روش های جلوگیری از گم شدن چمدان در فرودگاه و یافتن چمدان های گم شده (قسمت اول)

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد پنجشنبه، ۲۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
روش های جلوگیری از گم شدن چمدان در فرودگاه و یافتن چمدان های گم شده (قسمت اول)

گم شدن چمدان‌ها در فرودگاه مشکلی عذاب‌آور است و سفر را برای شما تلخ می‌کند؛ اما می‌توانید با استفاده از چند ترفند بسیار ساده که انجام آن‌ها تنها چند دقیقه طول می‌کشد، از  این مشکل بزرگ جلوگیری کنید.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در فرودگاه در حالی که همه مسافران‌ها چمدان‌های خود را تحویل گرفته‌اند و به سمت در خروج می‌روند، شما هنوز هم با اضطراب در جستجوی چمدان خود باشید. برخی از افراد هم همیشه در طول سفر، چمدان‌های خود را گم می‌کنند و سفر برای آن‌ها عذاب‌آور می‌شود.

اگر شما هم با چنین شرایطی مواجه شده‌اید، حتما این مطلب را بخوانید؛ زیرا در ادامه به بیان ترفندهایی می‌پردازیم که می‌توانید با انجام دادن آن‌ها از گم شدن چمدان‌های خود جلوگیری کنید، همچنین راهکارهایی برای یافتن چمدان‌های گم شده بیان می‌شود؛ البته مهم‌ترین توصیه پس از گم شدن چمدان‌ها حفظ خونسردی است.

قرار دادن وسایل و مدارک مهم در یک کیف دستی

کیف دستی

فرض کنید چمدان‌های بزرگ شما حتما گم می‌شوند؛ شاید این جمله کمی بدبینانه به نظر می‌رسد؛ اما واقعا باید احتمال وقوع چنین اتفاقی را در نظر بگیرید، بهتر است اشیا و مدارک مهم را که در یک کیف دستی بگذارید و آن‌ها را از خود جدا نکنید؛ این اشیا و مدارک شامل نقشه‌ها، اسناد مهم، داروهای ضروری (و یادداشت پزشک در مواقع ضروری)، یک دست لباس و یک کیف کوچک حاوی لوازم بهداشتی مانند خمیردندان و مسواک می‌شود (البته باید به محدودیت‌های مربوط به همراه داشتن مایعات در هواپیما نیز توجه کنید و خمیر دندان شما کمتر از ۱۵۰ میلی‌لیتر باشد).

بهتر است محتویات چمدان‌هایی را که به مسئولان ایستگاه راه‌آهن یا فرودگاه تحویل می‌دهید، یادداشت کنید (زیرا گاهی اوقات مسئولان تحویل بار برای اینکه مطمئن شوند چمدانی متعلق به شما است یا نه، سوالاتی در مورد محتویات آن می‌پرسند؛ در ضمن ممکن است برچسب‌‌های چسبیده شده به چمدان‌ها در حین جابه‌جایی آن‌ها کنده شود).

چمدان

همچنین بهتر است قبل از تحویل چمدان‌های خود، از آن‌ها و محتویات داخل آن‌ها، چند عکس بگیرید. این کار تنها چند ثانیه طول می‌کشد؛ اما در صورتی که چمدان‌ها در حین فرایند جابه‌جایی آسیب دیده باشند؛ می‌توانید برای اثبات ادعای خود و طلب خسارت، از این تصاویر به عنوان مدرک استفاده کنید.

چسباندن برچسب روی چمدان

چسباندن برچسب روی چمدان

نام و آدرس خود را روی یک برچسب بنویسید و آن را به صورت تاشده و به نحوی که نوشته‌های روی آن مشخص نباشد، بر روی چمدان‌ها بچسبانید. در ضمن در صورتی که در سفر خود در چندین مقصد مختلف توقف می‌کنید، حتما تاریخ‌های مختلف مرتبط با برنامه‌های سفر و اقامت خود را نیز  روی برچسب بنویسید و آن را هم به صورت تاشده بر روی چمدان خود بچسبانید؛ به عنوان مثال زمانی که شما در رودخانه نیل به سفر خود ادامه ‌می‌دهید و چمدان شما با هواپیما به قاهره انتقال داده ‌می‌شوند، هنگامی که چمدان به قاهره می‌رسد، هیچ تاریخی در آن ثبت نمی‌شود.

توصیه می‌کنیم در سفرهای خود از چمدان‌های ساخت برندهای معروف استفاده نکنید؛ زیرا این کار باعث جلب توجه دزدها می‌شود؛ اما می‌توانید با زدن چند برچسب ساده روی چمدان خود، از اشتباهی برداشته شدن آن توسط شخص دیگری جلوگیری کنید. همچنین بستن نواری ساده در قسمت‌های میانی چمدان‌ها، می‌تواند در یافتن آن‌ها به شما کمک زیادی کند. این کار چندان هم باعث جلب توجه دزدها نمی‌شود.

استفاده از خدمات بیمه در فرودگاه‌ها برای جلوگیری از گم شدن چمدان‌ها

چمدان در فرودگاه

در فرودگاه‌های برخی از کشورها می‌توانید با پرداخت مبلغی اندک، چمدان‌های خود را بیمه کنید. این کار تا حدودی مانع گم شدن چمدان‌ها و وسایل یا تاخیر برای تحویل آن‌ها می‌شود، همچنین در صورتی که وسایل داخل چمدان‌ها آسیب دید یا گم شد، می‌توانید طلب خسارت کنید؛ البته قبل از بیمه کردن چمدان‌ها، حتما مطمئن شوید که شرکت بیمه مورد نظر این خدمات را ارائه می‌دهد. رسید بیمه اهمیت بسیار زیادی دارد و باید در کنار گذرنامه و بلیط خود، به دقت از آن نگه‌داری کنید.

نحوه یافتن چمدان‌هایی که به اشتباه برداشته شده‌اند

گاهی اوقات ممکن است در فرودگاه چمدان خود را در بخش تحویل بار پیدا نکنید؛ اما چمدانی شبیه به آن پیدا کنید؛ گاهی اوقات پرواززدگی (به هم خوردن تنظیم خواب فرد در پروازهای طولانی به دلیل اختلاف ساعت بین مبدا و مقصد) باعث می‌شود فرد همه چیز را شبیه به هم ببیند و چمدانی مشابه چمدان خود را به اشتباه ببرد.

 اولین راه‌حل در چنین مواقعی این است که فرد مورد نظر را پیدا کنید و بدون اینکه شرکت هواپیمایی را درگیر موضوع کنید، چمدان‌های خود را با هم عوض کنید؛ اما این کار در برخی از موارد می‌تواند خطرناک باشد و اگر نمی‌خواهید ریسک کنید، می‌توانید از مسئولان شرکت هواپیمایی کمک بگیرید.

در بخش تحویل بار در فرودگاه‌ها، معمولا دو نوار متحرک وجود دارد که چمدان‌ها بر روی آن‌ها برای تحویل به مسافران، انتقال داده می‌شوند. در صورتی که حتی چمدانی مشابه چمدان خود هم پیدا نکردید، می‌توانید چمدان‌های روی نوار دیگر را نیز بررسی کنید؛ زیرا ممکن است چمدان شما به اشتباه به نوار دیگری انتقال داده شده باشد؛ اگر باز هم چمدان خود را پیدا نکردید، اطراف سالن تحویل بار را به دقت نگاه کنید؛ زیرا ممکن است فردی که چمدان شما را به اشتباه برداشته است، هنوز از سالن خارج نشده باشد.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه