خطرات ناشی از گردشگری پزشکی

کسری مجیدی
کسری مجیدی سه شنبه، ۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
خطرات ناشی از گردشگری پزشکی

مسافرت برای درمان بیماری امری است طبیعی که همه‌ساله شاهد آن هستیم؛ اما زمانی که این سفر تنها برای عمل زیبایی انجام گیرد، با قصه‌ی دیگری مواجه هستیم. با کجارو همراه باشید تا پیامدهای این موضوع را بررسی کنیم.

سفر کردن به کشوری دیگر برای درمان بیماری امری است که برای سالیان سال مرسوم است. بسیاری از بیماران به دلیل عدم وجود امکانات درمانی در کشورشان قصد سفر کرده و تمامی مراحل درمانی خود را، از عمل گرفته تا بستری شدن، در کشور ثانویه‌ای می‌گذرانند. به این پدیده «گردشگری پزشکی» می‌گویند که یکی از شاخه‌های «گردشگری سلامت» است.

تا اینجای کار همه چیز طبق روال است اما قضیه زمانی فرق می‌کند که از کشوری به کشور دیگر سفر کردن فقط برای عمل زیبایی و نه‌چندان ضروری باشد. به این معنا که مردم به دلیل‌های مختلف، اعم از هزینه کمتر و نتیجه‌ی بهتر، به کشور ثانویه‌ای برای عمل‌های زیبایی و نه درمانی، سفر کنند.

این پدیده چندی است که در کشورمان نیز در حال وقوع است. مردم مختلفی از سرتاسر جهان، حتی چهره‌های سرشناس، تنها برای عمل‌های زیبایی، مانند عمل زیبایی بینی، به ایران سفر می‌کنند.

برای مثالی دیگر، به‌طور متوسط سالانه ۷۵۰۰۰۰ نفر آمریکایی برای خدمات درمانی و عمل‌های زیبایی به کشورهای خارج از آمریکا سفر می‌کنند. معمولا علت این کار، هزینه‌ی کمتری است که برای آن‌ها در قیاس با کشور خود در پی دارد.

اخیرا وزارت بهداشت آمریکا اطلاعاتی را فاش کرده که بیانگر این مسئله است که این گونه عمل‌های زیبایی، مانند عمل خارج کردن چربی از بدن، که در کشورهای خارج از خاک آمریکا انجام می‌شود، خطر عفونت را در بیمار افزایش می‌دهد.

در ماه آگوست ۲۰۱۳ دکتری در ایالت «مریلند» آمریکا، دو زنی را که از ابتلا شدن به عفونت در اثر عمل زیبایی در کلینیکی در جمهوری دومینیکن رنج می‌بردند، درمان کرد. این در حالی است که آن دو زن اظهار داشتند که همین مشکل برای یکی دیگر از آشنایان‌شان در ایالت «ماساچوست» پس از انجام عمل در همان کلینیک، به وجود آمده است. در نتیجه مشخص شد که محل انجام این عمل‌ها توسط باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها، آلوده شده است.

در پی این اتفاقات، تحقیقات گسترده‌ای با کمک سازمان پیشگیری و درمان آمریکا پیرامون این وقایع آغاز شد. درنتیجه‌ی این تحقیقات ۲۱ نفر که به این باکتری‌ها مبتلا شده بودند در ۶ ایالت آمریکا شناسایی شدند. تمامی این ۲۱ نفر فقط برای عمل زیبایی خود به جمهوری دومینیکن سفر کرده بودند.

عفونت در عمل زیبایی

بر اساس مقاله‌‌ی منتشرشده در مجله‌ی رسمی سازمان پیشگیری و درمان آمریکا، یک نفر از هر ۲ نفری که عمل‌های زیبایی خود را، نظیر کوچک کردن شکم یا خارج کردن چربی با ساکشن، در این کشور انجام داده‌اند، به این باکتری مبتلا شدند. نکته دیگر این است که ۱۳ نفر از این تعداد در همان کلینیک عمل کرده‌اند. کلینیکی که به گفته وزیر بهداشت جمهوری دومینیکن اکنون تعطیل شده است.

علت پیدایش این باکتری مشخص نیست اما این سازمان معتقد است وجود کوچک‌ترین عنصر غیر استریل می‌تواند زخم را دچار عفونت کند.

پس از صحبت با بیماران، ۹۰% آن‌ها اذعان داشتند اصلی‌ترین دلیل سفر آن‌ها به کشوری دیگر برای عمل‌های زیبایی، هزینه‌ی به‌ مراتب پایین‌تری بود که متقبل می‌شدند. بعضی بیان کردند این هزینه تا ۸۸% کمتر از هزینه‌ی همان عمل در کشور خودشان است. در جواب نحوه‌ی آشنا شدن با کلینیک‌ها، مردم راه‌های گوناگونی مثل آگهی‌های تلویزیونی، اینترنت یا از طریق دوستان و آشنایان را شمردند.

در برخی از کشورها هزینه‌ی عمل تا ۸۸% کاهش پیدا می‌کند

به گفته‌ی سازمان پیشگیری و درمان آمریکا، گردشگری پزشکی پدیده‌ای نوین است که با سرعت زیادی در حال گسترش است. از طرفی، علت و دلیل روی‌دادن این گونه اتفاقات باید ریشه‌یابی شود تا بیماران خطراتی را که ممکن است آن‌ها را تهدید کنند، بیشتر بشناسند.

سازمان‌های بهداشتی تاکنون به‌صورت رسمی مخالفت خود را با گردشگری پزشکی اعلام نکرده‌اند. همان‌طور که اشاره کردیم، مردم به‌ خودی‌ خود برای این کار اقدام می‌کنند و تمامی مراحل را به‌صورت شخصی جلو می‌برند.

امروزه با پیشرفت ارتباطات، این‌چنین پدیده‌هایی امکان‌پذیر شده است. به‌گونه‌ای که افراد به‌ تنهایی محل، پزشک و نحوه‌ی عمل زیبایی خود را تعیین می‌کنند. در حالی که این کار با توجه به عدم در اختیار داشتن دانش و اطلاعات کافی، می‌تواند عواقب خطرناکی را در پی داشته باشد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه