سافاری خاطره انگیز در اقامتگاه هایی بی‌نظیر

مریم اصلانی
مریم اصلانی شنبه، ۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۰
سافاری خاطره انگیز در اقامتگاه هایی بی‌نظیر

سافاری یا «وحش گشت» از جمله فرصت‌های ناب گردشگری است که امکان تماشا و عکسبرداری از جانوران زیبا را در محیط زیست طبیعی‌شان فراهم می‌کند و چه بهتر که این سفر با اقامتی خاص، فراموش‌نشدنی‌تر بشود.

زنگ بیدار باش آن هم ساعت ۶ صبح، گشت‌وگذار صبحگاهی با ماشین در دل طبیعت زیبای شماری از کشورهای آفریقا، چرت بعدازظهر در سکوت دلپذیری که در نهایت با یک فنجان چای خوش عطر و طعم دنبال شده و باعث می‌شود که خاطره یک سافاری بی‌نظیر در ذهن‌ها جاودانه شود. برای آن دسته که به‌دنبال تجربه چنین سفر مفرحی هستند، اخبار جالبی داریم. در این مجال با ما همراه باشید تا با شماری از معروف‌ترین اقامتگاه‌های قاره آفریقا آشنا شویم که چه از حیث طبیعت و حیات وحش و چه از نظر برنامه‌های تفریحی دستی پر داشته و به‌خوبی از عهده سرگرم کردن مهمانان خوش شانس خود برمی‌آیند.

سافاری در آفریقا

«نیک بی» (Nick Bay) پایه گذار وب‌سایت «Your Private Africa» که ساکن شهر سیاتل آمریکا است و در کار طراحی و ارائه برنامه‌های متنوع سافاری است به معرفی شماری از بهترین اقامتگاه و تفریحگاه‌های قاره سیاه پرداخته که به نظر می‌رسد از امکانات رفاهی خوبی برخوردار بوده و به‌خوبی با ذائقه‌ی علاقه‌مندان این نوع سیر و سفر هم‌خوانی دارند.

Tswalu Kalahari، آفریقای جنوبی

سافاری در اقامتگاهی در آفریقای جنوبی

بزرگ‌ترین اقامتگاه خصوصی واقع در آفریقایی جنوبی که در اصل به‌عنوان بخشی از «گرین کالاهاری» (Green Kalahari) شناخته شده و از سوی دیگر به‌دلیل موقعیت خاصش به حیات وحش غنی و شگفت‌انگیز این سرزمین دسترسی خوبی دارد. به‌علاوه این منطقه از دیرباز به‌عنوان مکانی عاری از مالاریا شناخته شده است. 

اگرچه این اقامتگاه در آن واحد تنها می‌تواند پذیرای ۳۰ نفر باشد، اما در عین حال خلوت و آرامشی خاص را به مهمانان خود هدیه می‌دهد. اما عمده امتیازات این منطقه به سافاری‌های متنوع آن بازمی‌گردد که از آن جمله می‌توان به سافاری با ماشین، سافاری با پای پیاده، سافاری سوار بر اسب اشاره کرد. همچنین پرواز با هلیکوپتر برفراز مکان‌های تماشایی و چشم‌انداز فراموش‌نشدنی این منطقه و نیز برپایی کمپ و خوابیدن زیر نور ستارگان از دیگر ویژگی‌های مثبت و امتیازات خاص این اقامتگاه است. Tswalu، همچنین می‌تواند بابت گونه‌های نادر و البته متنوعش به خود ببالد که از آن جمله می‌توان به شیر یال سیاه، میرکات، کفتار و مورچه خوار فلس دار اشاره کرد.

شیر یال سیاه

فراموش نکنید که اغلب در این منطقه فرصتی برای گفت‌وگو و نیز فعالیت‌های تحقیقاتی برقرار است که می‌توانید با شرکت در آن‌ها بر عمق آگاهی خود از حیات وحش این ناحیه بیفزایید.


 کمپ Hoanib، ساحل اسکلت، نامیبیا

کمپ ساحل اسکلت در نامیبیا

یک کمپ چادری برپاشده در ساحل زیبا و مجذوب‌کننده «اسکلت» در شمال غربی کشور نامیبیا که حال و هوایی معاصر و امروزی دارد. این منطقه از حیات وحش قابل‌توجهی بهره می‌برد، از جمله جانوران ساکن این نواحی می‌توان به شیر صحرایی و فیل اشاره کرد. همین امر باعث شده تا سافاری با ماشین و نیز سافاری در طبیعت با پای پیاده در این مکان بسیار محبوب و پرطرفدار شده و به‌نوعی این منطقه را از این حیث به شهرت برساند.

اما در عین جست‌و‌جو و تماشای این مخلوقات کمیاب، آن دسته از افرادی که بیش از سه شب در این کمپ اقامت کنند، می‌تواند در گشت‌وگذار در این منطقه ساحلی جالب توجه نیز شرکت کرده و از واحه‌های بیابانی این منطقه دیدن کنند که در امتداد رودخانه واقع شده‌اند. در نهایت این بازدید به تماشای ردیفی از کشتی‌های شکسته و نیز بزرگ‌ترین کلنی خوک آبی خزدار این منطقه ختم می‌شود.

کلنی خوکهای آبی خزدار در ساحل اسکلت در نامیبیا

فراموش نکنید که زمانی را نیز به مشارکت با تیم پروژه تحقیقاتی شیر صحرایی که در حوالی این کمپ برپا است، اختصاص دهید.


کمپ ساسج تری (Sausage Tree)، زامبیا

کمپ ساسج تری در زامبیا برای سافاری خاطره انگیز

قرار گرفته زیر سایبانی از درختان «ساسج» و «ماهاگونی» و واقع شده در حوزه رودخانه «زامبیزی» (Zambezi)، این کمپ را باید یکی از معدود کمپ‌هایی دانست که در بخش سفلی پارک ملی زامبیزی واقع شده است.

