چگونه در سفر با دوربین گوشی هوشمند عکس های خوبی بگیریم؟

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی سه شنبه، ۲۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۰
چگونه در سفر با دوربین گوشی هوشمند عکس های خوبی بگیریم؟

گاهی اوقات سفرهایی برای ما پیش می‌آید که در طول آن‌ها نمی‌توانیم با دوربین حرفه‌ای خود عکاسی کنیم یا نحوه کار با دوربین حرفه‌ای را بلد نیستیم. گوشی‌های هوشمند همه ما دوربین عکاسی دارد و امروز به لطف تکنولوژی می‌توان عکس‌هایی بسیار باکیفیت با دوربین اسمارت فون‌ها انداخت.

عکاسی در سفر برای همه لذت‌بخش است و درواقع می‌توان عکاسی را بخش مهمی از سفر دانست. بسیاری از ما دوربین عکاسی حرفه‌ای نداریم یا طرز استفاده از آن را نمی‌دانیم. اگر شما هم از این دسته از افراد هستید، این مطلب برای شما جذاب خواهد بود. در این مطلب به سراغ روش‌های بهتر برای عکاسی با دوربین گوشی‌های هوشمند در سفر رفته‌ایم. اگر به هر دلیلی در سفر نمی‌توانید با دوربین عکاسی حرفه‌ای عکاسی کنید، با ما همراه باشید تا در این مطلب اصول عکاسی با دوربین گوشی هوشمند در سفر را بررسی کنیم:

رنگ

عکاسی در سفر

در حال وقت‌گذرانی در ساحل هستید و تصمیم می‌گیرد از این صحنه عکسی بیندازید، ولی عکسی که با دوربین گوشی هوشمندتان انداخته‌اید بسیار بی‌روح است و به دوربین حرفه‌ای هم دسترسی ندارید، در این وضعیت چه باید کرد؟ کافی است تا وارد تنظیمات دوربین گوشی هوشمند خود شوید و کمی کنتراست را افزایش دهید. با این کار رنگ‌ها با شدت بیشتری ظاهر می‌شوند و عکس شما روح تازه‌ای می‌گیرد.

زمان‌بندی

عکاسی در سفر

در دوربین‌های حرفه‌ای با مفهومی با نام سرعت شاتر سروکار داریم، ولی در دوربین‌های گوشی‌های هوشمند این مفهوم برای افراد کمی آشنا است. در دوربین گوشی هوشمند هم می‌توانید سرعت شاتر را تنظیم کنید، در گوشی هوشمند شما از شاتر واقعی استفاده نمی‌شود و درواقع مدت‌زمان نوردهی افزایش پیدا می‌کند و عکس شما با حالتی خاص ثبت می‌شود.

عکاسی در سفر

نور

نور عامل اصلی است که منجر به تشکیل تصویر می‌شود. نور در عکاسی عامل حیاتی است. بسیاری از گوشی‌های هوشمند فلاش دارند و با استفاده از آن می توان در محیط‌های تاریک و نیمه‌تاریک تصویربرداری کرد. سعی کنید تا جایی که می‌توانید از فلاش گوشی هوشمند استفاده نکنید و به سمت منبع نور حرکت کنید و از نور طبیعی برای تامین روشنایی تصویر استفاده کنید. اگر نور در محیطی که عکاسی می‌کنید، کم است و قصد استفاده از فلاش را ندارید، ابتدا باید دوربین را به سمت نزدیک‌ترین منبع نور به سوژه حرکت دهید تا دوربین شما فوکوس کند و سپس به سمت سوژه برگردید و عکاسی کنید.

تار شدن عکس

تار شدن عکس معضلی است که بسیاری از ما آن را بارها تجربه کرده‌ایم. زمانی که دکمه شاتر را فشار می‌دهید خواه‌ناخواه دست شما تکان می‌خورد و لرزشی ناخواسته در تصویر شما ثبت می‌شود. برای از بین بردن این لرزش مزاحم می‌توانید از راه‌حلی بسیار آسان کمک بگیرد. تایمر دوربین را بر روی تا ثانیه تنظیم کنید تا این لرزش کوچک بر روی عکس شما تأثیر نگذارد.

عکاسی در سفر

در محیط‌های تاریک امکان تار شدن عکس بسیار بیشتر از محیط‌های روشن است، در این محیط‌ها اگر از سرعت شاتر پایین استفاده می‌کنید، تایمر را بر روی عددی بزرگ‌تر قرار دهید یا در صورت امکان از سه‌پایه و یا تکیه‌گاهی برای قرار دادن دوربین استفاده کنید.

تداخل منبع نوری

تداخل منبع نوری یکی از عوامل آسیب‌زننده در عکاسی است. سعی کنید در محیطی عکاسی کنید که تنها یک منبع نور مشخص وجود داشته باشد. اگر در محیطی هستید که نور فلورسنت وجود دارد و از پنجره بیرون نور خورشید با شدن زیاد در حال تابش است بدون شک عکس شما، عکسی خوب نخواهد شد. سعی کنید در عکس‌ها از یک منبع نوری مشخص استفاده کنید و بقیه منابع نوری را از صحنه عکاسی حذف کنید.

ترکیب‌بندی

عکاسی در سفر

قوانین ترکیب‌بندی در عکاسی همه‌جا صادق است، حتی اگر با دوربین گوشی هوشمند عکاسی کنید. اگر می‌خواهید عکسی خوب داشته باشید، قوانین ترکیب‌بندی را فراموش نکنید. اگر در عکاسی سررشته‌ای ندارید، می‌توانید از گرید دوربین در تنظیمات استفاده کنید.

معمولا همه دوربین‌های گوشی‌های هوشمند این گرید را دارند، گرید از ۴ خط تشکیل می‌شود که این خطوط ۹ خانه ایجادمی کنند. این خانه‌ها در ترکیب‌بندی و صاف گرفتن عکس بسیار مؤثر هستند.

اپلیکیشن‌ها

عکاسی درسفر

اپلیکیشن‌های عکاسی خوب و رایگان زیادی در اپ‌استورها وجود دارد که دانلود کردن آن‌ها آسان‌تر از آب خوردن است. شاید شناختن اپلیکیشن‌های خوب کمی پیچیده باشد، ولی می‌توان از میان اپلیکیشن‌های عکاسی و ویرایش عکس به Pixlr-o-matic، فتوشاپ اکسپرس، کندی کمرا،B612 و حتی اینستاگرام اشاره کرد.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه