راهنمای سفر به میبد

میبد شهری دیدنی در دل کویر است که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد. پیش از سفر به میبد با هزینه‌های سفر، هتل‌ها و دیدنی‌های آن آشنا شوید.

درباره میبد بیشتر بدانید:

معرفی میبد

آب و هوای میبد

راهنمای سفر میبد

هزینه‌ های سفر به میبد 

جاهای دیدنی میبد

رستوران‌ های میبد

سوغات میبد

معرفی میبد

نمایی از بخش قدیمی شهر میبد

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: حسام خندان)

میبد، شهر کاشی و سفال‌های رنگارنگ، عمری هزار ساله دارد. سکه‌هایی که از دوره‌ ساسانیان در این منطقه به جا مانده، نشان می‌دهد میبد در آن دوره شهری پررونق و مهم بوده است.

این شهر کویری در استان یزد قرار دارد و میزبان گردشگران بسیاری است.

اگر از آن دسته افراد هستید که طبیعت کویر، معماری شهرهای کویری و مکان‌های تاریخی را جذاب می‌دانید، سفر به میبد برای شما خاطره‌انگیز خواهد بود.

آب و هوای میبد

کوچه‌های سنتی میبد

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: Rex Kurijan)

میبد دومین شهر تجاری استان یزد است. این استان روی کمربند خشکی جهانی قرار دارد. متوسط دمای هوا در استان یزد ۱۸/۹ درجه سانتی‌گراد است. بیشترین دما ۴۳ و کمترین دما ۷/۲ درجه‌ سانتی‌گراد زیرصفر است. زمستان‌ها سرد و نسبتا مرطوب و تابستان‌ها گرم، خشک و طولانی است.

راهنمای سفر میبد

معماری بناهای تاریخی در میبد

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: امیررضا توسلی)

کد میبد: ۰۳۵

فاصله از تهران: ۵۷۰ کیلومتر

مدت سفر زمینی: ۶ ساعت

مدت سفر با قطار: حدود ۶ ساعت

از پایانه‌ غرب تهران اتوبوس به مقصد میبد حرکت می‌کند. ترمینال میبد در بلوار مدرس واقع شده است.

با قطار هم می‌شود راهی میبد شد.

میبد فرودگاه ندارد. بنابراین، اگر قصد دارید هوایی سفر کنید، باید به یزد بروید و از آنجا راهی میبد شوید. فاصله‌ یزد تا میبد ۵۶ کیلومتر است و حدود یک ساعت زمان می‌برد.

هزینه‌ های سفر به میبد

در میبد با فهرست طولانی یا گزینه‌های لوکس برای اقامت روبه‌رو نیستید. بعضی از مسافران ترجیح می‌دهند در یزد اقامت کنند و برای گشت و گذار به میبد بیایند. ولی اگر مایل به اقامت در میبد هستید و قصد دارید حسابی همه‌ دیدنی‌های میبد را بازدید کنید، با هتل‌ های میبد آشنا شوید.

هتل‌های میان‌رده

هتل حاج ملک میبد

عکس از اسنپ‌تریپ (عکاس: نامشخص)

هتل حاج ملک ۳ ستاره است. بنای هتل از دوره‌ قاجار به جا مانده است و حال و هوای سنتی دارد.

هتل رستوران گلشن گزینه‌ سنتی دیگری است که دوازده اتاق و شش سوئیت دارد. قدمت بنای هتل گلشن به دوران قاجاریه برمی‌گردد و در خیابان آیت‌الله حائری واقع شده است.

هتل بهجت میبد ۳ ستاره است و پارکینگ و اینترنت دارد. 

هتل‌های ارزان

اقامتگاه بومگردی عطار میبد

عکس از وب‌سایت shab.ir (عکاس: نامشخص)

در اقامتگاه بوم‌گردی عطار می‌توانید اقامت را در فضایی سنتی تجربه کنید.

اقامتگاه بوم‌گردی شاطربمون ده آباد در میدان گلها، مهمانپذیر ممتاز ناصر در بلوار بسیج و اقامتگاه بوم‌گردی عمه رباب گزینه‌های دیگر هستند.

هزینه‌ خورد و خوراک در میبد

رستوران گلشن میبد

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: Talieh Arasteh)

در میبد هم رستوران سنتی و غذای ایرانی پیدا می‌کنید و هم فست فود. 

حمل و نقل در میبد

گزینه‌های حمل و نقل در میبد اتوبوس‌ و تاکسی است. در میبد خبری از بی‌آرتی یا مترو نیست.

جاهای دیدنی میبد

نارین قلعه میبد

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Arteen Arakel Lalabekyan)

جذابیت اصلی میبد در مکان‌های تاریخی آن است. نارین قلعه یا نارنج قلعه که از دوره‌ ساسانیان به جا مانده، برج کبوترخانه، قلعه‌ مهرجرد از جاهای دیدنی میبد هستند.

کاروانسرای شاه عباسی، یخچال خشتی میبد، چاپارخانه‌ میبد و آب‌انبار کلار نزدیک هم قرار دارند. بعد از بازدید می‌توانید در باغ بستنی خستگی درکنید و انرژی بگیرید.

کاروانسرای شاه عباسی میبد

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: dynamosquito)

زورخانه‌ پوریای ولی، مسجد جامع میبد، موزه زیلو، موزه سفال، کاروانسرای شمسی، خانه‌ تاریخی سالار، برج محمودآباد و قلعه بارچین دیدنی‌های دیگر شهر کاشی هستند.

بازار میبد

سفال‌فروشی‌های میبد

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: Mirmohammad Dezfooly)

شهری که با کاشی و سفال شناخته می‌شود، طبیعی است که بازار بسیار جذابی برای خرید این‌گونه محصولات داشته باشد. بازار سفال میبد پر است از ظرف‌های سفالی در رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون.

ویژگی سفال میبد زمینه‌ سفید است که با رنگ‌های آبی و سبز روی آن نقاشی می‌کنند.

رستوران‌ های میبد

رستوران گلشن میبدی

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: Ali Baroonzadeh)

در میبد هم می‌شود غذای ایرانی میل کرد و هم فست‌فود. احتمالا کسی که میبد را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کند، با غذای ایرانی و حال و هوای سنتی موافق‌تر است.

رستوران شاه عباسی یکی از معروف‌ترین رستوران‌ های میبد است که طراحی سنتی و غذای خوش‌مزه دارد. رستوران سنتی هتل حاج ملک، رستوران سنتی گلشن، رستوران شایان، رستوران مهمانپذیر ناصر و رستوران باران گزینه‌های دیگری برای غذای ایرانی هستند.

اما فست‌فودها مدت‌ها است به سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین شهرها هم رسید‌ه‌اند. رستوران گندم، پیتزا تنوری یاس،‌ فست فود چلچراغ، رستوران زیتون، شیدبرگر و رستوران بیرون‌بر تاج محل گزینه‌های پیش رو هستند.

اگر هوس دسر و بستنی کردید، به باغ بستنی سر بزنید.

سوغات میبد

سفال میبد

عکس از وب‌سایت yazdmemento.com (عکاس: نامشخص)

در شهر سفالگران، بهترین سوغات و یادگاری که می‌توانید بخرید، سفال است. ظرف و گلدان‌های سفالی در رنگ‌های جذاب کنار هم چیده شده‌اند. هرکدام را انتخاب کنید و در چمدان خود قرار دهید، بعدها خاطرات سفر را زنده خواهد کرد. سفال ره‌آوردی عالی برای هدیه دادن است. زیلو و کاربافی کار دست میبدی‌ها است.

اما خوراکی‌های خوش‌مزه و هیجان‌انگیز استان یزد ماجرای دیگری هستند. قطاب، پشمک و باقلوای یزدی را به مقدار زیاد تهیه کنید؛ هم برای خودتان بخرید و هم سوغات ببرید.

نویسنده: مهتاب خسروشاهی

از کجا شروع کنیم

میبد در یک نگاه

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map