یک سافاری کم خرج در آفریقا

مریم اصلانی
مریم اصلانی شنبه، ۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۰
یک سافاری کم خرج در آفریقا

سافاری از جمله حوزه‌های دنیای گردشگری است که هم بسیار جذاب و شگفت انگیز است و هم گاهی بسیار گران و پرخرج تمام می‌شود، هرچند گاهی می‌توان خیلی اقتصادی سافاری را تجربه کرد.

سفرهای سافاری برگزار شده در قاره آفریقا معمولا چندان ارزان و کم هزینه نیستند، به‌طوری که ممکن است تا هزار دلار در روز برای هر نفر قیمت داشته باشند. اما خبر خوب اینکه لازم نیست قید سفر به آفریقا و گشت‌وگذار در طبیعت و بازدید از حیات وحش غنی و تماشایی این قاره را از فهرست مقاصد احتمالی خود خط بزنید. در واقع شما می‌توانید با بودجه‌ای منطقی و متعادل‌تر نیز به این بهشت زیبای زمین سفر کنید، البته اگر مکان‌های مناسب این نوع سفرها را بهتر بشناسید.

در این مجال با ما در مجموعه مقالات سافاری همراه باشید تا ببینیم شرایط یک سافاری کم خرج در آفریقا چیست؟

سافاری «Big five»، آفریقای جنوبی

سافاری کم خرج در آفریقا

اگر به خاطر داشته باشید قبلا در مورد این نوع سافاری صحبت کرده بودیم که شامل بازدید و رصد ۵ حیوان مهم و معروف این قاره یعنی شیر، پلنگ، فیل، کرگدن و بوفالو است. پارک ملی «کروگر» (Kruger National Park) در آفریقای جنوبی یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های جهان است که انواع گوناگونی از جانوران و به‌ویژه این ۵ شگفت انگیز، در جای‌جای آن قابل‌مشاهده هستند. 

افراد می‌توانند به‌شکل مستقل گشتی در این وسعت شگفت انگیز ۱۹.۴۸۵ کیلومتر مربعی زده و از امکانات مناسب و کافی برای برپایی کمپ استفاده کنند.

لازم به ذکر است که هزینه گشت‌وگذار در این پارک زیبای طبیعی ۲۰ دلار آمریکا است.


سافاری با پای پیاده در تانزانیا

سافاری کم خرج در آفریقا

هزاران اسب آبی را تصور کنید که در میان حمام گل و لای دلپذیر خود لم داده و از موهبت‌های طبیعی لذت می‌برند، اکنون خودتان را تصور کنید که در گوشه‌ای نظاره گر این شگفتی زیبای طبیعت هستند.

پارک ملی «کاتاوی» (Katavi National Park) در کشور تانزانیا در فصل خشک یعنی از ماه اوت تا اکتبر زندگی را بیش از هر زمان دیگر تجربه می‌کند. کمپ در نزدیکی منطقه «Sitalike» قرار داشته و راهنمای مسلح نیز در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد که برای هر گروه ۲۰ دلار هزینه در بردارد.

هزینه ورودیه پارک به‌همراه اجازه گشت‌وگذار ۸۰ دلار آمریکا است.


سافاری غرب آفریقا، غنا

سافاری کم خرج در آفریقا

پارک ملی «Mole National Park» در غنا بیش از هر چیز به خاطر حضور فیل‌ها به شهرت رسیده است، هر چند دشت‌های وسیع این منطقه میزبان بوفالو، بابون، غزال، گراز و گونه‌های متعدد پرندگان است. هزینه اجاره ماشین‌های پارک برای هر ساعت بیست دلار  است که حتی ممکن است مشمول تخفیف هم شده و درمجموع سفری کاملا اقتصادی و مناسب برای آن دسته از افرادی را فراهم کند که بودجه بالایی برای سافاری شگفت‌انگیز خود در اختیار ندارند.

هزینه ورودیه این پارک ۸ دلار آمریکا است، همچنین برای استخدام راهنما نیز لازم است برای هر ساعت مبلغ ۲ دلار و ۵۰ سنت پرداخت کنید.


یک سافاری فراموش‌نشدنی در نامیبیا

سافاری کم خرج در آفریقا

محیط زیست و طبیعت شبه صحرا مانند این کشور به‌همراه دشت‌های نمکی «Etosha» به راستی که چشمگیر، زیبا و سحرانگیز است، اما حیات وحش این خطه نیز در نوع خود غنی و در خور توجه است. وجود چاله‌های آب متعدد در این منطقه باعث شده که شاهد شکل‌گیری یکی از بهترین پارک‌های آفریقا در کشور نامیبیا باشیم.

جاده‌های عالی و بزرگ و ماشین‌های اجاره‌ای کوچک هم انتخاب خوبی برای گردشگران عاشق سافاری است، البته خوشبختانه اینجا امکانات خوبی برای برپایی کمپ نیز در دسترس افراد است.

ورودیه این پارک ملی (Etosha National Park) تنها ۷ دلار آمریکا است.


سافاری در کنیا

سافاری کم خرج در آفریقا

در میان صخره‌های بازالتی این چشم‌انداز آتشفشانی، شاهد رفت و آمد گله‌های گورخر، زرافه، ایمپالا و دیگر گونه‌های نادر و شگفت انگیز هستیم. در این منطقه به‌ندرت شاهد حضور گوشتخوران بزرگ هستیم و همین مسئله باعث شده که بتوان به‌سادگی بخشی از اوقات روز را به راهپیمایی یا دوچرخه سواری در میان این چشم‌اندازهای بکر و تماشایی اختصاص داد بی آنکه دغدغه مواجه‌های ترسناک را داشته و هراسان بود.

اجاره دوچرخه دراین پارک ۶ دلار هزینه دارد و گردشگران می‌توانند کمپ‌های خود را برپا کنند. پارک ملی «دروازه جهنم» (Hell’s Gate National Park) در کنیا ورودیه‌ای ۳۰ دلاری را بری علاقه‌مندان سافاری در نظر گرفته که با توجه به امتیازات موجود، مبلغی منصفانه به نظر می‌رسد.


سافاری در اکاوانگو (Okavango Delta mokoro)، بوتسوانا

سافاری کم خرج در آفریقا

اینجا یکی از بهترین مناطق و پناهگاه‌های موجود در قاره آفریقا است و به‌ویژه برای کانوسواران بهشتی ایدئال را به تصویر می‌کشد. البته همین مسئله باعث شده که اکاوانگو در کشور بوتسوانا هم ارائه کننده‌ی تجربه‌ای لذت‌بخش باشد و هم گشت و گذاری گرانقیمت را رقم بزند که شاید چندان ایدئال گردشگران مقتصد نباشد.

با این حال «Old Bridge Backpackers» امکاناتی برای عاشقان سافاری ماجراجو فراهم کرده تا به‌صورت شخصی کمپ‌های خود را برپا کنند که از قیمت مناسب‌تری برخوردار است. هزینه در نظر گرفته شده برای هر روز از ۷۰ تا ۱۴۰ دلار برای چهار روز متغیر است.


سافاری آفریقای جنوبی

سافاری کم خرج در آفریقا

شهر ساحلی لوچیا (Lucia) دروازه‌ای رو به دو پارک بزرگ و شگفت انگیز «iSimangaliso» و «Hluhluwe-iMfolozi» است که این دومی یکی از بهترین مقاصد تماشای پنج حیوان شگفت انگیز این قاره نیز به شمار می‌رود، جایی که هم جانوران آبزی و هم خشکی زی قابل‌توجهی را در خود جای داده است. هزینه از ۴۰ دلار شروع شده و برای گردشگران ماجراجو با توجه به امتیازات و امکانات موجود، یک سافاری اقتصادی را مهیا کرده است.


تماشای گوریل‌ها در اوگاندا

سافاری کم خرج در آفریقا

تجربه سحرانگیز یک نظر تماشای یک گوریل در محیط زیست طبیعی خود چیزی است که نمی‌توان قدر و قیمتی برای آن قائل بود. به همین خاطر بد نیست در خلال ماه‌های آوریل، می و نوامبر سری به پارک ملی «Bwindi Impenetrable National Park» در اوگاندا بزنید تا لذت واقعی لمس این تجربه را احساس کنید. این سفر به‌جای ۶۰۰ دلار هزینه معمول، تنها ۳۵۰ دلار قیمت دارد. البته توجه داشته باشید که تجربه تماشای نزدیک گوریل‌ها در رواندا در حدود ۷۵۰ دلار آب می‌خورد.

پارک ملی «Bwindi Impenetrable National Park»، اوگاندا

امیدوارم اگر قصد گشت‌وگذار در قاره آفریقا و شرکت در سافاری‌های بی‌نظیر ترتیب داده شده در این منطقه را دارید، این اطلاعات برای‌تان مثمر ثمر بوده باشند. راستی فراموش نکنید تجربیات خود از سافاری‌های شگفت انگیزتان را با ما نیز در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه