دیدنی های مراغه

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

جاهای دیدنی مراغه؛ دروازه تمدن آذربایجان شرقی

مراغه به‌دلیل واقع شدن در مجاورت رودخانه صوفی چای و دامنه جنوبی کوه سهند، از تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سردی برخوردار است. مراغه پس از تبریز دومین شهر بزرگ و مهم استان آذربایجان شرقی است که دارای فرهنگ غنی، بافتی تاریخی، خیابان‌هایی سرسبز و مملو از درختان قدیمی و روستاهایی جذاب است. جاهای دیدنی مراغه، متفاوت و خاص است و آن را به مقصدی جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل می‌کند.

گنبد کبود

بالای برجی تاریخی و چند ضلعی

منبع عکس: ویکی پدیا (عکاس: داود مجتهدی)

گنبد کبود یکی از زیباترین بناهای تاریخی مراغه است که به‌صورت منشوری ده‌ وجهی با ارتفاع ۱۰ متر ساخته شده است. معماری متفاوت و تزیینات بی‌نظیر این گنبد از جذابیت‌های آن به شمار می‌رود. در این برج کتیبه‌ای که تاریخ آن را نشان بدهد، وجود ندارد؛ اما کارشناسان قدمت این بنا را متعلق به دوران سلجوقیان می‌دانند. این گنبد از دیرباز تاکنون قصه‌ها و داستان‌های زیادی را به خود دیده است و گفته می‌شود که آرامگاه مادر «هلاکوخان» است.

رصدخانه مراغه

سازه ای به شکل گنبد سفید بزرگ

منبع عکس: ویکی پدیا (عکاس: حسین رونقی)

رصدخانه مراغه اولین و بزرگترین رصدخانه تاریخی کشور و یادگاری ۷۰۰ ساله از دوران ایلخانی است که توسط خواجه نصیر طوسی تاسیس شده است. این رصدخانه در بلندترین ناحیه در شهر مراغه به نام «طالب خوان» قرار گرفته و در همه جای شهر قابل رویت است.

  • آدرس:  استان آذربایجان شرقی، مراغه، غرب مراغه، نزدیکی روستاهای «طالب‌ خان» و «حاجی‌ کُرد» (مشاهده روی نقشه)

مقبره آقالار (موزه سنگ‌ نگاره ها)

سازه ای تاریخی از آجر

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: میلاد دانش)

مقبره آقالار در دهه ۸۰ هجری به موزه سنگ‌نگاره‌ها تبدیل شد

مقبره آقالار بنایی چهارضلعی آجری است که روی مقبره «میر عبدالفتاح مراغی»، یکی از عارف و شاعران شهیر دوره زندیه ساخته شده است. این مقبره در دهه ۸۰ هجری شمسی تغییر کاربری داده و به «موزه سنگ‌نگاره‌ها» تبدیل شده است. در این موزه می‌توانید نمونه‌هایی از آثار نفیس و ارزشمندی از سنگ مزارهای تاریخی را تماشا کنید.

پل سرچشمه روستای مردق

جریان رودخانه از زیر پلی تاریخی

منبع عکس: ویکی پدیا (عکاس: ایوب فارابی)

اگر علاقه‌مند به طبیعت و آثار تاریخی هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به دیدن پل سرچشمه روستای مردق بروید. این پل روی رودخانه مردق که از ارتفاعات سهند جاری می‌شود، بنا شده است و از مهم‌ترین و سالم‌ترین پل‌های تاریخی آذربایجان‌ شرقی محسوب می‌شود. این پل با اینکه در زمان صفویان ساخته شده ولی معماری آن تحت‌تاثیر دوران ایلخانی است.

آبشار گور داغ (کوره چکان)

اگر به‌دنبال گذراندن چند ساعت در دامان طبیعت و تماشای چشم‌اندازهای دیدنی هستید، می‌توانید به دیدن آبشار چشم‌نواز «گور داغ» بروید. آبشار گور داغ از آبشارهای زیبای مراغه است که در روستای چکان قرار گرفته است و با نام «کوره چکان» نیز شناخته می‌شود. این آبشار از ارتفاعات کوه سهند جاری می‌شود و دارای ۹ متر ارتفاع است.

گنبد غفاریه

سازه ای تاریخی و مربعی شکل با تزیینات کاشی کاری

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: رحیم موسوی)

گنبد زیبای غفاریه، گنبدی مربعی شکل و آجری است که در جوار رودخانه صوفی چای قرار گرفته است. هر چهار گوشه این گنبد از ستون‌های آجری که دارای نقش لوزی هستند، ساخته شده است.  قدمت این گنبد که با الهام از «گنبد سرخ مراغه» ساخته شده است، به دوره ایلخانان می‌رسد.

  • آدرس: مراغه، خیابان شهید قدوسی، جنب رودخانه صوفی (صوفی چای) (مشاهده در نقشه)

معبد مهر ورجوی

داخل ساختمانی از سنگ و آجر

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: فراز مراغه)

از میراث‌های ارزشمند مراغه می‌توان به معبد مهر ورجوی ۲۵۰۰ ساله اشاره کرد که به‌عنوان یکی از چهار معبد مهری معروف کشور و یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی آذربایجان شرقی شناخته می‌شود. این معبد در دوران اشکانیان برای پرستش خورشید و برگزاری آیین مهرپرستی بنا شده است. معبد مهر ورجوی از فضاهای تو در تو در زمین تشکیل شده و توسط عوامل انسانی در دل صخره‌های سنگی کنده شده است.

برج مدور

برج مدور مراغه

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: مرتضی میریان)

برج مدور از دیگر شاهکارهای تاریخی در مراغه کنار گنبد کبود است که قدمت آن به دوران سلجوقیان باز می‌شود. این برج، گنبدی استوانه‌ای شکل است که شامل دو طبقه سردابه و نمازگاه می‌شود.

گنبد سرخ

حوض آب بزرگی در مقابل سازه ای تاریخی

منبع عکس: ویکی پدیا (عکاس: داود مجتهدی)

گنبد سرخ از قدیمی‌ترین سازه‌های تاریخی در جنوب‌غربی مراغه است. بر طبق کتیبه‌های یافت شده از این گنبد، ساخت آن به سال ۵۴۲ هجری قمری باز می‌شود. گنبد سرخ مراغه به دستور «عبدالعزیز بن محمود بن سعد یدیم» و به‌وسیله «بنی بکر محمد بن بندان بن محسن معمار» ساخته شده است.

  • آدرس: مراغه، خیابان انقلاب، تقاطع خیابان خیام، بوستان آقالار (مشاهده در نقشه)

کلیسای هوانس مقدس

کلیسای هوانس مراغه

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: امیرمهدی حسن‌زاده)

کلیسای دیدنی هوانس مقدس تنها کلیسای ارامنه کاتولیک در مراغه است که نام آن از اسم یکی از حواریون «عیسی مسیح» به نام «یوحنا» که ارامنه به آن «هوانس» می‌گویند، گرفته شده است.

مقبره شیخ رکن الدین اوحدی مراغه ای

مقبره اوحدی مراغه ای

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Miniator)

مقبره شیخ رکن‌الدین اوحدی مراغه‌ای،‌ عارف و شاعر پارسی‌گوی نامدار قرن هشتم، از آثار تاریخی معروف مراغه است. این بنا در میان باغ سرسبزی قرار گرفته است و هرساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.

  • آدرس: مراغه، چهارراه ۱۷ شهریور، خیابان خواجه نصیر جنوبی (مشاهده در نقشه)

موزه ایلخانی مراغه

موزه بزرگی از اشیای شیشه ای

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: یاشار آذری)

شهر مراغه در دوره ایلخانان مغول، مقر حکومتی و پایتخت آنان بوده است به همین دلیل اشیا و آثار زیادی از آنان در این شهر باقی مانده است. موزه مراغه در جوار مقبره شیخ رکن‌الدین اوحدی مراغه‌ای قرار گرفته است و به‌عنوان موزه تخصصی ایلخانی شناخته می‌شود. در این موزه می‌توانید از ظروف سفالی، سکه، کتاب و ظروف مفرغی دیدن کنید.

غار کبوتر

حضور گردشگران در دهانه غاری بزرگ

منبع عکس: wikiloc.com (عکاس: چایچی)

غار شگفت‌انگیز کبوتر یا به اصطلاح محلی‌ها «هامپوئیل» در هشت کیلومتری مراغه واقع شده است. در ورودی این غار میدان بزرگی قرار گرفته که سقف آن مملو از لانه کبوتران است و به همین دلیل آن را غار کبوتر می‌نامند. 

  • آدرس: ۱۵ کیلومتری شهر مراغه، نزدیکی روستای تازه کند سفلی (مشاهده در نقشه)

رودخانه صوفی چای

جریان رودخانه ای پرآب از منطقه ای مسکونی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: A K)

رودخانه زیبای صوفی رود یا صوفی چای همچون ماری خوش خط و خال از میان شهر دیدنی مراغه می‌گذرد و از جاذبه‌‌های وصف نشدنی این شهر محسوب می‌شود.

خانه اشرف‌ الملوک نبئی وند

خانه ای قدیمی با دو ستون بلند سفید و چندین پنجره

منبع عکس: sanajou.ir (عکاس: حسام نقوی)

در شهر مراغه نیز مانند بسیاری دیگر از شهرستان‌های کشور، می‌توان شاهد منازل و بناهای تاریخی متعدد بود که همانند میراثی گران‌بها برای نسل امروز، به یادگار مانده است. «خانه‌ اشرف‌الملوک نبئی وند» از جمله این منازل تاریخی است که دارای قدمتی برابر با اواخر حکومت قاجاریان و اوایل حکومت پهلوی است. این اثر در بافت قدیمی شهر مراغه و در نزدیکی مسجد تاریخی «شیخ بابا» قرار گرفته است که با نام دیگر «خانه‌ حیدرانلو» نیز شناخته می‌شود. از ویژگی‌های بارز عمارت که در ۲ طبقه، با پلانی مستطیلی و به‌صورت قرینه ساخته شده است، می‌توان به ستون‌های سنگی تعبیه شده در نمای اصلی آن اشاره کرد که از زیبایی خاصی برخوردار است.

گویجه قلعه

صخره ای بلند مشرف به روستایی کوهستانی

منبع عکس: سایت سیری در ایران (عکاس: ناشناس)

«گویجه قلعه» نام یکی از سازه‌های طبیعی در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر مراغه است که در نزدیکی رودخانه‌ «قوری چای» قرار گرفته است. از ویژگی‌های جالب و منحصربه‌فرد این قلعه، احداث آن به‌صورت طبیعی است به‌گونه‌ای که هیچ انسانی در ساخت آن نقشی نداشته است. وجه تسمیه «گویجه قلعه» یا «قلعه گویجه» به این نام، به‌دلیل سنگ‌های سبزی است که در منطقه‌ به نظر می‌رسد که این اثر دارای قدمتی متعلق به هزاره‌ قبل از میلاد مسیح (ع) تا اوایل دوران اسلامی است. معماری این سازه‌ طبیعی به‌صورت صخره‌ای و از نادرترین قلعه‌های ایران است که با چنین معماری ساخته شده است.

شهرستان تاریخی مراغه، همواره محبوب گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت بکر، آب و هوای مطبوع، دیدنی‌های تاریخی و آثار باستانی ایران است. معرفی تمامی جاذبه‌های گردشگری این شهر تاریخی در یک مقاله امکان‌پذیر نخواهد بود. از دیگر مکان‌های دیدنی در این منطقه از ایران می‌توان به چشمه‌های آب‌های گرم و سرد معدنی مراغه، دریاچه‌ سد علویان، پل مردق و رودخانه‌ مردق، غار هامپوئیل، مقبره‌ اوحدی، گنبد سرخ، مسجد ملا رستم، مسجد شیخ بابا مراغه، مسجد شیخ تاج، مسجد جامع، موزه فسیل شناسی و... اشاره کرد.

پرسش‌های متداول

جاذبه‌های تاریخی مراغه کدامند؟

گنبد کبود، رصدخانه مراغه، مقبره آقالار، پل سرچشمه روستای مردق، گنبد غفاریه، معبد مهر ورجوی، برج مدور، گنبد سرخ، کلیسای هوانس مقدس

قدمت رصدخانه مراغه به چه دوره‌ای می‌رسد؟

دوره ایلخانی 

نویسندگان:‌ شیدا خرمشاهی، محبوبه حسنی