حمل و نقل عمومی در گنبد کاووس؛ گلستان

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۲۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در گنبد کاووس؛ گلستان

گنبدکاووس با دارا بودن پتانسیل‌های ویژه گردشگری می‌تواند به قطب گردشگری شمال کشور تبدیل شود ولی فقدان فرودگاه، راه‌آهن و حمل و نقل عمومی مدرن مانعی بر سر راه این مهم بوده است.

شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس درشرق استان گلستان واقع شده است. گنبدکاووس نام خود را از یکی از بلندترین برج‌های آجری دنیا با همین نام گرفته که در قرن یازدهم میلادی بنا شد. جاذبه‌های متعددی در این شهر وجود دارد و در صورتی که به سیستم حمل و نقل عمومی این دیار اهمیت بیشتری داده شود، می‌تواند پذیرای گردشگران زیادی باشد.

فرودگاه

فرودگاه قابوس کلاله در فاصله‌ی ۳۵ کیلومتری گنبدکاوس قرار دارد و اولین پرواز آن در سال ۱۳۷۶ صورت گرفت که متاسفانه فقط ۲ ماه دوام آورد. باید تدبیری اندیشیده شود تا فرودگاه قابوس کلاله دوباره راه‌اندازی شود. ارتباط بهینه با مسافر، تبلیغات کافی،‌ سوبسیت برای بلیط هواپیما، هماهنگی ساعات و روزهای پرواز با فرودگاه گرگان برای راه‌اندازی و پرواز متوالی فرودگاه قابوس کمک شایانی خواهد کرد.

مترو

مترو در این شهر راه اندازی نشده است.

تاکسی

گنبدکاووس

در سال ۱۳۹۶ کرایه تاکسی در بیشتر مسیرهای ۲۹ گانه درون شهری به ازای هر نفر با افزایش یک هزار ریالی از شش هزار ریال به هفت هزار ریال رسیده است. این نرخ تا مسافت چهار کیلومتر، از میانگین ۲۵ هزار ریال به ۳۰ هزار ریال افزایش یافته است.

در مورد تاکسی تلفنی برای مسافت بیش از چهار کیلومتر در داخل شهر، نرخ کرایه ۳۲ هزار ریال تعیین شده است. بابت توقف به درخواست مسافر، به غیر از پنج دقیقه اول که رایگان است، به ازای هر دقیقه هزار ریال محاسبه و دریافت می‌شود و از ساعت ۲۴ شب تا پنج صبح هم مبلغ هفت هزار ریال به کرایه تاکسی تلفنی اضافه می‌شود. در نیمه اول سال از ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه به بعد و در نیمه دوم سال از ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه به بعد، مبلغ هزار ریال به کرایه تاکسی‌های درون شهری اضافه می‌شود.

گنبدکاووس

درحال حاضر در این شهر که افزون بر ۱۵۰ هزار نفر جمعیت ثابت و به همین میزان یا کمی بیشتر نیز جمعیت شناور دارد، تعداد یک هزار دستگاه تاکسی و ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی تلفنی زیر نظر تاکسیرانی فعالیت دارند.

پایانه

گنبدکاووس

پایانه اتوبوسرانی گنبدکاووس از سال ۱۳۷۲ به‌صورت موقت برای این کار در نظر گرفته شد، اما هنوز بعد از گذشت ۲۰ سال این پایانه با حداقل امکانات در همان مکان پابرجا است. حمل و نقل از ارکان اصلی صنعت گردشگری است و توسعه سیستم حمل و نقل نقش مهمی در شکوفایی این صنعت دارد. نبود امکانات مناسب و پایانه حمل و نقل اتوبوس در شهرستان گنبدکاووس در توسعه صنعت توریسم در منطقه‌ای که می‌تواند کانون توجه بیشتری باشد، تاثیر نامطلوبی گذاشته است.

نبود استراحتگاه برای رانندگان، وسایل سرمایشی و گرمایشی برای مسافران در سالن انتظار، کمبود سالن ناهارخوری و نبود آب سردکن از مشکلات پایانه اتوبوسرانی گنبد محسوب می‌شود. هم‌اكنون در پایانه مسافربری این شهرستان تعداد ۷ شركت اتوبوسرانی در حال فعالیت است كه مسافران را  به ۲۰ مقصد و شهر مهم جابه‌جا می‌کنند.

قطار

گنبدکاووس

خط راه آهن «گرگان- گنبدکاووس» از ابتدای انقلاب مورد بررسی قرار گرفته، ولی متاسفانه تاکنون به نتیجه نرسیده است. قرار است راه آهن گرگان-گنبد-مشهد در دو مرحله اجرایی شود، مرحله اول این طرح ملی، از گرگان آغاز و با گذر از شهرهای علی آبادکتول و گنبدکاووس به کلاله در شرق استان گلستان ختم می‌شود و انجام بقیه مسیر تا مشهد برای مرحله دوم پیش‌بینی شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه