حمل و نقل عمومی در گرگان؛ گلستان

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در گرگان؛ گلستان

شهر گرگان در بخش جنوبی استان گلستان واقع شده است و از طریق وسایل حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس، قطار، هواپیما و خودرو می‌توان به این شهر خوش آب و هوا سفر کرد.

شهر گرگان به عنوان مرکز استان گلستان، از شمال به شهرستان‌های آق قلا و ترکمن، از جنوب به استان سمنان، از شرق به شهرستان علی‌آباد و از غرب به شهرستان کردکوی محدود می‌شود.

حمل و نقل گرگان

در شهر گرگان یک پایانه مسافربری به وسعت ۴۹۳۰۰ مترمربع برای جابه‌جایی مسافر در سطح کشور مشغول به کار است . خدمات حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری با داشتن بیش از ۵۰۰۰ دستگاه وسیله نقلیه عمومی، به جابه‌جایی مسافران درون شهری و برون شهری می‌پردازد و سالانه بالغ بر ۱۵۰ هزار سفر و جابه‌جایی حدود ۲ میلیون نفر را در این شهرستان برعهده دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع وسایل حمل و نقل عمومی این شهر آشنا شوید.

حمل و نقل برون شهری

هواپیما

حمل و نقل گرگان

فرودگاه گرگان در کیلومتر ۷ جاده آق‌قلا (شمال گرگان) واقع شده است. این فرودگاه که قدمتی بالغ بر ۵۰ سال دارد، در سال ۱۳۷۹ با انجام دو پرواز در هفته در مسیر تهران-گرگان تجدید شد. از سال ۸۹ تاکنون، از دو پرواز در هفته به ۷۰ پرواز در هفته رسیده است که پروازهایی به مقصدهای تهران، مشهد، اصفهان، کیش و زاهدان، پروازهای حج تمتع، عمره و عتبات عالیات، پروژه‌های ترمینال بین‌المللی انجام می‌شود.

 قطار

حمل و نقل گرگان

ایستگاه راه‌آهن گرگان با قدمتی بیش از ۷۰ سال در حال خدمت‌رسانی به مسافران این شهرستان و استان گلستان است. قطار درجه یک و درجه دو به مقصد تهران به‌صورت روزانه در حوالی غروب با ساعات متغیر برای رفت و برگشت مسافران موجود است. همچنین به‌صورت یک روز در میان قطار فوق‌العاده‌ای هم به مقصد تهران در اوایل شب وجود دارد. قطارهای مسیر تهران-گرگان شامل قطارهای شش تخته درجه یک و چهار تخته‌ی البرز می‌شود. قطارهای محلی به مقصد زیرآب هم هر روز به مسافرت‌های کوتاه ویژه‌ی مسافران استان گلستان و مازندران اختصاص دارد.

اتوبوس

حمل و نقل گرگان

برای رسیدن به گرگان با اتوبوس تقریبا از تعدادی از استان‌های مهم ایران (تهران، البرز، مازندران، گیلان، همدان، آذربایجان شرقی، یزد، اصفهان، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی) اتوبوس موجود است. اما جهت استان‌های دیگر به دلیل دوری راه، ابتدا باید به تهران آمد و از ترمینال شرق (تهرانپاس) یا آرژانتین به سمت گرگان حرکت کرد. مسیر دسترسی گرگان با اتوبوس از جاده‌های کوهستانی هزار یا فیروزکوه میسر است و چشم‌اندازهای زیبایی را در مسیر خواهید دید.

حمل و نقل درون شهری

اتوبوس

گرگان دارای خطوط اتوبوس درون شهری است که می‌توانید با خرید بلیت‌ ارزان از مراکز فروش بلیت، از آن‌ها استفاده کنید؛ البته امروزه از بلیت‌های الکترونیکی برای این امر استفاده می‌شود. از اقداماتی که در آینده نزدیک قرار است انجام ‌شود، می‌توان به نصب جدول زمانبندی رسیدن اتوبوس در ایستگاه‌های اتوبوس اشاره کرد تا شهروندان بتوانند به راحتی سفر خود را مدیریت کرده و از زمان رسیدن اتوبوس به درون ایستگاه مطلع شوند.

 تاکسی

حمل و نقل گرگان

تاکسی‌ها و آژانس‌های تلفنی به راحتی در شهر قابل دسترس هستند. تعداد زیاد تاکسی تلفنی و قیمت بسیار مناسب آن‌ها برای مسافرت‌های درون شهری (بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان) باعث محبوب شدن این وسیله نقلیه در گرگان شده است. همچنین تاکسی‌های خطی در گرگان بسیار فراوان، مطمئن و مقرون به صرفه هستند. بیش از یک ربع در ماشین منتظر نمی‌مانید و بسیار سریع به مقصد خود می‌رسید.

خودرو

رانندگی در گرگان بسیار آسان است. در حوالی غروب کمی ترافیک در نقاط اصلی شهر ایجاد می‌شود که ترافیک روانی هست.

مطالب مرتبط:

دیدگاه