برگزاری رویداد «همدان، پایتخت گردشگری آسیا»

فاطمه رشیدی
فاطمه رشیدی جمعه، ۱۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۵
برگزاری رویداد «همدان، پایتخت گردشگری آسیا»

برگزاری هرچه بهتر رویداد «همدان پایتخت گردشگری آسیا» نیازمند همت والای مسئولان استانی است و مدیران استان همدان و مدیریت شهری نقش‌آفرینان اصلی برگزاری هرچه بهتر این رویداد هستند.

«علی‌اصغر مونسان» معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری روز سه‌شنبه ۱۴ آذر در دیدار با «امیر خجسته» نماینده همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:

هر گونه همکاری که برای برگزاری هرچه بهتر رویداد «همدان پایتخت گردشگری آسیا» لازم باشد، انجام می‌دهیم و همکاری لازم را در این خصوص با استاندار و مدیران استانی خواهیم داشت.

اما در برگزاری هرچه بهتر این رویداد مدیران استانی نقش مهمی دارند و پیشنهاد من این است که ستاد استانی این رویداد به همت استاندار همدان تشکیل شود.

او افزود:

باید از این فرصت به بهترین نحو مطلوب استفاده کرد و همدان در بین گردشگران داخلی و خارجی به‌ شکل شایسته‌تری معرفی شود.

مونسان با بیان این‌که توسعه کشور و افزایش درآمد و اشتغال‌زایی تنها از راه گردشگری میسر است، افزود:

رونق کشورهایی مانند مالزی و ترکیه از طریق گردشگری در سال‌های اخیر تحقق یافته است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه افزود:

ورود هر گردشگر به‌طور میانگین ۱۰۰۰ دلار ارزآوری دارد و می‌تواند شش شغل ایجاد کند و اگر بتوانیم سالانه ۵۰۰ هزار گردشگر خارجی به تعداد گردشگران ورودی اضافه کنیم، سالانه ۵۰۰ هزار دلار ارزآوری خواهیم داشت.

او با اشاره به سابقه تمدنی همدان تشریح کرد:

همدان روزگاری پایتخت ایران بوده و دارای سابقه تمدنی بسیار زیادی است و آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد. اما به‌نظر می‌رسد این شهر بزرگ و تاریخی ناشناخته مانده است، درحالی‌که با کارهایی ساده مانند برگزاری جشنواره‌های غذایی و... می‌توان جاذبه‌های ناشناخته شده شهرها را معرفی کرد.

مونسان به فرصت‌های پیش‌آمده برای شهرهایی مانند همدان در سطح داخلی و خارجی اشاره کرد و افزود:

بر اساس قرارداد با ترکیش ایر، پنج شهر ایران در شبکه‌های این ایرلاین بین‌المللی و گسترده بدون صرف حتی یک ریال و کاملا به صورت رایگان تبلیغ می‌شود که همدان نیز یکی از این شهرها است.

اکنون نیز فرصتی برای میزبانی همدان برای سال ۲۰۱۸ از کشورهای مختلف آسیایی به وجود آمده است که باید از این فرصت برای معرفی هر چه بهتر همدان استفاده کرد.

معاون‌ رئیس جمهوری ادامه داد:

هر حمایتی که لازم باشد، برای معرفی ظرفیت‌های همدان انجام خواهیم داد و در حال حاضر نیز پرونده ثبت جهانی هگمتانه نیز در دست تهیه است.

مونسان سپس به نقش شهرداری‌ها در معرفی ظرفیت‌های گردشگری و نیز توسعه و رونق گردشگری در هر شهر اشاره کرد و افزود:

نگاه شهردارها خصوصا در شهرهای تاریخی و تمدنی مانند همدان از ساخت خیابان و احداث پل و بزرگراه باید به توسعه فضاهای گردشگری و رونق این صنعت تغییر کند.

چرا که آنچه که باعث رونق و توسعه هر شهر و افزایش درآمدها می‌شود نگاه جدی به گردشگری است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خاطرنشان کرد:

با توجه به برگزاری رویداد «همدان پایتخت گردشگری آسیا» باید تمام ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی همدان اعم از تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی و صدا‌ و‌ سیما و رسانه‌ها برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری این شهر کهن مورد استفاده قرار گیرد.

«امیر خجسته» نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به سابقه تاریخی همدان و جاذبه‌های گردشگری این شهر، تصریح کرد:

همدان یکی از شهرهای تمدنی ایران است که معرفی هر چه بهتر آن می‌تواند باعث جذب گردشگر بیشتر به همدان شود و در این خصوص آماده هرگونه همکاری با سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هستیم.

او با اشاره به برگزاری رویداد «همدان پایتخت گردشگری آسیا» افزود:

در جلسه‌ای که با استاندار همدان داشته‌ایم، تصمیمات بسیار خوبی درخصوص تأمین زیر‌ساخت‌های همدان در فرصت باقی‌مانده تا برگزاری این رویداد اتخاذ شده است که از آن جمله می‌توان به تقویت زیرساخت‌های فرودگاهی و افزایش تعداد پروازهای بین‌المللی در زمان برگزاری این رویداد اشاره کرد.

آثار باستانی همدان

آثار باستانی استان همدان

خجسته تشریح کرد:

همدان که در دورانی از تاریخ پایتخت ایران بوده، در دل خود دارای ظرفیت‌های بی‌نظیر تاریخی و تمدنی است که معرفی هرچه بهتر این آثار بی‌نظیر می‌تواند باعث افزایش جذب گردشگران داخلی و خارجی شود.

این درحالی است که سفال لالجین، آئین‌ها و مراسم زیبا و نیز جاذبه‌های زیبای گردشگری همدان می‌تواند انگیزه‌های سفر به همدان را افزایش دهد.

نماینده مردم همدان همچنین به کاوش‌ها در میدان امام این شهر نیز اشاره کرد و افزود:

این کاوش‌ها منجر به کشف اشیای تاریخی ارزشمندی شده است که باید حفظ و معرفی شوند.

او ادامه داد:

درخواست من این است که تعداد استادان و کاوشگران در این میدان افزایش یابد تا کار هرچه سریع‌تر انجام شود و نیز پیشنهاد دارم این میدان به‌عنوان یک موزه تمدنی حفظ و برای بازدید گردشگران آماده شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه