خبر هزینه ۵۰۰ میلیون پوندی تغییر پاسپورت های انگلستان کذب است

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۰
 خبر هزینه ۵۰۰ میلیون پوندی تغییر پاسپورت های انگلستان کذب است

رابی گیب، دستیار ترزا می، نخست وزیر کشور انگلستان، پس از انتشار خبر هزینه ۵۰۰ میلیون پوندی برای تغییر پاسپورت‌های انگلیسی در توئیتر،طی اطلاعیه‌ای آن را کذب خواند.

مدیر ارتباطات ترزا می، پس از انتشار ادعایی در باب هزینه پاسپورت‌های جدید انگلیسی پس از برکسیت (خروج آنی از اتحادیه اروپا) که ده‌ها هزار بار در توئیتر به اشتراک گذاشته شد، در طی بیانیه‌ای آن را خبر کذب خواند.

رابی گیب گفت:

بد جلوه دادن سیاست‌های دولت به‌طور عمد، به دموکراسی ما آسیب می‌رساند.

جیمز کان، عضو سابق برنامه تلویزیونی انگلیسی درگونز دن (Dragon's Den)، ادعاهایی در مورد هزینه ۵۰۰ میلیون پوندی برای تغییر پاسپورت‌های انگلیسی در توئیتر، به اشتراک گذاشت؛ اما پس از آن این توئیت را پس گرفت.

جیمز کان

جیمز کان

پاسپورت‌های جدید از ماه اکتبر ۲۰۱۷، صادر خواهند شد.

طراحی دوباره پاسپورت‌ها، که طبق برنامه، هر ۵ سال انجام می‌شود، به‌عنوان بخشی از قرارداد ۴۹۰ میلیون پوندی است که شامل چاپ و مونتاژ پاسپورت‌ها هم می‌شود و مدت زمان اجرای آن، ۱۱ سال و نیم است.

اما آقای کان ادعا کرده بود که تنها هزینه تغییر رنگ پاسپورت‌ها، ۵۰۰ میلیون پوند است.

او توئیت کرد:

کشوری که ۵۰۰ میلیون پوند را صرف تغییر رنگ پاسپورت‌ها می‌کند، در حالی که کودکانی هنوز در خیابان‌ها می‌خوابند، کشوری است که اولویت‌های آن کاملا نادرست است.

این توئیت قبل از اینکه، کان قبول کند خبر کذب است، ده‌ها هزار بار به اشتراک گذاشته شد.

درست یک ماه پیش نیز، پس از انتشار ادعایی در مورد رای نمایندگان پارلمان علیه استفاده از حیوانات برای آزمایش‌های علمی در شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران، مایکل گوو، وزیر محیط زیست آن را کذب خواند.

آقای گیب، توئیت کرد:

اخبار غلط، به دموکراسی ما آسیب می‌رساند. آن‌هایی که عمدا می‌خواهند برای اهداف سیاسی، سیاست‌های عمومی ما را بد جلوه دهند، چه پاسپورت باشد چه موضوع ادراک حیوانات، باید دست از کارهایشان بردارند.

توئیت اصلی آقای کان در عصر روز شنبه، بیش از ۲۷ هزار بار به اشتراک گذاشته شد.

برندون لوییس، یکی از وزرا نیز به این جریان واکنش داد و نوشت:

این موضوع در واقع کاملا اشتباه است. پاسپورت‌های جدید هیچ هزینه اضافی برای پرداخت‌کنندگان مالیات نخواهند داشت. آیا شما این اطلاع‌رسانی غلط را تصحیح خواهید کرد؟ با تشکر بسیار.

آقای کان در توئیتی پس از فهمیدن اشتباه خود نوشت:

‌خبر خوب. تحقیقات اخیر، نشان داد خبر هزینه ۵۰۰ میلیون پوندی برای پاسپورت‌های جدید اشتباه بوده است. اگرچه این موضوع، هدف اصلی من را از بین نمی‌برد؛ ما به‌عنوان یک جامعه باید پیگیر مسائل جدی‌تری چون کودکان بی‌سرپناه و درگیر فقر باشیم.

خانم می، پس از اعلام برگرداندن پاسپورت‌های آبی‌رنگ پس از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، این حرکت را قدرتمند و استقلال‌طلبانه خواند، در حالی که نیکولا استورجن، این اقدام را منزوی‌کننده، کوته‌نظرانه و خارج از منطق توصیف کرد.

مدیر هماهنگی برکسیت در اتحادیه اروپا، گای ورهوفستاد، قبلا اشاره کرده بود که ممکن است، بریتانیا در حین باقی‌ماندن در اتحادیه اروپا، پاسپورت‌های آبی‌رنگ را انتخاب کند.

هیچ مقرراتی مبنی بر اجبار همرنگ بودن پاسپورت‌های اعضای اتحادیه اروپا وجود ندارد؛ یک قطعنامه شورای اروپا در سال ۱۹۸۱، تنها رنگ قرمز بورگاندی را برای پاسپورت‌ها توصیه کرده بود.

 

مطالب مرتبط:

منبع bbc

دیدگاه