چه رکوردهای جهانی در زمینه گردشگری ثبت شده‌اند؟ (قسمت دوم)

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد شنبه، ۲۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
چه رکوردهای جهانی در زمینه گردشگری ثبت شده‌اند؟ (قسمت دوم)

رکوردهای گینس همواره برایمان جذاب هستند؛ حتی گاهی افرادی جان خود را به خطر می‌اندازند تا نامشان در گینس ثبت شود. آیا با جذاب‌ترین رکوردهای گینس در سفر و گردشگری آشنا هستید؟

گردشگرانی که علاقه‌مند به خارج از کشور خود هستند، معمولا می‌خواهند بدانند که چه کشورهایی بیشترین گردشگر را به خود جذب می‌کنند یا پربازدیدترین اماکن دیدنی دنیا کدام مکان‌ها هستند. در این مطلب به سوالات این‌چنینی پاسخ می‌دهیم. رکوردداران گینس در حوزه سفر و گردشگری را در ادامه معرفی کرده‌ایم.

محبوب‌ترین کشور جهان برای بازدیدکنندگان

فرانسه

فرانسه همیشه محبوب‌ترین کشور جهان برای گردشگران بوده است. این کشور در سال ۱۹۹۹، ۷۳ میلیون نفر و در سال ۲۰۱۶، ۸۲٫۶ میلیون نفر گردشگر جذب کرده است. دلیل محبوبیت بسیار زیاد این کشور برای بازدیدکنندگان، میراث فرهنگی غنی، پیست‌های اسکی، مناطق روستایی و سواحل زیبا، غذاهای لذیذ، قلعه‌های تاریخی، کلیساهای زیبا و از همه مهم‌تر پاریس، شهر نورها است. آمریکا نیز سال گذشته با جذب ۷۵٫۶ میلیون گردشگر، عنوان دومین کشور محبوب گردشگران را از آن خود کرد.

بیشتر بخوانید:

قدیمی‌ترین موزه جهان

قدیمی ترین موزه جهان

موزه سلطنتی اسلحه واقع در برج لندن، قدیمی‌ترین موزه جهان است که در سال ۱۶۶۰ برای بازدید عموم مردم افتتاح شد.

پربازدیدترین موزه جهان

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس با جذب تعدادی در حدود یک میلیون گردشگر در سال، پربازدیدترین موزه جهان لقب گرفته است. این موزه در سال ۱۷۹۳ افتتاح شد و در سال ۱۹۸۹ نیز یک هرم شیشه‌ای که معمار برجسته چینی به نام یومینگ پی، ملقب به آی‌ام‌پی، آن را طراحی کرده است، در محوطه اصلی موزه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

پرباران‌ترین مکان جهان

پر باران مکان جهان

برخی از افراد تصور می‌کنند این مکان در منچستر انگلیس واقع شده است؛ اما موزینروم واقع در ایالت مگالایای هند، پرباران‌ترین مکان جهان است. این شهر دارای بیشترین میزان بارش در جهان یعنی ۱۱,۸۷۳ میلی‌لیتر در هر پاییز است. بیشترین بارش موزینیروم در ماه‌های ژوئن تا سپتامبر که فصل بادهای موسمی است، رخ می‌دهد. مگالایا در لغت به‌معنای سرزمین ابرها است.

سنگین‌ترین هواپیمای در حال استفاده

سنگین ترین هواپیمای در حال استفاده

هواپیمای آنتونوف ۲۲۵ که دارای بیشینه وزن برخاست (بیشترین وزن یک هواپیما که در آن خلبان مجاز به برخاستن از زمین است) ۶۴۰ تن است و تنها یک عدد از این هواپیما ساخته شده است. این هواپیما که مجهز به شش موتور قدرتمند است، قابلیت حمل ۱۵۰۰ مسافر را دارد. مخزن سوخت آنتونوف-۲۲۵، ۲۱۸ تن است. این هواپیما قادر است ۱۲ ساعت بدون وقفه پرواز کند و در هر ساعت به‌طور متوسط ۱۸ تن سوخت مصرف می‌کند. طول این هواپیمای عظیم‌الجثه ۸۴ متر است.

گرم‌ترین نقطه جهان

گرم ترین نقطه جهان

در ۱۹ تیر ۱۲۹۲ دمای هوا در دره مرگ واقع در کالیفرنیای شرقی، به ۵۶٫۷ سانتی‌گراد رسید و دره مرگ عنوان گرم‌ترین را از آن خود کرد؛ اما در سال ۱۹۲۲ با ثبت دمای ۵۸ درجه سانتی‌گراد در شهر عزیزیه لیبی، این عنوان به این شهر رسید؛ البته سازمان جهانی هواشناسی سال گذشته دره مرگ را دوباره به‌عنوان گرم‌ترین نقطه جهان معرفی کرد.

بلندترین ترن هوایی جهان

ترن هوایی کینگدا کا

ترن هوایی «کینگدا کا» (Kingda Ka) در شهربازی «سیکس فلگز گریت اَدوَنچِر» (Six Flags Great Adventure) واقع در شهر نیوجرسی، با ارتفاع ۱۳۹ متر در مرتفع‌ترین نقطه آن، بلندترین ترن و دومین ترن هوایی سریع جهان است. 

بیشتر بخوانید:

گرم‌ترین اقیانوس جهان

اقیانوس هند

بخش اعظمی از اقیانوس هند در نواحی گرمسیری جهان قرار گرفته است. کمترین دمای سطح این اقیانوس، ۲۲ درجه سانتی‌گراد است؛ اما در قسمت شرقی آن به ۲۸ درجه هم می‌رسد.

بیشترین تعداد افراد صعودکننده به قله اورست در یک روز

قله اورست

در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۲۳۴ نفر صعود به قله اورست را آغاز کردند که رکورد بی‌سابقه‌ای است. رکورد قبلی مربوط به سال ۲۰۱۰ است که ۲۰۱۰ نفر در یک روز به این قله صعود کردند. از سال ۱۹۵۳ تاکنون، درمجموع ۳۷۲۱ نفر موفق به فتح مرتفع‌ترین قله جهان شده‌اند.

خشک‌ترین نقطه جهان

بیابان آتاکاما

میزان متوسط بارندگی سالانه در ایستگاه هواشناسی کوییلگوا در بیابان  آتاکاما از سال ۱۹۶۴ تا ۲۰۰۱، تنها ۰٫۵ میلی‌متر ثبت شده است.

شادترین کشور جهان

نروژ

دو سازمان مطرح همیشه برای ثبت شادترین کشور با یکدیگر رقابت می‌کنند. شبکه راه‌حل توسعه پایدار سازمان ملل متحد، نروژ را به‌عنوان شادترین کشور دنیا معرفی کرده است (نروژ سال گذشته در این زمینه از دانمارک پیشی گرفت و در جایگاه نخست قرار گرفت)؛ اما طبق فهرست ارائه شده توسط سازمان Happy Planet، کاستاریکا شادترین کشور جهان است.

بیشتر بخوانید:

طولانی‌ترین اسکله جهان

طولانی ترین اسکله جهان

اسکله آهنی شهر «ساوتِند آن سی» (Southend On Sea) یکی از شهرستان‌های شهر «اِسکس» (Essex)، با طول ۲/۱۶ کیلومتر طولانی‌ترین اسکله جهان است که در سال ۱۸۸۹ افتتاح شد.

بیشتر بخوانید:

بزرگترین کشتی تفریحی جهان

کشتی تفریحی هارمونی دریاها

جدیدترین کشتی تفریحی شرکت رویال کاراییب به نام سمفونی دریاها (Symphony of the Seas) که در ماه آوریل سال ۲۰۱۸ کار خود را آغاز می‌کند، بزرگ‌ترین کشتی تفریحی جهان است. طول این کشتی که دارای ۱۶ عرشه است، در حدود ۳۶۲ متر، عرض آن در حدود ۶۲٫۵ متر است. گنجایش ناخالص این کشتی (حجم کل فضای بسته در کشتی) به میزان قابل‌توجهی از کشتی قبلی شرکت رویال کارائیب یعنی هارمونی دریاها (Harmony of the seas) که در حال حاضر بزرگ‌ترین کشتی تفریحی جهان است، نیز بیشتر است.

بیشتر بخوانید:

بزرگترین آتشفشان فعال جهان

آتشفشان ماونا لوآ

ماونا لوآ که طول آن در حدود ۱۲۱ کیلومتر و عرض آن در حدود ۵۰ کیلومتر است، به‌شکل سپری بزرگ در جزیره هاوایی گسترده شده است. حجم کلی این آتشفشان ۱۶,۴۱۵ کیلومتر مکعب بوده و آخرین بار سال ۱۹۸۴ فوران کرده است. آتشفشان کیلاویا که فعال‌ترین آتشفشان دنیا است، نیز در هاوایی واقع شده است.

بیشتر بخوانید:

بلندترین ساختمان متروکه جهان

هتل ریوکیونگ

ساخت هتل ریوکیونگ واقع در پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی در حالی که ۳۳۰ متر ارتفاع داشت، در سال ۱۹۹۲ متوقف شد؛ البته روند ساخت و تکمیل این ساختمان دوباره آغاز شده است؛ اما تاریخ افتتاح آن هنوز مشخص نیست.

سریع‌ترین فرابر  جهان

سریع ترین فرابر جهان

فرابرها کشتی‌های بزرگی با قدرت زیاد هستند که معمولا برای انتقال مسافران (گاهی اوقات خودروی مسافران نیز همراه آن‌‌ها انتقال داده می‌شوند) در بین دو نقطه با فاصله کم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کشتی‌ها معمولا دارای سرعت کمی هستند؛ اما فرابر HSC Fransisco از این قاعده مستثنی است. این فرابر قدرتمند در دهانه ریو دلا پلاتا بین پایتخت دو کشور آرژانتین و اوروگوئه یعنی بوینس آیرس و مونته ویدئو تردد می‌کند و حداکثر سرعت آن در  حدود ۱۰۸ کیلومتر در ساعت است.

قدیمی‌ترین هتل جهان

قدیمی ترین هتل جهان

بسیاری از هتل‌های بزرگ و مطرح دنیا مدت زیادی نیست که افتتاح شده‌اند و سابقه زیادی ندارد؛ اما هتل «نیشیاما اونسن کیوکان» (Nishiyama Onsen Keiunkan) در ژاپن که چشمه آب گرم با خاصیت درمانی دارد و در منطقه هایاکاوا در جزیره اصلی هونشو واقع شده، قدیمی‌ ترین هتل جهان و در عین حال یکی از مطرح‌ترین هتل‌های دنیا است.

این هتل در سال ۷۰۵ پس از میلاد افتتاح شده است و ۲۵ نسل از یک خانواده از آن زمان تاکنون این هتل را اداره کرده‌اند. این هتل فعالیت هتل «هوشی ریاکان» (Hoshi Ryoka) را که از سال ۷۱۸ پس از میلاد تاکنون به فعالیت خود ادامه داده است، تحت‌تاثیر قرار داده است. از ابتدای افتتاح هوشی ریاکان تاکنون، ۴۵ نسل از یک خانواده آن را اداره کرده‌اند.

بزرگترین رستوران جهان

بزرگ ترین رستوران جهان

رستوران بوابت (به عربی بوابة) واقع در دمشق، پایتخت سوریه، با ظرفیت ۶۰۱۴ نفر در هر بار سرویس‌دهی، بزرگ‌ترین رستوران دنیا است.

بیشتر بخوانید:

کوچک‌ترین رستوران جهان

کوچک ترین رستوران دنیا

کوچک‌ترین رستوران دنیا تنها دارای یک میز بوده و هدف از ساخت آن، ایجاد فضایی واقعا عاشقانه و رمانتیک بین دو نفر است. این رستوران که «سولو پِر دو» (Solo Per Do) نام دارد، در شهر واکونه ایتالیا که با رم در حدود ۶۴ کیلومتر فاصله دارد، واقع شده است. قیمت یک وعده شام در این رستوران، برای هر نفر در حدود ۸۶۵ هزار تومان است. یکی از مزایای این رستوران این است که می‌توانید لحظات عاشقانه‌ای را سپری کنید و هیچ کس مزاحم فضای صمیمی بین شما نیست.

بزرگترین مدل راه‌آهن جهان

سرزنین عجایب مینیاتوری

این مدل به‌همراه قطار روی ریل، در آلمان نگه‌داری می‌شود و بازدید از آن برای عموم مردم آزاد است. این مدل که سرزمین عجایب مینیاتوری (Miniatur Wunderland) نام دارد، یکی از جاذبه‌های گردشگری جداب هامبورگ آلمان است. طبق گفته سازمان رکوردهای گینس، این مدل بزرگ از ۲۱ کیلومتر خط راه‌آهن، ۱۱ هزار کوپه و واگن، ۹۰۰ علامت، ۳۵۰۰ ساختمان و ۲۰۰ هزار انسان عروسکی تشکیل شده است.

گران‌ترین شهر جهان

سنگاپور

طبق اطلاعات ارائه شده از سوی واحد اطلاعات اقتصادی، شهر سنگاپور برای چهارمین سال متوالی به‌عنوان گران‌ترین شهر جهان شناخته شده است. قیمت یک کیلوگرم نان در این شهر در حدود ۱۱ هزار تومان و قیمت هر لیتر بنزین تقریبا ۴۶۵۰ تومان است. 

بیشتر بخوانید:

 

 

 

 

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه