هایکینگ؛ محبوب ترین ماجراجویی در سفر در میان گردشگران

نگین توکلی
نگین توکلی شنبه، ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۵
هایکینگ؛ محبوب ترین ماجراجویی در سفر در میان گردشگران

برای هر فردی، ماجراجویی‌ها و تجربیات مختلفی در سفر ممکن است اتفاق بیفتد؛ اما آیا دوست دارید بدانید محبوب‌ترین ماجراجویی در میان گردشگران چیست؟

مطالعه‌ای بر روی امور گردشگری ماجراجویانه (adventure tourism) نشان داد هایکینگ (پیاده‌روی در مسیرهای طبیعی چون جنگل، کوهستان و پارک‌های محافظت‌شده) با غلبه بر دیگر تفریحات محبوبی چون قایق‌رانی (kayaking)، غواصی و اسب‌سواری، در صدر فعالیت‌های لذت‌بخش برای مسافران فعال قرار گرفته است.

این گزارش که در بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ توسط سازمان گردشگری ماجراجویانه (Adventure Travel Trade Association) انجام شده است، اعلام کرد که گردشگری ماجراجویانه، یکی از بخش‌های با رشد سریع در این صنعت است. این بخش، دارای ارزش تقریبی ۲۶۴ بیلیون دلار در سال است و همچنین گرایشات و ترجیحات اخیر افرادی که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند را نشان می‌دهد.

این پروژه، به دنبال تحقیقات گسترده‌ای در سال ۲۰۰۶ انجام شد؛ زمانی که سازمان گردشگری ماجراجویانه، اصطلاح گردشگری ماجراجویانه را به عنوان سفری که از سه مولفه فعالیت فیزیکی، تبادل فرهنگی و تعامل با طبیعت، دو جزء را دارا باشد، تعریف کرد.

پیاده روی

عکس از جردن زیمنس

این نظرسنجی، لیستی از فعالیت‌های ماجراجویانه و غیر ماجراجویانه را به افراد ارائه کرد و از آن‌ها خواست تا فعالیت‌هایی که در گذشته در آن شرکت کرده‌اند یا قصد شرکت در آن در آینده را دارند، علامت‌گذاری کنند.

داده‌ها نشان داد که هایکینگ، در صدر فعالیت‌ها است؛ با آمار ۹۲٫۳٪ از افرادی که آن را انجام داده بودند و بیش از ۵۱٪ از آن‌هایی که قصد داشتند در آینده، این ماجراجویی را انجام دهند.

بیشتر بخوانید:

زمانی که حرف از ورزش‌های ماجراجویانه است، پاروزنی ایستاده بر روی تخته‌های موج‌سواری (stand-up paddle boarding)، با آمار ۳۸٫۲% از افرادی که آن را انجام داده بودند و بیش از ۵۰٪ از آن‌هایی که علاقه داشتند در آینده این ماجراجویی را انجام دهند، مقام دوم را دارد. از دیگر فعالیت‌های در صدر می‌توان از ملاقات با دوستان و خانواده، آشنایی با بومیان آن منطقه، قایق‌رانی، تورهای پیاده‌روی، سافاری، کمپ‌زدن و بازدید از مکان‌های تاریخی نام برد.

این تحقیق توسط دانشگاه کارولینای شرقی به همراهی سازمان گردشگری ماجراجویانه و حمایت مجله اوت ساید (Outside) انجام شده است. از مشترکین این مجله در نظرسنجی استفاده شد؛ با انتخاب تصادفی ۸۰۰۰ خواننده که توسط فاکتور جنسیت، مرتب شده بودند. این مطالعه شامل سوالاتی در مورد تجربیات گذشته سفر، فعالیت‌های ماجراجویانه مورد علاقه افراد، مشخصات ماجراجویی، توصیف یک سفر ماجراجویانه و مزایای شخصی مشاهده‌شده بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه