بوئینگ 787 دریم لاینر سری 10، رویای آسمان های بوئینگ در رقابت پهن پیکرها

عماد جعفری
عماد جعفری یکشنبه، ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
بوئینگ 787 دریم لاینر سری 10، رویای آسمان های بوئینگ در رقابت پهن پیکرها

بوئینگ 787 دریم لاینر سری Boeing 787-10 Dreamliner) ۱۰)، به تازگی با حضور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا رونمایی شد. به روایت شکست تا اوج رویای آسمان بوئینگ و مقایسه آن با رقیب دیرینه اش ایرباس می‌پردازیم. با کجارو  همراه باشید.

با ورود سری ۱۰ از دریم لاینر یا رویای آسمان‌های بوئینگ، پهنه آسمان در تسخیر این پهن‌پیکر بی‌نظیر قرار می‌گیرد. ایرباس مهم‌ترین رقیب بوئینگ حالا با اختلاف فاحشی رقابت را به رقیب نوپرداز خود باخته است. نخست نگاهی داریم به آغاز تا به امروز هواپیماهای سری دریم لاینر بوئینگ، سپس از برتری‌های این پهن‌پیکر یکه‌تاز خواهیم گفت و در پایان وضعیت دو رقیب دیرینه، ایرباس و بوئینگ را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.

رویای آسمان‌های بوئینگ

ماجرا این‌طور آغاز شد؛ پروژه‌ی سونیک کروزِر بوئینگ، با تمرکز نابجا بر سرعت بالا و بی‌توجهی به مصر سوخت شکست ‌می‌خورد، میلیون‌ها دلار پول بوئینگ به باد می‌رود، وقت آن می‌رسد که بوئینگ با یک هواپیمای انقلابی به صحنه رقابت با ایرباس برگردد. بوئینگ به خوبی درک کرده بود که بازار روز بیشتر از هر چیزی تشنه یک هواپیمای دوربرد با ظرفیت بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر است.

بوئینگ 787

سال ۲۰۰۲ : شکست پروژه سونیک کروزر، شکست بوئینگ...

شرکت بوئینگ با بازخوردهای منفی بسیاری از سراسر دنیا مواجه می‌شود، به‌جای سرعت اضافه، مصرف سوخت را بهینه کنید. بوئینگ راهبرد خود را ناکارآمد می‌یابد، پروژه  شکست می‌خورد و حالا میلیاردها دلار از سرمایه این شرکت بربادرفته...

سال ۲۰۰۳ : رویای آسمان‌ها (دریم لاینر) مملو از امید...

شرکت بوئینگ در ساخت هواپیمای جدید خود از کامپوزیت کربن استفاده می‌کند برای انتخاب نام این هواپیماهای نسل جدید از میان ۵۰۰۰۰ نظرسنجی می‌کند، رویای آسمان‌ها لقب هواپیماهای جدید می‌شود...

دسامبر ۲۰۰۳، 7E7 ، شروع دوباره...بوئینگ 787

شرح تصویر: طرح اولیه هواپیمای 7E7 و تفکیک ساختار براساس سازنده ( منبع تصویر:کادالیست)

طرح نهایی ساخت تصویب می‌شود، 7E7 عنوان این سری از هواپیما خواهد بود...

آوریل ۲۰۰۴، شروع نسبتا خوب...

شرکت ژاپنی آل نیپون ایرویز با ۵۰ سفارش از این هواپیما مشتری اولیه این هواپیماها می‌شود، مشتری اولیه بودن گاهی تا ۵۰ درصد تخفیف همراه خواهد داشت...

دسامبر ۲۰۰۴، نا امیدی دوباره...

بوئینگ سال میلادی را با ۵۶ سفارش به پایان می‌برد، تعدادی بسیار کمتر از آنچه انتظار داشته...

ژانویه ۲۰۰۵، تغییر دوباره...

نام طرح توسعه هواپیمای ۷ئی۷ (7E7) به ۷۸۷ تغییر یافت، طرح رسمی هواپیما، نوید یک طراحی پیچیده را می‌دهد...

دسامبر ۲۰۰۵، سالی که انگار نکو بود...

سال ۲۰۰۵ با ۲۳۲ سفارش دریافت بوئینگ ۷۸۷ به پایان می‌رسد، مجموع سفارش ۲۸۸.

جولای ۲۰۰۶، ایرباس احساس خطر می‌کند...

محبوبیت بوئینگ کار دست ایرباس می‌دهد، آن‌ها مجبور می‌شوند طرح اولیه را A۳۵۰  به A۳۵۰ XWB ارتقا بخشند.

دسامبر ۲۰۰۶، دریافت سفارش بیش‌ازحد انتظار

بوئینگ  در سال ۲۰۰۶ با ۱۶۰ سفارش دریافت می‌کند ، مجموع سفارش ۴۴۸.

دسامبر ۲۰۰۷، رویای آسمان‌ها محقق می‌شود...

۳۶۹ سفارش دیگر در سال ۲۰۰۷ عنوان بیشترین سفارش قبل از پرواز را به بوئینگ ۷۸۷ می‌دهد. حالا مجموع سفارش به ۸۱۷ فروند رسیده و رویای آسمان‌های بوئینگ محقق می‌شود...

حالا بوئینگ ۷۸۷ برای تمام دنیا شناخته شده است...

بوئینگ 787

این هواپیما در کلاس هواپیماهای دوموتوره قرار می‌گیرد. بوئینگ دو پیشرانه توربین پروانه‌ای برای این هواپیما در نظر گرفته، یکی Trent 1000 ساخت کمپانی بریتانیایی رولز رویس و دیگری سری موتورهای موفق GEnx-1B ساخت جنرال الکتریک آمریکایی.

یکی از برتری‌های این هواپیما بر دیگر رقیبان، استفاده گسترده از مواد کامپوزیتی در بدنه اصلی هواپیما است، به‌طوری که ۵۰ درصد از بنده اصلیِ ۷۸۷ از این مواد ساخته‌شده، و در  کاهش وزن ۷۸۷ تأثیر چشم‌گیری گذاشته است. این در حالی است که در ایرباس آ-۳۵۰، رقیب اصلی دریم لاینر، ۳۵ درصد از بدنه اصلی هواپیما از این مواد تشکیل‌شده، تفاوت فراوان و برتری دهنده  است. سیستم خلبان خودکار این هواپیما پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به دیگر هواپیماهای بوئینگ کرده و در داخل کابین هم سعی شده طراحی تا حد امکان ساده باشد. دکمه‌ها در نمایشگرها خلاصه شده تا خلبان بتواند با سرعت عمل بیشتری در مواقع ضروری عمل کند.

استفاده گسترده از مواد کامپوزیتی و کم کردن وزن باعث شده ۷۸۷ نسبت به نسخه قبلی خود ۷۶۷، ۲۰ درصد بازدهی بیشتری داشته باشد.

بوئینگ این هواپیما را، با توجه با کاربرد، در سه مدل تولید می‌کند. ۷۸۷- ۸، ۷۸۷-۹ و ۷۸۷-۱۰.

سفارش بوئینگ 787

شرح: تعداد سفارش‌ها (رنگ آبی) و هواپیماهای تحویل داده شده(رنگ سبز) بوئینگ 747 (منبع تصویر: گزارش سایت رسمی بوئینگ)

سال ۲۰۱۱، اولین سفارش‌های ۷۸۷-۸ تحویل می‌شود...

۷۸۷-۸ با حداکثر ظرفیت ۲۴۲ صندلی (کلاس سه)، حداکثر بار مجاز ۲۲۸ تن (وزن کل)، برد ۱۵۲۰۰ کیلومتری و باکی با ظرفیت ۱۲۶ هزار لیتر.

سال ۲۰۱۴، بوئینگ ۹-۷۸۷ را وارد صحنه می‌کند...

۷۸۷-۹ با حداکثر ظرفیت ۲۸۰ صندلی (کلاس سه)، حداکثر بار مجاز ۲۵۱ تن، برد ۱۵۷۰۰ کیلومتری و باکی با ظرفیت ۱۳۸ هزار لیتر.

۱۷ فوریه ۲۰۱۷، پهن‌پیکری که رویای آسمان‌هاست...

۷۸۷-۱۰ با حداکثر ظرفیت ۳۲۳ صندلی (کلاس ۳)، حداکثر بار مجاز ۲۵۱ تن، برد ۱۳۰۰۰ کیلومتری و باکی با ظرفیت ۱۳۸ هزار لیتر.

بوئینگ 787

مقایسه عملکرد پهن پیکرهای بوئینگ و ایرباس

براساس آنچه آمارها نشان می‌دهند، از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴، شرکت ایرباس ۸۹۳۳ سفارش دریافت کرد و ۴۸۲۴ فروند هواپیما تحویل داد، در حالی که بوئینگ ۸۴۲۸ سفارش دریافت کرد و ۴۴۵۸ فروند هواپیما تحویل داد. شاید بتوان با توجه به این ارقام، در کل شرکت بوئینگ را شرکتی خوش‌قول‌تر از ایرباس دانست هرچند که در مجموع هر دوی این شرکت‌ها تاخیرهای زیادی در تحویل سفارش‌های خود دارند. به دلیل رقابت شدید بین این دو شرکت، هر یک از این دو مدام دیگری را به دریافت کمک‌های غیرعادلانه از دولت خود متهم می‌کند.

ایرباس به تازگی مدعی شده است که در حال حاضر ۵۷ درصد از کل بازار را به لحاظ تعداد سفارش‌ها در دست دارد چون در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۰۳۶ فروند هواپیما سفارش گرفته است و این می‌تواند تضمینی باشد برای تداوم تولیدات شرکت طی یک دهه آینده. این در شرایطی است که رقیب آمریکایی آن یعنی بوئینگ، تعداد هواپیماهای پهن‌پیکر بیشتری فروخته است و علاوه بر آن در مجموع تعداد بیشتری هواپیما در سال ۲۰۱۵ تحویل داده است. طی سال ۲۰۱۵ بوئینگ در مجموع ۷۶۲ هواپیما به ارزش کل ۱۲۵ میلیارد دلار تحویل داده در حالی که ایرباس ۶۳۵ فروند هواپیما به ارزش کل ۶/ ۹۱ میلیارد دلار تحویل داده است. هر دو شرکت اما در سال ۲۰۱۵ با افت شدید سفارش‌ها مواجه شدند، چون تقاضا در بازار هوافضای جهان پس از یک دوره رونق، کاهش یافته بود.

قیمت 

 بوئینگ و ایرباس قیمت

شرح تصویر: مقایسه قیمت فروش پهن پیکرهای 787 بوئینگ و A350 و A380 ایرباس (منبع: الکس گیگ)

 همانطور که در تصویر دیده می‌شود، بوئینگ قیمت تمام شده بسیار پایین‌تری نسبت به ایرباس ارائه می‌دهد، بنابراین تعداد سفارش‌ها و محبوبیت بوئینگ به راحتی قابل درک است.

مصرف سوخت

مصرف سوخت بوئینگ ایرباس

شرح تصویر: مقایسه هزینه سوخت پهن پیکرهای 787 بوئینگ و A350 و A380 ایرباس (منبع: الکس گیگ) 

میزان سوخت مصرفی و هزینه سوخت، درسی بود که بوئینگ از پروژه شکست خورده‌اش گرفته بود، بنابراین این اختلاف فاحش و برتری نسبت جای تعجب ندارد.

ظرفیت مسافر

ظرفیت مسافر ایرباس بوئینگ

شرح تصویر: مقایسه ظرفیت مسافر  پهن پیکرهای 787 بوئینگ و A350 و A380 ایرباس (منبع: الکس گیگ)

ایرباس اما، همین سفارش‌هایش را مدیون برتری‌هایی نظیر گنجایش بالاتر و ظرفیت سوخت بیشتر است. تعداد صندلی‌های یک ایرباس A380 می‌تواند تا هشتصد و شصت و هشت عدد ارتقا یابد.

بیشتر بخوانید:

Neo 330 امید ایرباس برای رقابت با دریم‌ لاینر

Neo 330 ایرباس

«Neo - نئو» مخفف «New Engine Option» و به‌معنای «گزینه موتور جدید» است. «۳۳۰» پرنده‌ای با دو دهه قدمت است که ایرباس قصد دارد با تغییرات موتوری و تعویض نوک بال‌های آن، دامنه و بهره‌وری آن را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد. ایرباس قصد دارد این هواپیما را به‌عنوان جایگزینی ارزان‌تر از نسخه پیشرفته «بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر» به بازار عرضه کند. دو مدل تولیدشده نخست این هواپیما در سال جاری میلادی پرواز و در سال ۲۰۱۸ وارد بازار خواهند شد.

خاورمیانه عرصه رقابت آینده هوایی

تعداد هواپیما خاورمیانه

شرح تصویر: تعداد هواپیماهای فعال و خارج از سرویس در خاورمیانه طی دو دهه گذشته (منبع: چهاردهمین همایش ایرفاینانس در خاورمیانه)

طی دو دهه گذشته تعداد هواپیماهای در حال سرویس در خاورمیانه از ۲۲۴ عدد به ۱۲۶۲ افزایش داشته است، این یعنی رشد ساله ۹ درصد تعداد هواپیماهای خریداری شده در منطقه خاورمیانه. وضعیت جدید ایران اوضاع را از این هم پر اهمیت‌تر کرده و از این روست که سلیقه خریداران خاورمیانه و نیز تصمیم‌گیری آن‌ها در تعیین برنامه‌های این دو غول هوایی دنیا موثر خواهد بود.

در همین رابطه مطالعه کنید:

مطالب مرتبط:

دیدگاه