غذاهای محلی جاکارتا، از ناسی اودوک تا سالاد گادو گادو

مینا رهبری
مینا رهبری پنجشنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۰
غذاهای محلی جاکارتا، از ناسی اودوک تا سالاد گادو گادو

جاکارتا، پایتخت اندونزی، یکی از کشورهای جنوب شرق آسیا است که مقصد محبوب گردشگران ایرانی است. با کجارو همراه باشید تا با غذاهای محلی این شهر آشنا شوید.

پایتخت اندونزی بودن کار آسانی نیست! پایتخت این کشور باید بهترین‌های کشوری با ۲۵۰ میلیون نفر جمعیت را در میان مسائل و مشکلات زیاد، به جهانیان عرضه کند. رستوران‌ها و جاهایی را که در این شهر غذا می‌فروشند، هیچ وقت نمی‌توانید آرام ببینید. این شهر با تطبیق دادن طعم غذاها با ذائقه‌های فعلی، بدون تغییر در طعم اصلی و مواد اولیه، ویترین غذاهای اندونزی است. شاید به همین دلیل است که گزینه‌های مختلفی برای وعده‌های شام و ناهار در این شهر پیش روی خود دارید.

با این حال، می‌خواهیم فهرستی از بهترین غذاهای این شهر را به شما معرفی کنیم تا در سفر به جاکارتا، بدانید چه غذاهایی باب میل‌تان است و دوست دارید طعم آن‌ها را بچشید. 

ناسی اودوک (Nasi Uduk)

ناسی اودوک اندونزی

اصلی‌ترین ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی این غذا برنج است که آن را در برگ درخت موز می‌پیچند. این برنج را به جای آب، با شیر نارگیل می‌پزند که به آن بافتی مغذی و خامه‌مانند می‌دهد. این غذا را با علف لیمو و گیاهان دیگر، به همراه ادویه‌جات مختلف طعم‌دار می‌کنند. قبل از سرو این غذا، موسیر سرخ‌شده سرو می‌کنند و به همراه برنج غذاهای مختلفی مانند مرغ سرخ‌شده و تمپه‌ی سوخاری ( آمیزه‌ی خمیر سویا و قارچ که پروتئین فراوان دارد) خورده می‌شود. برای این که بهترین ناسی اودوک جاکارتا را بچشید، میتوانید به رستوران «Nasi Uduk & Ayam Goreng Zainal Fanani» در خیابان «Tanah Abang» بروید.

سالاد گادو گادو (Gado-gado)

سالاد گادو گادو اندونزی

مانند بسیاری از کشورها در سراسر جهان،ذ اندونزی هم سالاد مخصوص خود را دارد. طعم‌دهنده‌ی اسلی این غذا بادام زمینی است و سبزیجات بخارپز یا آب‌پز، تمپه، توفو (خمیر سویا که سفید و پنیرمانند است)، تخم‌مرغ آب‌پز و تکه‌هایی از لانگ‌تونگ (کیک برنج) دیگر مواد لازم برای تهیه‌ی این سالاد خوشمزه را تشکیل می‌دهند. معنای تحت‌الفظی این غذا «مخلوط-مخلوط» است که به ترکیب مواد مختلف آن اشاره دارد. تمام مواد تشکیل‌دهنده‌ی این سالاد با سس بادام‌زمینی ترکیب می‌شود و طعم نابی ارائه می‌کند. بهترین رستوران برای خوردن این سالاد، رستوران Gado-gado Bon-Bin  است که در خیابان Jalan Cikini IV  جاکارتا قرار دارد.

سوپ بونتوت (Sop Buntut)

سوپ بونتوت اندونزی

معنی اسم این غذا «سوپ دم گاو» است و یکی از لوکس‌ترین غذاهای اندونزی، به خصوص جاکارتا محسوب می‌شود. دم گاو اصلی‌ترین ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی این غذا است که با انواع گیاهان، ادویه‌جات و سبزی‌ها مخلوط می‌شود تا سوپ رقیق اما خوش‌طعمی پخته شود. این سوپ پرادویه است و طعم تندی دارد و بهتر است آن را به همراه برنج سفید، سمبل و شربت آبلیمو سرو شود. بهترین سوپ بونتوت جاکارتا را Bogor Cafe درست می‌کند که در خیابان Jalan Lapangan Banteng Selatan، در هتل Borobudur قرار دارد. 

ناسی توپنگ (Nasi Tumpeng)

ناسی توپنگ اندونزی

اگر ظاهر ناسی توپنگ شما را مبهوت خود نکرد، مطمئن باشید روند خوردن آن، خود یک سرگرمی برایتان خواهد بود. تا حالا برنج مخروطی‌شکل خورده‌اید؟ این غذا برنج اودوک زرد رنگ است که آن را به شکل مخروطی سرو می‌کنند که توسط غذاهای رنگارنگ دیگر احاطه شده است. این غذا به عنوان غذای ملی اندونزی شناخته می‌شود و در روزهای خاص یا رویدادهای مهم، حتما در یکی از وعده‌های غذایی اهالی اندونزی، در میز غذا حضور دارد. Lumpang Mas جایی است که می‌توانید بهترین ناسی توپنگ جاکارتا را در آن میل کنید؛ این رستوران در خیابان Jalan Panglima Polim 3 قرار دارد.

ناسی راون (Nasi Rawon)

ناسی راون اندونزی

ترانه‌ای هست که می‌گوید «هرچه شکلات تلخ‌تر باشد، خوشمزه‌تر است»، همین مفهوم در مورد ناسی راون هم صدق می‌کند؛ فقط باید به جای کلمه‌ی «شکلات»، کلمه‌ی «سوپ» را در آن جایگزین کرد! این سوپ رنگ تیره‌ای دارد و این رنگ به دلیل وجود دانه‌های keluak  در آن است که باعث متمایز شدن عطر و طعم غذا هم می‌شود. به این غذا مقداری گیاه و ادویه‌جات دیگری مانند علف لیمو و زنجبیل هم اضافه می‌کنند. در کنار این غذا گوشت گاو هم سرو می‌شود و شما را عاشق خود می‌کند! رستوران Rawon Setan Mbak Endang در خیابان Jalan Mangga Besar Raya بهترین ناسی راون‌های جاکارتا را تهیه می‌کند.

ریجستافل (Rijsttafel)

ریجستافل اندونزی

ریجستافل شاید غذای کاملا اندونزیایی نباشد، چون این غذا اصالتا غذایی هلندی است. ریجستافل به وعده‌ی غذایی اطلاق می‌شود که در آن برنج به اشکال گوناگون پخته شده و با انواع غذاها و خورش‌های دیگر سرو شود؛ تعداد این غذاها می‌تواند به ۳۰ نوع هم برسد. در طول استعمار اندونزی توسط هلند، ااهالی اندونزی این نوع وعده‌ی غذایی را از هلندی‌ها آموختند  که نشان‌دهنده‌ی ثروت کشور بود که با بهره‌گیری از طعم‌ها و مزه‌های گوناگون، مانند ویترینی به نمایش گذاشته می‌شد. بهترین ریجستافل جاکارتا را می‌توانید در رستوان Oasis، واقع در خیابان Jalan Raden Saleh Raya  نوش جان کنید. 

سیت پادانگ (Sate Padang)

سیت پادانگ اندونزی

این خوراک خیابانی، اسنکی مناسب برای خیابان‌گردی در نیمه شب است. این غذا در طول چندین سده، غذای محبوب نسل‌های مختلف اهالی اندونزی و جاکارتا بوده و هنوز هم هست. گوشت گاو اصلی‌ترین ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی این غذای بسیار خوشمزه است اما برخی رستوران‌ها تغییراتی در آن ایجاد کرده و با گوشت مرغ یا گوسفند هم این غذا را طبخ می‌کنند. برای تهیه‌ی سیت پادانگ، گوشت را خرد کرده و به سیخ می‌کشند و کبابی می‌کنند. سپس گوشت‌ها را با انواع گیاهان خوراکی و ادویه‌جات مختلف مانند گالنگال و زردچوبه، در آب می‌پزند. بهترین سیت پادانگ جاکارتا را می توانید در رستوران Sate Padang Ajo Ramon واقع در خیابان Kota Jakarta Selatan پیدا کنید. 

اس‌تلر (Es Teler)

اس تلر اندونزی

اس‌تلر دسر شیرینی است که می‌توان آن را یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها و دسرهای اندونزی نامید. اجزای اصلی تشکیل‌دهنده‌ی این خوراکی خوشمزه آووکادو، نارگیل، grass jelly و جک‌فروت است. تمامی این مواد با شیر، شیر نارگیل، شکر و شربت پاندان ترکیب می‌شوند تا چنین دسر خوشمزه‌ای به دست آید. در سال ۱۹۸۲، این نوشیدنی و دسر، در رقابت‌ انتخاب بهترین و پرطرفدارترین نوشیدنی ملی اندونزی برنده شد و از آن پس تاکنون بر محبوبیت آن میان اهالی این کشور و گردشگران افزوده شده است. خوردن این دسر و نوشیدنی، راهکار مناسبی برای مقابله با گرمای وحشتناک اندونزی است. بهترین اس‌تلر را می‌توانید در شعب مختلف  Es Teler 77 در سراسر جاکارتا نوش جان کنید.

باکسو (ٰBakso)

باکسو اندونزی

باکسو یکی از غذاهای اندونزی و جاکارتا است که شهرت جهانی دارد. این غذا از پرطرفدارترین غذاهای اندونزی است که به کوفته‌های کوچک گوشت گاو اطلاق می‌شود که در آب گوشت خوش‌طعم به همراه نودل و سبزیجات مختلف سرو می‌شود. این غذا می‌تواند هم به عنوان غذای اصلی و هم میان‌وعده خورده شود. امروزه برخی از آشپزان به جای گوشت گاو، از گوشت مرغ یا ماهی هم برای تهیه‌ی کوفته‌ها استفاده می‌کنند. بهترین باکسوی جاکارتا را در رستوران Bakso Akiaw 99 Medan واقع در خیابان Jalan Mangga Besar Raya نوش جان کنید. 

کتان (Ketan)

کتان اندونزی

کتان به پودینگ مغذی و خامه‌ای اطلاق می‌شود که از برنج بخارپز چسبناک با شیر نارگیل تهیه می‌شود. کتان دسر بسیار پرطرفداری است  که به همراه غذاهای مختلفی سرو می‌شود. این دسر را هم‌خانواده‌ی دسر برنج چسبناک انبه‌ی تایلندی می‌دانند. رستوران Ketan Duren Mbok-Nek-An-Cuk Fatmawati  واقع در خیابان Cilandak بهترین کتان جاکارتا را تهیه می‌کند.  

مطالب مرتبط:

منبع goasean

دیدگاه