بهترین هدیه برای عاشقان جغرافی و نقشه چیست؟

زینب موحدی
زینب موحدی یکشنبه، ۱۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۰
بهترین هدیه برای عاشقان جغرافی و نقشه چیست؟

هرقدر هم که مشکل‌پسند باشید، باز هم می‌توانید هدیه‌ای از این لیست پیدا کنید تا دوستان و خانواده جغرافی‌دوست‌تان را هیجان‌زده کنید.

اگر دوستی دارید که عاشق مسافرت، جغرافی یا نقشه است و برای هدیه دادن به او مردد هستید، این فهرست می‌تواند همان چیزی باشد که لازم دارید. فهرستی از بهترین محصولات مربوط به نقشه با قیمتی‌ از ۱۱ تا ۵۵۹ دلار تهیه کرده‌ایم.

کره متحرک

نقشه

کره‌های Mova داخل یک پوسته‌ی پلاستیکی شفاف قرار گرفته و انرژی آن‌ها از طریق پانل‌های خورشیدی کوچکی تامین می‌شود و تا هر زمانی که نور وجود دارد، کره همچنان به چرخش آرام و بی‌صدای خودش ادامه می‌دهد.

کره‌های Mova در مدل‌های مختلف سیاسی، امدادی، تاریخی، تصویرهای ماهواره‌ای و غیره ساخته شده‌اند. همچنین، سیاره‌ها و قمرهایی مثل مریخ، مشتری، ونوس، پلوتو و تیتان هم هستند. قطر کره‌ها از ۱۲ تا ۲۲ سانتی‌متر متغیر و قیمت آن‌ها از ۱۶۰ تا ۵۵۹ دلار است.

دفترچه‌ یادداشت با جلدی از نقشه‌های مختلف

نقشه

روی جلد دفترچه‌های زیبای FO! Design، نقشه‌های مختلفی از شهرها، کشورها، رودخانه‌ها و مکان‌های مختلف جهان طراحی شده است؛ اما شما می‌توانید دفترچه‌ای با نقشه‌ی مکان موردعلاقه‌ی خودتان را سفارش بدهید.

جلد دفترچه‌ها از مقواهای نازک با برش لیزری است که بافت سه‌بعدی بسیار زیبایی به آن بخشیده است و مسافران را وسوسه می‌کند تا شرح ماجراجویی‌های خودشان را در آن‌ها ثبت کنند. قیمت آن‌ها بین ۳۲ تا ۴۲ دلار است. برای سفارش عجله کنید. چون این دفترچه‌ها به‌صورت دستی و در ترکیه ساخته می‌شوند و برای تولید و ارسال آن‌ها دو هفته زمان نیاز است.

لیوان با طرح نقشه‌های مختلف

نقشه

لیوان‌های The Uncommon Green، هدیه‌ای بسیار عالی برای کوهنوردان هستند تا قله‌ی موردعلاقه‌شان را با هر جرعه‌ای که سر می‌کشند، به خاطرشان بیاوریم. آن‌ها مزین به نقشه‌هایی از کوه‌های زیبا و معروف جهان مثل ماترهرن و اورست هستند؛ شما می‌توانید لیوانی با نقشه‌ی موردعلاقه‌ی خودتان سفارش بدهید، هر جای آرامش‌بخشی می‌تواند منظره‌ای عالی برای روی لیوان باشد. این لیوان‌ها با قیمت ۱۴ تا ۴۵ دلار عرضه می‌شوند.

نقشه‌های معماری برای مشاهده چهره‌ دیگر شهر

نقشه

راهنمای سفر، تور معماری، درس‌هایی از تاریخ و مواردی این‌چنینی راهی جدید برای دیدن شهرهای بزرگ جهان هستند. هرکدام از نقشه‌ها که بر سبک معماری خاص و ارزشمندی توجه می‌کنند، همراه با عکس‌ها و جزئیات مربوط به هر ساختمان منتشر شده‌اند.

بعضی از نقشه‌ها به سبک‌ها بروتالیسم اختصاص داده شده‌اند که سبکی خشن است که در دهه‌های ۱۹۵۰، ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ رواج بسیاری داشت و سازه‌هایی بتنی، عریان و عاری از هرگونه زینت هستند. نقشه‌های دیگر شامل انواع مختلفی از ساختمان‌های بتنی یا سبک‌های معماری دیگر، مثل مدرنیست و کانستراکتیویست هستند. 

ناشر Blue Crow Media در لندن این نقشه‌ها را به قیمت ۱۱ دلار تولید کرده است.

نقشه پارک‌های ملی آمریکا

نقشه

نقشه‌های مسیریابی نشنال جئوگرافی، می‌توانند الهام‌بخش سفری عالی به طبیعت باشند. این نقشه‌ها نه‌تنها زیبا هستند، بلکه بسیار دقیق و منطبق با واقعیت هم طراحی شده‌اند. آن‌ها ضد آب و برای ماهی‌گیری، قایق‌رانی، اسکی یا پیاده‌روی در هر نوع آب و هوایی مناسب هستند.

این جعبه‌های چوبی شامل نقشه‌هایی از ۱۰ تا از محبوب‌ترین پارک‌های ملی آمریکا هستند که هدیه‌ی خوبی برای علاقه‌مندان به طبیعت و مسافران جاده‌ای است و به قیمت ۹۹ دلار به بازار عرضه شده‌اند. مجموعه‌ای از نقشه‌های مسیریابی آپالاچی هم برای فروش موجود است.

پیراهن‌هایی با نقشه‌های دلخواه

نقشه

سراسر این تی‌شرت‌ها با نقشه پوشانده شده است. علاوه بر نقشه‌های تاریخی یا مدرن مثل نقشه‌ی ایسلند ۱۹۵۸ یا نقشه‌ی بروکلین ۱۹۴۷، نقشه‌های دیگری مثل نقشه‌های صور فلکی، نقشه‌های تصویری دیزنی و یک نقشه‌ی راهپیمایی برای آسپن و کلرادو هم وجود دارند.

اگر هیچ‌کدام از این‌ها مناسب نیستند، بگویید مکان موردعلاقه‌ی شما را روی تی‌شرت چاپ کنند. پیراهن‌های سفارشی با استفاده از نقشه‌های زمین‌شناسی آمریکا یا نقشه‌های هوایی منطقه‌ تهیه می‌شوند. قیمت این پیراهن‌ها از ۴۲ تا ۴۸ دلار متغیر است.

کتاب اطلس سرخ؛ افشای طرح محرمانه شوروی مبنی بر ترسیم نقشه کل جهان

نقشه

از وقتی که خبرهایی در مورد برنامه‌ی نظامی محرمانه‌ی شوروی برای نقشه‌برداری کل جهان در جنگ سرد به گوش رسید، همیشه منتظر انتشار کتابی مثل این بودیم. بیشتر آنچه که در مورد این پروژه‌ی باورنکردنی برای ترسیم نقشه‌ی کل جهان در هفت مقیاس مختلف می‌دانیم، در کتاب «اطلس سرخ» گفته شده که در اکتبر سال جاری منتشر شده است. نقشه‌ها طبقه‌بندی شده بودند و هرگز قرار نبود که از شوروی خارج شوند؛ اما آن‌ها بالاخره راه خود را به جهان بیرون یافتند و ۳۵۰ عدد از آن‌ها در این کتاب منتشر شده است.

نقشه‌های شهرهای آمریکا خیلی دقیق‌تر از نقشه‌هایی هستند که سازمان زمین‌شناسی آمریکا در آن زمان رسم کرده بود. راز چگونگی رسم آن‌ها هنوز معلوم نیست، ولی بعید است این کار بدون افراد نفوذی انجام شده باشد.

نقشه‌های روی چوب

نقشه

می‌توانید نوع نقشه و چوب را از بین ۱۹ چوب مختلف، از گردو گرفته تا آبنوس، انتخاب کنید و از نمادهای خاصی مثل یک قلب هم روی نقشه‌ها استفاده کنید تا جایی که اولین بار همسرتان را ملاقات کردید، روی نقشه نشان دهید.

این نقشه‌ها، در شکل‌ها و سبک‌های متنوعی عرضه شده‌اند و قیمت آن‌ها، از ۸۹ دلار برای نقشه‌هایی با اندازه‌ی ۱۸×۱۳ سانتی‌متر تا ۱۲۳۴ دلار برای نقشه های ۴۶×۷۶ اینچ متغیر است.

کراوات‌هایی با طرح‌هایی از واشنگتن، سان‌فرانسیسکو و رم

نقشه

می‌توانید از بین ۶ شهر در آمریکا و همچنین پاریس، رم یا لندن یکی را انتخاب کنید. اگر دوست‌تان اهل بوستون یا نیویورک است، کراوات‌هایی با نقشه‌ی سیستم متروی محلی برای آن‌ها بخرید. کراوات‌های هواپیمای DC-3 یا برج ایفل هم عرضه شده‌اند. این کراوات‌ها از جنس ابریشم هستند و هزینه‌ی آن ۵۵ دلار است.

کمک‌های مالی به نیابت از دوستان برای حفظ نقشه‌های کهن

نقشه

اگر می‌خواهید هدیه‌ای واقعا ویژه به کسی که عاشق نقشه‌های قدیمی است بدهید، می‌توانید از طرف او به بازسازی یک نقشه‌ی واقعی تاریخی کمک مالی کنید. مرکز نقشه‌ی نورمن بی. لونتال (Norman B. Leventhal Map Center) در کتابخانه‌ی عمومی بوستون یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های نقشه در آمریکا را دارد و بخش بزرگی از این گنجینه در شرایط بسیار سختی نگهداری می‌شوند و برای جلوگیری از زوال بیشترشان باید کاری انجام داد.

می‌توانید نقشه‌ی خاصی را انتخاب کنید یا اینکه کمکی کلی به صندوق حفاظت کنید. هنگامی که یک نقشه بازسازی می‌شود، آن را دیجیتالی می‌کنند و در وب‌سایت کتابخانه در دسترس عموم قرار می‌دهند تا افراد به مشاهده و مطالعه‌ی آن بپردازند؛ اسم اهداکننده به‌عنوان ناجی نقشه در وب‌سایت ذکر می‌شود. نقشه‌ی پاریس که متعلق به دهه‌ی ۱۸۵۰ است (عکس بالا) نیاز به ۲۵۰ دلار دارد و بقیه‌ی نقشه‌ها، از ۱۰۰ دلار برای نقشه‌ی قرن هفدهمی فلورانس ایتالیا تا ۲۴۰۰۰ دلار برای کل آثار قرن هجده متغیر هستند.

کاغذهای بسته‌بندی با تصویری از نقشه‌های قدیمی

نقشه

چرا هدیه‌ای که انتخاب می‌کنید را در یک نقشه دیگر نپیچید؟ می‌توانید از کاغذهای بسته‌بندی متنوعی استفاده کنید که قیمت هر بسته‌ی سه ورقی ۱۲ دلار است و هرکدام دارای چهار نقشه‌ی متفاوت هستند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه