سفر ۵ روزه به رم

حامد شاه‌محمدی
حامد شاه‌محمدی چهار شنبه، ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
سفر ۵ روزه به رم

رم شهری است که روی تاریخی چندین هزار ساله بنا شده است. با برنامه سفری ۵ روزه از این شهر همراه کجارو باشید.

رم، پایتخت کشور ایتالیا، بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور است و همچنین مرکز ناحیه‌ی «لاتزیو» محسوب می‌شود. همچنین این شهر با مساحت ۱۳۶,۲۸۷ کیلومتر مربع، وسیع‌ترین شهرداری ایتالیا شناخته می‌شود.

به‌ندرت پیش می‌آید که تاریخ، هنر، مد و غذاهای دل‌چسب را در یک مکان و در کنار هم ببینید.

جزایر آفتابی، آسمان آبی، دریاچه یخبندان شمال، آتش‌فشان گداخته جنوب، گشتن در تاکستان‌ها، چشم‌انداز شهری و بیشترین تعداد بندرهای تاریخی ثبت شده در یونسکو را در این کشور خواهید دید. در ادامه با توریستی‌ترین جاذبه‌های این شهر در طی ۵ روز آشنا خواهیم شد.

روز اول | روز دوم | روز سوم | روز چهارم | روز پنجم

روز اول

مسیرهای روز اول

موزه «واتیکان»

سفر رم

این موزه که به قرن شانزدهم مربوط می‌شود دارای ساختمانی پیچیده است و روی چند هکتار زمین قرار گرفته است. در این موزه قطعات بسیار زیادی نگهداری می‌شوند که می‌توانید ساعات بسیار زیادی را صرف تماشای آن‌ها کنید. موزه‌ واتیکان ۹ مایل طول دارد. باور بر این است که دور زدن کامل در این حلقه حتی اگر فقط یک دقیقه برای تماشا و تحسین هر اثر نقاشی وقت صرف کنید، چهار سال طول می‌کشد. علاوه بر این، گردشگران در موزه مذکور می‌توانند از راهنماها نیز برای درک بهتر تاریخ استفاده کنند.

  • ساعات بازدید از ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر
  • یکشنبه‌ها تعطیل

بیشتر بخوانید:

کلیسای «سیستین» (Sistine)

سفر رم

کلیسای «سیستین» یک کلیسای بزرگ و معروف در شهر «واتیکان» است و در کاخ رسالت قرار گرفته که اقامتگاه رسمی پاپ محسوب می‌شود. سقف اعجاب‌انگیز کلیسا، پوشیده از نقاشی‌های مذهبی (از جمله نقاشی معروف آفرینش آدم، اثر میکل آنژ) است.

  • حدفاصل زمانی از موزه تا کلیسا ۲۰ دقیقه پیاده

قلعه (Sant’Angelo)

سفر رم

قلعه‌ی (Sant’Angelo)، به‌عنوان آرامگاه برای امپراتور «هادرین» (Hadrian) در اواخر قرن اول میلادی ساخته شد. در طول تاریخ از این مکان به‌عنوان اقامتگاه پاپ‌ها و حتی زندان هم استفاده شده است. همان گونه که در کد «داوینچی» نشان داده شد، این قلعه یک گذرگاه دارد که به «واتیکان»، کوچکترین کشور جهان، منتهی می‌شود. در طول تابستان کنسرت‌هایی در تراس‌های این بنا اجرا می‌شود و طی زمستان در محیط بیرونی یک میدان برای اسکیت‌سواری روی یخ ایجاد می‌شود.

  • ساعات بازدید از ۹ صبح تا ۷:۳۰ شب
  • حدفاصل زمانی از کلیسا تا قلعه ۴ دقیقه با تاکسی، ۱۱ دقیقه با اتوبوس و ۱۹ دقیقه پیاده

میدان «ناوونا» (Navona)

سفر رم

قدمت این میدان تاریخی به قرن اول میلادی بر می‌گردد. این محوطه‌ی عمومی در قرن پانزدهم میلادی به بازار اصلی شهر تبدیل شد و اکنون نمونه‌ی بی‌نظیری از معماری و هنر باروک است.

  • حدفاصل زمانی از ۱۵ دقیقه با تاکسی

روز دوم

مسیرهای روز دوم

کولوسئوم

سفر رم

آمفی‌تئاتر بیضی شکل «کولوسئوم» بزرگ‌ترین بنای ساخته شده‌ی جهان در نوع خود محسوب می‌شود که در ساخت آن از مصالحی همچون بتن و ماسه شن استفاده شده است. این بنای باشکوه تحت نظر امپراتور «تیتوس فلاویوس وسپاسیانوس» در سال ۷۲ پس از میلاد درست در سمت شرقی فروم رومی ساخته و حدود ۸ سال بعد و در زمان فرمانروایی جانشین و پسر بزرگش «تیتوس فلاویوس سابینوس وسپاسیانوس» تکمیل شد.

  • ساعات بازدید از ۸:۳۰ صبح تا ۳:۳۰ ظهر

بیشتر بخوانید:

پالاتین هیل (Palatine Hill)

سفر رم

بدون شک رم در زمان‌های گذشته با تمام مکان‌های شگفت‌انگیزی که داشت، نیازمند یک مرکز فرماندهی و انجمن بود که (Palatine Hill) نامیده می‌شد. در این منطقه طبقه اشرافی زندگی می‌کردند و گردشگران با سفر به آمفی‌تئاتر «کولوسئوم» می‌توانند به بازدید از این مرکز فرماندهی و بخش‌های مختلف نیز بپردازند. البته بهتر است در سفر خود به این منطقه، یک راهنما داشته باشید تا توضیحات بیشتری را در اختیارتان قرار دهد و به خرابه‌های آن روحی دوباره ببخشد.

  • حدفاصل زمانی از کولوسئوم تا «پالاتین هیل» ۵ دقیقه پیاده

فروم رومی (Roman Forum)

این محوطه‌ی تاریخی که با بناهای تاریخی مهم و متعددی احاطه شده است، در مرکز شهر رم قرار دارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایتالیا است. فروم در واقع نوعی فضای باز شهری در معماری روم باستان است. این فضاها کاربردهای گوناگونی داشته‌اند؛ رای‌گیری‌ها، سخنرانی‌های عمومی، جشن‌های پیروزی و نبردهای گلادیاتورها در این اماکن برگزار می‌شدند و به‌نوعی محل تجمع عمومی شهر بودند.

ویرانه‌‌های پرستشگاه‌های باستانی هم در این محل باقی مانده‌اند. این مجموعه دارای مجلس قانون‌گذاری، سالن سخنرانی و سالن اجتماعات بوده و هنوز هم آثار به‌جامانده از این مراکز و ادارات در قسمت‌های شمالی، شرقی و جنوبی فروم دیده می‌شود. در آن دوران، بخش جنوبی فروم رومی به‌عنوان مرکز بازرگانی مورد استفاده قرار می‌گرفته و اکثر داد‌ و ستدها در این محل انجام می‌شده است. بسیاری از بخش‌های این مجموعه‌ی وسیع در زمان جولیو سزار امپراتور بزرگ روم ساخته شده و در زمان امپراتور آگوستو به پایان رسیده است.

  • حدفاصل زمانی از «پالاتین هیل» تا «فروم رومی» ۱۳ دقیقه پیاده

بیشتر بخوانید:

کلیسای «پانتئون» (Pantheon)

سفر رم

اگر می‌خواهید سفری به ۲۰۰۰ سال پیش داشته باشید، کلیسای «پانتئون» یک مکان عالی برای این سفر است. طراحی داخلی این بنا گردشگران را شگفت‌زده می‌کند. کف این کلیسا از سنگ مرمر پوشانده شده و در طول زمان تغییرات کمی در آن صورت گرفته و در حال حاضر شباهت بسیار زیادی به زمان تاسیس خود دارد. حفاظت این ساختمان در جهان کم‌نظیر است.

  • ساعات بازدید از ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر
  • حدفاصل زمانی از «فروم رومی» تا کلیسا ۶ دقیقه با تاکسی، ۱۴ دقیقه با اتوبوس و ۱۸ دقیقه پیاده

روز سوم

مسیرهای روز سوم

کلیسای مریم مقدس

سفر رم

کلیسای مریم مقدس، بزرگ‌ترین کلیسای رم و یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای این شهر است. این کلیسا در حدود سال ۴۴۰ توسط پاپ ششم بنا نهاده شد. طراحی داخلی این مکان نمونه‌ای از شاهکارهای موزائیکی صده پنجم است.

بیشتر بخوانید:

فواره‌ی تروی (Trevi)

سفر رم

فواره‌ی «تروی» که احتمالا مشهورترین فواره‌ی جهان محسوب می‌شود، همیشه جمعیت زیادی را در اطراف خود پذیرا است، خصوصا در شب که زوج‌های جوان برای گرفتن عکس به این مکان هجوم می‌آورند. پس اگر دوست دارید شبی رومانتیک را به‌همراه همسرتان سپری کنید فواره‌ی «تروی» مکان مناسبی برای این امر است. یادتان باشد که دو سکه به‌همراه داشته باشید تا در این فواره بیندازید، یکی برای عشق‌ و دیگری برای خوش‌شانسی، چراکه کمک می‌کند دوباره به رم بازگردید! (نوعی رسم و اعتقاد در رم)

  • حدفاصل زمانی از کلیسا تا فواره ۷ دقیقه با تاکسی و ۱۱ دقیقه با اتوبوس

پله‌های اسپانیایی (Spanish Steps)

سفر رم

پله‌های اسپانیایی یک راه‌پله بزرگ و بلند است که در رم و (Pizza di Spagna) واقع شده است. این راه‌پله در سال ۱۷۲۰ ساخته شده و در بین مردم محبوبیت بسیاری دارد و افرادی هم در این منطقه به تماشای رفت و آمد مردم می‌نشینند.

  • حدفاصل زمانی از فواره تا پله‌ها ۸ دقیقه پیاده

روز چهارم

مسیر روز چهارم

ویلای هادرین

ویلای «هادرین» یک مجتمع باستانی رومی در «تیوولی» (Tivoli) است.

بیشتر بخوانید:

هتل د استه (Villa d'Este)

سفر رم

این هتل مجلل و با‌شکوه که مانند جواهری میان هتل‌های جهان می‌درخشد. ویژگی‌هایی چون فاصله‌ی کوتاه با مکان مخصوص ذن (۱۰۰ متر‌مربع)، باغچه‌های رنسانس (سبک ایتالیایی) و زمین گلف استاندارد (۱۸ حفره‌ای) اینجا را به مکانی ایده‌ال برای اقامت تبدیل کرده‌ است. اگرچه این هتل از سال ۱۸۷۳ تاسیس شده اما ساختمان آن از سال ۱۵۶۸ وجود داشته و در آن سال‌ها خانه‌ی تابستانی کاردینال بوده‌ است و امروز این هتل به وجود اتاق‌های پوشیده با پارچه‌های ابریشمی و منظره‌ی زیبای رو به رودخانه، بهترین مکان برای اقامت گردشگران است.

  • حدفاصل زمانی از ویلا تا هتل ۱۱ دقیقه با تاکسی

روز پنجم

مسیرهای روز پنجم

استیا آنتیکا (Ostia Antica)

سفر رم

«استیا آنتیکا» یک منطقه باستانی در رم است که ویرانه‌هایی از آن باقی مانده و البته ساختار بسیار پیچیده‌ای دارد. گردشگران می‌توانند چندین ساعت در خیابان‌های قدیمی آن گردش کنند و به تماشای خانه‌ها و فروشگاه‌های آن زمان بپردازند. در برنامه خود به رم حتما نصف روز را به بازدید از «استیا آنتیکا» اختصاص دهید.

  • ساعات بازدید از ۸:۳۰ تا ۳:۳۰ ظهر

شهر سروتری (Etruscan Necropolis of Cerveteri)

سفر رم

«سروتری» یکی از شهرهای «اتراسکن» (Etruscan) است که حال و هوای باستانی و خاص خودش را دارد. از خانه‌های مردگان بازدید کنید. بعضی از خانه‌ها در خود سنگ قبر نیز دارند!

  • ساعات بازدید از ۸:۳۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر
  • دوشنبه‌ها تعطیل
  • حدفاصل زمانی از «استیا آنتیکا» تا شهر «سروتری» ۳۷ دقیقه با تاکسی

دریاچه براسیانو (Bracciano)

سفر رم

در ۳۲ کیلومتری شهر رم، دریاچه‌ی «براسیانو» واقع شده است. این دریاچه‌ی دایره‌ای شکل که یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های ایتالیا است چشم‌انداز دلچسبی به اطراف خود تقدیم می‌کند.

  • حدفاصل زمانی از شهر «سروتری» تا دریاچه ۳۸ دقیقه با تاکسی

مطالب مرتبط:

منبع Travel.Sygic

دیدگاه