۵۰ غذای خوشمزه دنیا و طرز تهیه آن‌ها

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی یکشنبه، ۱ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۵
۵۰ غذای خوشمزه دنیا و طرز تهیه آن‌ها

غذا امروزه یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی ما است و هر کشوری با توجه به موقعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخی خود، دارای فرهنگ غذایی متفاوتی است؛ در این میان بعضی از غذاها در لیست برترین غذاهای دنیا قرار دارند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۷/۲۴ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۱۸ توسط نگین توکلی به‌روزرسانی شده است.

وقتی صحبت از غذا می‌شود، ناخودآگاه طعم‌ها و مزه‌های مختلف و غذاهایی که برای ما لذیذ است در ذهن ما تداعی می‌شود. در دنیا غذاهای گوناگونی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها شهرت جهانی دارند و در کشورهای مختلف نیز تهیه می‌شوند. مردم هر کشوری به‌تبع عادات غذایی خود، از یک یا دو غذا به‌عنوان بهترین غذای دنیا نام می‌برند. ما در این مقاله قصد داریم لیست خوشمزه ترین غذا های دنیا شامل ۵۰ غذای خارجی معروف را به شما معرفی کنیم که در فهرست خوشمزه ترین غذاهای دنیا قرار دارند و از پرطرفدارترین غذاهای دنیا به شمار می‌آیند.

لذت چشیدن طعم لذیذ غذاهای محلی و خیابانی کشورهای مختلف یکی از بهترین تجربه‌هایی است که می‌توان در سفر کسب کرد. شما می‌توانید با دستور پخت و طرز تهیه معروف ترین غذاهای دنیا، این طعم‌های منحصربه‌فرد را در خانه خود خلق کنید و سفری هیجان‌انگیز را به کشور موردعلاقه‌تان تجسم کنید. اگر به پختن غذای جدید و خوشمزه، غذای خارجی ساده، غذاهای داخل فر و غذای مدرن علاقه‌مند هستید، با طرز تهیه خوشمزه ترین غذاهای دنیا همراه ما باشید.

خوشمزه ترین غذاهای دنیا:

۱. دوبلین کادل؛ غذای ملی ایرلند

دوبلین کادل؛ غذای ملی ایرلند

دوبلین کادل (Dublin Coddle) را می‌توان مشهورترین غذای ایرلند و غذای ملی این کشور دانست. این غذا که با نام خوراک ایرلندی (Irish stew) نیز شناخته می‌شود غذای موردعلاقه نویسندگان سرشناسی چون جاناتان سوییفت و شان اوکیسی نیز بوده است و در آثار جیمز جویس، نویسنده مشهور ایرلندی، به آن اشاره بسیاری شده است. این خوراک لذیذ، ارتباط نزدیکی با دوبلین، پایتخت کشور ایرلند، دارد.

غذاهای ایرلندی ریشه در تاریخ و سنت‌های دیرینه این کشور دارد که تلفیقی از آشپزی انگلیسی و اسکاتلندی است. دوبلین کادل، یک خوراک آرام‌پز و متشکل از سوسیس، کالباس بیکن و سیب‌زمینی است. ترکیب این مواد اولیه ساده در قابلمه، در نهایت به خوراکی بی‌نظیر و منحصربه‌فرد منجر خواهند شد. یک کاسه خوراک کادل، مانند یک آغوش گرم است، وقتی در عصری سرد، خیس از باران به خانه باز می‌شد. این غذای لذیذ، سرما را از تن شما می‌گیرد، همان سرما و لرزی که شاید نشستن کنار آتش یا بخاری هم نمی‌تواند آن را گرم کند. 

۲. ساراواک لاکسا؛ غذای سنتی مالزی

ساراواک لاکسا؛ غذای سنتی مالزی

«لاکسا» (Laksa) به طیف وسیعی از انواع سوپ رشته تند گفته می‌شود که در کشورهای جنوب شرقی آسیا از جمله مالزی، سنگاپور، اندونزی و تایلند پخته می‌شوند. ساراواک لاکسا نوعی از این سوپ است که در استان ساراواک در مالزی پخته می‌شود و از معروف‌ترین غذاهای مالزی است. این سوپ از نودل برنج یا رشته‌فرنگی، شیر نارگیل و گوشت مرغ، ماهی یا میگو، به‌همراه ادویه‌های تند و آتشین از جمله سس بسیار تند قرمزی به نام «سامبال» (Sambal) و تمبر هندی، تهیه می‌شود.

این غذا با طعمی آتشین و پر ادویه، بسیار لذیذ و هوس‌برانگیز است و مردم مالزی معمولا آن را در وعده صبحانه و برای شروع روز صرف می‌کنند. برخی از افراد برای لذیذتر کردن این سوپ ، سس قرمز بسیار تندی به نام سامبال یا آب پرتقال به آن اضافه می‌کنند.

۳. بورک؛ غذای خیابانی مشهور منطقه بالکان

بورک؛ غذای خیابانی مشهور منطقه بالکان

بورک با بافتی برشته اما نرم، یکی از غذاهای خیابانی لذیذ و خوشمزه است. بورک، متشکل از یک نوع خمیر نان یا شیرینی به نام خمیر فیلو است و داخل آن با مواد گوناگونی مانند پیاز، گوشت گاو، گوسفند، مرغ یا ماهی، تخم‌مرغ، انواع ادویه و سبزیجات دیگر پر می‌شود. بورک گوشت از معروف‌ترین انواع بورک به شمار می‌آید که یک غذای مدرن با گوشت است. از دیگر انواع معروف بورک می‌توان به بورک اسفناج و بورک پنیر اشاره کرد.

این غذا، بسیار خوش‌طعم و سیرکننده است و آن را می‌توان به‌صورت سرد یا گرم سرو کرد، بهترین حالت خوردن آن، درست همان زمانی است که از فر بیرون می‌آید. بورک از غذاهای مشترک در میان کشورهای منطقه بالکان یعنی یونان، رومانی، بوسنی و هرزگوین، صربستان، بخش اروپایی ترکیه، مونته‌نگرو، اسلوونی، کرواسی، بلغارستان و آلبانی به شمار می‌آید. بورک در کشور بوسنی و هرزگوین به‌شکل مارپیچ در سینی‌های بزرگ، تهیه می‌شود.

۴. کاری ویندالو؛ خورش کاری محبوب هند

کاری ویندالو؛ خورش کاری محبوب هند

انواع «کاری» هند را می‌توان از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین غذاهای هندی به شمار آورد. کاری را در غذای هندی می‌توان مشابه خورش در غذای ایرانی در نظر گرفت که با طعم‌ها و مواد اولیه مختلف، همراه با انواع برنج یا با نان خورده می‌شوند. در این میان ویندالو، یک نوع کاری محبوب در منطقه گوا و بسیاری از سایر نقاط کشور هند است.

خورش کاری ویندالو از مهم‌ترین غذاها در منوی رستوران‌های هندی است و اغلب از آن، به‌عنوان یک غذای تند و آتشین یاد می‌شود اما این غذا آن‌چنان هم تند نیست! کاری ویندالو از انواع خورش کاری با گوشت است که از گوشت خوابانده‌شده در سیر و سرکه خرما، پیاز، انواع ادویه (ماسالا) و شکر تهیه می‌شود و معمولا با نان گرم یا برنج به سر میز آورده می‌شود.

۵. پد تای؛ غذای مشهور تایلندی

پد تای؛ غذای مشهور تایلندی

تایلند یکی از کشورهایی است که غذاهای آن زبانزد خاص و عام است و در این میان، پد تای غذای ملی تایلند است و متشکل از نودل‌، تکه‌های توفو و نیمرو است که با تمبر هندی، فلفل، سیر خشک، سس ماهی یا میگو و شیره خرما مزه‌دار می‌شود. نودل پدتای اغلب نودل برنج است که در ماهیتابه وک و با حرارت بالا سرخ می‌شود و طعم این غذا با ترکیب اعجاب‌انگیز مواد نام‌برده و بادام‌زمینی برشته واقعا منحصربه‌فرد است.

پدتای تایلندی که مشهورترین غذای این کشور است، در واقع یک غذای گیاهی است که سس ماهی و میگو به آن اضافه شده است. بنابراین گیاهخواران نیز می‌توانند از طعم مطبوع این غذای لذیذ و مقوی لذت ببرند.

۶. بوریتو؛ صبحانه مشهور مکزیک

بوریتو؛ صبحانه مشهور مکزیک

بوریتو، نوعی غذای مکزیکی است که به‌عنوان صبحانه در این کشور سرو می‌شود. هرچند که به‌دلیل محبوبیت زیاد، بوریتو به فرهنگ غذایی بسیاری از دیگر کشورهای جهان نیز راه یافته است و گاهی به‌عنوان میان‌وعده نیز صرف می‌شود.

بوریتو با نان تورتیلای گندم درست می‌شود و با مواد مختلفی پر می‌شود. از معروف‌ترین انواع بوریتو می‌توان به بوریتو گوشت و بوریتو مرغ اشاره کرد. بوریتو گیاهی نیز حاوی سبزیجاتی چون سیب‌زمینی، کاهو، گوجه، پنیر و سس‌های تند و خوش‌طعم است. داخل بوریتو را می‌توان با تخم‌مرغ نیمرو، سوسیس و کالباس و مقدار زیادی فلفل چیلی هم پر کرد. 

۷. گولاش؛ غذای ملی مجارستان

گولاش؛ غذای ملی مجارستان

گولاش، یکی از شناخته‌شده‌ترین غذاهای مجارستانی است. اما باید بدانید که در این کشور یک گولاش واقعی، خورش نیست، بلکه یک سوپ مقوی و سالم، متشکل از پاپریکای فراوان و پیاز، هویج، گوشت گوساله و گاهی گوسفند، سیب‌زمینی و رشته‌فرنگی است. طعم گولاش بسته به نوع پاپریکایی که استفاده می‌کنید، می‌تواند بسیار تند، شیرین و نیمه‌شیرین باشد.

در خارج از مجارستان، تقریبا هر غذایی که پر از پاپرپیکا باشد را به نام گولاش می‌شناسند. گولاش یک وعده غذایی ساده روزمره است که معمولا با تکه‌های بزرگی از نان سفید خورده می‌شود.

۸. لاهماجون؛ پیتزای مشهور ترکیه

لاهماجون؛ پیتزای مشهور ترکیه

لاهماجون، ریشه در کلمه عربی «لحم عجین» دارد و به ‌معنای «گوشت و خمیر» است و در سراسر دنیا به‌عنوان پیتزای ترکی شناخته می‌شود. لاهماجون، یک پیتزای نازک برشته است که با طعم شیرین گوشت چرخ‌کرده بره و فلفل‌های چیلی تند و آتشین، هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند. این غذا از خمیر گرد و نازکی تشکیل می‌شود که روی آن گوشت چرخ‌کرده و سبزیجات خردشده مانند پیاز، گوجه و جعفری می‌ریزند.

اولین گاز از این پیتزای نازک، تند و برشته با طعمی منحصربه‌فرد، اشتهای شما را حسابی باز خواهد کرد. مواد روی لاهماجون با بوی وسوسه‌کننده گوشت، شیرینی سس سالسای گوجه‌فرنگی، فلفل چیلی دودی و لیموی ترش، شما را مستقیما به خیابان‌های شهر جادویی استانبول خواهند برد.

۹. پیروگی؛  دلمه لذیذ لهستان

پیروگی؛  دلمه لذیذ لهستان

پیروگی، دلمه‌ای خمیری است که داخل آن را با سیب‌زمینی، گوشت چرخ‌کرده، پنیر خردشده، پنیر سفید، کالباس، قارچ، کلم سفید، اسفناج، سوسیس، کلم ترش و میوه یا دیگر مواد پر کرده و سپس در روغن یا کره سرخ می‌کنند یا در آب می‌جوشانند. این وعده می‌تواند به‌ عنوان پیش‌غذا، غذای اصلی، فست فود یا حتی دسر سرو شود و انواع مختلفی با طعم‌های تند، نمکی و شیرین دارد.

هیچ‌یک از دورهمی‌های خانوادگی در لهستان، بدون خوردن پیروگی سیب‌زمینی و پنیر تکمیل نمی‌‌شود؛ البته نسخه سوسیس و کلم این غذا نیز در لهستان، بسیار محبوب است.

۱۰. سوپ نودل فو؛ غذای ملی ویتنام

سوپ نودل فو؛ غذای ملی ویتنام

سوپ فو از آب گوشت که در آن گوشت گوساله یا مرغ به‌همراه نودل پخته می‌شود، تشکیل می‌شود و روی آن را با سبزیجات معطری چون گشنیز، ریحان یا نعنا و جوانه گندم، پیاز، و برشی از لیمو تزیین می‌کنند. معمولا برای قوی‌تر کردن طعم این سوپ به آن، هویج، پیازچه، سیر تازه، مارچوبه، قارچ، نمک و فلفل تند اضافه کرده و همراه با سس چیلی یا سس ماهی، آن را سرو می‌کنند. سوپ نودل فو، معطر است و طعمی پرادویه دارد.

۱۱. سوسیس کاری؛ غذای خیابانی مشهور آلمان

سوسیس کاری؛ غذای خیابانی مشهور آلمان

سوسیس کاری، غذایی متشکل از سوسیس‌های خردشده در یک سس گوجه‌فرنگی تند است که سوسیس معمولی را تبدیل به یک وعده لذیذ شبانه کرده است. این غذا در کنار یک نوشیدنی خنک، یک میان‌وعده محبوب آلمانی به شمار می‌آید. سوسیس گوشت را می‌توان بخارپز یا سرخ کرده و با سس کچاپ معمولی، کچاپ کاری یا رب گوجه‌فرنگی و ادویه کاری، سرو کرد.

۱۲. شاک شوکا؛ املت متفاوت تونس

شاک شوکا؛ املت متفاوت تونس

شاک‌شوکا یا املت تونسی، نوعی غذای محبوب در خاورمیانه و آفریقای شمالی است که از سس گوجه‌فرنگی، فلفل سیاه، فلفل قرمز و پیاز، زیره سبز و تخم‌مرغ و سبزیجات موجود در تونس تشکیل می‌شود. این صبحانه مفصل و دودی، بسیار مقوی و انرژی‌بخش است، به‌طوری که تا میانه‌های روز احساس گرسنگی نخواهید کرد.

۱۳. جامبالایا، طاس کباب لذیذ آمریکا

جامبالایا، طاس کباب لذیذ آمریکا

جامبالایا نوعی «طاس کباب» است که معمولا با انواع مختلف گوشت چون میگو، مرغ، خرچنگ، خرگوش یا سوسیس‌های پرادویه طبخ می‌شود. هر لقمه از جامبالایا را که در دهانتان می‌گذارید، با طعم‌های مختلفی از بوی تازه برنج، تکه‌های ترد گوشت و سوسیس گرفته تا عطر سیر و شوری میگو روبه‌رو می‌شوید. اگر به تندی علاقه دارید، می‌توانید با افزودن سس تند به‌اندازه دلخواه به طعم مورد نظر خود دست پیدا کنید.

۱۴. بی بیم باپ؛ غذای مقوی کره جنوبی

بی بیم باپ؛ غذای مقوی کره جنوبی

بی‌بیم‌باپ در زبان کره جنوبی به‌معنای «مخلوط برنج» است که از برنج و ترکیبات متنوع دیگر تشکیل می‌شود. این غذا در واقع، کاسه‌ای پر از برنج داغ است که با تزیین سبزیجات سرخ و مزه‌دار‌شده یا «کیمچی» (سبزیجات تخمیرشده سنتی)، رب فلفل چیلی و سس سویا به شما ارائه می‌شود. دیگر مواد تشکیل‌دهنده‌ای که می‌توان به بی‌بیم‌باپ اضافه کرد، تخم‌مرغ خام یا سرخ‌شده و تکه‌های گوشت گاو هستند.

۱۵. کاتی رول؛ غذای خیابانی مشهور هند 

کاتی رول؛ غذای خیابانی مشهور هند 

کاتی رول، یکی از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی هند است که به‌صورت لقمه‌های نان پاراتای حاوی مواد مختلف، سرو می‌شود. نسخه گیاهی و لذیذ کاتی رول با سبزیجات مختلف پر شده و با سس‌های خوش‌طعم هندی سرو می‌شود. شما همچنین می‌توانید در تهیه این غذای لذیذ از انواع گوشت، پیاز، فلفل برشته، سس‌های متنوع و ادویه استفاده کنید.

۱۶. کاری کاتسو؛ غذای مشهور ژاپن

کاری کاتسو؛ غذای مشهور ژاپن

کاری کاتسو، وعده‌ای مقوی است و از کتلت‌های گوشت مزه‌دارشده در سس کاری تشکیل می‌شود و آن را با برنج پخته و کلم خردشده سرو می‌کنند. این غذا را با مرغ و همچنین سبزیجات سرخ‌شده با آرد سوخاری نیز می‌توان درست کرد. کتلت‌های گوشت سرخ‌شده ترد و برشته با سس کاری غلیظ با طعم نسبتا شیرین اما تند در کنار برنج نرمی که با سس کاری سرو می‌شود، واقعا لذیذ و دلچسب هستند. کلم خردشده نیز طعم تازگی را برای این غذا به ارمغان می‌‌آورد.

۱۷. خوراک کلم و سیب‌زمینی؛ صبحانه سنتی انگلستان

خوراک کلم و سیب‌زمینی؛ صبحانه سنتی انگلستان

خوراک کلم و سیب‌زمینی با نام اصلی «بابل اند اسکوئیک»، برای استفاده از سبزیجات سرخ‌شده یا پخته باقی‌مانده در یخچال به وجود آمد. مواد تشکیل‌دهنده اولیه این خوراک، کلم و سیب‌زمینی هستند اما شما می‌توانید هویج، لوبیا، جوانه‌ها و دیگر سبزیجات باقی‌مانده را هم به آن اضافه کنید. بابل و اسکوئیک را با گوشت سرد باقی‌مانده در یخچال و ترشی یا سس قهوه‌ای نیز سرو می‌کنند. 

۱۸. تاکو؛ غذای خیابانی مکزیک

تاکو ؛ غذای خیابانی مکزیک

تاکو، غذای سنتی مکزیک است و شباهت بسیاری با بوریتو دارد. این غذا از یک نان تورتیلای پخته‌شده از آرد ذرت تشکیل می‌شو‌‌د که با مواد مختلفی آن را پر می‌کنند. از مواد داخل تاکو می‌توان به گوشت، مرغ و غذای دریایی، سبزیجات و حتی پنیر اشاره کرد. تاکو را معمولا با دست می‌خورند و با سس سالسا یا آووکادو سرو می‌کنند. آب لیمو، نمک و سس تند را همراه تاکو به سر سفره بیاورید تا در صورت لزوم به آن اضافه کنید. 

۱۹. تخم‌مرغ پخته در آووکادو؛ یک صبحانه لذیذ

تخم‌مرغ پخته در آووکادو؛ صبحانه لذیذ آمریکا

تخم‌مرغ پخته در آووکادو، صبحانه‌ای بسیار ساده با طعم خامه‌ای، خوشمزه و کره‌ای، است که هر فردی عاشق آن خواهد شد. در طبخ این غذا از کره استفاده نمی‌شود. مواد تشکیل‌دهنده این صبحانه لذیذ و لاکچری، آووکادو، تخم‌مرغ، پاپریکا، کالباس، نان سوخاری و سیر سرخ‌شده هستند.

۲۰. ناسی گورنگ؛ غذای ملی اندونزی

ناسی گورنگ؛ غذای ملی اندونزی

ناسی گورنگ در زبان اندوزیایی به‌معنای «برنج سرخ‌شده» است. این غذا از برنج تفت ‌داده شده در روغن به‌همراه نوعی سس سویای شیرین، موسیر، تمبر هندی، فلفل تند و در کنار تخم‌مرغ سرخ‌شده، گوشت مرغ و میگو و گاهی ماهی نمک‌سود تشکیل شده و به‌عنوان صبحانه در این کشور خورده می‌شود. طعم این غذا با خمیر میگو و سویا سس شیرین بسیار اشتهاآور و لذیذ است و دستور تهیه بسیار ساده‌ای دارد.

۲۱. خاسوئی؛ نودل معطر میانمار

خاسوئی؛ نودل معطر میانمار

خا سوئی، یک سوپ نودل متشکل از نودل‌های رشته‌ای، کاری مرغ یا گوشت گاو و شیر نارگیل است و با مخلفات متنوعی مانند آب لیمو سرو می‌شود. این غذا در میانمار ابداع شد و در حین جنگ جهانی دوم با مهاجران هندی به شرق هند سفر کرد. خا سوئی به احتمال زیاد، جد غذای بین‌المللی مشهور خائو سوی در شمال تایلند است.

۲۲. پائیا، غذای ملی اسپانیا

پائیا، غذای ملی اسپانیا

پائیا یکی از لذیذترین غذاهای ملی اسپانیا است که در فارسی به اشتباه با نام «پائلا» خوانده می‌شود. ماده اصلی تشکیل‌دهنده این غذا، برنج است و تنوع زیادی دارد. پائیا را با انواع گوشت مانند مرغ، مرغابی، حلزون، ماهی مرکب، میگو و صدف یا انواع سبزیجات از قبیل لوبیا سبز، گوجه‌فرنگی، زیتون، زعفران، کنگر فرنگی و سیر درست می‌کنند. گیاه‌خواران می‌توانند از نسخه پائیای سبزیجات با قارچ و زیتون لذت ببرند.

۲۳. پوتین؛ غذای محبوب کانادایی

پوتین؛ غذای محبوب کانادایی

پوتین، یکی از معروف‌ترین غذاهای کانادایی با طرز تهیه‌ای ساده است. این غذای خیابانی، در سال ۱۹۵۰ در کبک متولد شد و در واقع از بهترین غذاهای فرانسوی کانادایی به شمار می‌آید. سیب‌زمینی سرخ‌شده به‌همراه پنیر و سس عصاره گوشت از مواد تشکیل‌دهنده اصلی این غذا هستند.

۲۴. سوپ مرغ و ماتسو بال؛ غذای جشن پسح یهودیان

 سوپ مرغ و ماتسو بال؛ غذای جشن پسح یهودیان

ماتسو به نان ورنیامده‌ای اشاره دارد که یهودیان در حین فرار از مصر باستان می‌خوردند و سوپ ماتسو بال در واقع، یک نوع سوپ مرغ است که از موادی چون نان ماتسو یا فطیر، تخم‌مرغ، آب، مرغ، سبزیجات و  چربی نظیر مارگارین یا چربی مرغ تشکیل می‌شود. این غذا برای عید پسح در میان یهودیان پخته می‌شود و در اروپای مرکزی با نام «نودل» (knoedel) و «نودلا» (knoedela) و در کشور آمریکا با نام ماتسو بال شناخته می‌شود.

۲۵. ماکارون؛ شیرینی معروف فرانسوی

ماکارون؛ شیرینی معروف فرانسوی

ماکارون را می‌توان از محبوب‌ترین سوغات فرانسه برشمرد. این شیرینی‌های کوچک و رنگا‌رنگ در طعم‌های مختلفی پخته می‌شوند. نسخه سنتی ماکارون، طعم تمشک کوهی و شکلات دارد، اما طعم‌ گل‌های مختلف، قهوه، کاپوچینو و توت‌فرنگی نیز از دیگر انواع محبوب این شیرینی به شمار می‌آیند. این شیرینی در اصل با سفیده تخم‌مرغ، شکر، پودر بادام یا بادام‌زمینی و رنگ‌های خوراکی مجاز تهیه می‌شود.

۲۶. آوگولمونو؛ سوپ عید پاک در یونان

آوگولمونو؛ سوپ عید پاک در یونان

آوگولمونو در زبان یونانی به‌معنای «تخم‌مرغ-لیمو» است. این سوپ محبوب و سنتی، جایگاهی ویژه در غذاهای میز عید پاک یونانیان دارد؛ زمانی که تمام اعضای خانواده برای بزرگ‌ترین جشن سال، گرد هم می‌آیند و سوپ آوگولمونو با طعمی خامه‌ای، تند و خوشایند  به سر میز آورده می‌شود.

۲۷. بلینی؛ پنکیک روسی

بلینی؛ پنکیک روسی

بلینی، پنکیکی نازک با شباهت بسیار به پنکیک‌های انگلیسی است و از آرد، شیر و تخم‌مرغ درست می‌شود. بلینی را می‌توان به‌تنهایی یا با هر چیزی، از انواع توت، مربا و خامه گرفته تا ماهی سالمون و خاویار پر کرد و با خوردن آن‌ها، سفری به قلب بازارهای خیابانی روسیه داشت.

۲۸. چیکن ۶۵؛ میان‌وعده تند هندی

چیکن ۶۵؛ میان وعده تند هندی

پیش‌غذای‌ «چیکن ۶۵» (Chicken 65)، یک وعده گوشتی پر از ادویه، با رنگ قرمز تیره و طعمی تند و آتشین، از سرزمین هنوستان است که از ترکیب مرغ با استخوان یا بی‌استخوان و فلفل‌های چیلی تهیه می‌شود. صرف این غذا اغلب با یک نوشیدنی خنک همراه است و در فلسفه نام‌گذاری آن روایت‌های مختلفی وجود دارد. از جمله اینکه گوشت این غذا از مرغ‌های ۶۵ روزه تهیه می‌شود.

۲۹. تالیاتل با سس راگو؛ پاستای معروف به بلونز

تالیاتل با سس راگو؛ پاستای معروف به بلونز

تالیاتل به‌نوعی خمیر پاستا گفته می‌شود که صاف و مشابه فتوچینی است. راگو نیز سسی مشابه سس بلونز است که در بسیاری از کشورهای دنیا همراه با اسپاگتی (پاستای رشته‌ای) خورده می‌شود و در ایران نیز غذایی که با عنوان «ماکارونی» شناخته می‌شود، ترکیب اسپاگتی با سس بلونز است. اما اهالی خاستگاه این غذا، بلونیا در شمال ایتالیا، برخلاف آنچه در میان اغلب مردم دنیا مرسوم است، عقیده دارند سس بلونز یا «راگو» را نه با اسپاگتی، بلکه باید با تالیاتل یا فتوچینی همراه کرد. سس راگو نیز تفاوت‌هایی با سس شناخته‌شده بلونز دارد که در این دستور پخت، به آن پرداخته‌ایم و با پخت آن می‌توانید طعم اصیل این غذا را بچشید.

۳۰. خوراک بیگوس؛ غذای ملی لهستان

خوراک بیگوس؛ غذای ملی لهستان

بیگوس، خوراکی دودی و بسیار محبوب است که به‌عنوان غذای ملی لهستان شناخته می‌شود. این خوراک، متشکل از گوشت‌های تکه‌ای مختلف، کلم ترشی (آب‌پزشده با سرکه) و کلم تازه خردشده است. این غذا به‌صورت داغ سرو می‌شود و می‌توان طعم آن را با سبزیجات، ادویه و سرکه قوی‌تر هم کرد. برای طبخ یک بیگوس عالی و بی‌نقص نباید عجله کرد. این خوراک آرام‌پز باید حداقل ساعت‌ها بپزد تا ترکیب طعم‌ها در آن به اوج خود برسد.

۳۱. قابلی پلو؛ غذای معروف افغانستان

قابلی پلو؛ غذای معروف افغانستان

قابلی پلو که معمولا با نام «کابلی پلو» نیز شناخته می‌شود، از ترکیب برنج، گوشت گوسفند، هویج، کشمش و خلال پسته و بادام ساخته می‌شود. این غذای مقوی با طعم شیرین، یکی از لذیذترین غذاهای کشور افغانستان است که در خراسان ایران نیز رایج است و با عطر و بوی خود، هوش از سر هر کسی خواهد برد.

۳۲. بانی‌چو؛ غذای خلاقانه‌ی آفریقای جنوبی

بانی‌چو؛ غذای خلاقانه‌ی آفریقای جنوبی

بانی چو، یک اصطلاح آفریقای جنوبی-هندی برای کلمه «غذای گجراتی» است و متشکل از یک کاری غلیظ هندی است که در یک قرص نان توخالی سرو می‌شود. عطر ادویه‌های این غذا که با تکه گوشت‌های ترد و طعم‌دار ترکیب شده، هر فردی را به چشیدن وسوسه می‌کند.

۳۳. خوراک کیمچی؛ خوراک ملی کُره‌ای

خوراک کیمچی؛ خوراک ملی کُره‌ای

کیمچی نوعی چاشنی محبوب در کشور کره و مشابه ترشی است که از ترکیب طعم سبزیجات تخمیر شده مختلف و ادویه‌های متنوع به دست می‌آید. اما نباید کیمچی را با خوراک کیمچی در این دستور پخت، اشتباه بگیرید. کیمچی جیگه یا خوراک کیمچی، غذایی ساده است که می‌توان آن را با مواد اولیه تازه یا باقی‌مانده کیمچی در یخچال، درست کرد. این غذا از پیاز، سیر، پیازچه، رب فلفل قرمز و پروتئین دلخواهتان تهیه می‌شود.

۳۴. بیسارا؛ سوپ باقالی مراکشی

بیسارا؛ سوپ باقالی مراکشی

بیسارا یا بیصاره، یک خوراک مقوی و غلیظ است که با باقالی‌های خشک در پاتیل‌های بزرگ دکه‌های غذای خیابانی مراکش، پخته شده و با مقدار زیادی نان، روغن زیتون و زیره سبز سرو می‌شود. این خوراک، انتخابی فوق‌العاده برای صبحانه به شمار می‌آید.

۳۵. اینجرا؛ نان ملی کشور اتیوپی

اینجرا؛ نان ملی کشور اتیوپی

اینجرا در واقع پنکیک یا نان اسفنجی شکلی است که به‌همراه خوراک‌های مختلف اتیوپیایی خورده می‌شود. برای تهیه اینجرا، آرد حاصل از دانه‌های خاکشیر را با آب مخلوط کرده و به‌مدت چند روز آن را رها می‌کنند تا فرایند تخمیر انجام شود و سپس، آن را می‌پزند. این غذا، یکی از غذاهای بومی و ملی کشور اتیوپی و اریتره است.

اینجرا را می‌توان به دو صورت با غذا همراه کرد: به‌عنوان پنکیکی که بشقاب شما را پر کرده و با غذاهای اصلی موردعلاقه شما پر شده است یا به‌عنوان یک نان، در یک بشقاب جداگانه.

۳۶. مرغ جرک؛ مرغ گریل تند جامائیکایی

مرغ جرک؛ مرغ گریل تند جامائیکایی

مرغ جرک، ترکیبی از طعم و مزه‌های جامائیکایی را در خود دارد. این مرغ گریل تند جامائیکایی، توسط سیر، دارچین، جوز هندی، فلفل فرنگی و آویشن مزه‌دار شده و معمولا روی چوب یا زغال، کباب و پخته می‌شود. خوردن این جوجه‌کباب کارائیبی، به افرادی که به طعم‌های تند عادت ندارند، اصلا توصیه نمی‌‌شود.

۳۷. حمص؛ غذای محبوب خاورمیانه

حمص؛ غذای محبوب خاورمیانه

حمص، یک خوراک مدیترانه‌ای عربی است که از نخود پخته، روغن زیتون، ارده، آبلیمو و سیر له‌شده تهیه می‌شود. حمص، غذایی مشترک بین اکثر کشورهای خاورمیانه است که در میان بیشتر مردم به‌عنوان غذای لبنانی شناخته می‌شود. این خوراک لذیذ را می‌توانید به‌عنوان غذای اصلی یا چاشنی، همراه با نان پیتا نوش‌جان کنید.

۳۸. کوتو روتی؛ غذای تند خیابان‌های سریلانکا

کوتو روتی؛ غذای تند خیابان‌های سریلانکا

غذای خیابانی و پر ادویه «کوتو روتی» (kothu roti)، یکی از خوراک‌های ملی سریلانکا است که معمولا با نام اختصاری «کوتو» شناخته می‌شود و خوردن آن، درست به‌اندازه تماشای طبخ آن، لذت‌بخش است. این غذای تند، ترکیبی از نان سرخ‌شده، گوشت، سبزیجات و پودر کاری است و محبوبیت آن در سریلانکا، مانند محبوبیت همبرگر در سایر نقاط دنیاست.

۳۹. خوراک بره تجین؛ یک طعم اصیل مراکشی

خوراک بره تجین؛ یک طعم اصیل مراکشی

راس الحانوت، یک نوع ادویه مخلوط است که بیشتر در کشورهای شمال آفریقا مصرف می‌شود و گاهی اوقات برای مزه‌دار کردن گوشت و ماهی، یا مخلوط کردن با برنج به کار می‌رود. در هنگام خوردن خوراک بره تجین، استخوان‌ها زیر دندانتان آب می‌شوند، زیرا این غذای مخصوص و بسیار لذیذ، ساعت‌ها در یک قابلمه مخصوص مراکشی به نام «تجین» (tagine) با بوی معطر راس الحانوت می‌پزد؛ مخلوطی از ادویه‌های بی‌شمار که یکی از مشخصه‌های مشهور کشور مراکش به شمار می‌آید.

۴۰. سمبوسه؛ میان‌وعده پرطرفدار هندی

سمبوسه؛ میان‌وعده پرطرفدار هندی

سمبوسه، یک غذای نانی لذیذ و قابل حمل است که داخل آن را با موادی چون سیب‌زمینی، پیاز، گشنیز، فلفل‌های چیلی سبز، نخود فرنگی و ادویه‌جات هندی پر می‌کنند. پس از پیچیده‌شدن خمیر پهن یا نان لواش به دور مواد، سمبوسه در روغن انداخته شده و سرخ می‌شود. این غذا به‌صورت گرم و سرد سرو می‌شود و از انواع خوشمزه آن می‌توان به سمبوسه‌ سیب‌زمینی، سمبوسه‌ گوشت ‌و سمبوسه‌ پیتزایی اشاره کرد.

۴۱. کوشاری، غذای ملی مصر

کوشاری، غذای ملی مصر

ترکیبی منحصربه‌فرد و لذیذ از برنج، پاستا و عدس به‌همراه سس گوجه‌فرنگی، پیاز سرخ‌شده، سرکه، سیر و نخود؛ «کوشاری» غذایی است که تمام مصریان بر سر طعم خارق‌العاده آن اتفاق‌نظر دارند.  این خوراک، محبوب‌ترین و ارزان‌ترین غذای خیابانی مصر هم به شمار می‌آید و امکان ندارد رستورانی در مصر پیدا کنید که کوشاری سرو نکند. کوشاری بسیار شبیه به غذاهای هندی و پاکستانی است که با برنج و عدس درست می‌شوند و گمان می‌رود که شاید دستور پخت این غذا توسط کارگران پاکستانی وارد مصر شده ‌است.

۴۲. اسپرینگ رول؛ غذای خیابانی محبوب چین

اسپزینگ رول؛ غذای خیابانی محبوب چین

اسپرینگ‌رول، یک سبک از غذاهای چینی است که در بیشتر مناطق شرق آسیا خورده می‌شود. این غذای بسیار لذیذ از یک خمیر نازک و برشته تشکیل می‌شود که به دور مواد خوشمزه‌ای از هویج و جوانه لوبیا گرفته تا میگو، گوشت گوساله و اردک پیچیده می‌شود. برخی ممکن است اسپرینگ ‌رول را با رول تخم‌مرغ (Egg roll) اشتباه بگیرند؛ اما باید بدانید که خمیر استفاده‌شده در اسپرینگ ‌رول از آرد برنج تهیه می‌شود و خمیر رول تخم‌مرغ را با آرد گندم می‌پزند.

اسپرینگ ‌رول با نام پنکیک لاغر نیز شناخته می‌شود. این غذا برای اولین بار در جنوب رودخانه یانگ تسه چین به شهرت جهانی دست پیدا کرد و علت انتخاب نام اسپرینگ‌ رول یا رول بهاری برای این غذا، جشن بهار چینی است که این غذا در آن روز پخته می‌شد.

۴۳. خاچاپوری؛ نان ملی و متفاوت کشور گرجستان

خاچاپوری، نان ملی و متفاوت کشور گرجستان

خاچاپوری، یکی از غذاهای سنتی و مشهور گرجستانی است که ترجمه نام آن، «نان پنیری» است. خمیر نان در حین پخت پف می‌کند و به‌شکل‌های مختلفی درمی‌آید. پنیر و تخم‌مرغ از دیگر مواد تشکیل‌دهنده خاچاپوری هستند. این غذا را می‌توان به‌عنوان مخلفات برای شام یا حتی یک برانچ لذیذ سرو کرد.

خاچاپوری از محبوبیت بالایی در رستوران‌های گرجستان و دکه‌های غذای خیابانی برخوردار است. خاچاپوری، یکی از غذاهای ملی گرجستان است و به همین علت، هزینه تهیه آن با عنوان «شاخص خاچاپوری»، معیار تعیین تورم در شهرهای مختلف گرجستان به شمار می‌آید.

۴۴. سوپ پیاز؛ طعم دلنشین یک غذای فرانسوی

سوپ پیاز فرانسوی

سوپ پیاز فرانسوی را می‌توان جزو مشهورترین سوپ‌های دنیا برشمرد. این سوپ، از خلا‌ل‌های نازک پیاز تشکیل شده است که به‌آرامی در کره سرخ شده‌اند و با آب گوشت درآمیخته‌اند. عطر و طعم وسوسه‌کننده سوپ پیاز فرانسوی، از ترکیب پیازهای کاراملی شده، برش نان فرانسوی و پنیر برشته‌شده روی آن حاصل می‌شود.

۴۵. لازانیا؛ غذای مشهور و پرطرفدار ایتالیایی

برش لازانیا در بشقاب

لازانیا به احتمال زیاد، قدیمی‌ترین نوع پاستا در جهان به شمار می‌آید. این غذای ایتالیایی از لایه‌های سه‌گانه پاستای ورقه‌ای، سس مخصوص و پنیر موتزارلا تشکیل می‌شود. سس لازانیا بسته به سلیقه و مزاج هر فردی می‌تواند با گوشت قرمز، مرغ، تن ماهی و سبزیجات مختلف از جمله گوجه‌فرنگی، پیاز، فلفل سبز، فلفل دلمه‌ای، سیر، ذرت، قارچ و غیره درست شود.

این غذای لذیذ را با ادویه‌جات مختلفی مانند پودر سیر، پونه کوهی و ریحان مزه‌دار شده، همراه با پنیز موتزارلای آب‌شده روی آن سرو می‌کنند. معمولا پاستای پخته‌شده با دیگر مواد در یک ظرف، ریخته می‌شود و سپس در داخل فر قرار می‌گیرد.

۴۶. تست فرانسوی؛ صبحانه‌ای به سبک هنگ کنگ

فرنچ تست با توت فرنگی

تست فرانسوی یا فرنچ تست، در نقاط مختلف دنیا با دستورالعمل‌های گوناگونی طبخ می‌شود. این صبحانه بین‌المللی از نان تست آغشته به شیر، تخم‌مرغ یا حتی آب پرتقال یا گلاب تشکیل می‌شود و با عنوان‌های مختلفی مثل نان تخم‌مرغی، تست آلمانی و... شناخته می‌شود. فرنچ تست یکی از لذیذترین گزینه‌هایی است که می‌توان برای صبحانه طبخ کرد.

تست فرانسوی را می‌توان با طعم ‌شیرین یا شور آماده کرد. در نسخه شیرین فرنچ تست، قبل از سرخ کردن نان تست آغشته به تخم‌مرغ، به آن شیر، شکر، وانیل و دارچین اضافه می‌کنند و در نهایت روی آن، خاک قند، کره، تکه‌های میوه و شربت می‌ریزند. نسخه شور تست فرانسوی با نمک و فلفل طبخ می‌شود و روی آن، سس کچاپ یا مایونز می‌ریزند.

۴۷. کروسان؛ نان خوش‌طعم و محبوب فرانسوی

 کروسان نصف شده

کروسان، یک نان یا شیرینی کره‌ای و برشته است و نام آن از روی شکل هلالی باستانی آن برداشته شده است. کروسان‌ها از خمیری متشکل از آرد، خمیر مایه، کره و به‌صورت خمیر هزارلا آماده می‌شود. کروسان‌ همراه با کره، مربا و قهوه، صبحانه‌ای سبک و لذیذ را خلق می‌کند. این ترکیب را می‌توانید به‌عنوان میان‌وعده یا عصرانه‌ای دلچسب نیز، نوش‌جان کنید.

کروسان از آن دسته نان‌هایی است که سفره متفاوتی برای شما می‌سازد. طبخ کروسان ساده نیست و زمان زیادی از شما می‌گیرد؛ با این وجود، طعم و ظاهر منحصربه‌فرد آن، ارزش زحمتی که می‌کشید و زمانی که صرف می‌کنید را خواهد داشت.

۴۸. مارزیپان؛ شیرینی بادامی مشهور آلمانی

 مارزیپان با بادام

مارزیپان، نوعی شیرینی سیار خوشمزه متشکل از شکر یا عسل و بادام آسیاب‌شده و گاهی روغن یا عصاره بادام یا گلاب است. مارزیپان را معمولا به‌عنوان دسر سرو می‌کنند و از رایج‌ترین انواع آن می‌توان به مارزیپان با روکش شکلات و مارزیپان‌های کوچک به‌شکل میوه و سبزیجات اشاره کرد. 

مارزیپان، ماده‌ای نیمه‌جامد و قابل شکل‌ گرفتن است و معمولا به آن، رنگ‌های خوراکی اضافه می‌کنند. نوع شیرین آن به‌عنوان مارزیپان فرانسوی شناخته می‌شود و نوع کم‌شیرین آن به‌عنوان مارزیپان آلمانی معروف است. در سفر به آلمان یا برخی از دیگر شهرهای اروپایی، به‌هیچ‌وجه نباید مزه کردن آن را از دست بدهید. خبر خوب این است که مارزیپان را می‌توان به‌سادگی در منزل هم تهیه کرد.

۴۹. سوپ برش؛  پیش‌غذای خوشمزه روسی

سوپ برش چغندر در کاسه سفید

برش، یک سوپ رایج در اروپای شرقی و آسیای شمالی است که اصالت آن به کشور اوکراین و روسیه برمی‌گردد. سوپ برش معمولا از آب گوشت یا قلم، سبزیجات تفت داده‌شده و چغندر ترش به‌عنوان ماده اصلی، تشکیل می‌شود. بسته به‌طرز تهیه، ممکن است برخی از این مواد اولیه حذف یا جایگزین شوند. سوپ برش را به‌صورت سرد یا گرم و با خامه ترش، تخم‌مرغ پخته یا سیب‌زمینی سرو می‌کنند. این سوپ را می‌توان هم به‌عنوان یک غذای مقوی و پرملات و هم به‌عنوان یک غذای سبک و رقیق درست کرد. سوپ برش گیاهی به‌سادگی و در مدت زمان کم آماده می‌شود.

۵۰. موساکا؛ خوراک بادمجان به سبک یونانی

موساکا در یونان، درست شبیه به لازانیا در ایتالیا است. غذایی بر پایه بادمجان یا سیب‌زمینی که معمولا شامل گوشت چرخ‌کرده نیز می‌شود. این غذا در خاورمیانه، شام، یونان و کشورهای حوزه بالکان از محبوبیت بسیاری برخوردار است و انواع مختلفی دارد. 

برای طبخ موساکا، یک سس متشکل از گوشت و گوجه‌فرنگی با بادمجان به‌صورت لایه‌ای چیده می‌شوند و روی آن با سس سفید یا «بشامل» (béchamel) پوشانده می‌شود که طعمی فوق‌العاده به این غذا اعطا می‌کند. شاید طبخ این غذای سنتی یونانی و چیدن لایه‌های آن، کاری زمان‌بر به نظر بیاید، اما مطمئن باشید که طعم و مزه آن به‌قدری لذیذ است که به‌محض خوردن آن، پاداش زحمتی که کشیده‌اید را خواهد گرفت.

یک برش موساکا

اگر غذاهای معرفی شده در این مقاله را چشیده‌اید، نظرات خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

ده غذای برتر جهان کدامند؟

از خوشمزه ترین غذا های دنیا می‌توان به دوبلین کادل، ساراواک لاکسا، بورک، کاری ویندالو، پد تای، بوریتو، گولاش، پیروگی، لاهماجون و سوپ نودل فو اشاره کرد.

خوشمزه ترین غذا های دنیا مال کدام کشور است؟

ایرلند، مالزی، هند، ویتنام، تایلند، مکزیک، ترکیه، ایران.

مطالب مرتبط:

منبع CNN Travel

دیدگاه