پروژه خانه صفر دانشگاه هاروارد، مدرنیته در خانه‌های قدیمی

سارا حسینقلی‌زاده
سارا حسینقلی‌زاده یکشنبه، ۲۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۰
پروژه خانه صفر دانشگاه هاروارد، مدرنیته در خانه‌های قدیمی

گروهی در دانشگاه هاروارد تحت پروژه‌ای به نام خانه صفر، بر آن شدند تا به تجدید و احیای خانه‌های قدیمی بپردازند تا زیبایی و جلال آن‌ها را با تکنولوژی‌های جدید همراه کنند، طوری‌که کمترین میزان مصرف انرژی را داشته باشند و سازگار با محیط زیست باشند. 

در دانشگاه هاروارد پروژه‌ای تحت عنوان «خانه صفر» (HouseZero) قصد بهینه‌سازی مصرف انرژی و استفاده از تکنولوژی های جدید در خانه‌های قدیمی جهت سازگار ساختن آن‌ها با محیط زیست را دارد. به‌طوریکه بدون تخریب خانه‌ها و صرف هزینه‌های گزاف جهت ساخت مجدد خانه، بتوان بهترین استفاده را در عین حفظ نمای قدیمی و نوستالژیک خانه‌ها و عمارات قدیمی داشت. آن‌ها به‌دنبال استفاده‌ی کامل از نور خورشید و تهویه‌ی طبیعی و کمترین میزان استفاده از نور مصنوعی هستند و این حرکت را با دفتر مرکزی خودشان در هاروارد شروع کردند. 

پروژه خانه صفر هاروارد

هر چقدر که یک خانه‌ی ویکتوریایی مجلل باشد یا یک خانه‌ی قرون وسطایی جذاب و دوست‌داشتنی باشد، پنجره‌های قدیمی با عایق‌هایی با استاندارد پایین‌ در این خانه‌ها می‌توانند با قبض‌های انرژی نجومی‌شان از شما انتقام بگیرند. مشکل اینجا است که دهه‌های زیادی است که خانه‌های قدیمی به حال خود گذاشته شده‌اند و تخریب و ساخت مجدد آن‌ها بسیار هزینه‌بر است. یک گروه در دانشگاه هاردوارد به دنبال انجام بهترین و مناسب‌ترین کار برای این ساختمان‌ها هستند. پروژه‌ی «خانه‌ صفر» (HouseZero) آن‌ها قصد تکمیل مسکن‌هایی با ویژگی کارآمدی بالا و سازگار با محیط زیست در آینده را دارد. آن‌ها این کار را با دفتر مرکزی خودشان در دانشگاه هاروارد شروع کردند.

پروژه‌ی خانه‌ صفر برای استفاده از تخته‌های چوبی سرو احیا شده، آجر و گرانیت احیا شده و مواد بسیار دیگری طراحی شده است.

از قدیمی به سوی شدیدا کارآمد

«مرکز شهرها و ساختمان‌های سبز هاروارد» (The Harvard Center for Green Buildings and Cities) اظهار دارد که هدف پروژه‌ی آن‌ها اعمال دقیق‌ترین استانداردهای بهره‌وری جهت بازسازی خانه‌ها است و آن‌ها در این کار دقت و ظرافت بسیاری دارند. در این فرآیند بازسازی آن‌ها خانه‌های قبل از ۱۹۴۰ در کمبریج و ماساچوست را انتخاب کردند. آن‌ها در این پروژه قصد دارند تا از ۱۰۰ درصد تهویه‌ی طبیعی و نور روز استفاده کنند و تقریبا از هیچ انرژی برای سیستم گرمایش و سرمایش استفاده نکنند. به‌طوریکه هیچ کربنی منتشر نشود (همچنین هیچ کربنی در موادی که استفاده می‌کنند، وجود نداشته باشد).

پروژه خانه صفر هاروارد

این هدف به چه دلیل است؟ این مرکز به دنبال مقایسه‌ی طرحی است که در آن  ممکن است شما در لایه‌های مختلف به‌صورت متفاوتی لباس بپوشید. این خانه‌ها به صورت خودکار خود را با فصل‌های سال سازگار می‌کنند. آن‌ها به‌طور کامل سیستم تهویه مطبوع را با سیستمی که به دما بستگی دارد، جایگزین می‌کنند. سیستم رادیانت در خانه به کار گرفته می‌شود. همچنین یک لوله‌ی گرمایشی ژئوترمال برای تشخیص زمانی که هوا گرم می‌شود نیز به کار برده می‌شود. تهویه‌ی مطبوع طبیعی با موادی که برای جذب و تولید رطوبت به کار برده می‌شود، ترکیب می‌شوند. این خانه‌ها در طول ساعات روز  از نور مصنوعی استفاده نمی‌کنند. در عوض خانه‌ها به صورتی طراحی می‌شوند تا بتوان بیشترین استفاده از نور خورشید را داشت. خانه‌ها طوری طراحی می‌شوند تا بالاترین کارآمدی را داشته باشند. آن‌ها امیدوار هستند که کمترین نیاز به استفاده از صفحات خورشیدی نصب‌شده در سقف خانه‌ها باشد.

خانه‌ صفر یک مدل از محیط درونی سالم است که نور طبیعی، آکوستیک خوشایند است و طوری طراحی شده است که بادوام، انعطاف‌پذیر، کاربردی، راحت و در ارتباط با محیط طبیعی باشد. این خانه‌ها سلامتی و تندرستی و کارآمدی را ارتقا می‌دهند.

تاثیر مهم‌تر این خانه‌ها

قطعا بازسازی دفتر مرکزی شما بسیار عالی و جذاب است، اما این گروه در هاروارد اهداف والاتری دارند. آن‌ها می‌گویند که خانه‌های ناکارآمد باعث مصرف زیاد انرژی و آلودگی کربن در سراسر جهان می‌شوند. درحالیکه در ساخت ساختمان‌های جدید تمامی تلاش‌ها در  جهت کاهش زباله‌ها است و با این حال، افراد کمی به ظرفیت بازسازی خانه‌های قدیمی پی برده‌اند. آن‌ها تصور می‌کنند که اگر بازار مسکن آمریکا قادر به بازسازی خانه‌های قدیمی شود تا به حداقل نیازهای پروژه‌ی خانه صفر دست یابند، سالانه قادر به ذخیره‌ی میلیاردها دلار خواهند بود.

قطعا آن‌ها انتظار ندارند که هر صاحبخانه‌ای، خانه‌ی خود را به یک خانه‌ی زیبای سازگار با محیط زیست تبدیل کند. این حقیقت که خانه‌ صفر یک پروژه‌ی در حال اجرا است (شاید شما آن را یک آزمایشگاه علمی معماری بنامید)  به این معنا است که محققان به دنبال ارزیابی و برآورد چگونگی اثرگذاری تغییرات اجراشده توسط آن‌ها بر ذخیره‌ی انرژی  هستند و تلاش می‌کنند تا بهترین و کارآمدترین تغییرات و تعمیرات را به صاحبخانه‌هایی که قصد اعمال کمی تغییرات در خانه‌های خود را دارند، پیشنهاد کنند. ‌  

مطالب مرتبط:

منبع curiosity

دیدگاه