لباس سنتی ابیانه ثبت ملی خواهد شد

سیامک احدی
سیامک احدی چهار شنبه، ۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۵
لباس سنتی ابیانه ثبت ملی خواهد شد

لباس سنتی ابیانه در مراسمی که در نوروز ۹۷ برگزار خواهد شد، ثبت ملی می‌شود.

«رضا علیرضایی» رئیس شورای اسلامی روستای تاریخی ابیانه گفت:

روستای تاریخی ابیانه از نظر فرهنگی و سنتی ریشه در تاریخ دارد و مردم این آبادی با حفظ سنت‌ها، آیین، رسوم و پوشش خود نقش موثری در زنده نگه داشتن رسوم گذشتگان داشته‌اند و تاکنون هیچ‌کدام از آن‌ها نه‌تنها از بین نرفته‌اند، بلکه گرامی نیز داشته شده‌اند.

وی افزود:

مردم ابیانه که در سراسر ایران یا خارج از ایران زندگی می‌کنند به‌محض ورود به روستا، لباس سنتی ابیانه را بر تن می‌کنند تا اصالت خود را حفظ کرده باشند یا اعضای شورا نیز هنگام حضور در مراسم رسمی شهرستان نطنز، با لباس محلی در جلسه حاضر می‌شوند تا این سنت زنده نگه داشته شود.

علیرضایی بیان کرد:

همه می‌دانیم که لباس محلی زنان و مردان ابیانه، برای همه و برای خودمان جذابیت ویژه‌ای دارد. این لباس (به‌ ویژه لباس زنان ابیانه) با گوناگونی رنگ‌ها، گویی باغی از گل‌های زیبا است و پارچه‌هایی که هرکدام نشان از فرهنگ این سرزمین زیبا دارد.

وی افزود:

جمعی از علاقه‌مندان به حفظ سنت‌های ابیانه به‌ صورت خودجوش و با هماهنگی شورای اسلامی ابیانه، پایگاه میراث فرهنگی ابیانه، بنیاد جوانان ابیانه و دهیاری ابیانه، در حال اقدام برای ثبت ملی لباس ابیانه هستند.

رئیس شورای اسلامی روستای تاریخی ابیانه بیان کرد:

در همین رابطه برای استانداردسازی و جلوگیری از تغییرهای ناهمگون این لباس و حفظ و احیای این هویت ارزشمند فرهنگی و منحصربه‌‌فرد، همچنین کاهش رواج لباس‌های غیرمتعارف، تشویق نسل جدید و فرزندانمان به استفاده از این هویت ماندگار، معرفی و تشویق دوزندگان این لباس سنتی، اشتغال‌زایی و حمایت از فروشندگان بومی این لباس و... در نظر داریم در جشنی که در تعطیلات نوروز ۱۳۹۷ در ابیانه برگزار خواهیم کرد، این فعالیت فرهنگی را پاس بداریم.

لباس ابیانه

وی از همه‌ صاحبان فکر، پژوهشگران و علاقه‌مندان دعوت کرد تا برای دست‌یابی به هدف‌های طرح شده و ارائه‌ راهکارهای پیشنهادی یا همکاری برای برپایی این جشن، از طریق نشانی ایمیل omrani_2004@yahoo.com اقدام کنند.

مطالب مرتبط:

منبع فارس

دیدگاه