رهایی از دام مرگ؛ از سرگردانی در دریا تا سقوط هواپیما (قسمت اول)

حمید حسن‌زاده
حمید حسن‌زاده دوشنبه، ۷ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
رهایی از دام مرگ؛ از سرگردانی در دریا تا سقوط هواپیما (قسمت اول)

اشخاصی که توانستند از چنگال مرگ بگریزند داستان این تکاپو را روایت می‌کنند. با کجارو همراه شوید تا درباره دشوارترین شرایط بقا بخوانید.

تاریخ بشر لبریز از نمونه‌های اعجازگونه بقا و پایداری است. کشتی‌های گم‌گشته در وسعت اقیانوس، سقوط هواپیماها بر کوه‌پایه‌های یخ زده، سفر در شرایط دشوار آب‌وهوایی جزو این دست تجربه‌های صعب محسوب می‌شود.

با این‌ وجود روایت‌های فوق‌العاده‌ای از استقامت مردمان عادی در برابر آماج حوادث وجود دارد، مردمانی که تا لحظات واپسین روحیه خود را نباختند و در آخر نجات یافتند.

ماجرای کشتی Essex

کشتی Essex

یکی از مشهورترین موارد تاریخی مرتبط به نجات یافتن، داستان کشتی اسسکس است که به سال ۱۸۲۰ توسط نهنگی غرق شد. تعدادی از اعضای گروه ماه‌ها بر پهنه‌ی جنوبی اقیانوس آرام سرگردان بودند.

پس ۵ ماه که به امید یافتن خشکی همراه با آدم‌خواری سپری شد، هشت بازمانده کشتی نجات یافتند. کشتی اسسکس منبع الهام «هرمان ملویل» برای نگارش رمان «موبی دیک» و کتاب «در دل اقیانوس» اثر ناتانئیل فیلبریک بوده است. کارگردان شهیر «ران هاوارد» فیلمی بر مبنای کتاب فیلبریک ساخته است.

اد استافورد

اد استافورد

استافورد اولین انسانی بود که تا سال ۲۰۰۹ تمام طول رود آمازون را با پای پیاده پیموده است. این ماموریت ۸۶۰ روز به طول انجامید و اد در حین آن مستندی تلویزیونی تهیه می‌کرد و در این پروسه رکورد گینس را دریافت کرد.

اخیرا استافورد خود را در جزیره‌ای خالی از سکنه در اقیانوس آرام جنوبی محبوس کرده است. به چه دلیل؟ برای اینکه بتواند ۶۰ روز بدون تجهیزات (به غیر از دوربین فیلم‌برداری‌اش) زنده بماند.

استافورد در ۲۰۱۲ ماموریت را به پایان رساند و مستند‌های تحسین‌برانگیز خود را در بریتانیا و آمریکا منتشر کرد. او اکنون در حال نوشتن کتابی درباره‌ی این تجربه است.

خوزه سالوادور آلوارنگا

خوزه سالوادور آلوارنگا

بنا به گفته‌ی خودش، خوزه سالوادور پس از اینکه ۱۳ ماه در اقیانوس آرام سرگردان بوده سرانجام در جزیره Ebon Atoll ساحل می‌گیرد. او به ناجیان خود گفته که در سپتامبر ۲۰۱۲ از مکزیکو با هدف رسیدن به ال سالوادور عزیمت کرده است، اما طوفانی ناگهانی تمامی برنامه‌های او را بهم می‌ریزد.

اگر بیانات خوزه حقیقت داشته باشد، داستان او درخور کتابی تاریخی است. مشکل اینجا است که در روایت او برخی تناقضات و ناپیوستگی‌ها وجود دارد و برخی همین موارد را به باد انتقاد گرفته‌اند. تا حدی که او در ماه آوریل تحت آزمایش با دستگاه دروغ‌سنج قرار گرفت.

تیم راگبی اوروگوئه

تیم راگبی اوروگوئه

در ۱۳ اکتبر ۱۹۷۲ هواپیمایی که حامل تیم راگبی اوروگوئه بود در دامنه کوه آند سقوط کرد. ۲۹ نفر کشته شدند و ۱۶ نفر جان سالم به در بردند. پس از اینکه عملیات‌های جست‌و‌جوی برای نجات آن‌ها از ادامه بازماند تعدادی از بازماندگان برای کمک پیدا کردن شروع به حرکت کردند.

پس از گذشت ۱۰ روز و طی کردن ۵۵ کیلومتر راه، سرانجام نجات یافتند. پس از ۷۲ روز تتمه بازماندگان هم از بلا رهایی یافتند. علاوه بر منابع موجود در هواپیما، بازماندگان برای حفظ بقای خود همچنین به آدم‌خواری روی آوردند. این وقایع در فیلم سینمایی «Alive» به تصویر کشیده شده است.

آرون رالستون

آرون رالستون

آرون پنج روز و هفت ساعت بود که در دره‌ای در جنوب‌شرقی یوتا گرفتار شده بود. بازوی راست او زیر تخته‌سنگی گیر کرده بود و اجازه نمی‌داد که محل را ترک کند و به جست‌و‌جوی کمک بشتابد. بنابراین مجبور شد دست خود را تا آرنج قطع کند تا بتواند به محلی امن بازگردد.

علاوه بر این شرایط محیطی فوق‌العاده سخت، آرون تجربه‌ی سال ۲۰۰۳ خود را در دوربینش ضبط کرده است. هفت سال بعد فیلم «۱۲۷ ساعت» بر اساس این واقعه فیلم‌برداری شد.

ماهیگیران مکزیکی

ماهیگیران مکزیکی

در سال ۲۰۰۶ ماهیگیران مکزیکی، خسوس ویدانا لوپز، سالوادور اردونز و لوسیو رندون که در اقیانوس آرام در نزدیکی جزایر مارشال بی‌هدف شناور بودند توسط یک قایق ماهیگیری ژاپنی نجات یافتند.

آن‌ها در فضای ۷۷ هزار کیلومتری اقیانوس آرام سرگردان بودند و پس از اینکه جان سالم به در بردند به هاوایی منتقل شدند. پس از ۱۰ ماه این اولین خشکی‌ای بود که مشاهده می‌کردند.

هریسون اوکن

هریسون اوکن

پس سه روز ماندن در آب، هریسون اوکن در ۲۸ می ۲۰۱۳ توسط شیرجه‌زنان ساحل نیجریه پیدا می‌شود. آشپز و تنها بازمانده کشتی ۱۲ نفره تمام سه روز را در یک حباب هوا گذرانده بود و در قسمت زیرین کشتی واژگون شده به تله افتاده بود.

داگلاس ماوسون

داگلاس ماوسون

کاوشگر استرالیایی داگلاس ماوسون تنها فردی بود که در دسامبر ۱۹۱۲ از سفری اکتشافی سه-نفره‌ای به قطب جنوب جان سالم به در برد. دو همراه او (بلگریو نینیس و خاویر مرتز) قبل از اینکه مرکز برسند جان دادند: نینیس با بیشتر آذوقه‌ها از شکافی افتاد و مرتز در مسیر حدود ۵۰۰ کیلومتری به مرکز مرد.

ماوسون که از گرسنگی، کم‌آبی و سرمازدگی شدید فرسوده شده بود پس از ۳۲ روز به مرکز بازمی‌گردد. آنجا متوجه می‌شود که کشتی چند ساعت پیش او حرکت کرده و او را آنجا رها کرده تا به‌آرامی جان بدهد. در این تصویر ماوسون در سمت راست است.

مطالب مرتبط:

منبع AllDay

دیدگاه