چگونگی گذر از خیابان در شهرهای مختلف جهان

سودا سلیمی
سودا سلیمی جمعه، ۲۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
چگونگی گذر از خیابان در شهرهای مختلف جهان

در بسیاری از شهرهای جهان گذر از خیابان آنقدر هم که به نظر می‌رسد، راحت نیست.

قوانین طلایی گذر از خیابان چیست؟ اول به چپ و سپس به راست نگاه می‌کنید؟ حتما قبل از سفر به مقصدی جدید، در مورد قوانین گذر عابر پیاده از خیابان اطلاعات کسب کنید. در همه‌ی شهرها، هنگام عبور از خیابان حواس‌تان جمع بوده و فقط به خود توجه کنید. فراموش نکنید که باید از نقاطی رد شوید که حتی در نقطه‌ی کور یک راننده‌ی اسکوتر هم قرار نگیرید. در ادامه عبور از خیابان در چند شهر محبوب جهان را بررسی می‌کنیم. این مطالب از قول لیف پیترسن  (Leif Pittesen) که خود به این شهرها سفر کرده است، نوشته شده.

نیویورک

نیویورک

واضح است که نیویورکی‌ها با مسئله‌ی مرگ و میر در خیابان دست و پنجه نرم می‌کنند. آن‌ها بدون دقت و فقط با یک نگاه سطحی خود را به وسط خیابان می‌اندازند. بعد از به‌وجود آمدن تصادفات زیاد، امروزه راننده‌ها در نیویورک می‌دانند که به پیاده‌ها اعتماد نکنند، زیرا تنها زمانی که پیاده واقعا متوجه خودرو می‌شود، زمانی است که خودرو به او برخورد کرده است.

به هر حال اگر نکته را دریافت کرده باشید، در چنین شهری حتما یک نگاه کلی به خیابان می‌کنید تا جلوی یک کامیون که سرعت گرفته از خیابان رد نشوید. وقتی که با دقت به خیابان نگاه کنید، مطمئنا با تعدادی راننده تماس چشمی برقرار کرده‌اید، در این حالت راننده‌ها از اینکه شما متوجه آن‌ها هستید مطلع هستند و بهترین کار این است که منتظر عبور آن‌ها باشید و سپس از پیاده‌رو به خیابان بروید.

رم

رمی‌ها فقط برای دو دلیل خودروی خود را متوقف می‌کنند، اول برای عبور راهبه‌ها و دوم برای پاسخ دادن به تماس تلفنی مادرشان. وقتی در حال تلاش برای عبور از خیابانی در رم هستید، موفقیت شما بستگی به این چند عامل دارد: از محدوده‌ی پیاده‌رو پایین بیایید، خیلی آرام ولی یکنواخت حرکت کنید، ناگهان متوجه خواهید شد که جریان ترافیک به صورت معجزه‌آسایی شما را به طرف مقابل خیابان رسانده است.

مطمئنا چند بار اول بسیار ترسناک خواهد بود، ولی بعد از مدتی عادت می‌کنید. اگر باز هم مردد هستید، پشت سر یک شخص بومی از خیابان عبور کنید. متاسفانه اکثر مردم، بنا به غریزه، ابتدا یک قدم برداشته، کمی صبر کرده و سپس دو قدم برمی‌دارند، ولی این روش در رم کارساز نیست و اگر از این روش استفاده کنید، احتمالا مسطح می‌شوید یا در بهترین حالت با بوق راننده‌های خشمگین مواجه خواهید شد.

ویتنام

ویتنام

عبور از یک تقاطع در ویتنام بسیار شبیه به رم است، با این تفاوت که در ویتنام ۳۶ درصد احتمال خطر بیشتری وجود دارد. با محاسبات من برای هر مرد، زن و کودک در ویتنام حدود ۲٫۷ موتورسیکلت وجود دارد که همیشه در حرکت هستند.

ترافیک در ویتنام مانند سیلی است که هیچ‌گاه تمام نمی‌شود. پس اگر به این شهر سفر کرده‌اید و نمی‌خواهید که خود را در هتل زندانی کنید، ناچار هستید که با این موضوع روبه‌رو شوید. باید با قدم‌های آهسته، ولی پیوسته وارد خیابان شوید و موتورسیکلت‌ها مانند تماشاچی‌های فوتبال که در استادیوم از کنار غذای ریخته شده روی زمین عبور می‌کنند، از کنار شما عبور خواهند کرد. اگر ناگهان متوقف شوید یا سرعت بگیرید، خواهید فهمید که ضربه‌ی یک آینه بغل در سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت چه دردی دارد.

انگلیس

وقتی همه چیز آرام است، عبور از خیابان در انگلیس با راننده‌های مودب و پیاده‌هایی که بسیار با نزاکت هستند، خیلی راحت است؛ ولی مشکلی که وجود دارد، این است که خیلی وقت‌ها پیاده‌ها به علت برعکس بودن سمت فرمان در خودروهای انگلیسی دچار مشکل می‌شوند و گاهی نوشته‌های خیابان (به راست نگاه کنید) کافی نیست.

خیابان‌های یک طرفه، گذر از خیابان را بسیار راحت کرده‌اند، ولی به‌خاطر دوچرخه‌ها هم که شده، به نظر من به تابلوهای به راست نگاه کنید، توجه نکرده و بنا به عادت خود قبل از عبور از خیابان به هر دو طرف نگاه کنید.

بانکوک

برای اینکه در بانکوک از خیابان بگذرید، باید تبدیل به پلیس راهنمایی و رانندگی شوید. وقتی که اولین قدم خود را در خیابان گذاشتید، با دست خود به خودروها اشاره کرده و به آن‌ها علامت ایست را نشان دهید و طوری بایسنید که گویا عزم‌تان را جزم کرده‌اید که همین لحظه از خیابان رد شوید. دوست ندارم در مورد اینکه اگر راننده‌ها به علامت ایست شما توجه نکنند، چه رخ می‌دهد، فکر کنم.

هند

هند

وضعیت خیابان‌های هند، شرایط بسیار عجیب و آشفته‌ای است. خوردروها و موتورسیکلت‌ها از هر طرف و در هر جهتی در حال عبور از خیابان هستند و همه دست به بوق هستند. هرگونه تلاش برای عبور از خیابان و هر گونه پیش‌بینی و آموزشی در این وضع برای پیاده‌ها غیرممکن است.

جالب اینجا است که بسیاری از راننده‌ها مراقب عابران پیاده هستند و تا در خیابان قدم بگذارید، خیلی‌ها به‌خاطر شما متوقف خواهند شد. یک روش زیرکانه این است که منتظر عبور گاوی از خیابان شوید و از همراهی او برای عبور از خیابان بهره ببرید.

آلمان، وین، سیاتل

پدیده‌ای بسیار عجیب و نادر در این مقصد‌ها رخ می‌دهد. پیاده‌ها فقط از محل‌های تعیین شده و خط‌کشی‌شده برای عابر پیاده عبور کرده و هیچگاه در حالی غیر از چراغ قرمز برای خودروها از خیابان عبور نمی‌کنند. این امر می‌تواند حاصل دو مورد باشد. یکی آموزش مردم از همان زمان تولد و دیگری جریمه‌ی عابران پیاده‌ی خاطی. به هر حال شما باید از این قوانین محلی پیروی کنید.

لس‌آنجلس

لس‌آنجلس

از نظر قانونی مانند تمام ایالات دیگر آمریکا حق تقدم با عابر پیاده است، ولی در آمریکا اکثر مردم با خودرو رفت و آمد می‌کنند و متاسفانه تمام راننده‌ها هم به این مسئله واقف هستند. تنها موردی که شاید شخصی پیاده باشد، زمانی است که بنزین اتومبیل تمام شده و با ظرفی به دنبال پمپ‌بنزین می‌رود. در آمریکا هم پیاده‌هایی را که از محل‌های غیر خط‌کشی عبور کنند، جریمه می‌کنند.

روسیه

به احتمال زیاد ویدیوهایی از تصادفات رخ داده در خیابان‌های روسیه را که توسط دوربین‌های نصب شده در خودروها گرفته شده، دیده‌اید. خیلی از تصادفات در روسیه به علت یخبندان غیرقابل اجتناب هستند و من توصیه می‌کنم با هلیکوپتر از خیابان عبور کنید، البته از ساختمان تا ساختمانی دیگر هلیکوپتر بگیرید، چون حتی پیاده‌روها هم امن نیستند.

لبنان

من به شخصه در لبنان از خیابان عبور نکرده‌ام، ولی از مردم شنیده‌ام که عبور از خیابان در لبنان مانند بازی فراگر (بازی قورباغه‌ای که از خیابان عبور می‌کند) است. فقط با این تفاوت که باید ابتدا یک خط از خودروها را رد کرده و در خط بعدی منتظر بمانید تا زمانی که فضایی باز شود و تا لاین بعدی هم بدوید. این فرآیند بسیار مفرح خواهد بود!

قاهره

ابتدا دعایی زیرلب خوانده و سپس وارد خیابان شوید، زیرا در قاهره به خط‌کشی عابر پیاده و چراغ راهنمایی و رانندگی هیچ توجهی نشده و تعداد آن‌ها نیز خیلی کم است.

 

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه