«قلعه فلک‌ الافلاک» در وضعیت پایدار قرار دارد

فاطمه رشیدی
فاطمه رشیدی یکشنبه، ۱۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
«قلعه فلک‌ الافلاک» در وضعیت پایدار قرار دارد

مدیر کل امور پایگاه‌های میراث جهانی وضعیت بنای تاریخی «فلک‌الافلاک» را پایدار و مناسب عنوان کرد.

به‌ گزارش مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، «فرهاد عزیزی» مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی امروز یکشنبه ۱۲ آذر درخصوص وضعیت فلک‌الافلاک اعلام کرد:

چندی پیش اخباری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر تخریب قلعه فلک‌الافلاک منتشر شد که با توجه به بررسی‌های کارشناسانه و تخصصی مشخص شد که مشکل تازه‌ای در چند سال اخیر برای این بنای ارزشمند تاریخی رخ نداده است و به نظر می‌رسد اخباری که منتشر شده غیر کارشناسی و غیرفنی است.

او افزود:

قلعه تاریخی فلک‌الافلاک پیش‌تر با مشکلات زیادی مواجه بود که در این چند سال اخیر با کمک‌ها و همکاری‌های مسئولان استان لرستان، اقدامات خوبی در این قلعه انجام گرفته است که بخشی از این اقدامات اساسی و زیربنایی و بخشی دیگر اضطراری بوده است.

مدیر امور پایگاه‌های میراث جهانی تأکید کرد:

پیش از این قلعه فلک‌الافلاک تحت تملک ارگان‌های مختلفی از جمله ارتش، سپاه، دانشگاه و بخش خصوصی بود که به‌لحاظ مدیریتی وضعیت بسیار مبهمی داشت.

خوشبختانه در این سال‌ها مردم به‌دلیل حساسیت ویژه‌ای که به این بنای تاریخی دارند موضوعات این قلعه را پیگیری کرده‌اند و به واسطه همین پیگیری‌ها اتفاقات بسیار مناسبی صورت گرفته است، به‌طوری زمینه آزادسازی بخشی از قلعه را فراهم کرد.

به گفته عزیزی، یکی از اقداماتی که در این چند سال اخیر صورت گرفته طرح استحکام‌بخشی است. همچنین اعتبارات بسیار خوبی برای این اثر تاریخی در نظر گرفته شده که بخش زیادی از این اعتبارات به آزادسازی قلعه اختصاص یافته است.

چراکه این اثر یکی از کاندیدهای ثبت جهانی است و یکی از اولویت‌های ثبت جهانی مدیریت یک‌پارچه است.

او افزود:

خوشبختانه در بحث آزادسازی قلعه فلک‌الافلاک هم‌اکنون نتایج خوبی حاصل شده و بخش مربوط به ارتش کاملا آزادسازی شده است. اما بخشی از آن هم‌چنان در تملک سپاه است که با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان استانداری و سپاه تا سال آینده قلعه فلک‌الافلاک به‌طور کامل آزادسازی می‌شود.

او به سامان‌دهی و حفاظت‌های کارشناسانه‌ای که در قلعه فلک‌الافلاک صورت گرفته اشاره کرد و افزود:

سامان‌دهی محوطه قلعه فلک‌الافلاک و مرمت عمارت سرباز خانه از جمله اقداماتی است که صورت گرفته است.

همچنین در سال ۸۴ طرح استحکام قلعه از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی استان لرستان صورت گرفته جزو اقدامات اساسی به شمار می‌رود.

مدیر امور پایگاه‌های میراث جهانی اضافه کرد:

در یکی دو سال اخیر اقدامات اضطرارای متعددی روی بنا انجام شده است. اما با این وجود یک سری ترک روی بدنه قلعه وجود دارد که به بخشی از این ترک‌ها به‌دلیل سنگینی و فشار سقف‌ها صورت گرفته است که سال گذشته سبک‌سازی سقف انجام شد، اما قطعا طرح استحکام‌بخشی که سال ۸۴ آغاز شده باید تداوم پیدا کند و اجرای بخش‌های باقی‌مانده به سرانجام برسد تا این طرح کامل شود.

عزیزی تأکید کرد:

در حال حاضر امیدواریم تملک قلعه فلک‌الافلاک به سرعت انجام شود، تا بتوانیم یک پلان مدیریت جامع برای این اثر تاریخی تهیه کنیم تا هرچه سریع‌تر تمام مسائلی که در قلعه وجود دارد را مرتفع کنیم.

«قلعه فلک‌الافلاک» یا «دژ شاپور خواست» یکی از شاهکارهای معماری جهان است که در دوره ساسانیان در شهر خرم‌آباد بنا شده است.

این قلعه تاریخی بر فراز تپه‌ای مشرف ‌به شهر خرم‌آباد واقع‌شده و دارای هشت برج و دو حیاط مستطیل شکل است.

ارتفاع بلندترین دیوار این قلعه عظیم تا سطح تپه ۲۳ متر، مساحت کلی آن پنج هزار و ۳۰۰ مترمربع و پلان بنای این قلعه تاریخی به‌صورت هشت‌ضلعی نامنظم است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه