نکاتی درباره‌ سفر به روسیه

حمیده کریمی
حمیده کریمی دوشنبه، ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۱۵
نکاتی درباره‌ سفر به روسیه

روسیه یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری دنیا است. در ادامه با نکاتی درباره‌ی سفر به روسیه آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

روسیه، پهناورترین کشور دنیا است و به خاطر جاذبه‌های گردشگری متنوع و زیبایی که دارد، مورد توجه گردشگران سراسر دنیا قرار دارد. علاوه بر بناهای تاریخی باشکوه و دیدنی، طبیعت روسیه هم زیبایی‌های منحصربه‌فردی دارد که علاقه‌مندان به طبیعت و ماجراجویی را به سوی خود دعوت می‌کند.

در ادامه با چند نکته ی مهم درباره‌ی سفر به روسیه آشنا می‌شویم.

ویزا

برای سفر به روسیه نیاز به ویزا دارید. ویزای توریستی یا روادید گردشگری روسیه برای افرادی صادر می‌شود که به‌منظور گردشگری و بازدید از جاذبه‌های گوناگون، قصد دارند به این کشور سفر کنند. مدت اعتبار ویزای توریستی روسیه بر اساس مدت رزرو هتل و مطابق تاریخ پرواز تعیین می‌شود، بنابراین موقع خرید بلیط و رزرو هتل باید دقت کنید، چون تغییر اعتبار ویزا امکان‌پذیر نیست.

روسیه

برای درخواست ویزای توریستی روسیه، حضور متقاضی الزامی نیست و وقتی برای مصاحبه تعیین نمی‌شود. به خاطر داشته باشید برای دریافت ویزای تجاری، مقررات متفاوت خواهد بود؛ در این شرایط حضور متقاضی الزامی است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی ویزای توریستی روسیه و اطلاع از آدرس و شماره تلفن سفارت روسیه در ایران به مقاله‌ی زیر رجوع کنید:

هزینه‌های سفر

نام مسکو پایتخت روسیه در فهرست گران‌ترین شهرهای دنیا قرار دارد. واحد پول این کشور، روبل است. کارت‌های اعتباری همه‌جا پذیرفته نمی‌شوند و معمولا چک‌های مسافرتی را نمی‌پذیرند. بیشتر جاذبه‌های گردشگری از جمله موزه‌ی ارمیتاژ، فقط پول نقد می‌پذیرند. برای بازدید از کاخ کرملین می‌توانید از کارت اعتباری استفاده کنید. برای پرداخت هزینه‌ی قطار و هواپیما باید پول نقد داشته باشید. در صورتی که تمایل دارید هزینه‌ها را با کارت اعتباری پرداخت کنید می‌توانید از پرسنل هتل محل اقامت بخواهید که برای شما بلیط تهیه کنند.

در روسیه، هزینه‌ی ورودی برای موزه‌ها و جاذبه‌های فرهنگی، برای خارجی‌ها دو برابر اهالی روسیه است.

روسیه

یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌های سفر به روسیه به‌خصوص مسکو، هزینه‌ی اقامت است. البته هتل‌های ارزان هم در روسیه پیدا می‌شوند اما نباید انتظار خدمات و امکانات عالی از آن‌ها داشته باشید. اگر مشکلی با اقامت در هاستل ندارید، می‌توانید یکی از هاستل‌های خوب روسیه را برای اقامت امتحان کنید. البته هاستل‌ها هم رده‌بندی متفاوتی دارند و بهترین هاستل‌ها کمی گران ولی نسبت به هتل ارزان‌تر هستند.

خوشبختانه هزینه‌ی حمل و نقل عمومی در روسیه زیاد بالا نیست. بازدید از جاذبه‌های گردشگری هم چندان گران تمام نمی‌شود.

یکی دیگر از هزینه‌های سنگین سفر به روسیه به‌خصوص برای کسانی که تمایل دارند با کمترین هزینه سفر کنند، غذا و نوشیدنی است. رستوران‌هایی که منویی به زبان انگلیسی دارند و توریستی محسوب می‌شوند بسیار گران هستند. اگر از این رستوران‌ها فاصله بگیرید و جاهایی را انتخاب کنید که مشتریان آن را اهالی روسیه تشکیل می‌دهند، می‌توانید با هزینه‌‌ی نسبتا معقولی در رستوران غذا بخورید.

روسیه

زبان

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در سفر به روسیه ممکن است با آن مواجه شوید، زبان و برقراری ارتباط است. در ایستگاه‌های قطار بیشتر علائم با الفبای سیریلیک نوشته می‌شوند. بیشتر فروشندگان بلیط، زبان انگلیسی صحبت نمی‌کنند. بنابراین بد نیست که قبل از سفر این الفبا را یاد بگیرید به‌خصوص اگر قرار است مستقل سفر کنید. در صورتی که با تور به روسیه سفر کنید از این بابت مشکلی ندارید و راهنمای تور شما را همراهی و راهنمایی می‌کند.

سفر داخل شهری و وسایل حمل و نقل عمومی

یکی از بهترین وسایل حمل و نقل عمومی در روسیه، مترو است به‌خصوص در مسکو. در باجه‌های مخصوص فروش بلیط در ایستگاه‌ها می‌توانید بلیط تهیه کنید. اگر قصد دارید زیاد از مترو استفاده کنید بهتر است بلیط‌های چند سفره تهیه کنید تا هر بار مجبور نباشید برای خرید بلیط در صف بایستید. با این کار هزینه‌های شما هم کاهش پیدا می‌کند.

تاکسی یکی از گران‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در روسیه است. ضمنا در شهرهای شلوغی مثل سن پترزبورگ، تاکسی سوار شدن لزوما به‌معنای سریع رسیدن به مقصد نیست. در این شهرها مجبورید ساعت‌ها در ترافیک بمانید. از خطوط تاکسی‌رانی معتبر استفاده کنید و تا جایی که ممکن است تاکسی و ماشین شخصی سوار نشوید.

علاوه بر تاکسی و مترو، اتوبوس و مینی‌بوس از دیگر وسایل حمل و‌ نقل عمومی هستند. یکی از بهترین روش‌ها برای گشت‌و‌گذار در شهر سن پترزبورگ، کرایه‌ی دوچرخه است. این روش علاوه بر اینکه هزینه‌ی کمی دارد، فرصتی عالی برای شما فراهم می‌کند تا همه جای شهر را ببینید و زندگی اهالی شهر را از نزدیک مشاهده کنید.

سفر بین شهری

روسیه

پروازهای داخلی در روسیه یکی از روش‌های سفر بین شهری هستند. پروازهای شهرهای بزرگ را باید از قبل رزرو کنید اما برای شهرهای کوچک می‌توانید قبل از پرواز در فرودگاه بلیط تهیه کنید. برای طی کردن مسافت‌های کوتاه‌تر می‌توانید از قطار استفاده کنید. قطارهای سریع‌السیر بین مسکو و سن پترزبورگ این مسافت را در ۴ ساعت طی می‌کنند.

اتوبوس‌ انتخاب دیگری است که برای سفر بین شهری می‌توانید مد نظر داشته باشید. اتوبوس‌های دولتی از ایستگاه‌های تعیین شده حرکت می‌کنند در حالی که اتوبوس‌های خصوصی معمولا از ایستگاه‌های قطار حرکت دارند.

خرید

خرید در روسیه تجربه‌ای منحصربه‌فرد است. اما هنگام خرید کالاها و سوغات این نکته را در نظر داشته باشید که خروج برخی کالاها از روسیه ممنوع است؛ مثلا اشیایی که دارای ارزش فرهنگی هستند. تا جایی که می‌توانید چیزی نخرید که هنگام خروج از کشور، باعث دردسر شود. رسید کالاهای خریداری شده را نگه دارید. هر چیز گران‌بها یا قدیمی باید گواهی و سند صحیحی داشته باشد که ارزش آن را نشان می‌دهد. این گواهی‌ها از طریق وزارت فرهنگ روسیه قابل دریافت هستند.

زمان مناسب برای سفر

روسیه

بیشتر گردشگران از زمستان‌های سرد روسیه واهمه دارند. بهترین زمان برای سفر به این کشور دیدنی، فصل تابستان یعنی از اوایل ژوئن تا اواسط سپتامبر است. در فصل بهار رویدادهای فرهنگی و جشن‌های مختلفی در روسیه برگزار می‌شود. فصل پاییز هم برای شرکت در فستیوال‌های مختلف، مناسب است اما آسمان ابری است و دمای هوا کاهش پیدا می‌کند. دو ماه قبل از شروع زمستان یعنی از ماه دسامبر، سرمای هوا آغاز می‌شود. در این فصل، شهرها به زیبایی زیر پوششی سفید از برف پنهان می‌شوند. سکوت و تمیزی هوا و همین طور روزهای آفتابی، فرصتی عالی را برای اسکی و سورتمه‌سواری فراهم می‌کند.

با توجه به فصلی که سفر می‌کنید، لباس و وسایل مناسب همراه داشته باشید. کلاه، چند دست لباس اضافه و کفش ضدآب که کف آن تخت نباشد برای زمستان ضروری است. برای فصل بهار و پاییز حتما بارانی ببرید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه