سوغات مالدیو، کوچک ترین کشور آسیا

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
سوغات مالدیو، کوچک ترین کشور آسیا

مالدیو، کوچک‌ترین کشور قاره‌ی آسیا، صنایع دستی و سوغاتی‌های بومی متفاوتی دارد که در سفر به این کشور دیدنی و زیبا می‌توانید نمونه‌ای ‌از آن‌ها را به‌عنوان یادگار سفر برای دوستان و نزدیکان خود، خریداری کنید.

مالدیو کوچک‌ترین کشور در قاره آسیا است که پایتخت آن شهر زیبای ماله است. این جزیره بهشتی با ۱۲ هزار جزیره شگفت‌انگیز، مروارید فیروزه‌ای رنگ اقیانوس هند است.

همه مردم دوست دارند کوچک‌ترین پایتخت دنیا را از نزدیک ببینند. در مالدیو هم مثل سایر نقاط دنیا، سوغاتی‌های خاصی وجود دارد که نمایانگر تاریخ، فرهنگ و سبک زندگی اهالی آن منطقه است. در کنار سوغاتی‌های خاص بومی که معمولا شامل خوراکی‌های محلی و صنایع دستی، گاهی سوغاتی‌های لوکسی در مالدیو پیدا می‌شود که فقط با اهداف تجاری تولید شده‌اند.

اگر می‌خواهید سوغاتی خاصی بگیرید که علاوه بر خوشحال کردن دوستان و نزدیکان‌تان، به اقتصاد محلی کمک کند، بهتر است که خرید سوغات سنتی و محلی را انتخاب کنید. با خرید سوغات بومی، گام مهمی در جهت ارتقاء گردشگری مسئولانه بر می‌دارید.

اشیا و محصولات لاکی

سوغات مالدیو

محصولات لاکی مالدیو، یکی از هنرهای دیدنی و جذاب این منطقه است که از زمان‌‌های قدیم به آن توجه ویژه‌ای شده و هنوز باقی مانده است. طراحی‌های خلاقانه و خاص این آثار، آن‌ها را از سایر محصولات لاکی که ممکن است جای دیگر دنیا ببینید، متمایز کرده است. از زمان‌های دور از این تکنیک برای ساخت اشیایی مثل گلدان، جعبه‌های جواهرات و وسایل آشپزخانه استفاده می‌شده و حتی در کاخ‌ها و خانه‌های سلطنتی هم این اشیای لاکی وجود داشته است.

این هنر تزیینی فوق‌العاده، توسط هنرمندانی بسیار ماهر اجرا می‌شود. معمولا از اشیای چوبی تراشیده شده برای ارائه‌ی این هنر دیدنی استفاده می‌کنند. هنرمندان معمولا از رنگ‌های روشن شروع می‌کنند و کار خود را با افزودن رنگ‌های تیره مثل سیاه تکمیل می‌کنند. در نهایت، هنرمند با کمک یک شیء تیز، طرح‌هایی را روی آن حک می‌کند تا لایه‌های زیرین، نمایان شود. در نهایت، یک لایه‌ی بیرونی و نهایی، کار را تکمیل و برای استفاده آماده می‌کند.

مدل‌های کوچک قایق‌های بادبانی

قایق‌های بادبانی یکی از مهم‌ترین ابداعات مالدیوی‌ها است، چون مهم‌ترین و اولین وسیله‌ی حمل و نقل در بین اهالی این منطقه بوده است. این قایق‌ها به‌نحوی طراحی می‌شدند که قدرت مقاوت در برابر امواج اقیانوس را داشته باشند و بتوانند در برابر حرکات و امواج شدید آب، دوام بیاورند. امروزه ساخت مدل‌های کوچک و مینیاتوری از این قایق‌ها که به صنایع دستی Dhoni مشهور است، در مالدیو بسیار رواج دارد،  به‌عنوان یکی از سوغاتی‌های مهم مالدیو شناخته می‌شود که فرهنگ و سبک زندگی اهالی این منطقه را نشان می‌دهد.

این قایق‌های کوچک در اندازه‌های مختلف و با کیفیت‌های متنوعی تولید می‌شوند و با توجه به‌اندازه و کیفیت‌شان، قیمت‌های متفاوتی دارند. این مدل‌ها، چوبی هستند و به زیبایی حکاکی می‌شوند تا کاملا یادآور قایق‌های سنتی منطقه باشند. قطعات تشکیل‌دهنده‌ی این قایق‌ها قبل از اینکه روی هم قرار بگیرند و قایق را تشکیل بدهند، به دقت جلا داده می‌شوند.

صنایع دستی چوبی

سوغات مالدیو

از آنجایی که مادیو در منطقه‌ای دورافتاده و در انبوهی از گیاهان و درختان قرار دارد، اهلی بومی این منطقه از چوب برای تهیه‌ی اشیا و وسایل مورد نیاز خود استفاده می‌کردند. اشیایی مثل وسایل مورد نیاز برای آشپزی و ظرف‌هایی که کاملا از چوب تراشیده شده بودند. بعضی از این آثار چوبی، طرح‌هایی دیدنی و شگفت‌انگیز داشتند و حتی با مواد مختلف، به آن‌ها جلا می‌دادند.

امروزه استفاده از چوب برای ساخت وسایل مختلف و ساخت مدل‌های تزیینی، هنوز هم رواج دارد و روز‌به‌روز گسترده‌تر می‌شود. نمونه‌های مینیاتوری منبت‌کاری شده، به‌خوبی سبک زندگی ساکنان قدیمی مالدیو را نشان می‌دهند و سوغاتی خوبی هستند. گاهی این اشیای چوبی را رنگ‌آمیزی هم می‌کنند و همان طور که گفتیم با پوشش‌های لاکی آن‌ها را تزیین می‌کنند. حتی حکاکی کردن نوشته‌ها و تصویر مختلف، در زمان‌های قدیم در مالدیو رواج داشته است. مساجد سنتی مالدیو، پنل‌های بزرگ چوبی دارند که روی آن‌ها متن‌های مختلفی به نمایش درآمده است.

حصیربافی

زیراندازهای حصیری در زمان‌های دور، مهم‌ترین وسیله‌ی مورد استفاده‌ی اهالی بومی این منطقه بوده است. این حصیرها علاوه بر اینکه برای نشستن و خوابیدن مورد استفاده قرار می‌گرفتند، مصارف دیگری هم داشتند. بسیاری از پادشاهان مالدیو، انواع حصیر را به‌عنوان یک هدیه‌ی سلطنتی دریافت می‌کردند. طرح‌های هنرمندانه و  خلاقانه‌ی حصیرها که در حین بافت ایجاد می‌شوند، بسیار مود توجه قرار دارند و قابل مقایسه با طرح‌ها و بافت‌های مدرن هستند. با این وجود، تکنینک به کار رفته در بافت این زیراندازها بسیار ساده است و این خلاقیت بافنده است که طرح‌های منحصربه فرد را ایجاد می‌کند.

برای تهیه‌ی این حصیرها از برگ‌های کاج پیچی استفاده می‌کنند. برگ‌ها را می‌چینند و در آفتاب خشک می‌کنند. از رنگ‌های طبیعی برای رنگ‌کردن آن‌ها استفاده می‌شود. حصیرها را معمولا به سه رنگ اصلی سیاه، قهوه‌ای و زرد رنگ می‌کنند. این طرح‌های بی‌نظیر را با یک حلقه‌ی ساده، چاقو و همین رنگ‌های محدود ایجاد می‌کنند.

اشیای ساخته شده با پوست نارگیل

سوغات مالدیو

نارگیل یکی از میوه‌هایی است که در مالدیو به‌وفور رشد می‌کند و از آن دسته میوه‌هایی است که در تمام دوران رشدش می‌توان از بخش‌های مختلف گیاه استفاده کرد. در واقع نخل نارگیل یکی از پرتعدادترین درختان نخل در مالدیو و درخت ملی این کشور است و در طول تاریخ این کشور، از اجزای مختلف این درخت، برای مصارف گوناگون استفاده کرده‌اند.

از تنه‌ی درخت به‌عنوان الوار استفاده می‌کنند و پوسته‌ی آن را برای ساخت بندها و طناب‌های طبیعی از جنس الیاف به کار می‌برند. برگ درخت برای حصیربافی استفاده می‌شود یا برای کاه اندور کردن بام خانه‌ها از آن استفاده می‌کنند. از پوسته‌ی نارگیل هم بعد از شستن، تمیز کردن، خشک کردن و جلا دادن برای ساخت آثار هنری و وسایل تزیینی بهره می‌برند. مثلا Raa Bandhi نام نوعی ظرف است که از اتصال دو پوسته‌ی نارگیل تهیه می‌شود و از آن برای جمع‌آوری شیره‌ی درخت نارگیل استفاده می‌کنند.

طناب‌های ساخته شده از الیاف

این طناب‌ یکی از مهم‌ترین وسایل مورد استفاده‌ی تمدن‌های ساکن در مالدیو بوده و کاربردهای متفاوتی داشته است. در زمان‌های قدیم برای ساخت کلبه‌ها و قایق‌ها و بانوج‌ها از این طناب استفاده می‌کردند. ساکنان قدیمی مالدیو، پوسته‌های نارگیل را برای ساخت این طناب‌ها انتخاب کردند زیرا محکم بود و به‌راحتی در دسترس قرار داشت.

برای تهیه‌ی این طناب‌ها، پوسته‌های نارگیل را  دو تا سه هفته خیس یا در ساحل دفن می‌کنند. در نهایت پس از طی فرایندی به الیافی محکم تبدیل می‌شود و آن را در سایزهای مختلف می‌بافند. البته امروزه از انواع ظریف‌تر این بندهای طبیعی برای مصارف تزیینی استفاده می‌کنند.

زیوآلاتی از جنس مرجان و مروارید

سوغات مالدیو

قرار گرفتن در دریا باعث شده که اهالی این منطقه به متریال‌های خاصی برای تهیه‌ی انواع زیورآلات دسترسی داشته باشند. مثلا دستبندهایی که با مروارید یا مرجان تهیه می‌شوند. البته در نظر داشته باشید که این زیورآلات، برای بیشتر گردشگران، گران هستند و البته بسیاری از آن‌ها قلابی هستند که تشخیص اصالت آن‌ها کار ساده‌ای نیست.

مطالب مرتبط:

دیدگاه