حمل و نقل عمومی در نیشابور

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در نیشابور

نیشابور از مهم‌ترین مراکز جمعیتی، فرهنگی، گردشگری، صنعتی و تاریخی شمال شرق ایران به شمار می‌رود. پیشنهاد می‌کنیم برای سفر به این شهر، از حمل و نقل عمومی آن بیشتر بدانید.

نیشابور دومین شهر بزرگ استان‌ خراسان رضوی پس از مشهد است که قدمت تمدن و تاریخ این شهر باستانی به بیش از پنج هزار سال قبل برمی‌گردد. به دلیل وجود ارتفاعات بینالود در شمال شهرستان نیشابور، مناطق ییلاقی مصفا و دل‌انگیز زیادی در حاشیه جنوبی این ارتفاعات وجود دارد که از جذابیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و وجود آب فراوان در این مناطق، باغ‌ها و مزارع بسیار زیبا و جذابی را پدید آورده که پذیرای خیل عظیم مسافران و گردشگران در فصول مختلف سال است. در ادامه از مسیرهای مواصلاتی و حمل و نقل عمومی این شهر تاریخی به شما خواهیم گفت.

حمل و نقل نیشابور

حمل و نقل برون‌ شهری

نیشابور در مسیر ترابری مشهد-تهران جای گرفته و همین امر در رشد ترابری و شمار گذرهایش تأثیرگذار بوده ‌است. مسافت شهر نیشابور از طریق بزرگراه ۴۴ با مشهد ۱۲۴ کیلومتر، تا تهران ۷۶۸ کیلومتر و تا فیروزه (نزدیک‌ترین مرکز شهرستان به نیشابور از راه جاده) ۱۵ کیلومتر است. همچنین شهر کاشمر در ۱۳۰ کیلومتری جنوب نیشابور واقع شده‌ است. نزدیک‌ترین پایتخت به نیشابور، عشق‌آباد، پایتخت کشور ترکمنستان با فاصله حدود ۱۹۰ کیلومتر است.

یک پایانه‌ی مرکزی برون‌شهری در نیشابور فعال است و یک پایانه‌ی روستایی نیز در این شهر فعالت می‌کند. حداقل ۱۵۰ تاکسی کرایه‌ای در مسیرهای برون‌شهری نیشابور تردد می‌کنند.

با قطار

حمل و نقل نیشابور

ایستگاه قطار نیشابور در جنوب این شهر قرار دارد. این ایستگاه یکی از ایستگاه‌های اصلی در طول راه‌آهن مشهد- تهران است و متصل‌کننده این شهر به راه‌آهن سراسری ایران است. ایستگاه راه‌آهن نیشابور در ۱ مرداد ۱۳۳۵ افتتاح شد و از ایستگاه‌های مهم راه‌آهن خراسان به ‌شمار می‌رود.

در دی ماه ۱۳۸۸ تقاطع غیرهمسطح این ایستگاه افتتاح شد که شرکت رجا این طرح را «بزرگ‌ترین تقاطع غیرهمسطح راه و راه‌آهن در ایران» معرفی کرده‌است. روزانه حدود ۵ هزار نفر مسافر از ایستگاه راه‌آهن نیشابور جابه‌جا می‌شوند.

با هواپیما

فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد در فاصله ۱۰۰ کیلومتری، نزدیک ترین فرودگاه به این شهر است.

با خودرو

  • بزرگراه ۴۴ شرق ایران، که تمام مسیر این جاده به‌صورت بزرگراه است، از میان شهر نیشابور می‌گذرد و متصل‌کننده این شهر و شهرستان نیشابور به شبکه بزرگراه‌های ایران است. این بزرگراه شهر نیشابور را از شرق به مشهد و از غرب به سبزوار متصل می‌کند.
  • جاده کاشمر به نیشابور نیشابور را از سمت جنوب به شهر کاشمر و جنوب شرق ایران متصل می‌کند.
  • جاده قوچان به نیشابور نیشابور را از سمت شمال به شهر قوچان و شمال شرق کشور متصل می‌کند.
  • فاصله زمینی تهران تا نیشابور ۷۷۵ کیلومتر و تا مشهد ۱۲۰ کیلومتر می‌باشد.

با اتوبوس

ورود به نیشابور از طریق پایانه‌ی مسافربری نیشابور  و کفکدک امکان‌پذیر است.

حمل و نقل درون ‌شهری

طولانی‌ترین خیابان نیشابور، «خیابان امام خمینی» (خیابان مرکزی شهر) به طول ۳٫۷ کیلومتر و طولانی‌ترین بلوار، «بلوار طالقانی» به طول ۶٫۵ کیلومتر است. این شهر ۱۰ میدان دارد که میدان خیام از برجسته‌ترین آن‌ها است. «میدان ایران» میدان مرکزی شهر است که پیش از انقلاب اسلامی «میدان شهناز» و سپس «میدان امام خمینی» نامیده شده ‌است.

حمل و نقل نیشابور

سامانه‌ی هوشمندسازی تقاطع‌های نیشابور در فروردین ۱۳۹۴ راه‌اندازی شد. نیشابور در زمینه پیاده‌روی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است. در ترکیب ترابری درون‌شهری آن، سهم خودروی شخصی و موتورسیکلت بیش از ۶۰ درصد و سهم پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بسیار ناچیز است؛ در حالی که مناسب‌ترین ترکیب ترابری برای نیشابور شامل ۳۳٫۸٪ پیاده‌روی، ۲۲٪ دوچرخه‌سواری، ۱۴٫۵٪ اتوبوس و مینی‌بوس، ۱۲٫۵٪ تاکسی، ۹/۶٪ اتومبیل شخصی و ۷٫۷٪ موتورسیکلت است.

با اتوبوس

خط اتوبوسرانی نیشابور تمام خیابان‌های اصلی و شهرک‌های اطراف برخی خیابان‌های فرعی و برخی از روستاها را پوشش می‌دهد.

با تاکسی

حمل و نقل نیشابور

تاکسی‌ها به‌صورت خطی و کورسی هستند که با قیمتی بسیار مناسب به گردشگران خدمات می‌دهند. از ۱۳۰۰ دستگاه تاکسی این شهر،۶۰۰ دستگاه به‌صورت خطی فعالیت می‌کنند و بقیه به‌صورت آزاد خدمت‌رسانی دارند که روزانه ۱۱۰ هزار نفر مسافر را در نیشابور جابه‌جا می‌کنند.

برای اولین بار در شرق کشور، سامانه هوشمند خدمات الکترونیکی در سازمان تاکسیرانی شهرداری نیشابور راه‌اندازی شد. این فرآیند باعث دسترسی راحت سازمان، پلیس راه و سایر اعضای شورای ترافیک شهرستان به اطلاعات لحظه‌ای وضعیت تاکسی‌ها می‌شود که در برنامه‌ریزی‌های ترافیکی و مباحث انتظامی و اداری نقش مهمی ایفا می‌کند.

با خودرو

حمل و نقل نیشابور

گشت و گذار در نیشابور با استفاده از ماشین‌های شخصی، به‌راحتی امکان‌پذیر است. پارکینگ‌های متعددی برای پارک و حفاظت از اتومبیل گردشگران در مرکز شهر قرار دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه