تغییر رنگ پاسپورت های انگلیسی پس از خروج از اتحادیه اروپا

نگین توکلی
نگین توکلی شنبه، ۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۰
تغییر رنگ پاسپورت های انگلیسی پس از خروج از اتحادیه اروپا

کشور انگلستان، پس از برگزاری همه‌پرسی در سال ۲۰۱۶، از اتحادیه اروپا خارج شد. در طی تصمیمی، پاسپورت‌های این کشور ار رنگ صورتی بورگاندی به آبی، تغییر خواهد یافت. 

دولت انگلستان، روز جمعه، اعلام کرد پاسپورت‌های طبق استاندارد اتحادیه اروپا به رنگ صورتی بورگاندی پس از برکسیت (خروج آنی انگلستان از اتحادیه اروپا)، دیگر چاپ نخواهند شد.

این خبر در خبرگزاری سی‌ان‌ان چاپ شده است.

در یک بیانیه، وزیر مهاجرت انگلستان، برندون لوییس، اعلام کرد پس از خروج از اتحادیه اروپا، پاسپورت‌های انگلیسی، به‌ظاهر اصلی خودشان، در زمان قبل از پیوستن به اتحادیه اروپا، یعنی رنگ آبی و طلایی خواهند برگشت.

پاسپورت‌های انگلیسی، پس از خروج از اتحادیه اروپا، از رنگ صورتی بورگاندی به آبی تغییر رنگ خواهند داد.

پاسپورت‌های آبی‌رنگ از ماه اکتبر ۲۰۱۹ (مهر ۱۳۹۸) صادر خواهند شد.دلوییس از اعلام این تصمیم ابراز خشنودی کرد و این حرکت را نمادین خواند.

او گفت:

خروج از اتحادیه اروپا، به ما فرصتی منحصربه‌فرد می‌دهد تا بتوانیم هویت ملی‌مان را برگردانیم و مسیری جدید برای خودمان در جهان بسازیم.

وی اضافه کرد؛ آن‌ها اقدامات امنیتی جدیدی خواهند داشت که در بالای لیست آن‌ها، تکنولوژی پیشرفته ضد کلاهبرداری است.

پاسپورت‌های جدید به‌آرامی وارد مرحله اجرایی خواهند شد و دارندگان پاسپورت‌های فعلی بریتانیا قادر به ادامه استفاده از پاسپورت‌های بورگاندی خود خواهند بود تا زمانی که تاریخ انقضای آن‌ها تمام شود.

پس از اجرایی شدن برکسیت طبق برنامه در ماه مارچ سال ۲۰۱۹ (اسفند ۱۳۹۷)، پاسپورت‌های بورگاندی باز هم چاپ خواهند شد، اما بدون عبارت «اتحادیه اروپا».

از ماه اکتبر سال ۲۰۱۹، تمام پاسپورت‌های جدید بریتانیایی در رنگ آبی و طلایی چاپ خواهند شد، درست با طراحی پاسپورت‌های اصیل بریتانیایی با قدمتی از سال ۱۹۲۱.

برخی از افراد در توئیتر، گفته‌اند این بیانیه خبر از جدایش گسترده‌تری بر اثر برکسیت دارد.

گوردون مککی، یک افسر مطبوعاتی حزب کارگر اسکاتلند، نوشت:

این موضوع، خلاصه‌ای از جدایی تاسف‌بار نسل‌ها بر اثر برکسیت است. من، پاسپورت آبی اصیل گذشته را نمی‌خواهم، من هیچ‌وقت پاسپورت آبی نداشتم. من فکر می‌کردم در تمام عمرم پاسپورتی خواهم داشت که به من مجوز سفر در کل اروپا را می‌دهد.

سیمون بلکول، کمدین معروف، با طعنه به این خبر واکنش داد و نوشت:

ما به چه علت به رنگ دیگری برای پاسپورت‌هایمان نیاز داریم؟ ما فقط باید بتوانیم بگوییم: «بریتیش»! نیازی به این کارهای بی‌معنی نیست.

موافقان بریکست نیز از این تصمیم استقبال کردند. افرادی چون مایکل فابریکانت، عضو محافظه‌کار پارلمان و رهبر پیشین UKIP، نیگل فاراج، که در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶، طرح توقف استفاده از پاسپورت بورگاندی را داده بود.

در ماه آوریل، اندرو راسیندل، نماینده محافظه‌کار به رسانه‌های خبری گفته بود پاسپورت بورگاندی، ملت انگلستان را حقیر می‌کند.

راسیندل گفت:

حقارت داشتن پاسپورت‌های صورتی اتحادیه اروپا، به‌زودی تمام خواهد شد و ملت کشور انگلستان، بار دیگر در سفرهای خود می‌توانند احساس غرور کنند و حس اعتماد به نفس به ملیت خود داشته باشند؛ همان طور که آمریکایی‌ها و سوئیسی‌ها این احساس را دارند. هویت ملی، مهم است و هیچ راهی بهتر از برگرداندن این سمبل دوست‌داشتنی ملی (رنگ آبی و طلایی)، برای نشان دادن آن نیست. به این ترتیب در سفرهایمان به خارج از کشور انگلستان، می‌توانیم به هویت‌مان افتخار کنیم.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه