز است.

تور دوچرخه سواری

سفر به استانبول

تورهای دوچرخه‌سواری یکی دیگر از گزینه‌های گردش در خیابان‌های کلان‌شهر استانبول است. البته این تورها با استقبال گردشگران نیز مواجه شده‌اند. این تورها از نزدیکی سلطان احمد و بازار بزرگ استانبول شروع شده و در نوار ساحلی شاخ طلایی (Golden Horn) یا منطقه کادیکوی به طول ۴۵ کیلومتر ادامه‌ می‌یابد. این تور ۳ ساعته می‌توان ضمن ثبت عکس‌های یادگاری در تنگه بسفر و منطقه اروپایی استانبول و استفاده از خوراکی‌ و نوشیدنی، کرایه دوچرخه و کلاه ایمنی را تنها با پرداخت ۴۵ یورو تجربه کرد.

خرید سوغاتی

سفر به استانبول

آیا قصد تهیه کتاب به‌عنوان سوغات مناسب و البته ارزان از استانبول را دارید؟ برای تهیه پوستر فیلم‌ها و کتاب می‌توانید به راسته صحاف‌های فرمان (Ferman) در خیابان کمرآلتی (Kemeralti) مراجعه کنید. همچنین پاساژ اصلیحان (Aslihan) در اتنهای خیابان استقلال مرکز عرضه کتاب‌های دست دوم آگاتا کریستی و نسخه مجله‌های قدیمی است. علاقه‌مندان به کتاب‌های هنری نیز می‌توانند به مینوآ (Minoa) در خیابان سلیمان صبا مراجعه کنند.

از جمله سایر مراکز تهیه سوغات ارزان در استانبول می‌توان به خیابان کاراباش (Karabas)، مرکز فروش آثار هنری، و فرانسیز ایش گچیدی (Fransiz Is Gecidi) اشاره کرد که برای تهیه یادگارهای با الهام از هنر عثمانی مانند دفترچه یادداشت، شیشه‌ها و همچنین صرف غذاهای دریایی از محصولات تنگه بسفر مراجعه کنید.

تماشای فوتبال

سفر به استانبول

تماشای شهرآورد و همچنین بازی‌های باشگاه‌های پرطرفدار استانبول شامل فنرباغچه، گالاتاسرای و بشیکتاش خالی از لطف نیست، زیرا طرفداران هر یک از این تیم‌ها در ورزشگاه‌ها و در محیطی دوستانه با شور حرارت خاصی به تشویق تیم محبوب خود می‌پردازند. البته برای ورود امن به ورزشگاه‌ها به‌ویژه برای افراد خارجی بهتر است ابتدا به‌صورت آنلاین در وب‌سایت passo.com.tr/en ثبت‌نام و سپس اقدام به تهیه بلیط کرد. نکته قابل‌توجه اینکه هر سه تیم امسال میزبان تیم‌های برتر اروپایی در لیگ قرمانان و جام باشگاه‌های اروپا خواهند بود.

باغ‌های مخفی

سفر به استانبول

استانبول با وجود جمعیت ۱۴ میلیونی دارای فضای شهری سرسبزی است و از فضای سبز آن می‌توان برای استراحت و پیک‌نیک استفاده کرد. بنابراین، اگر پس از گشت‌وگذار و بازدید از جاذبه‌های استانبول به‌دنبال جایی آرام برای استراحت و رفع خستگی هستید، می‌توانید به برخی از مناطق از جمله پارک ییلدیز (Yildiz Park) در منطقه بشیکتاش و در مقابل کاخ دولمه باغچه (Dolmabahce) مراجعه کنید. همچنین منطقه اسکودار (Uskudar) در آن سوی تنگه بسفر و در جوار گورستان آرام حیدرپاشا یادگارهایی از رشادت‌های مجاهده سربازان در طول جنگ‌های اول و دوم جهانی را در خود جای داده است.

منطقه تاریخی بالات (balat)

سفر به استانبول

منطقه تاریخی بالات محل اقامت جمعیت یهودی و یونانی ساکن ترکیه است و آثاری نظیر کلیسای تاریخی کورا (Chora) و کنیسه آریدا (Ahrida) در این منطقه قرار دارند. بر اساس پروژه اتحادیه اروپا در حدود ۱۰۰ مورد از بناهای این منطقه بازسازی و منطقه اطراف آن‌ها کملا پاکسازی و رنگ‌ آمیزی شده‌اند. همچنین تعدادی از آن‌ها به کافه تغییر کاربری داده‌اند.

حمام ترک

سفر به استانبول

بازدید از حمام‌‌های سنتی ترک یکی از کارهایی است که بیشتر گردشگران در صدر برنامه‌های خود قرار می‌دهند. این حمام‌ها در مرکز شهر از قیمت بسیار مناسبی برخوردار هستند؛ برای مثال، در صورت تمایل می‌توان به یکی از این حمام‌های تاریخی واقع در منطقه اسکودار به نام چینی‌لی حمام (Cinili Hamam) فقط با پرداخت ۹ یورو وارد شد. البته برخی از این حمام‌‌ها مانند کیلیچ علی پاشا (Kilic Ali Pasa) از امکانات لوکس‌تری برخوردار هستند و بالطبع هزینه ورودی آن‌ها نسبت به سایر حمام‌ها گران‌تر (۳۵ یورو) است.

دیوارهای شهر

سفر به استانبول

دیوارهای قدیمی در منطقه اروپایی شهر و در امتداد شاخ طلایی دریای مرمره (در سال ۴۱۳ میلادی) برای محافظت از حمله آتیلا، رهبر قوم هون، با ۹۶ قلعه و به طول ۸ کیلومتر ساخته شده است. در سال ۱۸۸۹، برای ایجاد مسیر اورینت اکسپرس سوراخی در ناحیه شمالی این دیوارها ایجاد شد. همچنین از بالاترین نقطه این منطقه می‌توان مسجد مهرماه سلطان را مشاهده کرد.

مطالب مرتبط:

منبع theguardian

دیدگاه