قایق های تحقیقاتی در پی یافتن اطلاعاتی درباره تغییرات جوی

زینب موحدی
زینب موحدی پنجشنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۰
قایق های تحقیقاتی در پی یافتن اطلاعاتی درباره تغییرات جوی

یک ناوگان از قایق‌های بدون سرنشین در حال حرکت از شمالگان به سمت ناحیه‌ی استوایی است تا اطلاعات مهمی درباره‌ی تغییرات آب و هوایی جمع‌آوری کند.

قایق‌های تحقیقاتی مجهز به سیستم خودران، موسوم به سیلدرون (Saildrone) شبیه به تخته‌های موج‌سواری قرمز‌رنگی هستند که دارای بادبان‌هایی از جنس فیبر کربنی به ارتفاع ۶ متر و مجهز به ۱۶ سنسور هستند که متغیرهایی از جمله دی‌اکسیدکربن، اسیدیته، جریان‌های آبی و دمای آب را آزمایش می‌کنند.

این قایق‌ها، که با حداکثر سرعت ۳ تا ۵ مایل در ساعت حرکت می‌کنند، کارهایی را با هزینه‌ای بسیار کم انجام می‌دهند که معمولا به عهده کشتی‌های تحقیقاتی سرنشین‌دار است.

شرکت سیلدرون که در کالیفرنیا مستقر است و در ماه سپتامبر سال گذشته، سرمایه‌ای به مبلغ ۱۴ میلیون دلار از طرف سرمایه‌گذاران بزرگی دریافت کرده است، می‌گوید که قایق‌های آن توانایی آن را دارند که تنها با ۵ درصد از هزینه‌های مربوط به یک کشتی سرنشین‌دار، به اجرای عملیات بپردازد.

چامات پالیهاپیتیا (Chamath Palihapitiya)، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت سوشیال کپیتال (Social Capital) که در شرکت سیلدرون‌ سرمایه‌گذاری کرده‌ است، می‌گوید:

صرف‌نظر از نیازهای تجاری بسیار زیادی که در صنایع مختلف، از ماهیگیری گرفته تا امور دولتی، نسبت به آن احساس می‌شود، سیلدرون متغیرها را به صورت مستقیم اندازه‌گیری می‌کند و به مقابله با اثرات ناشی از تغییرات جوی کمک می‌کند.

سیلدرون

طراحی سیلدرون‌ها طوری انجام شده است که آن‌ها بتوانند در شرایط سخت طوفانی دوام بیاورند

سیلدرون،‌ تنها شرکتی نیست که اقدام به تولید قایق‌های بدون سرنشین اقیانوس‌پیما می‌کند. شرکت لیکوئید روباتیکس (Liquid Robotics) که متعلق به بوئینگ (BA) است، موج‌شکن‌هایی تولید کرده است که بسیار شبیه به تخته‌های موج‌سواری هستند و به جای باد، از انرژی موج و انرژی خورشیدی برای حرکت استفاده می‌کنند. قایق‌های کوچک‌تر می‌توانند بیش از ۱٫۴ میلیون مایل دریایی را بپیمایند.

از زمان شروع به کار شرکت سیلدرون در سال ۲۰۱۲، قایق‌های آن بیش از ۱۰۰٫۰۰۰ مایل دریایی را پیموده‌اند. این شرکت در سال جاری ۲۰ قایق را برای مشتریانی از جمله، اداره‌ی ملی اقیانوسی و اتمسفری ایالات متحده (NOAA) در آب‌ها مستقر کرده است.

در ماه جولای، NOAA دو سیلدرون را به ماموریتی شش ماهه در استوا اعزام کرد تا پدیده‌ی آب و هوایی موسوم به ال‌نینو را مطالعه کنند. دو قایق دیگر هم به اقیانوس شمال اعزام کرد تا آب شدن یخ‌ها را پیگیری کرده و ماهی‌ها، خوک‌های آبی و نهنگ‌ها را بشمارند.

سیلدرون، با ناسا هم همکاری‌هایی دارند تا ماهواره‌هایی را که شوری آب را از فضا محاسبه می‌کنند، کالیبره کنند. سیلدرون همچنین برای شناسایی زیردریایی‌هایی که اقدام به قاچاق موادمخدر می‌کنند هم با نیروی دریایی ایالات متحده همکاری می‌کند.

سباستین دی‌هلیوکس، مدیر ارشد عملیاتی سیلدرون، می‌گوید:

می‌خواهیم ناوگانی از سیلدرون‌ها را داشته باشیم که به صورت دائمی در دریا حضور داشته باشند و نوعی کنترل مرزی انجام دهند.

او معتقد است که جاه‌طلبی این شرکت به سرعت در حال واقعیت یافتن است:

هدف ما، استقرار ۱۰۰۰ سیلدرون در آب است که رویدادهای این سیاره را به صورت لحظه‌ای و با دقت بالا به ما ارسال کند.

مطالب مرتبط:

منبع CNN

دیدگاه