مراقب کلاهبرداری‌ های رایج در سفر باشید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۱۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۵
مراقب کلاهبرداری‌ های رایج در سفر باشید

کلاهبرداری‌ های رایج در سفرهای خارجی می‌توانند از بهترین لحظات شما، خاطره‌ای تلخ بسازند؛ ازهمین‌رو، هرچه اطلاعات بیشتری درباره آن‌ها داشته باشید، تجربه سفر لذت‌بخش‌تر می‌شود.

اکثر مردم اعتقاد دارند که در طول سفر مراقب کلاهبرداری‌های متداول هستند؛ اما چنین وقایعی می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد. از جمله این کلاهبرداری‌ها می‌توان به دریافت کرایه تاکسی خارج از عرف، سرقت اطلاعات کارت اعتباری، جیب‌بری و... اشاره کرد. تقریبا نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در چه زمانی سوژه کلاهبرداری می‌شوید؛ اما اطلاع از انواع کلاهبرداری‌ های رایج در سفرهای خارجی به شما کمک می‌کند تا با هوشیاری بیشتر، اقدامات لازم را برای جلوگیری از وقوع آن‌ها انجام دهید.

کلاهبرداری‌ های رایج در سفرهای خارجی:

کلاهبرداری رانندگان تاکسی‌

رانندگان بدون مجوز که خودروی آن‌ها فاقد تاکسی‌متر است، اغلب در اطراف فرودگاه‌‌، راه‌آهن،‌ هتل‌ها و جاذبه‌های گردشگری فعالیت می‌کنند. این افراد معمولا هزینه بسیار بالاتری از قیمت اصلی کرایه را از مسافران می‌گیرند.

تاکسی زردرنگ

منبع عکس: stories.td.com (عکاس: نامشخص)

در طول سفر باید مراقب آن دسته از رانندگان تاکسی با ظاهر دوستانه بود که تورهای ارزان شهری پیشنهاد می‌کنند. این افراد سودجو، مسافران را به مغازه‌هایی می‌برند که در ازای هر مشتری، به آن‌ها کمیسیون می‌دهند. در چنین شرایطی احتمال خرید کالای بی‌ارزش یا بسیار گران وجود دارد.

برخی از رانندگان در طول مسیر فرودگاه یا راه‌آهن تا هتل، به مسافران می‌گویند که هتل موردنظر تعطیل است یا جا ندارد. این رانندگان اغلب هتل‌های جایگزینی را معرفی می‌کنند که گران‌تر هستند و در ازای اقامت هر مسافر، از آن هتل‌ها کمیسیون می‌گیرند.

راهکار

  • فقط از تاکسی‌های دارای مجوز استفاده کنید.
  • پیش از سفر به مقصد درباره خدمات حمل‌ونقل فرودگاه اطلاعات کسب کنید و استفاده از آن‌ را در اولویت قرار دهید.
  • از کارکنان هتل محل اقامتتان درباره هزینه‌های تاکسی بپرسید.
  • همیشه از راننده بپرسید که آیا از تاکسی‌متر استفاده می‌کند؟ چنانچه خودرو مجهز به تاکسی‌متر است، از راننده بخواهید که آن را روشن کند؛ در غیر این صورت، در همان ابتدا درباره کرایه به توافق برسید.
  • قبل از سوارشدن به تاکسی، شماره پلاک، نام شرکت تاکسی‌رانی و نام راننده را یادداشت کنید.
  • چنانچه راننده تاکسی سعی داشت، هتل جدیدی به شما معرفی کند، پیشنهاد او را برای اقامت در هتلی دیگر نپذیرید و به این فرد سودجو اطلاع دهید که اتاق رزرو کرده‌اید. همچنین می‌توانید از قبل با هتل خود تماس بگیرید و مطمئن شوید که تعطیل نیست یا جای خالی دارد.

دردسرهای اجاره وسیله نقلیه

یکی از کلاهبرداری‌های رایج در سفرهای خارجی، در زمان کرایه دوچرخه، موتورسیکلت و خودرو اتفاق می‌افتد. برخی از اپراتورهای حمل‌ونقل هنگامی که مسافران وسیله‌نقلیه را تحویل می‌دهند، ادعا می‌کنند که به آن آسیب وارد شده است و باید هزینه تعمیر را بپردازند.

در بسیاری از موارد، آسیب یا سرقت موتور، خودرو و... توسط عوامل شرکت کرایه وسیله‌نقلیه انجام می‌شود! آن‌ها هزینه‌های بسیار بالایی برای خسارت وارده طلب می‌کنند و حتی پاسپورت را تا زمان پرداخت مبلغ موردنظر، به‌عنوان وثیقه نزد خود نگه می‌دارند.

راننده یک خودرو

منبع عکس: nbc29.com (عکاس: نامشخص)

راهکار

  • پیش از استفاده از خودرو، آن را بررسی کنید و از هرگونه آسیب عکس بگیرید. در صورت امکان، به اپراتور اطلاع دهید که در حال گرفتن عکس یا فیلم از آسیب‌های موجود هستید و سعی کنید که این مکالمه را در فیلم بگنجانید.
  • هرگز پاسپورت خود را به‌عنوان وثیقه نزد شرکت کرایه وسیله‌نقلیه نگذارید.
  • از قفل شخصی برای موتورسیکلت و دوچرخه استفاده کنید و نه قفلی که شرکت کرایه ارائه کرده است؛ زیرا احتمال دارد که چندین کلید از روی آن قفل تهیه شده باشد.
  • به شرکت کرایه وسیله‌نقلیه اطلاع ندهید که کجا اقامت دارید و دوچرخه، موتورسیکلت یا خودرو را در مکانی امن پارک کنید.
  • اگر وسیله‌نقلیه اجاره‌ای آسیب دید، آن را به تعمیرگاهی نبرید که شرکت کرایه وسیله‌نقلیه توصیه کرده‌ است؛ چراکه احتمال دریافت هزینه‌های سنگین از شما وجود دارد.

گران‌ فروشی

برخی از فروشندگان، رانندگان تاکسی یا کارکنان فروش بلیط، هزینه اضافی از مسافران دریافت می‌کنند. رستوران‌ها نیز می‌توانند با دریافت هزینه‌های بیشتر، سر مسافران کلاه بگذارند. گاهی اوقات رستوران‌ها هیچ منویی ارائه نمی‌کنند و از مشتری می‌خواهند که غذای مورد نظر خود را بدون اطلاع از قیمت‌ها سفارش دهد.

میز و صندلی‌ کافه‌ها در کوچه سنگ‌فرش

منبع عکس: tripoto.com (عکاس: نامشخص)

راهکار

  • در سفر به هر کشوری، با واحد پولی آن آشنا شوید.
  • درباره هزینه‌های حمل‌ونقل، غذا و... در کشور مقصد اطلاعات کسب کنید.
  • از پول درشت برای خرید کالاهای کوچک و ارزان استفاده نکنید.
  • قبل از سفارش، قیمت غذا و نوشیدنی در رستوران را بررسی کنید.
  • غذاهای اضافی که سفارش نداده‌اید و گارسون در کنار غذای اصلی برایتان می‌آورد، به‌هیچ‌وجه نپذیرید.

سرقت اطلاعات

فناوری، سفر را آسان‌تر می‌کند؛ اما مسافران باید مراقب باشند که اطلاعات و دستگاه‌های خود را در معرض خطر قرار ندهند.

ایستگاه‌‌های شارژ عمومی

امروزه تقریبا همه مردم برای موضوعات مختلفی همچون ارتباطات، اطلاعات و سرگرمی، به دستگاه‌های تلفن همراه خود وابسته هستند. وقتی شارژ تلفن همراه در طول سفر کم می‌شود، مسافران به‌دنبال پیداکردن اولین پریز برق می‌گردند و ایستگاه‌‌های شارژ عمومی ظاهرا بهترین گزینه برای رفع این مشکل به نظر می‌رسند.

ایستگاه شارژ عمومی

منبع عکس: nbcnews.com (عکاس: نامشخص)

ایستگاه‌های شارژ عمومی، مکان‌های مناسبی برای شارژ تلفن همراه نیستند؛ زیرا احتمال «جوس جكينگ» (Juice jacking) در آن‌ها وجود دارد. جوس جكينگ زمانی اتفاق می‌افتد که یک مجرم، درگاه یواس‌بی موجود در ایستگاه شارژ یا کابل متصل به آن را دست‌کاری کند. این فرد از طریق نصب بدافزار روی تلفن می‌تواند به داده‌ها، رمزهای عبور یا حتی یک نسخه پشتیبان از اطلاعات موجود در تلفن همراه دسترسی پیدا کند.

راهکار

  • به‌جای استفاده از ایستگاه‌های شارژ عمومی ترجیحا از پریز برق استفاده کنید. شارژر قابل‌حمل (پاوربانک) نیز گزینه مناسبی برای سفر محسوب می‌شود.

کارت اعتباری

سرقت اطلاعات کارت اعتباری معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که مسافران برای خرید کالا، کارت خود را به فروشنده تحویل می‌‌دهند و او کسر مبلغ موردنظر را جلوی وی انجام نمی‌دهد.

چندین کارت اعتباری

منبع عکس: forbes.com (عکاس: نامشخص)

راهکار

  • از فروشنده درخواست کنید، به‌گونه‌ای از دستگاه کارت‌خوان استفاده کند که شما آن را ببینید.
  • هرگز شماره کارت خود یا رمز آن را با دیگران به اشتراک نگذارید.

دستگاه خودپرداز

بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند که پول نقد داشته باشند و اغلب این پول را از دستگاه خودپرداز می‌گیرند. کلاهبرداران، ترفندهای مختلفی برای سرقت اطلاعات کارت بانکی از دستگاه خودپرداز دارند.

اسکیمر خودپرداز

منبع عکس: dfi.wa.gov (عکاس: نامشخص)

«اسکیمر خودپرداز» (ATM skimmer)، دستگاه کوچکی است که کلاهبرداران در قسمت شکاف خودپرداز قرار می‌دهند. زمانی که کارت در دستگاه قرار می‌گیرد، اطلاعات آن روی اسکیمر ثبت می‌شود. از آنجا که این افراد به رمز عبور نیاز دارند، اغلب از یک دوربین مخفی برای ضبط آن استفاده می‌کنند یا پدهای تقلبی اعداد را روی دکمه‌های دستگاه خودپرداز قرار می‌دهند.

در برخی مواقع که مسافر به دستگاه خودپرداز مراجعه می‌کند، فرد کلاهبردار به‌بهانه کمک، با او صمیمی می‌شود. این شخص در حین گفت‌وگو می‌تواند به‌راحتی کارت اعتباری مسافر را با «اسکیمر» اسکن و با مشاهده رمز عبور، بعدا موجودی حسابش را خالی کند.

راهکار

  • همیشه از دستگاه‌های خودپرداز در داخل شعبه‌های بانک استفاده کنید.
  • محل کارت‌خوان، صفحه کلید و محافظ اطراف آن را در دستگاه خودپرداز بررسی کنید؛ زیرا دستگاه اسکیمر به این محل‌ها وصل می‌شود.
  • کارت اعتباری باید به‌راحتی وارد شکاف دستگاه خودپرداز شود؛ در غیر این صورت، احتمال نصب دستگاهی غیرمجاز در آن وجود دارد.
  • در زمان واردکردن رمز عبور باید با دست دیگر روی آن را بپوشانید تا مانع از ضبط رمز توسط دوربین کلاهبرداران شوید.
  • هنگام انجام تراکنش با دستگاه خودپرداز هرگز اجازه ندهید که کسی به شما نزدیک شود و رمز عبورتان را ببیند. اگر کسی سعی داشت که در نزدیکی شما بایستد و رمزتان را مشاهده کند، کارت خود را بردارید و دستگاه خودپرداز دیگری پیدا کنید.

وای‌فای عمومی

وای‌فای عمومی معمولا گزینه‌ای عالی برای مسافرانی است که می‌خواهند آنلاین شوند؛ با این حال، این سرویس رایگان گاهی اوقات می‌تواند فرصت‌های‌ خوبی را در اختیار کلاهبرداران قرار دهد. هکرها با راه‌اندازی اینترنت رایگان در مکان‌های عمومی، وسایل الکترونیکی مسافران را هک و داده‌های شخصی آن‌ها را سرقت می‌کنند.

وای فای رایگان

منبع عکس: aussiebroadband.com.au (عکاس: نامشخص)

راهکار

  • در مکان‌هایی مانند هتل، رستوران، کافی‌شاپ و فرودگاه می‌توانید از اینترنت استفاده کنید و برای اطمینان، اسم شبکه وای‌فای را از کارکنان آن‌ها جویا شوید.
  • تنظیم احراز هویت دو مرحله‌ای برای ورود به حساب‌های خصوصی، فعال‌کردن فایروال، نصب وی‌پی‌ان و خاموش‌کردن وای‌فای در زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید، امنیت تلفن همراه شما را تامین می‌کنند.
  • بهترین راه برای ایمنی اطلاعات این است که به‌هیچ‌وجه به‌سراغ وای‌فای عمومی نروید و به اینترنت گوشی خود اکتفا کنید.

جیب ‌بری

سارقان در مناطق گردشگری شلوغ ممکن است، جیب گردشگران را بزنند و حواس آن‌ها را از کالای گران‌قیمت‌شان پرت کنند؛ به‌این‌ترتیب، امکان سرقت این کالاها به‌راحتی فراهم می‌شود. آن‌ها روش‌های دیگری نیز برای کار خود دارند؛ به‌عنوان مثال، به گردشگران پیشنهاد می‌دهند تا در حمل خریدها به آن‌ها کمک کنند؛ سپس، از غفلت این افراد برای سرقت اموال نهایت بهره را می‌برند.

جیب بری در پیاده رو

منبع عکس: janinesjourneys.com (عکاس: نامشخص)

احتمال جیب‌بری در ایستگاه‌های قطار، اتوبوس و مترو وجود دارد. در این کلاهبرداری، یک سارق یا گروهی از سارقان ظاهرا به‌طور تصادفی به مسافر می‌خورند و با پرت‌کردن حواس او اقدام به جیب‌بری می‌کنند.

در برخی مواقع، کلاهبرداران به مسافران برخورد می‌کنند و یک لیوان نوشیدنی، سس کچاپ و... روی لباس او می‌ریزند. سپس از صمیم قلب معذرت می‌خواهند و تمام تلاش خود را برای پاک‌کردن لکه روی لباس به کار می‌بندند. در همین لحظه که حواس مسافر پرت شده است، کیف پول او را سرقت می‌کنند.

راهکار

  • هر اتفاق غیرعادی را به‌عنوان یک تلاش بالقوه برای جیب‌بری در نظر بگیرید.
  • اشیای قیمتی را در جیب‌هایی قرار دهید که دسترسی به آن‌ها سخت‌تر است.
  • کیف پول یا وسایل گران خود را در جیب جلو یا پشت لباستان نگذارید؛ در عوض، می‌توانید از کوله‌پشتی و کیف دستی ضدسرقت، کیف کمری و کیف دوشی استفاده کنید.
  • ترجیحا اشیای باارزش و اسناد ضروری خود را در محل‌های مختلفی از کیفتان قرار دهید. به این ترتیب، اگر قربانی جیب‌بری شدید، همه وسایلتان به سرقت نخواهد رفت.

بلیط و تبلیغات جعلی

همیشه تقاضای زیادی به‌منظور خرید بلیط و رزرو جا برای رویدادهایی مانند کنسرت‌ها، نمایش‌ها و جشنواره‌ها وجود دارد. افراد سودجو با راه‌اندازی وب‌سایت‌های جعلی و ارائه بلیط‌های تقلبی، تبلیغات جعلی رزرو هتل در وب‌سایت‌های واقعی و... اقدام به کلاهبرداری از مسافران می‌کنند.

بلیط هواپیما

منبع عکس: thekrazycouponlady.com (عکاس: نامشخص)

یکی از شگردهای کلاهبرداران مربوط به زمان خرید بلیط هواپیما، اتوبوس و قطار است. به‌عنوان مثال، وقتی مسافران در صف خرید بلیط قطار هستند، شخصی پیشنهاد می‌دهد که بلیط قطار را با تخفیف از او بخرند. همچنین برخی از راننده‌های تاکسی، تبلیغ آژانس مسافرتی را می‌کنند که دوستشان در آن مشغول به کار است و بلیط قطار و هواپیما را با قیمت مناسبی می‌فروشد. کلاهبرداران از طریق عرضه بلیط‌های تقلبی، پول خوبی به دست می‌آورند.

در برخی موارد نیز بلیطی که به شما فروخته می‌شود جعلی نیست، اما هزینه‌ای که برای خرید آن می‌پردازید بیشتر از سرویسی است که دریافت خواهید کرد؛ برای مثال در هنگام خرید بلیط قطار، ممکن است کلاهبرداران بلیط کوپه درجه یک را با هزینه‌ای کمتر از قیمت واقعی آن به شما عرضه کنند و در هنگام استفاده، متوجه شوید آنچه در دست دارید،‌ بلیط کوپه درجه سه است!

علاوه بر موارد بالا، در برخی کشورها، خرید از فروشندگان بدون مجوز، جرم محسوب می‌شود و احتمال بازداشت یا زندان‌ وجود دارد.

راهکار

  • همیشه بلیط‌های هواپیما، اتوبوس، قطار، جشنواره‌ها و... را از دفاتر رسمی فروش بلیط یا وب‌سایت‌های معتبر خریداری کنید.
  • اگر قیمت‌ بلیط‌ها بیش از حد انتظار، تخفیف‌خورده و ارزان به نظر می‌رسید، از خرید بلیط امتناع کنید.

کلاهبرداری با ظاهر دوستانه

بسیاری از مسافران، به‌خصوص افرادی که به‌تنهایی سفر می‌کنند، سوژه خوبی برای کلاهبرداران هستند. این افراد به مسافران نزدیک می‌شوند و با ایجاد رابطه دوستانه، نوشیدنی و غذا سفارش می‌دهند؛ اما در زمان پرداخت هزینه‌ها، هیچ اثری از آن‌ها پیدا نمی‌شود. علاوه بر این، برخی افراد سودجو در غذای مسافران داروی خواب‌آور می‌ریزند و به‌راحتی از او سرقت می‌کنند.

تردد گردشگران در شهر

منبع عکس: sociallifeproject.org (عکاس: نامشخص)

یکی از کلاهبرداری‌های متداول در مناطق گردشگری معروف، حضور افراد بومی با ظاهر دوستانه است که سر صحبت را با گردشگران باز می‌کنند و به آن‌ها اطلاع می‌دهند که جاذبه گردشگری موردنظرشان به‌دلیل مراسم مذهبی، تعطیلات و غیره بسته است. سپس جای دیدنی دیگری را به آن‌ها معرفی می‌کنند که هزینه ورودی بالایی دارد. این کلاهبرداران، در ازای بردن مسافر به جاذبه موردنظر خود، کمیسیون دریافت می‌کنند.

راهکار

  • مراقب کسانی باشید که بیش از اندازه صمیمی هستند و تمایل دارند که با شما وقت بگذرانند یا در نشان‌دادن بخش‌های مختلف شهر، همراهتان باشند.
  • به‌جای اینکه حرف کلاهبرداران درباره تعطیلی جاذبه‌ گردشگری را قبول کنید، به آن محل سر بزنید یا با آنجا تماس بگیرید و شخصا از فعالیت آن اطمینان حاصل کنید. همچنین می‌توانید به صحبت‌های یک نفر اکتفا نکنید و قضیه را از چند نفر دیگر جویا شوید.

پلیس قلابی

کلاهبرداری پلیس‌های قلابی در بسیاری از شهرهای بزرگ، امری رایج است. گردشگران اغلب با آداب‌ورسوم شهر مقصد آشنا نیستند و به‌راحتی با این کلاهبرداران همکاری می‌کنند. این افسران ممکن است، آن‌ها را به‌دلیل تخلفی ساختگی مانند اسکناس‌های تقلبی متوقف کنند؛ سپس از گردشگران می‌خواهند که پاسپورت و کیف پول خود را به او تحویل دهند و در ازای جرم خود، جریمه بپردازند.

افسر پلیس

منبع عکس: wsj.com (عکاس: نامشخص)

در ایستگاه‌های قطار، مترو و... که ظاهرا امن هستند، ماموران قلابی در کمین نشسته‌اند. آن‌ها به‌سراغ گردشگران می‌روند تا مدارکشان را مورد بررسی قرار دهند. سپس، برای برگرداندن مدارک، درخواست رشوه می‌کنند.

راهکار

  • هرگز وسایل و مدارک شخصی خود را به کسی ندهید؛ حتی اگر پوشش موجه داشته باشد.
  • از افسر پلیس درخواست کارت شناسایی کنید و اصرار داشته باشید که به این موضوع در ایستگاه پلیس رسیدگی شود.
  • به افسر پلیس اطلاع دهید که پاسپورت شما در صندوق امانات هتل قرار دارد و باید شما را تا هتل همراهی کند. اگر اجازه این کار را به شما نداد، بدانید که کلاهبردار است.

ترفندهای فروش

کالای رایگان

فروشنده‌ها، به‌ویژه در بازارهای اصلی و مناطق گردشگری، به‌راحتی از گردشگران کلاهبرداری می‌کنند. آن‌ها دست‌بند، یک شاخه رزماری یا گردن‌بند را به این افراد می‌دهند و آن را پس نمی‌گیرند. سپس، این کلاهبرداران با صدای بلند تقاضای پول می‌کنند. گردشگران مودب که به‌دنبال دردسر نیستند، چاره‌ای جز پرداخت پول ندارند.

بستن دستبند به دست مشتری

منبع عکس: riderchris.com (عکاس: نامشخص)

راهب‌های جعلی نیز در نقاط مختلف دنیا از آمریکا تا اروپا و آسیا مشغول کلاهبرداری هستند. آن‌ها یک دستبند بودایی را روی مچ دست مردم می‌بندند و سپس از آن‌ها درخواست می‌کنند تا مبلغی را به‌عنوان هدیه بپردازند.

راهکار

  • اجازه ندهید که هیچ فروشنده‌ای، دست‌بند، گردن‌بند، رزماری، گل و... را در دست شما بگذارد.
  • به‌طور کلی، هیچ کالای رایگانی را نپذیرید؛ زیرا به‌محض گرفتن آن باید پولش را بپردازید. با این روش دیگر نیازی نیست که با فروشنده زورگیر دست‌وپنجه نرم کنید؛ ضمن اینکه خود را از سرقت و جیب‌بری احتمالی نجات داده‌اید.
  • راهبان بودایی واقعی با دستبندهای ارزان در خیابان‌ها پرسه نمی‌زنند؛ بنابراین، همیشه راهبان خرده‌فروش را نادیده بگیرید.

وسیله گمشده

کلاهبرداران در حالی که یک وسیله ارزشمند مانند حلقه طلا، ساعت مچی گران‌قیمت و... در دست دارند، از گردشگران می‌پرسند که آیا وسیله‌ای گم کرده‌اند؟ آن‌ها با این ترفند به گفت‌وگو با مردم می‌پردازند؛ سپس، به آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که آن شیء (در ظاهر پیدا شده) را با قیمت پایینی خریداری کنند و بعدا آن را با مبلغ بسیار بالاتری بفروشند. این معامله ظاهرا برد-برد به نظر می‌رسد؛ اما در نهایت معلوم می‌شود که آن وسیله، قلابی است!

حلقه طلا روی زمین

منبع عکس: stuffaboutlondon.co.uk (عکاس: نامشخص)

راهکار

  • اساسا توصیه می‌شود که اگر معامله‌ای برایتان مشکوک است، قید آن را بزنید و به مسیر خود ادامه دهید.

پول خرد اشتباه

کسانی که نگران سرقت اطلاعات کارت اعتباری هستند، پرداخت با پول نقد را گزینه‌ای مطمئن برای خرید می‌دانند؛ اما پرداخت‌های نقدی نیز چالش‌های خود را دارند. برخی فروشندگان ممکن است که در زمان خردکردن پول، به‌جای برگرداندن مبلغ صحیح، پول بسیار کمتری به مشتری بدهند.

راهکار

  • اسکناس‌های درشت را به پول خرد تبدیل کنید؛ به‌خصوص در کشورهایی که واحدهای پولی آن‌ها مشابه به نظر می‌رسد.
  • باید با ارز کشور مقصد آشنا باشید و همیشه پول خود را بشمارید.

افراد متکدی

افراد متکدی در پوشش فردی توان‌یاب یا همراه با یک کودک، از رهگذران درخواست پول می‌کنند. آن‌ها احساسات مردم را به بازی می‌گیرند و از این راه پول درمی‌آورند. گاهی اوقات یکی از هم‌دستان آن‌ها در همان نزدیکی مراقب است تا محل کیف پول مسافر را شناسایی و بعدا جیب‌بری کند.

زن و کودک متکدی

منبع عکس: tripsavvy.com (عکاس: نامشخص)

راهکار

  • تشخیص اینکه چه کسی نیازمند یا سودجو است، کار آسانی نیست؛ بنابراین، هرگز به گدایان پول نقد ندهید. در عوض، می‌توانید غذا، لباس‌ و... را به این افراد یا خیریه‌ها هدیه کنید.

عکاسی

معمولا در جاذبه‌های گردشگری شلوغ، افراد محلی به گردشگران پیشنهاد می‌کنند که از آن‌ها و دوستانشان عکس دسته‌جمعی بگیرند. همان طور که آن‌ها مشغول ژست‌گرفتن برای عکس هستند، ناگهان متوجه می‌شوند که اثری از فرد محلی و همچنین دوربین عکاسی گران‌قیمت آن‌ها نیست!

عکس گروهی چند جوان

منبع عکس: freepik.com (عکاس: نامشخص)

راهکار

  • برای عکاسی ترجیحا خودتان از دیگران، به‌خصوص سایر گردشگران، بخواهید که از شما عکس بگیرند.
  • اگر شخصی به شما نزدیک شد و پیشنهاد عکاسی داد، آن را نپذیرید.

مواد مخدر

کلاهبرداری با مواد مخدر در بسیاری از کشورهای در حال توسعه رایج است. افراد سودجود در مناطق گردشگری، به گردشگران مواد مخدر پیشنهاد می‌کنند. به‌محض اینکه شخص آن را می‌گیرد، پلیس قلابی در محل حاضر می‌شود تا متخاطی را دستگیر کند. افسر پلیس قلابی فقط در ازای پرداخت جریمه (رشوه)، تخلف مزبور را نادیده می‌گیرد. در چنین شرایطی هر کسی ترجیح می‌دهد تا پول بدهد و به زندان نیفتد.

خرید مواد مخدر

منبع عکس: russellwebster.com (عکاس: نامشخص)

راهکار

  • از خرید هرگونه مواد مخدر یا کالای قاچاق در کشورهای خارجی خودداری کنید.

ارز و پول تقلبی

ارز تقلبی

در شهرهایی که صرافی‌های زیادی در نزدیکی جاذبه‌های گردشگری معروف وجود دارد، کلاهبرداران به‌سراغ گردشگران می‌روند و پیشنهاد می‌دهند که ارزشان را بدون دریافت کمیسیون، تبدیل ‌کنند. این افراد برای اینکه وجهه قانونی به کار خود بدهند، ادعا می‌کنند که در صرافی همان اطراف مشغول به کار هستند! آن‌ها پول واقعی در دست دارند و به طرف مقابل نشان می‌دهند که به‌هیچ‌وجه تقلبی نیست؛ اما پس از معامله مشخص می‌شود که تعدادی از اسکناس‌ها، تقلبی است.

کیف پول

منبع عکس: weloveeattravel.com (عکاس: نامشخص)

راهکار

  • حتما پول خود را در صرافی‌های معتبر تبدیل کنید.

پول تقلبی

کلاهبرداری با پول تقلبی در سفر معمولا در رستوران‌ها و تاکسی‌ها اتفاق می‌افتد. وقتی مسافران هزینه غذا یا کرایه تاکسی را می‌پردازند و منتظر مابقی پول خود هستند، طرف مقابل ادعا می‌کند که آن پول، تقلبی است. آن‌ها پول را برمی‌گردانند و از مسافر می‌خواهند که هزینه‌ها را با پول واقعی بپردازد. در واقع، قربانی پول واقعی را پرداخته؛ اما درست در لحظه‌ای که حواسش نبوده، فرد خاطی در زمان خردکردن پول، آن را با نوع جعلی عوض کرده است.

راهکار

  • بی‌شک آشنایی با واحد پول هر کشوری، نقش مهمی در پیشگیری از کلاهبرداری دارد.
  • هنگام پرداخت رسید غذا یا کرایه تاکسی، دقت زیادی کنید.
  • به‌جای آنکه پول درشت بدهید و منتظر خردشدن پول باشید، ترجیحا همان مبلغ موردنظر را به‌صورت کامل بپردازید.
  • پول خرد همراه داشته باشید تا مورد کلاهبرداری قرار نگیرید.

کلاهبرداری در اتوبوس

اتوبوس‌ می‌تواند یکی از بهترین محل‌ها برای کلاهبرداری و سرقت وسایل باشد. برای مثال، وقتی غریبه‌ای در اتوبوس به مسافران کمک می‌کند تا وسایلشان را بالای صندلی قرار دهند؛ در این فاصله، هم‌دست او به‌لطف حواس‌پرتی آن‌ها، دست به جیب‌بری می‌زند. گاهی اوقات نیز خلافکارها از خوابیدن مسافران در اتوبوس، به‌عنوان فرصتی برای سرقت اموال استفاده می‌کنند.

مسافران اتوبوس

منبع عکس: unsplash.com (عکاس: Ash Gerlach)

راهکار

  • به آن دسته از افراد محلی اطمینان نکنید که بیش از حد مهربان و دل‌سوز هستند.
  • تا حد امکان اجازه ندهید که غریبه‌ها به کیف‌ یا چمدان شما دست بزنند.
  • در صورت خوابیدن در اتوبوس، هواپیما و... وسایل ارزشمند را نزدیک خود نگه دارید.

زنی مشغول عکاسی از شهر

منبع عکس: cnbc.com (عکاس: نامشخص)

تاکنون کدام‌یک از کلاهبرداری‌های رایج در سفرهای خارجی را تجربه کرده‌اید؟ آیا این تجربه، روند سفرتان را مختل کرده و خاطره ناخوشایندی برایتان به جا گذاشته است؟ حتما از تجربه و دیدگاه خود برای کاربران کجارو بگویید.

منبع عکس کاور: bankersinsurance.net (عکاس: نامشخص)

مطالب مرتبط:

دیدگاه