جا ماندن ایران از ثبت جهانی میراث ناملموس یونسکو در سال ۲۰۱۸

سیامک احدی
سیامک احدی سه شنبه، ۱۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۰
جا ماندن ایران از ثبت جهانی میراث ناملموس یونسکو در سال ۲۰۱۸

ایران سهمیه اختصاصی یا چند ملیتی میراث ناملموس خود را برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو در سال ۲۰۱۸ از دست داد.

در حالی که سازمان میراث فرهنگی که باید در ماه مارس ۲۰۱۷ پرونده‌های مورد نظر خود را برای ثبت در فهرست جهانی میراث ناملموس سال ۲۰۱۸ یونسکو را آماده کرده و به کمیته مورد نظر در این سازمان ارائه می‌داد، هنوز هیچ پرونده‌ای برای بررسی به یونسکو نفرستاده است. این در حالی است که ایران با سایر کشورها موضوعات مشترک زیادی داشت و می‌توانست در حوزه میراث ناملموس پرونده چند ملیتی تهیه کند.

پرونده‌های چند ملیتی محدودیتی برای درج در فهرست جهانی ندارند و ایران می‌توانست درباره فرهنگ‌های مشترک بین دو یا چند کشور پرونده‌ای تهیه کند، اما در حوزه پرونده‌های ملی تنها می‌تواند هر یک سال و نیم یک پرونده را وارد فهرست جهانی کند که چون امسال پرونده چوگان به‌صورت ملی ثبت می‌شود، امکان ثبت پرونده ملی برای سال ۲۰۱۸ وجود ندارد.

در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو برای سال ۲۰۱۸ آذربایجان، قزاقستان و ترکیه پرونده Dede Qorqud را ثبت می‌کنند.

اکنون مسئولان معاونت میراث فرهنگی و دفتر ثبت آثار فرهنگی و تاریخی سازمان میراث فرهنگی در اجلاس میراث جهانی میراث ناملموس ۲۰۱۷ که در کره جنوبی برگزار می‌شود، حضور دارند تا از پرونده‌های چوگان که به‌صورت پرونده ملی ارائه شد و کمانچه که به‌صورت پرونده چند ملیتی با جمهوری آذربایجان تهیه شده، برای ثبت جهانی دفاع کنند. آن‌ها تا ماه مارس ۲۰۱۸ فرصت دارند تا پرونده میراث ناملموس ایران را برای ثبت در فهرست میراث جهانی سال ۲۰۱۹ ارائه کنند.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه