بهترین اقامتگاه های دوستدار محیط زیست برای گردشگران در جهان (قسمت اول)

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۲۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۵
بهترین اقامتگاه های دوستدار محیط زیست برای گردشگران در جهان (قسمت اول)

آیا دوست دارید بدانید چگونه می‌توان در حین گشت و گذار و سفر به طبیعت، مراقب محیط زیست هم بود؟ در ادامه شما را با برخی اقامتگاه‌های دوستدار طبیعت آشنا خواهیم کرد.

اکوتوریسم یا طبیعت گردی، سفرهایی هستند که گردشگران در آن ضمن لذت بردن از ماجراجویی‌های خود، از محیط زیست نیز مراقبت می‌کنند. 

افراد علاقه‌مند به محیط زیست و نگهداری از آن، برای سفر با گزینه‌هایی مانند اقامتگاه‌های دوستدار محیط زیست روبه‌رو هستند. در ادامه شما را با برخی از این اقامتگاه‌های زیبا آشنا خواهیم کرد.

این مقاله توسط تیم نشنال جئوگرافی نوشته شده است.

۱. آفریقای جنوبی؛ اقامتگاه محافظت از طبیعت بوشمنز کلوف (BUSHMANS KLOOF)

آفریقا

هر سال در ماه سپتامبر (۸ شهریور تا ۱۰ مهر)، ناحیه کیپ فلورال (Cape Floral) در آفریقای جنوبی با گل‌هایی با رنگ‌های زیبا و سرزنده، شکوفه باران می‌شود. این منطقه تحت حفاظت سازمان یونسکو، دارای گونه‌های مختلف گل‌ها با تراکم بالا است.

بوشمنز کلوف، منطقه‌ای روستایی (خانه روستایی و کشتزارهای مجاور و متعلق به آن) با قدمت یک قرن، تبدیل به ذخایر طبیعت شده است. با دارا بودن مساحتی معادل ۱۸۵۳۲ هکتار از این زیستگاه نادر، این منطقه، خانه گونه در خطر گورخرهای کوه کیپ و مکان‌های باستانی با نقاشی‌هایی سنگی سن (San) با قدمت ۱۰ هزار سال است. سن، به اعضای مردم بومی آفریقای جنوبی (بوشمن‌ها) گفته می‌شود.

تونی تولمن، که در آفریقای جنوبی متولد شده و وظیفه نظارت بر محافظت از این مکان از طرف خانواده با وی است، می‌گوید:

ما خودمان را وقف بوشمنز کلوف، این میراث پایدار و سرسخت، کرده‌ایم، تا از آن محافظت و از میراث با ارزش آن از طریق اکوتوریسم، برنامه‌های حفاظت از منابع طبیعی و پروژه‌هایی با توجه به منفعت جامعه نگهداری کنیم.

۱۶ اتاق مجلل و یک ویلای خانوادگی خصوصی به عنوان کمپ برای گردش یک روزه در خارج از شهر یا زندگی روستایی، در این منطقه وجود دارد.

قیمت اتاق‌ها از ۱,۷۰۰,۰۰۰ تومان آغاز می‌شود که شامل تخت و تمامی وعده‌ها به صورت فول برد است.

برای اطلاعات بیشتر به این سایت، مراجعه کنید.

۲. اندونزی؛ اقامتگاه دوستدار محیط زیست میسول (MISOOL)

اندونزی

اقامتگاه دوستدار محیط زیست میسول در اندونزی، مخفیگاهی  تشکیل شده از ۱۳ خانه ییلاقی چوبی خوش آب و هوا است. این مکان باعث تغییر کلیشه‌ «مسیر سفر از مقصد، اهمیت بیشتری دارد» شده است. رسیدن به این نقطه دوردست در مجمع‌الجزایر راجا آمپات (Raja Ampat) در اندونزی، ساده نیست؛ اما بودن در آنجا باعث می‌شود تمام سختی‌های مسیر را از یاد ببرید.

میسول که در مرکز آفریقای جنوبی مشهور به مثلث مرجانی (Coral Triangle) واقع شده، دسترسی آسانی از طریق بالکن به دنیای زیر آب را که پر از گونه‌های مختلف دریایی است، برای ساکنانش فراهم می‌کند. در اینجا تعداد گونه‌های مختلف ماهیان و مرجان‌ها از تنوع گونه‌های پرندگان در آمازون، بیشتر است.

بازدید از دهکده‌های بومی و پارو زدن در آب‌های آبی نیز جزو گزینه‌های گردشگری این منطقه است؛ اما با وجود امکان غواصی و تجربه زیر آب رفتن در اینجا، مطمئن باشید این سفری است که در تمام عمر به یادتان خواهد ماند.

قیمت اتاق ها از ۲۲ میلیون تومان برای ۷ شب (حداقل زمان اقامت)، آغاز می‌شود که شامل تخت و تمامی وعده‌ها به صورت فول برد است.

برای اطلاعات بیشتر به این سایت، مراجعه کنید.

۳. پرو؛ اقامتگاه اینکاترا ریزروا آمازونیکا (INKATERRA RESERVA AMAZÓNICA)

پرو

اینکاترا ریزروا آمازونیکا، اقامتگاهی دوردست در جنگل‌های بارانی در پرو است که در طول ۲۰ سال گذشته، از تحقیقات علمی در حال انجام، حمایت کرده است.

«خوزه کوچلین»، موسس و مسئول اینکاترا می‌گوید:

پرو دربردارنده بیش از دو سوم مناطق زیست‌محیطی متنوع در جهان است و ما موظف به حفاظت از این منطقه با تنوع زیستی بی‌نظیر هستیم.

برای خوابیدن می‌توانید بین ۳۵ خانه کوچک کاهگلی و چوبی و کلبه‌های مجزای درختی، یکی را انتخاب کنید. شما با عبور از بردواک (پیاده‌رویی چوبی) روی باتلاق آگواجیلز (Aguajales)، می‌توانید آناکوندا (نوعی مار افعی) که نوعی دوزیست مناطق گرمسیری است را ببینید (اقامتگاه اینکارا باعث شناسایی ۵ گونه جدید شده است).  

عبور از کلبه‌های درختی در مسیری معلق، شما را به بالای درختان هدایت می‌کند؛ جایی که می‌توانید پرنده‌های رنگارنگ و بیش از ۱۲۶۶ گونه فلورا (گل) را که در اینجا کشف شده است، ببینید.

قیمت کلبه‌ها از ۴ میلیون تومان برای ۲ شب (حداقل زمان اقامت)، آغاز می‌شود که شامل تخت، تمامی وعده‌ها به صورت فول برد و گردش روزانه است.

برای اطلاعات بیشتر به این سایت، مراجعه کنید.

۴. استرالیا؛ اقامتگاه دوستدار محیط زیست اقیانوسی

استرالیا؛ اقامتگاه دوستدار محیط زیست اقیانوسی

اقامتگاه بزرگ دوستدار محیط زیست اقیانوسی، واقع‌شده در زمین‌های مرکز نگهداری از محیط زیست در ویکتوریا در استرالیا، با پارک ملی بزرگ اوتوی (Otway) هم‌مرز است؛ مکانی که از جنگل‌های اکالیپتوس، آبشارهای خروشان و بوته‌زارهای طوفانی که در صخره‌های شگفت‌انگیز بالای اقیانوس، تمام می‌شوند، محافظت می‌کند.

۵ اتاق زیبای این اقامتگاه، منظره‌ای رو به علفزارها دارند؛ جایی که کانگوروهای وحشی در آنجا غذا می‌خورند و بازی می‌کنند.

تونی چارترز، رییس سابق اکوتوریسم در استرالیا می‌گوید:

اینجا یکی از بهترین تجارب اکوتوریسم در کشور است و گردشگری در این منطقه با روح اخلاق محافظت از محیط زیست در میان مهمانان، در هم آمیخته‌اند.

به کوآلاهایی که در بالای درختان غذا می‌خورند و بازی می‌کنند، نگاه کنید؛ به موجودات حیات وحش که زخمی یا یتیم شده‌اند، کمک کنید یا به پیاده‌روی فوق‌العاده ۱۰۳ کیلومتری در کرانه اقیانوس بروید. از غذاها و خوراکی‌های تازه که هر روز توسط کارکنان اقامتگاه، فراهم می‌شوند، لذت ببرید.

قیمت اتاق‌ها از ۱,۴۰۰,۰۰۰ تومان آغاز می‌شود که شامل تخت و صبحانه محلی است.

برای اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه کنید.

۵. یونان؛ اقامتگاه کوهستانی دنج میلیا (MILIA

یونان؛ اقامتگاه کوهستانی دنج میلیا

عکس از واسیلیس کوتروتساس

در دهه ۱۹۸۰، که بسیاری از یونانیان، دهکده‌های خود را برای پیوستن به موج توسعه گردشگری در کرانه ساحل رها کردند، دو دوست در میان بومیان، به کوهستان‌های کریت (جزیره‌ای یونانی در شرق دریای مدیترانه) رفتند. آن‌ها یک دهکده رها شده قرون وسطایی را تبدیل به اقامتگاهی برای زندگی متوازن و هماهنگ با طبیعت کردند. این اقامتگاه دارای ۱۵ اتاق است.

تاسوس گوگوراس، مدیر آنجا می‌گوید:

یونانیان باستان، اینجا را آترکیا (autarkeia) می‌نامیدند؛  که به معنای خودکارآمدی (قادر به ادامه‌دادن بدون نیاز به هیچ کمکی) است.

 امروزه، مسافران از سراسر جهان به این دهکده زیبا می‌آیند تا در مسیرهای جنگلی کوهستانی دوچرخه‌سواری کنند، در کلبه‌های روستایی بخوابند و غذاهای کریتانی خوش‌طعم را مزه کنند؛ غذاهایی مانند خرگوش کبابی با پنیر بز مزیترا (mizithra) و نعنا در کنار نوشیدنی‌های ارگانیک میلیا (Milia).

قیمت اتاق‌ها از ۴۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود که شامل تخت و صبحانه است.

برای اطلاعات بیشتر به این سایت، مراجعه کنید.

۶. نیکاراگوئه؛ اقامتگاه دوستدار محیط زیست جزیره‌ای جیکارو (JICARO)

 نیکاراگوئه؛ اقامتگاه دوستدار محیط زیست جزیره‌ای جیکارو (JICARO)

جیکارو با آرامش بر روی جزیره‌ای کوچک در دریاچه آب شیرین نیکاراگوئه، قرار گرفته است. با قایق‌سواری کوتاهی از گرانادا، قدیمی‌ترین کلانشهر آمریکای مرکزی، می‌توان به جیکارو رسید. این اقامتگاه که با چوب‌های جنگلی باقی مانده از طوفان سال ۲۰۰۷، ساخته شده است، دارای ۹ کاسیتا (خانه روستایی کوچک) برای فرارهایی رومانتیک از شلوغی‌های شهر است (این اقامتگاه از پذیرفتن بچه‌های زیر ۱۲ سال معذور است).

زوج‌ها از اتاق خواب‌های بزرگ که در آن‌ها نسیم خنکی می‌وزد، از غذاخوری‌های صمیمانه و دسترسی آسان به کافه‌ها و خیابان‌های سنگفرش گرانادا، لذت می‌برند.

هانس فیستر، یکی از موسسان مجموعه مهمان‌پذیر کایوگا (Cayuga) که از هتل‌های دوستدار محیط زیست مانند جیکارو، تشکیل شده است، می‌گوید:

پایداری در جیکارو از خود زمین، نشات می‌گیرد.

گردشگران فعال‌تر می‌توانند در آتشفشان مومباچو (Mombacho) کوهنوردی و در ۳۰۰ جزیره دیگر اطراف، کایاک‌رانی (نوعی قایق) کنند.

قیمت کاسیتاها از ۱,۶۰۰,۰۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود که شامل تخت، تمامی وعده‌ها به صورت فول برد و تردد با قایق از گراندا است.

برای اطلاعات بیشتر به این سایت، مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

۷. چین؛ اقامتگاه کوهستانی دنج یانگشو (YANGSHUO)

چین؛ اقامتگاه کوهستانی دنج یانگشو (YANGSHUO)

عکس از دوروتا اشمید

ساده، قابل اعتماد و پایدار، خصوصیات اصلی اقامتگاه دوستدار محیط زیست یانگشو در چین است. یانگشو، متعلق به یکی از بومیان منطقه، با قله‌های صخره‌ای کارست (ناحیه‌ای که از سنگ‌های آهکی پر سوراخ و شکاف‌های ژرف پوشیده شده است و جوی‌ها و غارهای زیرزمینی دارد) احاطه شده است. این اقامتگاه با وجود فاصله یک ساعتی با ماشین از شهر پر از گردشگر گیلین (Guilin)، یک دنیا با آن فاصله دارد. گیلین، شهری در جنوب چین، روی رودخانه لی است.

در اینجا هیچ تلویزیون یا تلفنی نیست، اما در اینجا گاوهای وحشی آبی‌ای را کشف خواهید کرد که در میان شالیزارهای زمردی، در حالیکه کشاورزان نیز با دست‌هایشان در حال کشت و زرع هستند، آبتنی می‌کنند. علاوه بر اینکه این چشم‌انداز افسانه‌ای، الهام‌بخش شاعران و هنرمندان چینی برای قرن‌ها بوده است، اینجا همچنین در میان بکپکرها (کوله‌پشتی به دستان)، بسیار محبوب است؛ کسانی که در کنار بازدید از دهکده‌های سنتی، مشتاق فعالیت‌هایی در فضای آزاد چون صخره‌نوردی، دوچرخه‌سواری در کوهستان و رافتینگ در رودخانه با قایق‌های بامبو هستند.

این اقامتگاه با ۳۰ اتاق، از ابتکارات محلی مانند مدرسه‌ای برای کودکان با معلولیت‌های جسمی، نیز حمایت می‌کند.

قیمت اتاق‌ها از ۲۴۰ هزار تومان آغاز می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر به این سایت، مراجعه کنید.

۸. سریلانکا؛ اقامتگاه جتوینگ ویل اویانا (JETWING VIL UYANA)

سریلانکا؛ اقامتگاه جتوینگ ویل اویانا (JETWING VIL UYANA)

هتلی مجلل در سریلانکا که بر روی زمین‌های باتلاقی، توسط بشر ساخته شده است، فرهنگ و طبیعت را تواما در یک تجربه بی‌نظیر به مسافرانی که به دنبال هر دوی این‌ها هستند، ارائه می‌کند.

۲۵ خانه مسکونی هماهنگ با طبیعت در جنگل و زیستگاه‌های باتلاقی منتظر شما هستند؛ در مکانی که بیش از صد گونه حیات وحش، یافت می‌شود، گونه‌های نادری چون لوریس خاکستری لاغر (انواع نخستیان میمون‌مانند و درشت چشم).

رییس هتل‌های جتوینگ، هیران کورای، می‌گوید:

ده سال پیش، اینجا زمینی بی‌ثمر از محصولات کشاورزی تکه‌تکه و سوخته بود.

وی توضیح می‌دهد:

ما بسیار تلاش کردیم تا طبیعت خود را بازیابی کند.

مهمانان با چند دقیقه پیاده‌روی، به شهر باستانی سیگریا (Sigiriya)، میراث تاریخی یونسکو در ارتفاع ۳۷۰ متری زمین می‌رسند.

قیمت اتاق‌ها از ۶۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود که شامل تخت و صبحانه است.

برای اطلاعات بیشتر به این سایت، مراجعه کنید.

۹. لهستان؛ اقامتگاه دوستدار محیط زیست مرزی در مزرعه (ECO-FRONTIERS RANCH)

لهستان؛ اقامتگاه دوستدار محیط زیست مرزی در مزرعه

اقامتگاه دوستدار محیط زیست مرزی در مزرعه در لهستان، مکانی است برای افرادی که فکر می‌کنند می‌خواهند به طبیعت برگشته و سبک زندگی پایداری را در پیش بگیرند و یا می‌خواهند طعم این تجربه را به عنوان یک مسافر، بچشند.

اتاق‌های کابین شکل این اقامتگاه زیبا با گنجایش ۷ نفر، در کوهستان کارپاتیان (Carpathian) در لهستان بین مرزهای اسلوواکی و اوکراین، قرار گرفته است. این اقامتگاه مزرعه‌ای با خارق‌العاده‌ترین طبیعت دست‌نخورده اروپا، زیستگاه طبیعی گرگ‌ها، خرس‌ها و سیاهگوش‎ها، احاطه شده است.

در طول تابستان، با تورهای پیاده‌روی در طبیعت به پارک ملی بیشتاده (Bieszczady) بیایید و در زمستان، چکمه‌های هایکینگ را با کفش‌های مناسب برف و اسکی، عوض کنید.

وعده‌های گیاهی لهستانی، هر روز آماده هستند. شب‌ها، به بار منابع تجدیدپذیر بروید و از نوشیدنی‌های خوشمزه آنجا لذت ببرید و جشن بگیرید.

قیمت اتاق‌ها از ۲۵۰ هزار تومان آغاز می‌شود که شامل تخت و صبحانه است.

برای اطلاعات بیشتر به این سایت، مراجعه کنید.

۱۰. نامبیا؛ کمپ دامارالند (DAMARALAND)

نامبیا؛ کمپ دامارالند

عکس از دن آلن

در نامبیا، کشوری موفق در زمینه برنامه‌های نگهداری از محیط زیست که به افزایش تعداد فیل‌ها و گسترش محدوده زندگی گونه در خطر کرگدن‌های آبی، کمک شایانی کرده است، کمپ دامارالند، پیشگام بوده است.

پسلونا فلوری، بزچران سابق و مدیر اجرایی کمپ می‌گوید:

ما اقدام به اولین سرمایه‌گذاری مشترک در نامبیا میان شرکت سافاری و روستاییان محلی، کردیم.

برنامه حفاظت از تورا (Torra Conservancy)، که توسط شرکت وی تاسیس شده است، تبدیل به الگویی برای کاهش فقر و حفاظت از حیات وحش در آفریقا شده است. از صبحانه در طلوع آفتاب بر روی قله کوه تا شام در صحرا در حین تماشای ستارگان، کارکنان کمپ، مشتاق هستند تا تجربیاتی بی‌نظیر و خاص به مهمانانشان هدیه دهند. راهنماهای تورها، صمیمانه اطلاعات خود از زیستگاه بیابانی منحصر به فرد نامبیا را با بقیه به اشتراک می‌گذارند.

قیمت کلبه‌ها از ۱,۹۰۰,۰۰۰ تومان آغاز می‌شود که شامل تخت، تمامی وعده‌ها به صورت فول برد و تماشای بازی‌های روزانه است.

برای اطلاعات بیشتر به این سایت، مراجعه کنید.

۱۱. آفریقای جنوبی؛ اقامتگاه بولونگولا (BULUNGULA)

 آفریقای جنوبی؛ اقامتگاه بولونگولا (BULUNGULA)

عکس از مایک کوهن

با رانندگی در یک جاده پر از دست‌انداز، خاکی و طولانی که به بولونگولا (Bulungula) در ساحل وحش آفریقای جنوبی، ختم می‌شود، به جایی می‌رسید که ده رنداول سفید (خانه‌های گرد کوچک روستایی آفریقایی با سقف‌های کاهی مخروطی) تحت مالکیت و مدیریت روستاییان کوزا (Xhosa)، از آفتاب، باد و باران برای نیازهای روزانه انرژی خود، استفاده می‌کنند.

مسافران با بودجه کم، مانند خانواده در این اقامتگاه روستایی که فرصت‌هایی اقتصادی برای جامعه روستایی فراهم می‌کند، مورد استقبال قرار می‌گیرند.

صبحانه؟ با یک اسموتی تازه میوه شروع کنید و سپس به روستاییان در انجام کارهایشان، بپیوندید؛ کارهایی چون پخت آجر و ذرت بوداده کردن یا برای پیاده‌روی چند کیلومتری در کنار ساحل، آماده شوید و به صدای زیبای امواج دریا گوش دهید.

قیمت اتاق‌ها از ۱۶۰ هزار تومان آغاز می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر به این سایت، مراجعه کنید.

۱۲. کنیا؛ کمپ‌هایی با چشم‌اندازهای وسیع و زیبا (EAGLE VIEW)

 کنیا؛ کمپ‌هایی با چشم‌اندازهای وسیع و زیبا

در این اقامتگاه دنج در کنیا، می‌توانید در حین تماشای مناظر از ارتفاعی بالا، عقاب‌ها را در حین شکار و فرونشاندن تشنگیشان در رودخانه کوئیاکه (Koiyake) ببینید و نوشیدنی خوش‌طعمتان را مزه کنید.

۹ چادر خیمه‌ای شکل که با چوب ساخته شده‌اند، به دقت در پرتگاهی بالای دره‌ای خلوت پر از حیات وحش، قرار گرفته‌اند. تورهای پیاده‌روی توسط گروه راهنماهای ماسای (Maasai) در مرکز محافظت و نگهداری ۵۰ هزار هکتاری مارا نابویشو (Mara Naboisho)، تشکیل شده از زمین‌های اشتراکی قبیله‌ای، رهبری می‌شوند.

در مرکز نگهداری از طبیعت ماسای مارا، شب‌ها، به دیدن موجودات شبگردی چون کفتارها و بوش بیبی (گونه‌های نخستیان میمون‌مانند جنگل‌های حاره آفریقا که شبگرد هستند و چشمان درشت و دم پرپشت و جارومانند دارند) بروید و در طول روز به دنبال ۵ حیوان بزرگ باشید (شیر، فیل، کرگدن، بوفالو و پلنگ).

قیمت سوئیت‌های با چادر پوشانده شده از ۱,۵۲۰,۰۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود که شامل تخت، تمامی وعده‌ها به صورت فول برد، تورها و اتومبیل‌رانی است.

برای اطلاعات بیشتر به این سایت، مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه