چین تجارت قانونی عاج فیل را متوقف می‌کند

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان یکشنبه، ۱۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۰
چین تجارت قانونی عاج فیل را متوقف می‌کند

دو سال پس از تعهد مشترک با آمریکا مبنی بر ممنوعیت تجارت داخلی عاج، تمام کارخانجات حکاکی‌شده چین و خرده‌فروشان عاج در حال بسته شدن هستند.

چین یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان محصولات عاجی در جهان است. در پایان سال ۲۰۱۷، ممنوعیت کامل خرید و فروش عاج را تحمل خواهد کرد. در ۳۱ دسامبر، تجارت قانونی و دولتی عاج به پایان می‌رسد. تمام کارخانه‌ها و خرده فروشان مجسمه‌سازی عاج مجاز در کشور، مطابق قراردادی که در سال ۲۰۱۵ توسط رئیس‌جمهور چین Xi Jinping و سپس رئیس‌جمهور آمریکا، باراک اوباما امضا شد، تعطیل خواهد شد.

ممنوعیت عاج فیل

چین و آمریکا هر بر ممنوعیت کامل عاج و برخی از اقلام و عتیقه‌جات دیگر موافقت کردند. ممنوعیت عاج در آمریکا در ماه ژوئن ۲۰۱۶ به اجرا درآمد؛ در چین  هم در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۷ به اجرا در می‌آید.

چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده عاج، چه قانونی و چه غیرقانونی، در جهان است و نقش مهمی در کشتن سالانه بیش از ۳۰۰۰۰ فیل آفریقایی توسط شکارچیان دارد. عاج در مواردی مانند حکاکی پیچیده، نازک‌کاری‌ها و موارد دیگر مورد استفاده قرا می‌گیرد.

ممنوعیت عاج فیل

Gao Yufang دانشجوی دکتری علوم زیست شناسی و انسانشناسی فرهنگی در دانشگاه ییل گفت:

ممنوعیت دولت چین برای تجارت داخلی عاج آن پیامی به عموم مردم در چین می‌فرستد که زندگی فیل‌ها مهم‌تر از فرهنگ حکاکی با عاج است.

یک کارشناس جغرافیای ملی نیز افزود:

این یک گام روبه جلو بسیار مهم است.

یک ممنوعیت تجارت عاجی بین‌المللی در سال ۱۹۹۰ به اجرا درآمد، اما چین همچنان اجازه خرید و حتی فروش عاج در مرزهای خود را ادامه داد؛ و عمده عرضه‌ی عاج قانونی به تعدادی از کشورهای آفریقایی در سال ۲۰۰۸ بوده است؛ اما این بازار داخلی قانونی فرصت داد و ستد را برای قاچاقچیان فراهم کرد.

بسیاری از محافظان محیط زیست گفته‌اند که همین یک بار فروش قانونی باعث افزایش قابل ملاحظه‌ای در شکار غیرقانونی فیل‌ها شد.

Yufang گفت:

ممکن بود که ممنوعیت عاج چینی با مشکل روبه‌رو شود، زیرا در این بین عوامل بسیاری درگیر هستند، اما مشاهده شده است که در چین قیمت محصولات عاجی کاهش قابل توجهی پیدا کرده و بازار نیز در حال کاهش است.

کارشناسان می‌گویند که کلید ممنوعیت موفقیت‌آمیز فشار اجرای قانون و آموزش است. Yufang گفت:

اجرای قانون در چین به دلیل هماهنگی ضعیف بین سازمان‌های مختلف، مجوز نامشخص و حساب‌دهی و عدم وجود پرسنل توانا با تأخیر انجام می‌شود.

National Geographic در اوایل سال جاری گزارش داد:

در حالی که بسیاری از چینی‌ها به حفاظت از آثار و حیات وحش آگاه و حساس هستند، اما ممنوعیت رسم قرعه‌کشی عاج‌ها واقعا دشوار است.در چینی، کلمه‌ی عاج از xiangya، به معنی دندان فیل گرفته شده است و بسیاری این باور اشتباه را دارند که عاج را می‌توان بدون آسیب از یک فیل گرفت.

سازمان غیرانتفاعی صندوق بین‌المللی برای رفاه حیوانات در سال ۲۰۰۷ در چین رأی‌گیری کرد و دریافت که ۷۰ درصد از پاسخ‌دهندگان نمی‌دانند که برای دریافت یک عاج باید فیل کشته شود.

ممنوعیت عاج فیل

اداره دولتی جنگلداری چین، آژانس مسئول اجرای این ممنوعیت جدید، در حال پیگیری کامل قانون است و تلاش می‌کند تا تمام شهروندان این کشور از این قانون مطلع کند. این سازمان با دیگر نهادی محیط زیستی در چین همکاری می‌کند. در این زمینه، پوسترها، فیلم‌ها و مقالاتی را در سراسر رسانه‌های سنتی و اجتماعی منتشر می‌کنند تا مردم را برای محافظت از فیل‌ها در معرض خطر آگاه کنند و به قانون احترام به گذارند و به عاج‌ها نه بگویند!

در ماه مارس اولین موج کارخانه‌ها و خرده‌فروشان بسته شد. با این حال، نظرسنجی اخیر صندوق جهانی حیات وحش و سازمان نظارت بر تجارت حیات وحش TRAFFIC نشان داد که تنها ۱۹ درصد از افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند در قانون ممنوعیت را می‌دانستند؛ اما هنگامی که آن‌ها از ممنوعیت مطلع شدند، ۸۶ درصد از آن‌ها اظهار داشتند که از این قانون حمایت می‌کنند.

گینت هلی، معاون ارشد WWF و یک عضو هیئت مدیره TRAFFIC، در یک نشست مطبوعاتی گفت:

با بسته شدن بازارهای عاج، چین تعهد خود را مبنی بر پایان دادن به نقش خود در اپیدمی شیطانی که در آن فیل‌ها آفریقا را می‌کشند، پایان می‌دهد؛ اما این نکته مهم است؛ همان‌طور که برای اعمال ممنوعیت تجارت عاج تلاش می‌شود برای تغییر رفتار مصرف‌کننده به منظور کاهش تقاضا نیز تلاش صورت گیرد.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه