دیدنی های چالدران

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

جاهای دیدنی چالدران ؛ شهری سردسیر در آذربایجان غربی

چالدران یکی از شهرهای زیبای استان آذربایجان غربی است که در شمال غرب آن واقع شده است. این شهر دیدنی در قدیم بخشی از شهر ماکو بود. همه ایران نام چالدران را در کتاب‌های تاریخ شنیده‌اند و یکی از دلایل شهرت این شهر، جنگ معروف چالدران است. خانه‌های این شهر همه فاقد کولر هستند؛ چراکه واقع شدن در سلسله کوه‌های زاگرس، هوای خنکی برای مردم این شهر رقم زده است. خنکی هوا در فصل گرم تابستان از دیگر دلایل محبوبیت این شهر محسوب می‌شود. این شهر دیدنی به خاطر جای دادن میراث ارزشمند جهانی در خود از ظرفیت قابل توجهی در گردشگری برخوردار است. در ادامه معروف‌ترین نقاط دیدنی این شهر را به شما معرفی خواهیم کرد.

آبشار عرب دیزج

آبشاری پرآب و مرتفع

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Nasibeh Barzanooni)

آبشار عرب دیزج در بخش دشتک یا آواجیق چالدران در ۳۷ کیلومتری شمال‌غرب سیه‌چشمه در حاشیه روستای عرب دیزج قرار گرفته است. این آبشار دارای چشم‌اندازهای بسیار زیبا و غارهای طبیعی در اطراف کوه‌های مشرف به آبشار است که در نوع خود کم‌نظیر هستند. اگر علاقه‌مند به طبیعت هستید و برای گیاهان دارویی به چالدران سفر کرده‌اید، حتما از این آبشار طبیعی دیدن کنید.

  • آدرس: شهرستان سیه چشمه (چالدران)، ۳۷ کیلومتر شمال غرب سیه چشمه، در حاشیه روستای عرب دیزج

مقبره شیخ صدرالدین

مقبره شیخ صدرالدین

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: سید علی اکبر رفاهی)

«شیخ صدرالدین» وزیر «شاه اسماعیل اول صفوی» بود که در جنگ چالدران کشته شد. جنگ چالدران جنگی بود که بین نیروهای «شاه اسماعیل اول صفوی» و «سلطان سلیم اول عثمانی» در سال ۱۵۱۴ میلادی رخ داد و طی آن غرب ایران که شامل آذربایجان، کردستان و عراق بود از ایران جدا شدند و عثمانی موفق شد که بر مناطق غربی کشور چیره شود. آرامگاه این وزیر رشید در حال حاضر یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌رود.

غار چهل پله خضرلو

غاری با دهانه کوچک و چندین پله

منبع عکس: سایت mapio.net (عکاس: ناشناس)

غار چهل‌پله در روستای خضرلو چالدران واقع شده و یکی از جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی است. این غار که از دوره حکومت باستانی اوراتوری به‌جای مانده با نام «غار قلعه حیدری» نیز شناخته می‌شود. علت نام‌گذاری این غار به‌دلیل تعداد پله‌های رسیدن به آن است. در گذشته تعداد این پله‌ها بیشتر بوده که با گذشت زمان و فرسایش زمین، ۱۰ عدد آن‌ها از بین رفته و تنها ۳۰ پله باقی مانده است. در روزگاران قدیم از این غار به‌عنوان سرداب استفاده می‌شده و اهالی منطقه از پله‌های این غار پایین می‌رفتند و آب شرب مورد نیازشان را از غار با کوزه تهیه می‌کردند.

  • آدرس: سیه چشمه (چالدران)، روستای خضرلو

قره کلیسا

فضای داخلی قره کلیسا

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Frank Engel)

قره کلیسا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است

قره کلیسا یکی از گنجینه‌های ارزشمند جهانی ثبت یونسکو و از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار چالدران است که در ۱۵ کیلومتری شمال شرق مرکز این شهر بنا شده است. این کلیسا از یک واقعه خونین در نخستین سال‌های ظهور مسیحیت بازمانده است. برخی مورخان و محققان می‌گویند که اشخاصی به نام «تاتائوس» و «بارتلمیوس» در سال ۴۳ میلادی برای تبلیغ دین مسیحیت راهی ارمنستان شده بودند و پس از پیوستن دختر پادشاه ارمنستان و ۵۰۰ نفر از مردم ارمنستان به این دین، این افراد توسط سربازان پادشاه قتل عام شده و اجسادشان در قره کلیسا دفن شده است.

ارامنه اعتقاد دارند که قره کلیسا نخستین کلیسایی در جهان است که پس از این حادثه ناگوار ساخته شده است. هر ساله در میانه تابستان مصادف با سالگرد وفات «تاتائوس مقدس» و شهدای آن زمان، ارامنه در قره کلیسا برای برگزاری آیین‌های خاص خودشان جمع می‌شوند.

  • آدرس: ۲۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان چالدران، روستای قره کلیسا (مشاهده روی نقشه)

دریاچه سد بارون

دریاچه سد بارون

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Bob)

سد بارون یکی از بزرگ‌ترین سدهای استان آذربایجان‌غربی است که روی رودخانه زنگمار در نزدیکی روستای بارون در چالدران احداث شده است. این سد که در جوار کلیسای معروف زور زور قرار دارد، از مناظر زیبا و دریاچه بی‌نظیر و بزرگی برخوردار است که برای ماهیگیری بسیار مناسب است.

تالاب ناور

تالابی پرآب با تعداد زیادی پرنده

منبع عکس: سایت portal.hoonel.com (عکاس: ناشناس)

تالاب ناور از جمله ۳۰ تالاب ثبت شده در آذربایجان‌غربی است که هرساله میزبان پرندگانی نظیر درنای خاکستری، غازها، اردک‌ها، حواصیل، فلامینگو و پلیکان است.

کلیسای زور زور

کلیسایی در کنار دریاچه

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: کوروش نوزاد تهرانی)

کلیسای زور زور از دیگر میراث ارزشمند جهانی ثبت یونسکو در چالدران است که با نام‌های «سورسور» و «مریم مقدس» نیز شناخته می‌شود. این کلیسا که در کنار سد بارون در شمال‌غرب قره‌کلیسا قرار گرفته و از اهمیت فرهنگی و تاریخی زیادی برخوردار است. کلیسای زور زور، کلیسایی صلیبی شکل است که بیشتر مانند یک نمازخانه کوچک است.

  • آدرس: شهرستان ماکو، ۱۲ کیلومتری شمال غرب قره کلیسا، نزدیکی روستای بارون (مشاهده در نقشه)

آرامگاه ساندوخت

مقبره ای بزرگ با یک گنبد

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس:‌ Jaber 0461)

مقبره ساندوخت، بنایی مکعبی شکل است که در حومه شهر چالدران در جنوب‌غربی قره‌کلیسا، روی بلندترین نقطه ارتفاعات شمالی درتادنوس قرار گرفته است. روایتی وجود دارد که می‌گوید این مقبره متعلق به دختر پادشاه ارمنستان است که به خاطر اعتقادات مذهبی خود به شهادت رسیده است.

  • آدرس: حومه شهر چالدران، جوار روستای کلیسای کندی، جنوب غربی قره کلیسا (مشاهده در نقشه)

پرسش‌های متداول

کدام جاذبه‌های چالدران ثبت یونسکو شده‌اند؟

کلیسای زور زور و قره کلیسا از میراث ارزشمند جهانی ثبت یونسکو در چالدران هستند.

مقبره شیخ صدرالدین متعلق به کیست؟

مقبره شیخ صدرالدین متعلق به وزیر شاه اسماعیل اول صفوی است که در جنگ چالدران کشته شد.

نویسنده: شیدا خرمشاهی