این کمپ فعالیت و برنامه‌های متنوعی برای مهمانان خود از هر سن و سالی تهیه و تدارک دیده که بهترینش یک برنامه ماشین‌سواری خصوصی به‌همراه راهنما است که برای همه افراد حاضر در کمپ برقرار است. در نهایت مهمانان می‌توانند بسته به حال‌وهوا و سلیقه شخصی، از میان برنامه‌هایی همچون سافاری با ماشین، سافاری پیاده، قایق سواری، گشت‌وگذار ماجراجویانه با کانو و ماهیگیری یکی را انتخاب کرده و در مدت اقامت‌شان به بهترین شکل سرگرم شوند.

ساسج تری

فراموش نکنید که وعده ناهار این کمپ در میان چشم‌اندازی وسیع و تماشایی سرو می‌شود، پس این فرصت استثنائی را از دست ندهید.


Ol Jogi، کنیا

کمپی در نزدیکی قله کنیا برای سافاری

این اقامتگاه در زمینی به مساحت ۵۸ هزار جریب واقع شده که بخشی از منابع طبیعی است که به‌صورت خصوصی در تملک یک خانواده است. اما خود اقامتگاه برفراز یک صخره قرار گرفته و دیدی خوب رو به قله کنیا دارد. این ملک دارای فعالیت‌های متنوعی سافاری همچون سواری با ماشین، اسب‌سواری و نیز راهپیمایی همراه با راهنما است. همچنین حمام و زمین تنیس به‌همراه یک مرکز درمان و کلینیک دامپزشکی از دیگر امکانات این مجموعه است.

در این مرکز تیمی برای نجات گونه‌های در معرض خطر تشکیل شده که وظیفه شناسایی حیوانات آسیب دیده و درمان آن‌ها را بر عهده دارند. این تیم همچنین با روی باز آماده پذیرایی از مهمانان این اقامتگاه و آشنا کردن‌شان با روند کلی فعالیت‌های خود است. درمجموع اداره کنندگان این مکان تمام سعی خود را به کار بستند تا در قالب برنامه‌های متنوع روزانه، هر مهمان بر اساس علایق خود، کاری برای انجام دادن داشته و از فعالیت‌ها و تجربیات موجود نهایت استفاده و لذت را ببرد. در نهایت فرصت پرواز با هلیکوپتر بر فراز قله کنیا و دریاچه (Turkana) را از دست ندهید.


Singita Pamushana، زیمباوه

یک اقامتگاه دیدنی برای سافاری خاطره انگیز در زیمباوه

خود فضای این اقامتگاه که در مجاورت دریاچه‌ای به همین نام واقع شده، به‌اندازه کافی مفرح و سرگرم‌کننده است که در همراهی با فضاسازی داخلی، اقامتی دلچسب و خاطره‌انگیز را رقم خواهد زد. اما با این وجود این اقامتگاه فعالیت‌های متنوع و مفرحی را برای مهمانان مهیا کرده است که از آن جمله می‌توان دوچرخه سواری در کوهستان، سافاری با قایق، ماهییگری و گشت‌وگذار در طبیعت زیبای کشور زیمباوه رانام برد. 

آن دسته از افرادی که بیش از چند روز در این اقامتگاه ساکن باشند می‌توانند در تجربه سفر به بقایای باستانی تمدن کهن این کشور نیز سهیم شده و حتی به بازدید صخره‌های زیبا و خوش منظره «Chilojo» بروند که در مجاورت پارک ملی «Gonarezhou» واقع شده‌اند. بازدید از آثار هنری حک شده روی صخره‌های این منطقه را از دست ندهید.


کمپ جک (Jack Camop)، بوتسوانا

کمپ جک در بوتسوانا

این کمپ در ملکی خصوصی در شرق پارک ملی «Makgadikgadi» در کشور بوتسوانا واقع شده است. در این کمپ دوازده چادر به سبک چاردهای بادیه نشینان نصب شده که در علفزاری مسطح برپا شده‌اند.

این کمپ ارائه‌دهنده شماری از تجربیات سافاری غیر معمول است که از آن جمله می‌توان به بازدید از محل زندگی کلنی میرکات‌ها، سواری با موتورهای چهارچرخ روی دشت‌ نمکی، اسب‌سواری و سافاری با ماشین اشاره کرد. در فصل سبز و خوش آب و هوا، مهمانان می‌توانند از فرصت استنثائی تماشای مهاجرت بزرگ گله‌های گورخر لذت ببرند که دومین مهاجرت بزرگ این‌گونه به شمار می‌آید.

به‌علاوه بسته به درخواست و ذوق و سلیقه مهمانان، دست‌اندرکاران اداره کمپ آماده ارائه انواع تجربیات خاص و خاطره‌انگیز هستند، مثل پرواز با هلیکوپتر برفراز «جزیره کوبو» (Kubu Island) و گشت‌وگذار در میان تخته سنگ‌های غول پیکر و درختان بائوبابی که در میانه‌ی دشت نمک واقع شده‌اند.

جزیره کوبو

پیاده‌روی در کنار مردم محلی دیگر فعالیت سرگرم‌کننده‌ای است که بهتر است در میان انبوهی از برنامه‌های متنوع به دست فراموشی سپرده نشود.

کمپ جک، بوتسوانا

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مطالعه آن و همراهی با ما لذت برده باشید. راستی اگر قرار باشد روزی در یک سافاری خاص و خاطره‌انگیز شرکت کنید، کدام یکی از اقامتگاه‌های بالا را انتخاب خواهید کرد؟ نظرات خود را با ما نیز در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه