در هنگام نبود جا در پرواز چه باید کرد؟

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۵
در هنگام نبود جا در پرواز چه باید کرد؟

آیا تاکنون پیش آمده تا ساعت‌ها در فرودگاه منتظر بمانید و به هنگام دریافت کارت پرواز متوجه شوید که ظرفیت هواپیما پر شده و جایی در هواپیما برایتان باقی نمانده است؟ در چنین مواقعی چه باید کرد؟

یکی از اشتباه‌های رایج خطوط هوایی فروش بلیط‌ بیش از ظرفیت هواپیما است؛ در چنین وضعیتی بحران پیچیده‌ای در سیستم پروازها ایجاد شده و در عین سردرگرمی مسافران، شرکت‌ها ملزم به یافتن جای خالی برای مسافران جامانده در پروازهای بعدی هستند.

این کار علاوه بر ایجاد صدمه‌های مادی و معنوی برای مسافران، همانند مواردی از قبیل تاخیر یا لغو پروازها، موجب خدشه‌دار شدن وجهه خطوط هوایی نیز می‌شود. ولی در صورت بروز چنین وضعیتی چه می‌توان کرد؟ آیا از قوانین مربوطه اطلاع دارید؟

برای خرید بلیط هواپیما می‌توانید با استفاده از کجارو می‌توانید ارزان‌ترین بلیط هواپیما به مقصد مورد نظر خود را از بین پیشنهاد ده‌ها فروشنده معتبر بلیط هواپیما در کشور یافته و بلیط خود را به آسانی و با پایین‌ترین قیمت تهیه کنید.

سفر هوایی

اولین نکته در رابطه با این مسئله این است که خطوط هوایی به هیچ عنوان پایبند برنامه‌های پروازی خود نیستند؛ به عبارت دیگر، شرکت‌های هوایی به مسافران وعده می‌دهند تا آن‌ها را از نقطه‌ای به نقطه دیگر جابه‌جا کنند ولی ضمانتی در مورد رعایت زمان‌بندی پروازها ندارند و در صورت وارد شدن هرگونه خسارتی مانند از دست دادن قرارداد تجاری بر اثر تاخیر پرواز باید بسیار خوش شانس باشید تا شرکت هوایی خسارت وارده را جبران کند؛ زیرا هیچ سند قانونی یکسانی برای اجرا و رعایت از سوی کلیه شرکت‌های هوایی وجود ندارد و هر شرکت مجاز به وضع قانون و سیاست‌های خود است.

در حقیقت، تنها شرایطی که شرکت‌های هوایی ملزم به جبران خسارت هستند، فروش بیش از اندازه بلیط هواپیما است. در چنین وضعیتی کلیه خطوط هوایی پیشنهاد مشابهی را ارائه می‌دهند: سفر با اولین پرواز آن شرکت. در صورت تاخیر یک یا دو ساعته در رسیدن به مقصد شرکت ملزم به پرداخت دویست درصد وجه بلیط یک سره (در حدود ۶۵۰ دلار) و تاخیر بیش از دو ساعت موجب پرداخت چهارصد درصد (در حدود ۱۳۰۰ دلار) خواهد بود.

حال مشکل پیش آمده این است که اغلب مسافران این وجه را به‌صورت کامل دریافت نمی‌کنند؛ در این رابطه، ایر هلپ (Air Help) نرم افزار جدیدی است که در مورد محاسبه خسارت دریافتی به مسافران کمک می‌کند. در سال گذشته، هر یک از مسافران مازاد ظرفیت ۳۹۱ تا ۴۳۹ دلار دریافت کردند، ولی طبق محاسبات ایر هلپ این مبلغ در حدود ۶۴۳/۶۰ دلار بود.

سفر هوایی

همچنین در صورت نبود جا در پرواز، شرکت‌های هوایی می‌توانند در پروازهای سایر شرکت‌ها – در صورت وجود توافق‌نامه قبلی – برای مسافران خود جا رزرو کنند و در غیر این صورت تنها گزینه پروازهای بعدی خود آن شرکت خواهد بود.

البته بلایای طبیعی مانند طوفان یا حوادث غیرمترقبه مانند بمب‌گذاری خارج از کنترل شرکت‌های هوایی هستند و شرکت‌های هوایی ملزم به پرداخت خسارت در چنین شرایطی نیستند. فقط در صورت بروز خطا از جانب شرکت هوایی و اقامت اجباری مسافر در فرودگاه هنگام شب، شرکت ملزم به اسکان مسافران است. همچنین، برخی از خطوط هوایی به هنگام تاخیر در پروازهای خود به‌صورت اختیاری خوراکی و آشامیدنی در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

درمجموع، بهترین راه‌حل مطالعه و آگاهی از خدمات و قوانین جاری شرکت هوایی مربوطه پیش از پرواز است؛ برای این کار، پیش از تهیه بلیط بهتر است به صفحه رسمی شرکت هوایی در شبکه‌های اجتماعی مراجعه کرده و نظرات مشتریان را مطالعه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع outsideonline

دیدگاه