فورت الکساندر، قلعه ای در نزدیکی سن پترزبورگ

عدنان ایرانی
عدنان ایرانی پنجشنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۳۰
فورت الکساندر، قلعه ای در نزدیکی سن پترزبورگ

 «فورت الکساندر» قلعه‌ای در خلیج فنلاند است که سال‌ها قبل جهت دفاع در برابر حملات دشمنان ساخته شد و پس از چندین سال‌ تبدیل به یک جاذبه مشهور گردشگری شده است. برای شناخت بیشتر آن با کجارو همراه باشید.

شهر «سن پترزبورگ» (Saint Petersburg) در راس خلیج فنلاند در «دریای بالتیک» (Baltic Sea)، یک‌ بار توسط رشته‌ قلعه‌های خلیج محافظت شد. بیشتر این قلعه‌ها در اطراف جزیره «کاتلین» (Kotlin) ساخته شده‌اند که در وسط گردنه باریک خلیج در ۳۰ کیلومتری سن پترزبورگ واقع شده‌اند.

فورت الکساندر، سن پترزبورگ

بعضی قلعه‌ها همچنین در لب ساحل خلیج، میان جزیره ساخته شده‌اند. آن‌ها در کنار یکدیگر دفاعی قوی در برابر حملات دشمن از دریا ارائه می‌کنند.

ساخت‌وساز این قلعه‌ها خیلی زود بعد از تاسیس سن پترزبورگ آغاز شد. به خاطر جنگ بزرگ شمالی در سال ۱۷۰۰ تا ۱۷۰۲، ساختن این قلعه‌ها تسریع شد.

در طول دو قرن، روسیه به تقویت ساخت این منطقه ادامه داد و بیش از ۴۰ قلعه بین ساحل جنوبی و شمالی خلیج فنلاند تاسیس کرد. تقریبا نیمی از این قلعه‌ها در جزایر مصنوعی ساخته شده‌اند.

فورت الکساندر، سن پترزبورگ

قلعه فورت الکساندر

یکی از مشهورترین قلعه‌ها در خلیج فنلاند، قلعه فورت الکساندر (Fort Alexander) است. این قلعه، توسط «پادشاه نیکولای» (Emperor Nikolay) ساخته شده و بعد از برادرش «الکساندر اول» (Alexander I۹) نام‌گذاری شده است.

مانند خیلی از قلعه‌ها در خلیج، فورت الکساندر روی یک جزیره مصنوعی بین سال‌های ۱۸۳۸ تا ۱۸۴۵ ساخته شده است.

پایه و اساس آن شامل بیش از ۵۵۰۰ توده ۱۲ متری رانده شده به بستر دریا برای تقویت زمین است. سپس این توده ۱۲ متری با یک لایه‌ از شن، یک لایه بلوک بتنی و یک لایه ورقه گرانیت پوشیده می‌شود. بالای این‌ها، یک سازه بیضی شکل با یک حیاط که در مرکزش است، وجود دارد.

حضور قلعه در جنگ‌ها

این قلعه ۵۴۰ متری ۳ طبقه به‌همراه اتاق کافی برای مستقر شدن هزار مرد داشت. ۱۰۳ توپ در قلعه به‌همراه فضای اضافی روی سقف برای ۳۴ اسلحه در قلعه وجود داشت.

گرچه هیچ‌وقت قلعه در عملیات نظامی شرکت نکرد، اما این قلعه یک نقش حیاتی در «جنگ کریمه» (Crimean War) اجرا کرد. در واقع این قلعه زمانی از پایگاه نیروی دریایی روسیه در «کرونشتات» (Kronstadt) در مقابل حمله نیروی دریایی سلطنتی و ناوگان فرانسه محافظت کرد. حضور قلعه در اینجا کافی بود تا از حمله دشمنان به سن پترزبورگ جلوگیری به عمل آید.

با این حال، با ورود به قرن ۲۰، قلعه اهمیت دفاعی خود در برابر توپ خانه مدرن و گلوله توپ منفجر شده را از دست داد.

فورت الکساندر، سن پترزبورگ

تبدیل شدن به آزمایشگاه

در سال ۱۸۹۷، قلعه فورت الکساندر به یک آزمایشگاه برای بیماری‌های خطرناک و کشنده مانند وبا، کزاز، حصبه، تب مخملک، عفونت استاف و استرپتوکوک تبدیل شد. اما به‌ خاطر آزمایش باکتری یرسینیا که باعث طاعون خیارکی می‌شد، این قلعه مشهور شد. این بیماری فورت الکساندر را به قلعه طاعون تغییر نام داد.

بعد از اینکه در سال ۱۹۱۷ کومونیست‌ها مالکیت قلعه را به دست گرفتند، آزمایشگاه بسته شد و قلعه به نیروی دریایی روسیه تحویل داده شد. نیروی دریایی تجهیزات درون قلعه را ذخیره کرده بود تا اینکه در سال ۱۹۸۳ رها شد.

در اواخر دهه ۹۰ و اوایل ۲۰۰۰، فورت الکساندر به یک محل برای مهمانی‌های خصوصی تبدیل شد.

فورت الکساندر، سن پترزبورگ

امروزه این قلعه به یک جاذبه مشهور گردشگری تبدیل شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه