حمل و نقل عمومی در توکیو؛ ژاپن

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۲۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در توکیو؛ ژاپن

شبکه حمل و نقل عمومی توکیو شامل شبکه‌های عمومی و خصوصی راه آهن و بزرگراه‌ها، فرودگاه‌های پروازهای داخلی و بین‌المللی، اتوبوس‌ها، پیک موتوری، دوچرخه‌سواری و تاکسیرانی می‌شود.

توکیو در شرق جزیره هونشوی ژاپن واقع شده‌ است و یکی از استان‌های ۴۷ گانه ژاپن به شمار می‌آید. توکیو در ابتدا یک دهکده ماهیگیری کوچک به نام ادو بود که به تدریج به شهری بزرگ تبدیل شد. سیستم حمل و نقل عمومی توکیو بسیار گسترده است؛ با این حال پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در شهر توکیو نسبت به بسیاری از شهرهای سراسر جهان، رایج‌تر است. اتومبیل‌های خصوصی و موتورسیکلت در جایگاه بعدی قرار دارند. با ما همراه باشید تا با حمل و نقل عمومی این شهر بیشتر آشنا شوید.

فرودگاه‌ های اصلی

حمل و نقل توکیو

فرودگاه بین‌المللی توکیو که بیشتر با نام فرودگاه هانه‌دا (Haneda) مشهور است در منطقه اوتا قرار دارد که همراه با فرودگاه بین‌المللی ناریتا (Narita) در استان چیبا (Chiba) به عنوان دو فرودگاه اصلی توکیو محسوب می‌شوند. بعد از توسعه باندهای فرودگاه ناریتا، باند و ترمینال جدید فرودگاه هانه‌دا نیز در اکتبر سال ۲۰۱۰ میلادی به اتمام رسید. به این ترتیب انتظار می‌رود با توسعه این دو فرودگاه، امکان پذیرش ۲۰ هزار مسافر دیگر فراهم شود.

حمل و نقل توکیو

فرودگاه ناریتا در ۶۰ کیلومتری شمال‌شرق شهر قرار دارد و اکثر پروازهای بین‌المللی از این فرودگاه استفاده می‌کنند. از آنجا که فاصله‌ی زیادی تا شهر دارد، کرایه تاکسی گران تمام می‌شود؛ یعنی شما با پرداخت ۲۱ هزار ین می‌توانید در عرض ۶۵ تا ۸۵ دقیقه به توکیو برسید. بهترین راه دسترسی توکیو به ناریتا و بالعکس از طریق جی آر ناریتا اکسپرس (JR Narita Express) یا N'Ex است که ۶۵ دقیقه طول می‌کشد و ۳۰۲۰ ین باید بپردازید. البته اتوبوس‌های لیموزین نیز می‌توانند شما را از ناریتا به نقاط مختلف توکیو جابه‌جا کنند. هزینه این اتوبوس‌ها ۳۱۰۰ ین است و ۸۵ تا ۱۱۰ دقیقه مدت زمان این سفر خواهد بود.

حمل و نقل توکیو

فرودگاه هانه‌دا در ۱۴ کیلومتری جنوب مرکزی توکیو قرار دارد و فاصله‌ی نزدیک‌تری با توکیو دارد، در نتیجه ارزان‌تر، سریع‌تر و آسان‌تر از فرودگاه ناریتا است. هر چند پروازهای بین‌المللی کمتری در آن انجام می‌شود و اکثر پروازها بین توکیو و سایر شهرهای ژاپن، از این فرودگاه صورت می‌گیرد.

بهترین راه دسترسی توکیو به هانه‌دا و بالعکس نیز از طریق خط مونوریل توکیو است که با قطارهای سریع‌السیر، ۱۳ دقیقه طول می‌کشد و ۴۹۰ ین هزینه برمی‌دارد. البته از تاکسی نیز می‌توانید استفاده کنید که در عرض ۳۰ تا ۴۵ دقیقه و کرایه ۶ هزار ین، شما را جابه‌جا می‌کنند. اتوبوس‌های لیموزین هم بین هانه‌دا و نقاط مختلف توکیو تردد می‌کنند. کرایه این سفر ۹۳۰ ین است و ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد.

حمل و نقل توکیو

در صورتی که بخواهید از هانه‌دا به ناریتا یا بالعکس سفر کنید نیز می‌توانید از اتوبوس‌های لیموزین استفاده کنید. این اتوبوس‌ها در عرض ۶۵ و ۸۵ دقیقه و در قبال پرداخت کرایه ۳۱۰۰ ین، به شما خدمات می‌دهند.

فرودگاه‌ های فرعی

فرودگاه چوفو (Chōfu) در غرب توکیو و در منطقه چوفو واقع شده ‌است که به جزایر ایزو (Izu) پرواز انجام می‌شود. فرودگاه هلی‌کوپتر (Heliport) در منطقه کوتو برای پروازهای دولتی است و این هلی‌کوپترها اخبار و ایمنی ترافیک را تحت نظر دارند.

سه فرودگاه اوشیما، هاچیجوجیما و میاکجیما در جزایر ایزو نیز به مسافران خدمات هوایی ارائه می‌دهند. فرودگاه ایباراکی (Ibaraki) در ۸۵ کیلومتری شمال توکیو واقع شده و به عنوان یک فرودگاه کم هزینه فعالیت می‌کند. فرودگاه شیزووکا (Shizuoka) در ۱۷۵ کیلومتری جنوب‌غربی توکیو قرار دارد و برای ساکنان شیزووکا جایگزین مناسب‌تری نسبت به فرودگاه‌های توکیو یا ناگویا به شمار می‌رود.

هلی کوپتر

با تور پرواز هلی‌کوپتر بر فراز آسمان توکیو می‌توانید یک سفر به یاد ماندنی برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید. کرایه آن برای روزهای دوشنبه تا جمعه، ۲۰,۴۰۰ ین و برای کودکان ۱۴,۲۰۰ است، هر چند برای روزهای شنبه و یکشنبه و تعطیلات این مبلغ به ۲۳,۷۰۰ برای افراد بالغ و کودکان ۱۶,۶۰۰ است. مدت زمان پروازتان نیز ۱۵ دقیقه خواهد بود.

در صورتی که بخواهید در طول شب سوار هلی‌کوپتر شوید، باید بدانید که کرایه آن در شب‌های دوشنبه تا پنجشنبه برای افراد بالغ،  ۲۳,۷۰۰ ین و ۱۶,۶۰۰ برای کودکان است. جمعه تا یکشنبه و روزهای تعطیل باید مبلغی معادل ۲۶,۸۰۰ ین و برای کودکان ۱۸,۸۰۰ بپردازید.

قطار و مترو

حمل و نقل توکیو

اصلی‌ترین راه حمل و نقل در توکیو از طریق قطار است. حمل و نقل عمومی توکیو با وجود ۱۵۸ خط، ۴۸ اپراتور، ۴ هزار کیلومتر مسیر و حدود ۲ هزار ایستگاه، گسترده‌ترین شبکه‌ی راه آهن شهری در جهان را دارد. ۴۰ میلیون مسافر روزانه از این سیستم ریلی استفاده می‌کنند که در طول سال به عدد ۱۴ میلیارد می‌رسد. شبکه‌ی راه‌آهن توکیو به عنوان گسترده‌ترین شبکه راه‌آهن جهان، همچنان در حال گسترش است. در حال حاضر این شبکه دارای ۸۸۲ ایستگاه قطار در داخل کلان‌شهر توکیو است. از این تعداد ۲۸۲ ایستگاه به مترو و چند صد ایستگاه هم به مناطق حومه‌ای پرجمعیت تعلق دارد.

خط یامانوته وابسته به جی‌آر به شکل یک دایره در قلب توکیو قرار دارد و ایستگاه‌های اصلی و مهم توکیو را به هم وصل می‌کند. ایستگاه‌های توکیو، اوئنو، شیناگاوا، شیبویا، شینجوکو و ایکه‌بوکورو به عنوان ایستگاه‌های ترمینال توکیو محسوب می‌شوند. ایستگاه توکیو در مرکز توکیو قرار گرفته و ایستگاه مرکزی شبکه راه‌آهن ژاپن به حساب می‌آید.

حمل و نقل توکیو

ایستگاه توکیو مبدأ خطوط شینکانسن است. این قطارهای تندرو فاصله بین توکیو تا شهرهای دیگر ژاپن را بسیار سریع طی می‌کنند. ایستگاه شینجوکو بالاترین تعداد مسافر روزانه را در ژاپن و در بین کلیه کشورهای جهان دارد. ایستگاه ایکه‌بوکورو، رتبه دوم تعداد مسافران در طول یک روز در جهان را از آن خود کرده است.

دو کارت اعتباری، سوئیکا و پاسمو تسهیلاتی هستند که جهت آسان شدن محاسبه هزینه سوار شدن به قطارها و اتوبوس‌های توکیو به وجود آمده‌اند. این دو کارت را به‌ آسانی از دستگاه‌های اتوماتیک خرید بلیت تهیه کنید، در ضمن هنگام خرید نیاز به ارائه هیچ مدرکی نیست.

بلیت یک روزه معمولی برای افراد بالغ، ۱۰۰۰ ین و برای کودکان نصف قیمت است و می‌توانید از دفاتر بلیت توئی و متروی توکیو و دستگاه‌های فروش بلیت، خریداری کنید. امکان استفاده از این بلیت‌ به صورت نامحدود برای یک روز وجود دارد، هر چند نمی‌توانید از قطارهای JR استفاده کنید.

حمل و نقل توکیو

بلیت ترکیبی توکیو را با قیمت ۱۵۹۰ ین برای افراد بالغ و ۸۰۰ ین برای کودکان تهیه کرده و به صورت نامحدود برای یک روز استفاده کنید. این بلیت برای متروی توکیو، متروی توئی، قطارهای JR و اتوبوس‌های توئی معتبر است.

سعی کنید در ساعات شلوغی، ۷:۳۰ تا ۹:۳۰ صبح و ۵ تا ۸ شب از قطار یا مترو استفاده نکنید. در صورتی که بلیت تکی خریداری کردید و نمی‌دانید کرایه‌تان تا مقصد چقدر می‌شود، بلیت ارزان بخرید. وقتی به مقصد رسیدید بلیت را در دستگاه تنظیم کرایه قرار دهید و مبلغ اضافه را وارد کنید.

اتوبوس

حمل و نقل توکیو

بعد از شبکه‌ی راه آهن، خطوط اتوبوسرانی مهم‌ترین نقش را در حمل و نقل مسافران توکیو عهده‌دار هستند. مسافران معدودی از اتوبوس استفاده می‌کنند زیرا سیستم مترو و قطار بسیار راحت‌ و گسترده است. کرایه اتوبوس در مرکز شهر برای افراد بالغ، ۲۱۰ ین و برای کودکان، ۱۱۰ ین است. کارت پیش پرداخت به عنوان آسان‌ترین روش پرداخت کرایه محسوب می‌شود، هر چند که می‌توانید قیمت دقیق کرایه را به صورت پول نقد به دستگاه کرایه در اتوبوس بپردازید.

در اکثر اتوبوس‌ها، صندلی‌های خاصی برای افراد ساخورده، باردار، معلول یا مصدوم و حتی افرادی که با کودکان خود سفر می‌کنند، نیز وجود دارد که با علائم و تصویر و رنگ‌های متفاوت مشخص شده است. هر جا که قصد دارید پیاده شوید می‌توانید دکمه سقف اتوبوس را فشار دهید و بعد از درب وسط اتوبوس پیاده شوید.

در صورتی که قرار است چندین بار از اتوبوس استفاده کنید، بهتر است کارت اقتصادی یک روزه توئی (Toei Bus One-Day Economy Pass) را خریداری کنید که برای افراد بالغ، ۵۰۰ ین و برای کودکان معادل ۲۵۰ ین است. به این ترتیب در طول یک روز می‌توانید بدون هیچ محدودیتی بارها و بارها سوار اتوبوس شوید. اداره اتوبوس توئی و اداره JTB، این کارت‌ها را می‌فروشند؛ اما خیلی ساده‌تر است که آن را از خود راننده اتوبوس بخرید.

تاکسی

حمل و نقل توکیو

گرفتن تاکسی در توکیو بسیار آسان است زیرا در همه جای شهر وجود دارند، هر چند در مقایسه با کیوتو و سایر شهرهای جهان، کرایه‌ها بالا است. حدود ۵۰ هزار تاکسی در توکیو تردد می‌کنند. راننده‌های تاکسی افرادی صادق و مطمئن هستند و نیازی به دادن انعام به راننده نیست. با اینکه می‌توانید در صف تاکسی در بیرون ایستگاه اتوبوس یا قطار بایستید، اما بهتر است که با تکان دست در خیابان یک تاکسی بگیرید.

برای سوار شدن به تاکسی باید از سمت چپ وارد شوید و راننده در را برای شما باز خواهد کرد. اکثر راننده‌ها با زبان انگلیسی آشنایی دارند و وقتی مقصد خود را به آنها می‌گویید، متوجه می‌شوند؛ با این حال پیشنهاد می‌کنیم مقصدتان را به زبان ژاپنی روی یه تکه کاغذ یادداشت کنید. اگر هم می‌خواهید به هتل خود برگردید، کافی است کارت هتل را به راننده بدهید.

 راننده‌ها اکثراً از تاکسی متر استفاده می‌کنند. کرایه ورودی تاکسی ۷۳۰ ین در ازای دو کیلومتر نخست است و هر ۲۸۰ متر بعد از آن ۹۰ ین به این مبلغ افزوده می‌شود. در صورتی که در شهر ترافیک باشد نیز مبلغی به کرایه اضافه می‌شود. بین ساعت ۱۰ شب تا ۵ صبح کرایه های تاکسی ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. کرایه خود را می‌توانید به صورت نقدی یا با کارت اعتباری پرداخت کنید.

راه ‌های اصلی

حمل و نقل توکیو

راه‌های زیر از راه‌های اصلی توکیو به شمار می‌آیند.

  • راه اصلی شماره ۱ توکیو را به اوزاکا متصل می‌کند.
  • راه اصلی شماره ۶ مابین سندای و آئوموری.
  • راه اصلی شماره ۱۴ مابین نیهونباشی و استان چیبا.
  • راه اصلی شماره ۱۶ مسیر بین یوکوسوکا در استان کاناگاوا, یوکوهاما, استان سایتاما و استان چیبا.
  • راه اصلی شماره ۱۷ مابین توکیو و استان نیگاتا.
  • راه اصلی شماره ۲۰ مابین توکیو و استان یاماناشی.

مطالب مرتبط:

دیدگاه