آخرین خورشیدگرفتگی سال ۹۵ در ۸ اسفند رخ می دهد

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۵
آخرین خورشیدگرفتگی سال ۹۵ در ۸ اسفند رخ می دهد

آخرین خورشیدگرفتگی سال ۹۵ در حالی در روز یکشنبه، ۸ اسفندماه رخ می‌دهد که این پدیده زیبای نجومی از ایران قابل‌مشاهده نیست.

خورشیدگرفتگی (کسوف) زمانی رخ می‌دهد که سایه ماه روی سطح زمین می‌افتد. در این وضعیت ماه بین زمین و خورشید قرار دارد. در حقیقت خورشیدگرفتگی اختفای خورشید توسط ماه است.

در آخرین ماه سال ۹۵ آخرین خورشیدگرفتگی نیز رخ می‌‎دهد که به گفته محققان این حوزه، این پدیده نجومی از ایران قابل‌مشاهده نیست.

خورشیدگرفتگی

«مهندس مسعود عتیقی»، مدیر انجمن نجوم آماتوری بیان کرد:

دوهفته پس از وقوع ماه گرفتگی نیم‌سایه در اواخر بهمن ماه، در روز یکشنبه، ۸ اسفندماه جاری آخرین واقعه مهم نجومی سال ۱۳۹۵ رخ خواهد داد.

وی این خورشیدگرفتگی را از نوع خورشیدگرفتگی حلقوی دانست و ادامه داد که این رخداد نجومی در ساعت ۱۵ و ۴۵ دقیقه به وقت ایران به‌صورت جزئی آغاز می‌شود و در ساعت ۱۶ و ۴۵ دقیقه گرفت خورشید کامل خواهد شد.

عتیقی با تاکید بر اینکه در ساعت ۱۸ و ۲۸ دقیقه روز یکشنبه ۸ اسفندماه این گرفت به میانه خواهد رسید، خاطرنشان کرد:

در این زمان حداکثر گرفت را ناظران در مسیر خورشیدگرفتگی به‌صورت حلقوی شاهد خواهند بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری زمان پایان مرحله اول این خورشیدگرفتگی را در ساعت ۲۰ و یک دقیقه ذکر کرد و افزود که مرحله دوم گرفت جزئی تا ساعت ۲۱ و ۱۵ دقیقه ادامه خواهد داشت.

وی به بیان محل‌های مشاهده این خورشیدگرفتگی پرداخت و افزود:

این خورشیدگرفتگی در اقیانوس‌های منجمد جنوبی، آرام، اطلس و هند قابل‌مشاهده بوده و در بخش‌های خشکی نیز ساکنان آمریکای جنوبی و غرب و جنوب قاره آفریقا شاهد رخداد این پدیده نجومی هستند.

به گفته وی، رصد پدیده زیبای خورشیدگرفتگی باید تحت نظر افراد مجرب و با استفاده از عینک‌های ویژه و تلسکوپ یا تجهیزات نجومی مجهز به فیلتر صورت گیرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه