مدیریت اتفاقات پیش بینی نشده در سفر

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان یکشنبه، ۱۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
مدیریت اتفاقات پیش بینی نشده در سفر

تعطیلات باید آرام سپری شود و شما از تمامی لحظات آن لذت ببرید، اما ممکن است در سفر هر اتفاقی رخ دهد. ما در اینجا نکاتی را بیان می‌کنیم که به شما کمک می‌کند استرس‌های ناشی از رخ دادهای ناگوار را مدیریت کنید.

مسافرت، چه برای تعطیلات و چه کسب و کار، می‌تواند با خود استرس فراوانی را به همراه بیاورد. هرگونه رویداد غیرمنتظره‌ای می‌تواند سفر شما را تحت تأثیر قرار دهد؛ از تأخیر یا لغو پروازها گرفته تا گم شدن چمدان‌ها و خطوط ورودی امنیتی در فرودگاه‌ها. هنگامی که همه چیز به طور کامل با توجه به برنامه پیش نمی‌رود، استرس مسافرت می‌تواند به سرعت ایجاد شود و شما را از لذت بردن از تعطیلات محروم کند. مدیریت بحران و استرس می‌تواند شمارا در هر شرایطی آماده نگه دارد، بدون اینکه به شما آسیبی وارد شود.

سفر بدون استرس

اگر شما برای هر یک از برنامه‌های سفر خود یک پشتیبان تهیه کنید، در زمان رخ دادهای پیش‌بینی نشده به راحتی می‌توانید مشکلات را مدیریت کنید. حتی اگر هر تغییری در برنامه به وجود بیاید، شما نگران نمی‌شوید.در اینجا برخی از مسائل مربوط به مسافرت‌های رایج و استراتژی‌های ممکن برای کاهش استرس در مواقع بحرانی را بیان می‌کنیم:

تأخیر یا کنسل شدن پروازها

سفر بدون استرس

مشکل: اگر شما مجبور شوید حتما به یک پرواز خاص برسید، ممکن است یک تأخیر در پرواز یا کنسل شدن آن، اگر برای آن برنامه‌ریزی نشود، باعث شود شما یک روز یا حتی بیشتر از زمان سفر خود را از دست دهید.

استراتژی مدیریت استرس: قبل از خروج از خانه شماره قسمت رزرو بلیت‌های شرکت هواپیمایی خود را در تلفن همراه‌تان ذخیره کنید. دیوید لیلت، مدیر ارشد Frommers.com می‌گوید:

اگر پرواز شما به تعویق بیفتد، می‌توانید به گیت دپارتمان تهیه و تنظیم بلیت‌ها بروید و با یک کارشناس آنجا برای رزرو مجدد بلیت خود صحبت کنید. راه ساده‌تر برای حل آن این است که با شماره تلفن رایگان شرکت هواپیمایی تماس بگیرید. یک رویکرد دیگر این است که به بخش فروش بلیت‌ها بروید.

اگر اینترنت و یک کامپیوتر در دسترس دارید، بعضی از شرکت‌های هواپیمایی به شما اجازه می‌دهند تا پرواز خود را بر روی وب‌سایت آن‌ها رزرو کنید. شما همچنین می‌توانید به برنامه پروازها نگاه کنید و نزدیک‌ترین پرواز به برنامه سفرتان را جستجو و انتخاب کنید.

Lytle پیشنهاد می‌کند:

به طور کلی برای کاهش ریسک این مسئله، برنامه سفر خود را به روش دیگری تنظیم کنید. معمولا بهترین پروازها برای رسیدن به موقع به مقصد، اولین پروازها هستند، پس سعی کنید اولین پرواز را در هر روز رزرو کنید.

زمان انتظار طولانی

سفر بدون استرس

مشکل: هیچی چیز خسته‌کننده‌تر از انتظار برای پرواز نیست، مخصوصا هنگامی که کودکان را به همراه دارید، زیرا آن‌ها زود صبرشان تمام می‌شود و بهانه‌گیری می‌کنند.

استراتژی مدیریت استرس: در این مواقع بهتر است مواردی مانند کتاب برای مطالعه و دی‌وی‌دی برای اجرا بر روی کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها به همراه ببرید تا شما را هنگام انتظار در فرودگاه سرگرم کنند. پرواز در اوایل روز و اجتناب از پرواز در روزهای شلوغ سفر می‌توانند این زمان انتظار را کاهش دهند. هیچ کس دوست ندارد ساعت ۶ صبح پرواز کند، اما مطمئنا خیلی بهتر از این است که بخواهید زمان زیادی را منتظر بمانید و به زحمت بیافتید.

گم شدن چمدان‌ها

سفر بدون استرس

مشکل: تصور کنید شما در حال سفر به منطقه‌ای هستید که آب و هوای آن با مکان فعلی که در آن قرار دارید، بسیار متفاوت است و به همین دلیل لباس‌های متناسب با آن مکان را در چمدان گذاشته‌اید یا اینکه می‌خواهید به یک سفر کاری مهم بروید، هیچ‌چیز ناخوشایندتر از آن نیست که چمدان‌های خود را گم کنید!

استراتژی مدیریت استرس: شما می‌توانید برای کاهش ریسک این مشکل، همیشه مقداری از وسایل ضروری خود ازجمله؛ داروها، تعدادی لباس متناسب و مقداری از لوازم آرایشی اولیه را در کیسه‌های حمل بسته‌بندی کنید.

مردم عصبانی

سفر بدون استرس

مشکل: سفر باعث ایجاد استرس برای همه از جمله برای شما، مسافران دیگر، کارکنان فرودگاه‌ها و کارکنان شرکت‌های هواپیمایی می‌شود. کافی است یک نفر شروع به بی‌ادبی و عصبانیت کند، این باعث می‌شود صحنه برای تحریک دیگران نیز آماده شود.

استراتژی مدیریت استرس: شما به شخصه سعی کنید مهربان و مؤدب رفتار کنید و هرگز با کارکنان خطوط هوایی درگیر نشوید. این تقصیر آن‌ها نیست که پرواز شما به تأخیر افتاده یا لغو شده است و  در این زمینه کاری نمی‌توانند انجام دهند. اگر شما با آن‌ها خوب برخورد کنید، آن‌ها نیز با شما بهتر همدردی و صحبت می‌کنند.

این را همیشه به خاطر بسپارید؛ کارکنان خطوط هوایی برای کمک و تسهیل سفرهای شما آنجا هستند، بنابراین هنگامی که یک تأخیر به وجود می‌آید، آن‌ها نیز کارشان به تعویق می‌افتند. شما می‌توانید مؤدب رفتار کنید، یک لبخند راه دوری نمی‌رود! درک کنید فردی که در تلاش برای کمک به شما است، در یک محیط استرس‌زا کار می‌کند و نیاز به همراهی و کمک شما دارد.

نکات اضافی برای داشتن یک سفر بدون استرس

حتی اگر شما برنامه‌ریزی کرده‌اید و آماده هستید، باز هم مسافرت می‌تواند باعث ایجاد استرس و سرخوردگی شود؛ بنابراین، بهتر است راهکارهایی در نظر بگیرید که به آرامش شما کمک می‌کنند.

از قبل تماس بگیرید

پیشاپیش برای جلوگیری از چند ساعت انتظار در فرودگاه برای یک پرواز که به تأخیر افتاده است، با شرکت هواپیمایی خود تماس بگیرید یا به صورت آنلاین بررسی کنید تا ببینید آیا پرواز شما به موقع انجام می‌شود یا خیر. قطعا شما در خانه راحت‌تر خواهید بود.

پرواز را با دقت برنامه‌ریزی کنید

اگر شما مجبور هستید از چند پرواز برای رسیدن به مقصد خود استفاده کنید، سعی کنید بین آن‌ها زمان کافی قرار دهید تا در صورت رخدادهای مختلف دچار استرس و ناراحتی نشوید.

هنگامی که دچار تنش و ناراحتی می‌شوید

۱. برخی از تکنیک‌های تنفس عمیق را امتحان کنید

یک نفس عمیق بکشید و سپس آرام آن را بازدم کنید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا میزان استرس و تنش خود را کاهش دهید.

۲. از تکنیک‌های مدیتیشن ساده استفاده کنید

عبارت‌های آرام‌بخش را به آرامی با خود مرور کنید، مانند: «آرام باش»، «نگران نباش»، «همه چی روبراهه».

۳. تجسم کنید

خود را در مقصد سفر تصور کنید، در حالی که از آنجا لذت می‌برید. مطمئنا خیلی زود به آنجا می‌روید و به اندازه کافی آنجا می‌مانید.

۴. قبول کنید

برخی مواقع شما واقعا نمی‌توانید برای شرایط به وجود آمده کاری انجام دهید و کاری از دست‌تان برنمی‌آید. به خودتان یادآوری کنید که اتفاقات به وجود آمده از کنترل شما خارج شده است و باید خودتان را با شرایط موجود تطبیق دهید.

هنگامی که یک تأخیری در سفرتان به وجود می‌آید، ممکن است باعث از دست دادن یک جلسه مهم کاری یا یک برنامه خانوادگی خیلی مهم شود، گاهی این موضوع می‌تواند شمارا به شدت عصبانی کند، اما سعی کنید با مدیریت صحیح سفر خود و استراتژی‌های آرامش بخش، سفری بدون تنش را تجربه کنید.

سفری بدون دغدغه، برای شما آرزومندیم.

 

 

مطالب مرتبط:

منبع everydayhealth

دیدگاه