با ۱۰ شهر پرجمعیت جهان آشنا شوید

گلسا امیری دیبا
گلسا امیری دیبا پنجشنبه، ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
با ۱۰ شهر پرجمعیت جهان آشنا شوید

آیا می‌دانید پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان کدامند و چه عواملی باعث رشد و توسعه‌ این شهرها شده است؟

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۷/۰۷ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۱۸ به‌روزرسانی شده است.

مراکز شهری در سراسر دنیا، همواره در حال گسترش بوده‌اند، چون جمعیت‌ بسیاری در شهرها اقامت می‌کنند تا از فرصت‌های اقتصادی بهتر، زیربنای مدرن و امکانات دیگر بهره ببرند. شهرهای آسیایی رشد جمعیت بسیار بالایی داشته‌اند، و در حال حاضر لیست پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان را عمدتا شهرهای این قاره تشکیل می‌دهند، مانند شانگهای، پکن، دهلی، بمبئی، توکیو، کراچی و گوانگجو؛ تنها شهر آفریقایی در این لیست، لاگوس است.

۱۰. بمبئی، با جمعیت ۱۲٫۴ میلیون نفر

قایق های تفریحی اطراف مومبای

بمیئی در ساحل غربی شبه‌جزیره‌ هند واقع شده و نزدیک به ۱۲٫۴ میلیون نفر در آن ساکن هستند. بمبئی اطراف یک قلعه گسترش یافته که توسط بریتانیایی‌ها در قرن ۱۷ام ساخته شده است. بندرگاه طبیعی این شهر، به رشد آن کمک کرده است، و تا قرن ۱۸ام، بمبئی دارای بخش صنعتی پررونقی شد. بزرگ‌ترین جمعیت میلیاردرها و میلیونرهای اهل هر شهر در هندوستان، در بمبئی اقامت دارد. این شهر میزبان مؤسسات مهم اقتصادی، مانند بورس اوراق بهادار بمبئی و بانک مرکزی هند است. اینجا به‌عنوان یک مرکز هنری، میزبان صنعت بالیوود و همچنین «سینمای مراتی» (Marathi Cinema) است.

۹. گوانگجو، با جمعیت ۱۳٫۵ میلیون نفر

 برج های بلند در ساحل گوانگ ژو

گوانگجو به‌عنوان قطب تحصیلی، اقتصادی، تکنولوژیکی، و فرهنگی جنوب کشور چین شناخته می‌شود. موقعیت این شهر روی «رود پرل» (Pearl River) به رشد آن به‌عنوان یک قطب بندری کمک کرده است. تاریخ این شهر به بیش از ۲۲۰۰ سال می‌رسد و یک پایانه‌ مهم در جاده‌ ابریشم بود. منطقه‌ اداری این شهر در سال ۲۰۱۵، نزدیک به ۱۳,۵۰۱,۱۰۰ سکنه داشت و به‌عنوان یک شهر آلفای جهانی (یعنی شهری که نقش مهمی در اقتصاد جهانی دارد) شناخته می‌شود. مهاجران خارجی و همچنین مهاجران غیرقانونی در سال‌های اخیر از خاورمیانه، آسیای جنوب‌ شرقی و اروپای شرقی در گوانگجو گردهم آمده‌اند که باعث شده است این شهر لقب «پایتخت جهان سوم» را بگیرد.

۸. توکیو، با جمعیت ۱۳٫۶ میلیون نفر

تلقیق معماری مدرن و سنتی در توکیو

توکیو در ساحل شرقی جزیره‌ هونشو واقع شده است، که بزرگ‌ترین جزیره بین چهار جزیره‌ای است که ژاپن را تشکیل داده‌اند. این شهر، پایتخت ژاپن و مرکز یکی از ۴۷ استان این کشور است. این شهر در ابتدا «اِدو» خوانده می‌شد، اما در سال ۱۸۶۸، وقتی که خانواده‌ امپراتوری ژاپن از کیوتو به این شهر تغییر مکان دادند، نام این شهر تغییر کرد. تعداد ساکنان کلان‌شهر توکیو ۱۳,۶۱۷,۴۴۵ نفر تخمین زده شده است. توکیو دارای پنجاه و یک شرکت در لیست «فورچون جهانی ۵۰۰» (Fortune Global 500) است و در فهرست شهرهای جهانی رتبه‌ چهارم را دارد. ساکنان توکیو تقریبا همگی ژاپنی، و عده‌ای از آن‌ها چینی و کره‌ای هستند. توکیو محل دفاتر مرکزی شرکت‌های بزرگ و مؤسسات اقتصادی است، در حالی که بخش صنعت، عمدتا در شهرهای یوکوهاما، چیبا و کاوازاکی متمرکز است.

۷. استانبول، با جمعیت ۱۴ میلیون نفر

منظره غروب خورشید در استانبول

استانبول که در حدود سال ۶۶۰ قبل از میلاد، با نام بیزانتیوم بنا شده و در سال ۳۳۰ میلادی با نام قسطنطنیه دوباره بنا شده است، تاریخی فوق‌العاده دارد. استانبول یکی از پایتخت‌های امپراتوری‌های رومی، بیزانس، لاتین و عثمانی بوده است که امپراتوری عثمانی آن را به یک مرکز اسلامی تبدیل کرد. قرار گرفتن این شهر در میان جاده‌ ابریشم مبادلات بین مردم گوناگون را در ناحیه‌ خود تسهیل می‌کرد. استانبول بیش از ۱۴ میلیون نفر جمعیت دارد و سالانه میلیون‌ها توریست را به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی ترکیه و یکی از مطلوب‌ترین مقاصد توریستی اروپایی جذب می‌کند. استانبول لقب قطب تاریخی، هنری، فرهنگی، و تفریحی را نیز کسب کرده است.

۶. کراچی، با جمعیت ۱۴٫۹ میلیون نفر

گذرگاه غیر همسطح در کراچی

کراچی مرکز استان سِند است، و جمعیت آن ۱۴٫۹ میلیون نفر است. این شهر در موقعیت استراتژیک دریای عربی قرار گرفته، و بندرگاه بن‌قاسم و بندرگاه کراچی که جزو بزرگ‌ترین بنادر پاکستان هستند، در این شهر واقع شده‌اند. این شهر به‌عنوان یک روستای مستحکم در سال ۱۷۲۹، با نام کُلاچی ساخته شد و با اشغال بریتانیایی‌ها به شهری برجسته تبدیل شد. ساکنان کراچی به قومیت‌ها، نژادها و مذاهب مختلفی تعلق دارند که این شهر را به متنوع‌ترین و سکولارترین شهر پاکستان تبدیل کرده است. اقتصاد رسمی کراچی در سال ۲۰۱۴، ۱۱۳ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد و در حدود ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی را بر عهده دارد.

۵. تیانجین، با جمعیت ۱۵٫۲ میلیون نفر

آسمان خراش های تیانجین

تیانجین در منطقه‌ ساحلی شمال چین واقع شده است، و بیش از ۱۵ میلیون ساکن دارد. بعد از اینکه آبراه بزرگ چین در دوره‌ «دودمان سوئی» (Sui Dynasty) باز شد، تیانجین به‌عنوان یک مرکز تجاری توسعه یافت. این شهر به‌طور خاص در سلسله‌ حکومتی «دودمان چینگ» (Qing Dynasty) و همچنین در جمهوری چین رشد کرده و از سال ۱۸۶۰ به‌عنوان یک محل برای عهد قراردادها به کار گرفته شده است. تیانجین یک دروازه‌ ورودی به پکن نیز است، و معماری اروپایی، تاریخ استعماری آن را نشان می‌دهد.

۴. لاگوس، با جمعیت ۱۶ میلیون نفر

نورپردازی شبانه لاگوس

لاگوس به‌عنوان یک محل سکونت با نام «اِکو» شکل گرفت، که قطب اصلی تجارت «امپراتوری بنین» (Benin Empire) بود. پرتغالی‌ها در سال ۱۴۲۷ نام این مکان را به لاگوس تغییر دادند و در سال ۱۸۵۱ بریتانیایی‌ها آن را به قلمروی خود اضافه کردند. لاگوس با بیش از ۱۶ میلیون نفر جمعیت، جزو شهرهایی است که سریع‌ترین رشد را در آفریقا و جهان دارند. فرودگاه بین‌المللی «مرتلا محمد» (Murtala Muhammed) در این شهر واقع شده  که یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های آفریقا است و در حدود ۸۲ درصد فرودگاه‌های بین‌المللی غرب آفریقا در لاگوس هستند.

شهر لاگوس ۷۵ درصد از درآمدزایی‌اش به‌صورت داخلی است، و ۳۲ درصد تولید ناخالص داخلی نیجریه را بر عهده دارد. این شهر در مرکز صنعت فیلم کشور قرار دارد که با نام «نالی‌وود» (Nollywood) شناخته می‌شود. فیلم‌های متعددی در منطقه‌ «فِستک» (Festac) واقع در شهر لاگوس فیلم‌برداری شده است. این شهر با برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری، در حال تبدیل کردن خود به یک شهر جهانی است.

۳. دهلی، با جمعیت ۱۶٫۷ میلیون نفر

کبوتران اطراف یکی از بناهای تاریخی دهلی

شهر دهلی از دو ناحیه تشکیل شده است. دهلی قدیمی واقع در شمال هند، که مکانی تاریخی است و دهلی نو که در زمان حکومت بریتانیا به هند، در قرن بیستم به‌عنوان پایتخت ساخته شد. دهلی شامل دو بخش است؛ محوطه‌ پرجمعیت، و همچنین مناطق روستایی مجاور. دهلی در ساحل غربی رودخانه‌ یامونا واقع شده است. دهلی از قرن ششم قبل از میلاد ساکنانی داشته است و پایتخت چندین امپراتوری و پادشاهی بوده است. ثروت دهلی ۴۵۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است و ۲۳۰۰۰ میلیونر، به‌علاوه‌ ۱۸ میلیاردر در آن زندگی می‌کنند. جمعیت این شهر در سال ۲۰۱۱، بیش از ۱۶٫۷ میلیون نفر بود.

۲. پکن، با جمعیت ۲۱٫۵ میلیون نفر

آسمان آبی شهر پکن

پکن پایتخت کشور چین است و در منطقه‌ شمال-مرکزی چین شمالی واقع شده است. این شهر، از زمانی که یکی از چهار پایتخت بزرگ باستانی چین بوده تا اشغال خارجی‌ها و همین طور جنگ غیرنظامی در قرن بیستم تاریخ پرحادثه‌ای داشته است. پکن پس از انقلاب کمونیستی سال ۱۴۴۹، خود را به‌عنوان یک مرکز صنعتی بنا کرد. اتومبیل‌، پارچه، صنایع پتروشیمی، تجهیزات هوافضا و نیمه‌رساناها، چند مورد از محصولاتی هستند که توسط بخش صنعتی این شهر تولید شده‌اند. پکن بیش از ۲۰ میلیون سکنه دارد. این شهر به‌عنوان یک مرکز فرهنگی، ۷ اثر در لیست میراث جهانی یونسکو دارد.

۱. شانگهای، با جمعیت ۲۴ میلیون نفر

برج ها و ساختمان های بلند در شانگهای

جمعیت ۲۴ میلیونی شانگهای، این شهر را به پرجمعیت‌ترین شهر، نه‌تنها در آسیا بلکه در جهان نیز تبدیل کرده است. شانگهای به‌صورت استراتژیکی در دلتای رود یانگ‌تسه قرار گرفته است و ورودی شهر، در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان شلوغ‌ترین ورودی شهر در دنیا معرفی شده است. شهر کینگ لانگ، که در سال ۷۴۶ یافت شد، از شانگهای پیشی گرفت و به‌عنوان یک بندرگاه تجاری در امپراتوری چین رشد کرد. پتانسیل اقتصادی شانگهای در قرن نوزدهم باعث جنگی بین بریتانیایی‌ها و فرانسوی‌ها بر سر فرمانروایی این شهر شد. ژاپنی‌ها نیز در طول جنگ جهانی دوم به شانگهای حمله کردند. شانگهای به‌عنوان یک قطب اقتصادی و تجاری در چین امروزی است و از سال ۱۹۹۲، به‌جز رکود جهانی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، نرخ رشد دو رقمی داشته است.

بهترین مراکز سرویس‌دهی شانگهای، املاک و مستغلات، خدمات مالی و خرده‌فروشی هستند، در حالی که بخش صنعت، در حدود ۴۰ درصد از کل خروجی را تشکیل می‌دهد. شانگهای میزبان مناطق صنعتی متعددی است، مانند منطقه‌ اقتصاد و توسعه‌ تکنولوژیک هونگ‌کیائوی شانگهای. این شهر، مهاجران محلی، و همچنین مهاجران خارجی از ژاپن، آمریکا و کره را به خود جذب می‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع world atlas

دیدگاه