ممنوعیت کوهنوردی انفرادی از قله اورست

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان شنبه، ۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۱۵
ممنوعیت کوهنوردی انفرادی از قله اورست

نپال طبق قوانین جدید، کوهنوردان انفرادی را از کوه اورست ممنوع می‌کند.

نپال کوهنوردی انفرادی را از کوه‌های خود، از جمله کوه اورست، جهت کاهش حوادث ممنوع کرده است. مقررات ایمنی جدید نیز کوهنوردان دو نفره و کوهنوردان نابینا را از صعود به بالاترین قله جهان منع کرده است.

قله اورست

یک مقام رسمی گردشگری گفت:

قانون‌های کوهنوردی بایدتجدیدنظر شوند.

تعداد قابل‌توجهی از کوهنوردان در سال جاری تلاش کرده‌اند به اورست صعود کنند؛ اما در بین این رکوردشکنی‌ها در تلاش برای صعود به اورست، تلفات زیادی نیز به بار آمده است.

تعداد مرگ و میرها در فصل گذشته ۶ تن بوده است. در این بین مرد ۸۵ ساله‌ای به نام Min Bahadur Sherchan در تلاش برای کسب عنوان پیرترین صعودکننده به بالاترین قله جهان درگذشت. یک کوهنورد سوئیسی معروف به نام Ueli Steck، نیز در پی صعود تک نفری به کوه همسایه اورست درگذشت.

طبق مقررات جدید، کوهنوردان خارجی باید توسط یک راهنما، راهنمایی شوند. مقامات امیدوار هستند که این قانون جدید فرصت‌های شغلی بیشتری برای راهنماهای کوه نپال ایجاد کند.

اما این تصمیم دولت برای ممنوعیت دونفره کوهنوردان و کوهنوردان با مشکل بینایی مورد انتقاد برخی از افراد قرار گرفت.

در یک پست فیس بوک، هاری Budha Magar، از مشتاقان فتح قله اورست که زمانی در افغانستان مستقر بود و دو پایش را از دست داد، گفت که این حرکت تبعیض‌آمیز و بی‌عدالتی است. او گفت:

مهم نیست دولت چه تصمیم می‌گیرد من از کوه اورست صعود خواهم کرد. هیچ چیز غیرممکن نیست.

بیش از ۲۰۰ نفر از سال ۱۹۲۰ در اورست جان خود را از دست داده‌اند و اکثریت قریب به اتفاق مرگ و میرها از سال ۱۹۸۰ اتفاق افتاده است.

کوهنوردان در اورست از دلایل مختلفی می‌میرند؛ بیش از ۲۰ درصد از آن‌ها در معرض آفتاب یا بیماری کوهی حاد کشته شده‌اند.

طبق آمار موجود در پایگاه داده هیمالیا در سال ۲۰۱۵، بیشترین افرادی به‌علت بهمن (۲۹ درصد) جان خود را از دست دادند و آمار بالای بعدی از آن متعلق به کسانی که سقوط کرده‌اند (۲۳ درصد).

 

مطالب مرتبط:

منبع bbc

دیدگاه