زاراگوزا؛ قلمروی باستانی آراگون در اسپانیا

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۱۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۰
زاراگوزا؛ قلمروی باستانی آراگون در اسپانیا

شهر زاراگوزا در اسپانیا واقع شده و به‌واسطه‌ی وجود آثار متعدد تاریخی و فرهنگی مانند کلیسای لاسئو، باسیلیکا دی پیلار، موزه پابلو سرانو و... مورد توجه گردشگران زیادی از اقصی نقاط قرار گرفته است.

زاراگوزا در قلمروی باستانی آراگون قرار دارد و پنجمین شهر بزرگ اسپانیا محسوب می‌شود. خیابان‌های بزرگ شهر، رستوران‌های معرکه و حس و حال شهر همگی نشان‌دهنده‌ی ثروت زاراگوزا است. رودخانه‌ی «اِبرو» (Ebro) به عنوان نماد هویتی این شهر محسوب می‌شود. «پل سنگی» (Stone Bridge) به‌عنوان قدیمی‌ترین پل زاراگوزا، از روی همین رودخانه می‌گذرد، پس حتما سری به آن بزنید و علاوه بر تماشای چشم‌انداز زیبای شهر، ۴ شیر برنزی اثر فرانسیسکو رالو (Francisco Rallo) را نیز ببینند. در ضمن جاذبه‌های تاریخی متعدد مربوط به دوره‌ی رومی‌ها، شاهکارهای هنر گوتیک، هنر آراگون و معماری «مودهار» (Mudejar) را از دست ندهید.

۱شهر قدیمی

زاراگوزا

مطابق سایر شهرهای اروپایی، اول به منطقه‌ی قدیمی زاراگوزا بروید که قدمت آن به ۷۰۰ سال قبل برمی‌گردد. هفته مقدس (Holy Week)، مراسمی است که به مدت ۹ روز در این شهر برگزار می‌شود و گردشگران زیادی برای تماشای خاکسپاری مقدس خود را به این مکان می‌رسانند. این مراسم از منطقه‌ی قدیمی آغاز شده، شش ساعت طول می‌کشد و بیش از ۳۵۰۰ طبل در آن استفاده می‌شود.

۲کلیسای جامع لا سئو

زاراگوزا

«کلیسای جامع لا سئو» (La Seo Cathedral) در یک طرف میدان اصلی قرار دارد و برج آن کاملا در معرض دید است، در نمای اصلی ساختمان از سبک باروک ایتالیایی استفاده شده و دیوار گوتیک مودهار آن متعلق به قرن ۱۴ است. یک تالار باشکوه با ستون‌های عظیم و ۱۶ نمازخانه کوچک دارد. در موزه‌ی داخل کلیسا هم می‌توانید شاهد پرده‌های منقوش فنلاندی و آثار هنری مذهبی باشید.

۳. باسیلیکا دل پیلار

زاراگوزا

«باسیلیکا دل پیلار» (Basilicia del Pilar) از معروف‌ترین ساختمان‌های زاراگوزا است که به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز زیارتی مسیحیان محسوب می‌شود. اعتقاد بر این است که شخص مریم برای برپایی اولین کلیسای مسیحیت، ستون این کلیسا به این مکان آورد و بعد از آن ساختمان کلیسا به دور آن شکل گرفت، به همین دلیل نام دیگر آن «بانوی پیلار» است. زائران زیادی از سراسر اسپانیا و دنیا برای دیدن این کلیسا و درخواست دعا از حضرت مریم به این کلیسا مراجعه می‌کنند. زیباترین نقاشی‌های گویا (Goya) را در این محل خواهید دید. در ادامه واقعا باید از برج کلیسا نیز دیدن کنید که چشم‌انداز خارق‌العاده‌ای از سقف کلیسا، کل شهر و رودخانه ابرو را پیش روی شما قرار خواهد داد. اگر در هفته‌ی دوم اکتبر به این شهر بروید، می‌توانید در جشنواره‌‌ی بانوی پیلار شرکت کنید که با موسیقی، غذاهای خوشمزه، گاو بازی و... همراه است.

۴کاخ الخافریا

زاراگوزا

کاخ زیبای «الخافریا» (Aljafería) از میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود و یکی از مهم‌ترین ساختمان‌های موریش (Moorish) اسپانیا به حساب می‌آید. این مکان در طی قرن‌ها به عنوان محل اقامت خاندان سلطنتی، پادگان نظامی و قلعه استفاده شده و در حال حاضر پارلمان آراگون است. هنگام قدم زدن در مسیر ایوان باغ حیاط «سانتا ایزابل» (Santa Isabel) تظاهر کنید که عضوی از خانواده‌ی سلطنتی هستید و حس و حال آن‌ها را داشته باشید. ادامه اتاق طلایی (Golden Room) و کلیسای کوچک آن، سقف‌های صندوقی به سبک اسلامی و تزئینات گچ کاری را نیز فراموش نکنید.

۵موزه پابلو سرانو

زاراگوزا

در موزه «پابلو سرانو» (Pablo Serrano)، آثار این هنرمند قرار دارد که ۱۴۰ نقاشی و مجسمه آن، از تکامل خلاقیت و نوآوری این فرد حکایت دارد. علاوه بر این آثار گرافیکی معاصر از همسر این پابلو سرانو و مجموعه‌ای از نقاشی‌های سانتیاگو لاگونا (Santiago Lagunas) نیز در این موزه وجود دارد. نقاشی، کاریکاتور، حکاکی، مجسمه‌، آثاری همچون «پیامبر بزرگ» و پیکره‌ی اسب‌سوار معروف به «المپیک سالوت» (Olympic Salute) را هم در این موزه خواهید دید.

۶کلیسای سن پابلو

زاراگوزا

کلیسای «سن پابلو» (San Pablo) در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و از نظر معماری و تاریخی فوق‌العاده است. در محراب اصلی این کلیسا می‌توانید اثری از دوره رنسانس با چوب طلاکاری شده را ببینید. این کلیسا به جای یک کلیسای رومی در قرن ۱۳ و ۱۴ ساخته شد و در طول قرن‌های ۱۵ تا ۱۸ توسعه پیدا کرد.

۷کلیسای ایگلسیا سانتا انگراسیا

زاراگوزا

کلیسای «ایگلسیا سانتا انگراسیا» (Iglesia de Santa Engracia) که در گذشته بخشی از صومعه سانتا انگراسیا بوده، در قرن شانزدهم ساخته شده است. این کلیسا با نمای فوق‌العاده زیبایی از پلیترسک (Plateresque)، جواهر معماری رنسانس آراگون به شمار می‌رود. نقش برجسته‌ها و مجسمه‌های شخصیت‌های مختلف و قدیسین باعث شده این نما شبیه یک محراب شود. چهار طاقچه کناری نشان‌دهنده والدین کلیسای غرب و طاقچه‌های بالایی مربوط به پادشاه فردیناند و ویرجین هولی مس (Virgin of the Holy Mass) است. در سردابه این مکان نیز می‌توانید قبرهای متعلق به قرن چهارم را با هنر و معماری مسیحیان اولیه ببینید.

۸موزه زاراگوزا

زاراگوزا

«موزه زاراگوزا» (Museo de Zaragoza) که در محل نمایشگاه جهانی ۱۹۰۸ واقع شده، شامل مجموعه‌ی متنوع و عظیمی از اشیا در دو بخش باستان‌شناسی و هنرهای زیبا است و هنر، فرهنگ و تاریخ شهر زاراگوزا را در معرض دید عموم قرار می‌دهد. این آثار از دوره‌ی ماقبل تاریخ شروع شده و تا دوره‌ی موریش، گوتیک، رنسانس و درنهایت قرن بیست و یکم ادامه می‌یابد. از بخش باستان‌شناسی می‌توان به لوح‌های برنزی قدیمی با نوشته‌های لاتین و ایبری و آثار باستانی از کاخ الخافریا اشاره کرد و بخش هنرهای زیبا شامل آثار هنری از قرن ۱۲ تا دوره معاصر است. تنوع نقاشی‌های گوتیک در این موزه فوق‌العاده بوده و کارهای هنری فرانسیسکو دی گویا (Francisco de Goya) بهترین‌ بخش آن به شمار می‌رود.

۹موناستریو پیدرا

زاراگوزا

«موناستریو پیدرا» (Monasterio de Piedra) در جنگلی باشکوه قرار گرفته و با فاصله‌ی ۱۱۰ کیلومتری از زاراگوزا، یکی از دورترین مناطق طبیعی آراگون به شمار می‌رود. زمان ساخت این بنا به سال ۱۱۹۴ برمی‌گردد، وقتی پادشاه آلونسو دوم (Alonso) و همسرش یک کاخ قدیمی موریش را به راهب‌ها اهدا کرده و دستور دادند با ساخت یک صومعه، به اشاعه مذهب میسحیت بپردازند. علاوه بر باغ این سایت، بخش‌هایی از صومعه نیز که به یک هتل لاکچری تبدیل شده، برای بازدید عموم اختصاص یافته است. محیط بکر و آرام این منطقه باعث شده مرکز مهمی برای ماهیگیری و احیای جنگل محسوب شود. نواحی سرسبز اطراف صومعه مملو از گونه‌های مختلف گیاهی و حیوانات وحشی بوده و مسیرهایی برای عبور گردشگران از جنگل طراحی شده تا به طبیعت‌گردی هم بپردازند.

۱۰وسکا

زاراگوزا

«وسکا» (Huesca) در ۷۴ کیلومتری زاراگوزا و در منطقه‌ی «لا اویا» (La Hoya) واقع شده است. این شهر، تاریخی ۲۰۰۰ ساله را با خود یدک می‌کشد و هنوز هم بقایای دیوارهای قدیمی قرون وسطایی در آن یافت می‌شود. در داخل این محوطه‌های باستانی، مسیرهای پر پیچ و خمی از خیابان‌های باریک و ساختمان‌های باشکوه قرار دارد، نظیر کلیسای جامع وسکا که در قرن ۱۳ روی یک مسجد بنا شد و از آنجا که در بلندی قرار گرفته برای محافظت در برابر متجاوزان به کار می‌رفته است. تماشای نمای فوق‌العاده زیبای این کلیسا با مجسمه‌ی حواریون قطعا تحسین شما را به همراه خواهد داشت.

«موناستریو دی سان پدرو  اِویکو» (Monasterio de San Pedro el Viejo) یکی دیگر از جاذبه‌های این شهر است که در قرن ۱۱ ساخته شد. کلیسای موجود در این صومعه، یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای اسپانیا بوده و یک ایوان زیبای رومی دارد.

۱۱موزه ایبرکا کامون آزنار

زاراگوزا

«موزه ایبرکا کامون آزنار» (Museo Ibercaja Camón Aznar)، موزه‌ی شگفت‌انگیزی از هنرهای زیبا است که آثار هنری آن به همت خوزه کامون ازنار جمع‌آوری شده است. این مکان سه طبقه دارد و پیرامون یک حیاط زیبا طراحی شده است و یکی از بهترین نمونه‌های معماری مدرن رنسانس در زاراگوزا محسوب می‌شود. در این موزه شاهد نقاشی‌هایی از قرن ۱۵ و ۱۸ خواهید بود که در طبقه‌ی اول در معرض دید عمومی قرار دارد. طبقه‌ی دوم به آثار حکاکی فرانسیسکو گویا تعلق دارد. طبقه‌ی سوم نیز مختص نمایش آثار قرن ۱۹ از هنرمندانی است که تحت تاثیر گویا بودند.

۱۲ایگلسیا سانتا ماریا ماگدالنا

زاراگوزا

«ایگلسیا سانتا ماریا ماگدالنا» (Iglesia de Santa Maria Magdalena) در اوایل قرن ۱۴ در محل یک معبد رومی باستانی ساخته شد و بعد در قرن ۱۷ با افزودن جزییات معماری باروک، به صورت امروزی درآمد. از بارزترین ویژگی این کلیسا می‌توان به برج آن اشاره کرد که الگوهای هندسی تزیینی فوق‌‌العاده‌ای دارد. نقش و نگار سرامیک‌های براق باعث شده زیبایی آن دو چندان شود. محراب اصلی نیز با مجسمه‌هایی از قرن ۱۸ مزین شده است.

۱۳کلیسای سن هوان پنتس

زاراگوزا

کلیسای «سن هوان پنتس» (San Juan de los Panetes) در حد فاصل دیوارهای باستانی رومی و باسیلیکا دل پیلار قرار دارد. این کلیسا در سال ۱۷۲۵ در محل یک کلیسای رومی ساخته و تکمیل شد. نمای باروک آن نشان‌دهنده تصویر سن هوان باتیستا (San Juan Bautista) بوده و ستون‌های چهار گوشی در طرفین دارد. برج این کلیسا نیز از ویژگی‌های مشهود آن است. برج آجری هشت ضلعی و پنجره‌های قوس‌دار یادآور معماری کلاسیک موریش است. فضای داخلی هم به لطف وجود طاق‌های تونلی و گنبد، حس عظمت و شکوه را القا می‌کند.

۱۴ساس دل ری کاتولیکو

زاراگوزا

«ساس دل ری کاتولیکو» (Sos del Rey Catolico) در ۱۲۰ کیلومتری زاراگوزا قرار دارد و شهر کوچکی است که جذابیت قرون وسطایی خود را حفظ کرده است. قدمت این شهر به قرن ۱۲ برمی‌گردد و پادشاه فردیناند از آراگون در سال ۱۴۵۲ در این محل متولد شد. کلیسای این منطقه نمونه‌ی معرکه‌ای از معماری رومی محسوب می‌شود که ورودی آن با یک مجسمه تزیین شده است. محراب آن نیز با نقاشی‌های دیواری متعلق به قرن ۱۴، واقعا دیدنی است.

مطالب مرتبط:

منبع planetware

دیدگاه