امکان استفاده صوتی از موزه‌ ها برای افراد نابینا

فاطمه رشیدی
فاطمه رشیدی سه شنبه، ۱۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۵
امکان استفاده صوتی از موزه‌ ها برای افراد نابینا

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور سامانه‌ای را برای بهره‌مندی افراد نابینا از موزه‌ها ارائه کرده است که از طریق این سامانه افراد نابینا نیز از این پس اطلاعات اشیاء تاریخی را در اختیار خواهند داشت.

«سعید صادقپور» مجری طرح در مورد این سامانه بیان کرد:

یکی از مسئولان میراث فرهنگی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این سازمان درصدد است تا بروشورهای بریل را تولید و زمینه‌ای را فراهم کند تا افراد نابینا همانند افراد بینا بتوانند از موزه‌ها استفاده کنند و این مطلب انگیزه‌ای برای راه اندازی این سامانه شد.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه ویژه نابینایان برای موزه‌ها افزود:

برای بهره برداری از این سامانه لازم است اطلاعات مرتبط با اشیای موزه یا جایی که آثار تاریخی کشف شده‌اند را در اختیار داشته باشیم تا فرد نابینا به صورت صوتی و بریل با استفاده از برجسته نگار به اطلاعات مورد نیاز موزه‌ها دسترسی داشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت دسترسی نابینایان به اشکال تاریخی موجود در موزه‌ها خاطر نشان کرد:

برای این منظور دستگاه برجسته‌نگار را عرضه کردیم.

به این صورت که کلیه اشیای تاریخی در این دستگاه به صورت برجسته عرضه شده و فرد نابینا با لمس کردن می‌تواند به این اشکال دسترسی داشته باشد.

مجری طرح اضافه کرد:

برای این که نابینایان اطلاعات جزئی این اشکال را در اختیار داشته باشند، با ضربه زدن به این اشکال، این اطلاعات را به صورت صوتی دریافت خواهند کرد.

وی با بیان این که این سامانه در موزه‌ها و اماکن گردشگری نصب می‌شود، اضافه کرد:

این سامانه در موزه ایران باستان راه‌اندازی شده است.

صادقپور با بیان این که در این موزه تنها یک سیستم برای نابینایان نصب شده است، خاطر نشان کرد:

در خواست مسئولان موزه ایران باستان، راه‌اندازی سیستم‌های بیشتری است. اما از آنجایی که این سامانه به صورت پایلوت راه‌اندازی شده و اخیرا مورد تایید قرار گرفته است، با گرفتن این تاییده، تامین اعتبار برای راه اندازی این سامانه در ۳۰ موزه نیز مورد تایید قرار گرفت.

ضمن آن که مقرر شد در هر موزه به میزان تعداد مراجعه کنندگان سیستم‌های بیشتری (۲ تا ۳ سیستم) افزایش یابد تا افراد زیاد در صف انتظار باقی نمانند.

وی در پایان تامین اعتبار را مهم‌ترین مانع برای اجرای فاز دوم این طرح ذکر کرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه