غذاهای محلی توکیو؛ شهر رنگ و غذا در ژاپن

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی شنبه، ۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
غذاهای محلی توکیو؛ شهر رنگ و غذا در ژاپن

توکیو را شهر رنگ و غذا می‌دانند و با فرهنگ متنوعی که دارد گردشگران بسیاری را مجذوب خود می‌کند؛ غذاهای این سرزمین قدمی فراتر از مرزها گذاشته است و محبوبیت بسیاری در میان مردم جهان پیدا کرده است.

بسیاری از نقاط جهان دیدنی‌ها و جاذبه‌های بسیاری دارد که با هر بار سفر به آن چیزی جدید را کشف خواهیم کرد یا با تنوعی که دارد بی‌شک چیزی از گوشه چشمان‌مان جا خواهد ماند. توکیو در ژاپن نیز در فهرست این شهرها قرار دارد که فرهنگ غنی آن در کنار دیدنی‌های اعجاب‌انگیزی که دارد، وصف نشدنی است. از ویژگی‌های برجسته این شهر فرهنگ و آداب غذایی آنان است که امروزه فراتر از مرزها قدم نهاده و برای بسیاری از مردم جهان غذاهای اصیلی و محلی ژاپنی واژه‌ای آشنا است و کمتر کسی پیدا می‌شود که لااقل اسم سوشی به گوشش نخورده باشد. در این مقاله قصد داریم به معرفی غذاهای محلی توکیو بپردازیم و شما را با عطر و طعم غذاهای ژاپنی آشنا کنیم؛ در این مقاله خوش‌طعم همراه ما باشید.

کاراآگه (Karaage)

سوشی (Sushi)

سوشی (Sushi)

مگر می‌شود اسم غذاهای ژاپنی نام برده شود، اما سوشی پرچمدار آن نباشد؟ بی‌شک سوشی یکی از برجسته‌ترین غذاهای ژاپنی است که در فرهنگ غذایی جهان رخنه کرده است. در این غذا تازگی و کیفیت مواد غذایی و هنر آشپز حرف اول را می‌زند. این غذا که در عین سادگی طعم متفاوتی دارد، به این بستگی دارد که به خوردن ماهی خام علاقه دارید یا خیر! این غذا از فشرده شدن برنج در جلبک یا ماهی خام تهیه می‌شود و با ظرافت خاصی آماده می‌شود. در کل سوشی در لیست غذاهای لوکس قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

سوبا (Soba)

سوبا (Soba)

سوبا نوعی نودل گندم است که به‌صورت گرم و سرد سرو می‌شود. از آنجایی که در اغلب کشورهای جهان نودل به‌صورت گرم میل می‌شود، بهتر است در توکیو این غذا را به‌صورت سرد نوش جان کنید. این غذا یکی از ظرف‌های غذایی است که در ژاپن به‌صورت روزانه تهیه می‌شود و از غذاهای محلی و رایج این کشور به حساب می‌آید.

ایکایاکی (Ikayaki)

ایکایاکی (Ikayaki)

ایکایاکی یکی از غذاهای فست‌فودی در توکیو است که از کباب کردن ماهی مرکب تهیه می‌شود. برای طبخ این غذا، ماهی را با سس سویا و ادویه‌های مختلف مزه دار کرده و سپس کبابی می‌کند. این غذای معروف را در هر جایی از توکیو می‌توان پیدا کرد.

تایاکی (Taiyaki)

تایاکی (Taiyaki)

تایاکی میان‌وعده‌های پرطرفداری هستند که در هر جای شهر یافت می‌شوند. در گذشته داخل تایاکی‌های ماهی شکل، از خمیر لوبیا قرمز یا آنکو پر می‌شدند، اما امروزه با هر نوع شکلات و ماده شیرینی در عطر و طعم‌های مختلف پر و تهیه می‌شوند.

دانگو (Dango)

دانگو (Dango)

دانگو کوفته‌های برنج لذیذی هستند که اغلب در دکه‌های خیابانی پخت می‌شود. برای آنکه طعم محلی آن را بچشید، بهترین زمان شرکت در فستیوال شکوفه‌های گیلاس است که محلیان آن را به روش‌های سنتی‌تر تهیه و طبخ می‌کنند.

تاکویاکی (Takoyaki)

تاکویاکی (Takoyaki)

تاکویاکی غذای جذاب و خوش‌طعمی است که به‌شکل توپک‌های کوچک است که از گوشت هشت پا با ترکیبی از آرد گندم تهیه می‌شود و سپس در قالب‌های مخصوصی ریخته و در اندازه‌های ۳ تا ۵ سانتی در می‌آید. این غذا اغلب به‌عنوان میان‌وعده یا عصرانه در ژاپن نوش جان می‌شود و طرفداران بسیاری دارد.

اوکونومیاکی (Okonomiyaki)

اوکونومیاکی (Okonomiyaki)

این غذای معروف ژاپنی از آرد که با آب رقیق شده است، تهیه می‌شود که روی ماهیتابه‌ یا صفحه مخصوص ریخته و سپس ترکیباتی از سبزیجات، گوشت، ماهی و مواد دریایی را روی آن می‌ریزند و سپس با سس مخصوص یا سس مایونز سرو می‌کنند. در اصل می‌‌توان گفت که اوکونومیاکی نوعی پنکیک محسوب می‌شود که می‌توان به‌عنوان غذای اصلی نوش جان کرد.

کاستلا (Castella)

کاستلا (Castella)

کاستلا یا کاسترا کیک اسفنجی ساده‌ای است که سال‌های بسیار دور توسط پرتغالی‌ها به این کشور آورده شده است. محبوبیت این کیک به‌گونه‌ای بوده است که اکنون به‌عنوان یک غذای بومی در این کشور شناخته می‌‌شود. این کیک اسفنجی از آرد گندم، شکر، تخم‌مرغ و میزوآمه که یک ماده شیرین‌کننده ژاپنی است، تهیه می‌شود.

یاکی‌توری (Yakitori)

یاکی‌توری (Yakitori)

یاکی‌توری از غذاهای خیابانی محبوب ژاپن محسوب می‌شود که از کباب کردن بخش‌های مختلف مرغ تهیه می‌شود. گوشت مرغ را به قطعات کوچکی می‌برند و در سیخ‌های چوبی کباب می‌کنند و همراه سس‌های مخصوص مانند سس سویا میل می‌کنند. این غذا بیشتر در تابستان و در فضای باز طبخ می‌شود.

رامن (Ramen)

رامن (Ramen)

ریشه این غذای معروف ژاپنی، به چین باز می‌شود که غذایی محبوب در ژاپن است. این غذا سوپی ارزان است که با رشته‌های مخصوص تهیه می‌شود و از تکه‌های گوشت و سبزیجات نیز در تهیه آن استفاده می‌شود. این سوپ خوش‌طعم در مدت زمان زیاد و با شعله کم پخته می‌شود و به‌همین منظور عطر و طعم همه مواد با یکدیگر ترکیب شده و مزه فوق‌العاده‌ای را ایجاد می‌کند.

تمپورا (Tempura)

تمپورا (Tempura)

یکی دیگر از غذاهای اصیل و محلی در توکیو و شهرهای دیگر ژاپن تمبورا است که در آن سبزیجات و خوراک‌های دریایی مانند انواع ماهی‌ها در ترکیبی از آرد و تخم‌مرغ غلتانده شده و سپس در دریایی از روغن سرخ می‌شوند. در روش اصلی آن بیشتر از میگو تهیه می‌شود و بر این باور هستند که میگوها برای تهیه این غذا تنها با یک ضربه چاقو باید آماده شوند تا طعم اصلی خود را حفظ کند.

ساشیمی (Sashimi)

ساشیمی (Sashimi)

سوشی و ساشیمی بسیار شبیه هم هستند و بسیاری آن‌ها را اشتباه می‌گیرند. در ساشیمی از ماهی تازه که به قطعات بسیار کوچک برش خورده، استفاده می‌شود و حتما با سس سویا میل می‌شود. در بسیاری مواقع نیز مخلوطی از یک رب مخصوص با سس سویا و همچنین یک چاشنی مخصوص که از ترب سفید تهیه شده، در کنار این غذا قرار می‌گیرد.

اودون (Udon)

اودون (Udon)

اودون نوعی نودل ژاپنی است که از آرد گندم تهیه می‌شود و ویژگی بارز آن کلفتی نودل و ضخامت آن است. این سوپ لذیذ به‌صورت گرم تهیه می‌شود و غذایی سبک است که در اعیاد و مراسم خاص گاها جایگزین برنج نیز استفاده می‌شود. بسیاری از بخش‌های محلی در ژاپن این نودل‌ها را به‌صورت سنتی تهیه می‌کنند و بافت نرم و لطیفی دارند و در سوپ‌ها با کمی سبزیجات یا تخم‌مرغ سرو می‌شود.

سوپ میسو (Miso Soup)

سوپ میسو (Miso Soup)

سوپ میسو از غذاهای سنتی ژاپن به حساب می‌آید که از ترکیب سبزیجات و خوراک‌های دریایی به‌همراه سس سویا تهیه می‌شود. این سوپ بسیار محبوب و پرطرفدار است و امروزه در بسته‌بندی‌های آماده تهیه می‌شود که تنها کافی است آن را در آب جوش برای مدتی ریخته و نوش جان کرد. این سوپ دارای پروتئین بسیار و طعم سنتی آن بی‌نظیر است.

کاراآگه (Karaage)

کاراآگه (Karaage)

این غذا اغلب از تکه‌های مرغ تهیه می‌شود که در این روش مواد غذایی مختلف ابتدا به‌وسیله موادی مانند سویا سس و زنجبیل مزه داده می‌شوند، سپس با آرد گندم یا آرد سیب‌زمینی یا آرد مخصوص قابل فروش کاراآگه آغشته شده و در روغن فراوان سرخ می‌شوند. این غذا از غذاهای محبوب فست‌فودی در ژاپن است.

کاراآگه (Karaage)

آنچه گفته شد تنها بخشی از غذاهای لذیذ و خوش‌طعم شهر توکیو است؛ مطمئنا تعداد غذاهای محلی، نوشیدنی‌های اصیل یا غذاهای خیابانی در این شهر بسیار بیشتر از موارد ذکر شده است. اگر به این شهر زیبا و مدرن سفر کردید، ما را با تجربیات غذاهای ژاپنی که میل کردید، آشنا کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه