زیباترین صومعه های بریتانیا و جهان

رضا اردو
رضا اردو جمعه، ۲۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
زیباترین صومعه های بریتانیا و جهان

صومعه‌های کوچک سرشار از زیبایی‌های ظریف ریز و درشت هستند که باید کشف شوند.

عبادتگاه‌های کوچک و نقلی همواره جاذبه‌های خاص خودشان را داشته‌اند. در این مقاله به چند نمونه از آنها و با تمرکز بیشتر بر بریتانیا پرداخته شده است.

زیباترین اتاق لندن که احتمالا از آن خبر ندارید

فیتزرویا

انگار قسمتی از کلیسای جامع مارک مقدس ونیز را کنده‌‌ و اینجا آورده‌اند

صومعه‌ی فیتزرویا (Fitzrovia) همچون گل سینه جمع و جور است؛ کوچک، ساده، با نمای سرخ آجری، محراب نیم‌دایره‌ و تمام جزئیاتش از دیده‌ها پنهان است. ساختمان بخشی از مجموعه‌ی بیمارستان میدلسکس (Middlesex)، در شمال خیابان آکسفورد، بود تا آنکه بیمارستان ۲۵۰‌ساله در سال ۲۰۰۵ بسته و سپس برای توسعه ویران شد.

فیتزرویا

نمای آجری سرخ‌رنگ شگفتی‌هایی را در خود پنهان دارد

طبق قانون، صومعه می‌بایست از ویرانی محفوظ می‌ماند. البته محفوظ ماند، اما اکنون دورتادورش را حجم فزاینده‌ای از آپارتمان‌ها، دفترهای اداری و رستوران‌ها گرفته است. در کلیسا درست رو به میزی دونفره از رستوران پرسی اند فئوندرز (Percy & Founders) باز می‌شود. ساختمانی اداری از فولاد و شیشه در پشت صومعه سر برآورده، نهال‌های مگنولیا دور بنا کاشته شده‌اند و اثر هنری سنگی بزرگی نیز بیرون صومعه دیده می‌شود.

وقتی در صومعه به روی چشم باز شود، آنچه ظاهر می‌شود، قابل باور نیست؛ انگار قسمتی از کلیسای جامع مارک مقدس ونیز را کنده‌ و به فضایی نامتعارف پرتاب کرده‌اند. سقف طاق‌دار آن، که با موزاییک‌های طلایی خیره‌کننده پوشیده شده، کاملا می‌درخشد. پنجره‌ها با شیشه‌های رنگی همراه با قدیسان فضا را نورانی می‌کنند. ردیفی از موزاییک‌های آبی به جایی که شبیه محراب است، منتهی می‌شود.

فیتزرویا

نمای داخل به راستی خیره‌کننده است

جرمی فلکس (Jeremy Flax)، مسئول صومعه می‌گوید:

می‌دانم، می‌دانم. به نظر مذهبی می‌آید، اما در واقع نیست. اسقف لندن آن را افتتاح کرد، اما هیچ‌گاه تقدس نیافت: همواره درش به روی تمام افراد از همه‌ی باورها (یا بلکه هم بی‌دینان) باز بوده است. اما در دهه‌ی ۱۸۹۰ اگر واژه‌ی «صومعه» را می‌شنیدند، خود به خود ذهن‌شان سمت همان تصور معمول مسیحی می‌رفت. امروزه کاملا ماهیتش غیردینی است.

ساخت صومعه بر عهده‌ی جان لافبرو پیرسن (John Loughborough Pearson)، معمار کلیسا که علاقه‌مند به سبک گوتیک بود، گماشته شد. خرج آن هم از طریق کمک‌های مردمی تأمین شد. اما پیش از پایان کار جان درگذشت و پسرش، فرانک، ساخت صومعه را ادامه داد؛ زیبایی درون بنا نیز بیشتر کار فرانک است.

فیتزرویا

به نظر مذهبی می‌آید اما در واقع نیست

هفده نوع مرمر و موزاییک سرتاسر کلیسا را روشن و سرزنده کرده‌اند. در ورودی بنا، مرمرهای سفید همسانی به مناسبت یادبود اشخاصی جا داده شده‌اند. روی مرمرها نام اشخاص، تاریخ و دلیل مرگشان با طلا نوشته شده است.

به گفته‌ی یکی از دانشجویان سابق پرستاری بیمارستان میدلسکس، که به‌طور داوطلبانه راهنمای صومعه شده است، «هزینه‌ی ساخت هر مرمر بیش از ۲۰ پوند شده است». پلاک‌ها برای پرستارانی هستند که بخاطر بیماری‌های تیفوس، حصبه، آنفولانزا یا مخملک از دنیا رفته‌اند.

فیتزرویا

سقف طلاکاری شده و شیشه‌های رنگی

او در حالیکه کنار پلاک بریگادیر جفری هاردی-رابرتز (Brigadier Sir Geoffrey Hardy-Roberts) ایستاده بود گفت:

به گمانم او را به خاطر می‌آورم، سرپرست خوبی بود. او در ساعت‌های اولیه‌ی روز به رخت‌شوی‌خانه می‌آمد و می‌پرسید که آیا به اندازه‌ی کافی جامه‌ی کتانی داریم؟

بودن در این فضای ارزشمند، که از آن حال و هوای شلوغ بیمارستان باقی مانده، به طرز غریبی تکان‌دهنده است. مرکز صومعه، که محل دفن رودیارد کیپلینگ (Rudyard Kipling) است، حالا دیگر برای برگزاری مراسم عروسی یا مناسبت‌های هنری و امور شخصی استفاده می‌شود.

فیتزرویا

از صومعه برای برگزاری عروسی و مناسبت‌ها استفاده می‌شود

هر از چند گاهی برخی سرمایه‌داران با پیمانکاران برای مرمت این صومعه‌ی کوچک و غیرمذهبی قرارداد می‌بندند؛ نمونه‌اش قرارداد ۳ میلیون پوندی بود که سر رابرت مک‌آلپاین (Sir Robert McAlpine) بست.

صومعه‌ی فیتزرویا (020 3409 9895; fitzroviachapel.org) هر چهارشنبه از ساعت ۱۱ صبح تا ۴ بعدازظهر باز است.

موقعیت صومعه فیتزرویا روی نقشه

زیباترین صومعه‌های بریتانیا

صومعه‌ی یادبود سندهام (Sandham Memorial)، همپشر (Hampshire)

نمای ساده‌ی بیرونی این صومعه جواهری را درون خود پنهان کرده است. استنلی اسپنسر (Sir Stanley Spencer) با الهام از کار جیوتو (Giotto) نوزده دیوارنگاره‌ی «جعبه مقدس» (Holy Box) را کشید. نقاشی‌ به سال ۱۹۲۶ برای یادبود سربازی که در جنگ جهانی اول کشته شده بود، کشیده شد.

جعبه مقدس

دیوارنگاره‌های صومعه‌ی یادبود سندهام

صومعه دانشگاه کینگز لندن (King’s College London Strand Campus)

این صومعه با الگو، رنگ و طلاکاری درجه یکش احتمالا مورد علاقه‌ی عبادت‌کنندگان قرون وسطایی قرار می‌گرفت. ساخت صومعه را سر جرج گیلبرت اسکات (Sir George Gilbert Scott) در سال ۱۸۶۴ به پایان برد.

صومعه دانشگاه کینگز لندن

صومعه دانشگاه کینگز لندن

صومعه‌ی رزلین (Rosslyn)، میدلدین (Midlothian)

این شاهکار عجیب قرن پانزدهمی را خاندان سنت کلر (St Clair) در رزلین ساختند. دیوارها و ستون‌های سنگی و حکاکی‌های مرموزش به‌واسطه‌ی رمان رمز داوینچی، نوشته‌ی دن براون (Dan Brown) در سال ۲۰۰۳ معروف شدند.

صومعه رزلین

کتاب رمز داوینچی دن براون صومعه‌ی رزلین را معروف کرد

زیباترین صومعه‌های جهان

للیبلا (Lalibela)، اتیوپی

۱۱ کلیسای درون-صخره‌ای در این منطقه‌ی کوهستانی وجود دارند که زمان ساخت‌شان به قرن سیزدهم میلادی برمی‌گردد. نمای بیرون‌شان به اشکال هندسی کنده‌کاری شده و درون برخی نقاشی‌هایی کشیده شده است.

للیبلا

یکی از یازده کلیسای درون-صخره‌ای در للیبلا

بوکوینا (Bucovina)، رومانی

شمال شرق رومانی منزل‌گاه کلیساها و صومعه‌هایی از قرن پانزدهم و شانزدهم است. نمای بیرون و درون صومعه‌ها با آبرنگ نقاشی شده‌‌اند. محتوای نقاشی‌ها برگرفته از صحنه‌های کتاب مقدس و سنت‌های مذهبی است.

بوکوینا

کلیسای رویایی با نقاشی‌های آبرنگ در بوکوینا

کاپادوکیه، ترکیه

کلیسا کاپادوکیه

کلیساهای درون غار آهکی در مرکز ترکیه و نقاشی‌های درون‌شان جالب هستند.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه