روزشمار: ۲۴ بهمن؛ کارناوال نیس قدیمی‌ترین فستیوال جهان در فرانسه

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی یکشنبه، ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۲۴ بهمن؛ کارناوال نیس قدیمی‌ترین فستیوال جهان در فرانسه

کارناوال نیس یکی از مهم‌ترین جشن‌های فرانسه است که از سال ۱۲۹۴ برگزار می‌شود. امروزه این رویداد بیش از یک میلیون بازدید کننده به نیس جذب می‌کند. این کارناوال از ۲۴ بهمن تا ۱۰ اسفند برگزار می‌شود.

کارناوال نیس مسلماً یکی از جذاب‌ترین رویدادهای سراسر منطقه خط ساحلی فرانسه به شمار می‌آید که خیل عظیمی چشم‌انتظار برگزاری آن هستند و به مدت دو هفته در ماه فوریه در شهر نیس برگزار می‌شود و با برنامه‌های اجرای موسیقی در فضای باز، رژه، حرکت دادن دسته‌جمعی گل‌ها، جشن پر شور و نشاط، این شهر را به لرزه در می‌آورد. هر ساله یک موضوع خاص انتخاب می‌شود و هنرمندان سنتی، ۱۸ شناور و مجسمه‌های دیگر را طبق موضوع درست می‌کنند و برای رژه‌های رنگارنگ آماده می‌شوند. این یک مرور تقریبی کارناوال نیس رنگارنگ و شاد به شمار می‌آید که هر سال در این شهر برگزار می‌شود و جشنواره مورد علاقه ویژه گردشگران نیز محسوب می‌شود.

کارناوال نیس

در حقیقت، میلیون‌ها بازدیدکننده در شهر نیس جمع می‌شوند تا شاهد این باشند که تمثال‌های پاپیه ماشه (ساخته شده از کاغذ فشرده) غول‌پیکر در شهر می‌رقصند و رژه می‌روند. تمرکز ویژه کارناوال نیس بر نبرد گل‌ها که اوج تمام رژه‌های کارناوال به شمار می‌آید و بر مراسم ماردی‌گرا (سه شنبه چرب، مراسم توبه مسیحیان) است. زمانی که پادشاه تمثال‌های غول‌پیکر پاپیه ماشه در ساحل دریا در فضایی که با نمایش‌های آتش‌بازی تماشایی درخشان شده، به آتش کشیده می‌شود. این کارناوال، فرصت شگفت‌انگیزی برای کشف و شناسایی آب و هوای ملایم، آسمان درخشان و هنر زندگی لوکس در منطقه خط ساحلی نیس، به شمار می‌آید.

کارناوال نیس

ماسک‌ها و کارناوال به سبک مراسم ماردی‌گرا از سابقه‌ای طولانی برخوردار است و برگرفته از دوران قرون وسطی است؛ زمانی که برگزاری جشن‌ها، این امکان را در اختیار دهقانان تحت ظلم قرار می‌داد تا حکومت اشرافی آریستوکراسی را به سخره بگیرند. ماسک‌ها، تغییر چهره‌ها و لباس‌ها، آنها را از آنچه احتمالاً به گردن زدن منجر می‌شد، محافظت می‌کرد. کارناوال مدرن نیس به سال ۱۸۷۳ برمی‌گردد و از آن زمان به بعد تنها با وقفه‌های کوتاهی به دلیل هم‌زمانی با رویدادهای جدی‌تر جنگ، به کار خود ادامه داده است.

برخلاف کارناوال‌های ونیز، در این کارناوال اصلاً انتظار نمی‌رود تا بازدیدکنندگان حتماً لباس‌های ویژه بپوشند و ماسک به چهره بزنند. نیس جدای از آسمان خاکستری و سرشار از هیجان آن، در زمان برگزاری این کارناوال به هیاهوی رنگ‌ها و جنب و جوش تبدیل می‌شود.

کارناوال نیسبرنامه‌های این کارناوال با رژه بزرگ حدود ۲۰ جایگاه سیار آغاز می‌شود که راه خود را در میان خیابان‌های شلوغ باز می‌کنند. در رأس این رژه‌ها، پادشاه کارناوال در رژه ویژه این کارناوال قرار دارد.

حدود ۲۰ جایگاه سیار با استفاده از حدود ۵۰ عروسک غول‌پیکر (معروف به سرهای بزرگ)، موضوع سال را به نمایش می‌گذارند. ساختن تمثال‌های پاپیه ماشه به خودی خود کاری هنری به شمار می‌آید. این تمثال‌ها با استفاده از تکنیک‌های چندین قرن، با چسباندن لایه‌های کاغذ یک به یک در داخل قالب ویژه‌ای ساخته می‌شوند. زمانی که تمثال‌ها آماده شوند، توسط صنعتگران متخصص رنگ‌آمیزی می‌شوند.

کارناوال نیسبخش نهایی این کار هنری، لباس‌هایی است که برای پوشاندن به این شخصیت‌ها به کار می‌رود، هر چه پر زرق و برق‌تر، بهتر.

کارناوال نیسدو نفر روی هر یک از جایگاه‌های سیار زمانی که راه خود را در امتداد تفرجگاه Promenade des Anglais در کنار دریای آبی لاجوردی مدیترانه باز می‌کنند، حدود ۲۰ کیلوگرم شاخه‌های گل تازه چیده شده را به سمت جمعیت تماشاگر پرتاب می‌کنند. در طول کارناوال حدود ۱۰۰۰۰ شاخه گل تازه چیده شده به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد که ۸۰ درصد آنها به طور محلی پرورش یافته‌اند. سرانجام، جایگاه‌های سیار به میدان ماسنا می‌رسند.

برای برخورداری از بهترین مکان برای تماشای این کارناوال فانتزی مملو از عطر و رنگ، بلیط جایگاهی در ایستگاه‌ها یا قسمت‌های توقف اختصاصی در امتداد خیابان را بخرید.

خیابان‌ها، شب و روز پر از جمعیت است در حالی‌که غرفه‌هایی در آن، هدایا، کالاهای سوغات این شهر، عطر بنفشه، پارچه‌های به رنگ روشن و غذا می‌فروشند.

در همین روز:

  • سالگرد درگذشت «اميرتيمور گوركان» (۱۴۰۵ میلادی)
  • سانتیاگو پایتخت شیلی ساخته شد. (۱۵۴۱ میلادی)
  • روز استقلال «شيلی» از استعمار اسپانيا (۱۸۱۸ میلادی)
  • اکوادر جزایر گالاپاگوس را ضمیمه خاک خود کرد. (۱۸۳۲ میلادی)
  • در اثر سانحه در پرواز شماره ۳۴۰۷ خطوط هوایی کلوگان بر فراز نیویورک، همه ۴۹ سرنشین آن و یک تن بر روی زمین کشته و چهار تن نیز زخمی شدند. (۲۰۰۹ میلادی)
  • روز جهانی داروین
  • روز جوانان در کشور ونزوئلا
  • روز اتحاد در کشور میانمار

مطالب مرتبط:

منبع ilikevents

دیدگاه