راهنمای سفر به موناکو

موناکو را می‌توان دومین کشور کوچک دنیا نامید؛ کشوری که فقط ۱٫۹۵ کیلومتر مربع وسعت دارد. این منطقه از اوایل قرن بیستم، مکانی برای تجمل و تفریح قشر مرفه و ثروتمندان دنیا است. موناکو را به مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک هم می‌شناسند که از سال ۱۹۲۹، هر سال برپا می‌شود.

قایق‌های تفریحی، آسمان‌خراش‌های مدرن و مجلل در کنار منطقه‌ قدیمی شهر که جذابیت‌های شهرهای قدیمی اروپایی را دارد، همه دست به دست هم داده‌اند تا موناکو، یک مقصد گردشگری کامل باشد. البته سفر به موناکو، سفر ارزانی نیست. راهنمای سفر به موناکو، شما را با بهترین جاذبه‌ها، روش‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و رژیم غذایی این منطقه آشنا می‌کند.

درباره موناکو بیشتر بخوانید:

اطلاعات ضروری موناکو

آب‌ و‌ هوای موناکو

بهترین زمان سفر به موناکو

هزینه‌ های سفر به موناکو

جاهای دیدنی موناکو

رژیم غذایی در موناکو

اطلاعات ضروری موناکو 

اختلاف ساعت با تهران

موناکو در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +1 قرار دارد و دو و نیم ساعت از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

فرانسوی

واحد پول

یورو

نوع برق شهری

برق شهری در موناکو ۲۳۰ ولت و ۵۰ هرتز است. دوشاخه‌ها و پریزها از نوع E و F است که در ادامه تصویر آن را مشاهده می‌کنید.

پریز برق ترکیه

پریز برق نوع E

عکس از وب‌سایت netio-products.com

کد کشور

+۳۷۷

آب‌‌ و‌‌ هوای موناکو 

موناکو در تمام طول سال، آب و هوای معتدلی دارد. گرم‌ترین ماه سال، ژوئیه و اوت و سردترین ماه سال، ژانویه و فوریه است. باران معمولا در ماه‌های سردتر زمستانی می‌بارد و به‌طور میانگین موناکو ۶۰ روز بارانی در سال دارد.

بهترین زمان سفر به موناکو 

بهترین زمان سفر به موناکو، در فصل‌های بهار و پاییز است. آوریل و اکتبر هر دو ماه‌های ایده‌آلی برای سفر هستند. در این دو ماه، آب و هوا بسیار مساعد و نرخ هتل‌ها پایین است. این مقصد گردشگری باشکوه و مجلل، بین نوامبر تا مارس، کمی از زرق‌و‌برق خود را از دست می‌دهد، ولی اگر در این روزهای زمستانی به موناکو سفر کنید، می‌توانید هزینه‌های اقامت‌تان را کاهش دهید و گزینه‌های ارزان‌تری در میان هتل‌ های موناکو پیدا کنید. اگر فصل تابستان را برای سفر انتخاب می‌کنید، انتظار داشته باشید که سواحل شلوغ و آب و هوای گرمی را تجربه کنید. در رستوران‌ها باید مدت‌های طولانی منتظر بمانید، ولی موناکو را در سرزنده‌ترین و پرجنب و جوش‌ترین شرایط، تجربه خواهید کرد.

موناکو در آپریل

عکس از وب‌سایت traveltriangle.com (عکاس: نامشخص)

هزینه‌ های سفر به موناکو 

موناکو یک مقصد گردشگری زیبا ولی گران است. در واقع انتظار نداشته باشید که حتی با صرفه‌جویی زیاد، باز هم ارزان تمام بشود، ولی مطمئنا ارزش هزینه کردن دارد. البته این بدان‌ معنا نیست که با صرفه‌جویی، تفاوتی در هزینه‌های سفرتان احساس نمی‌کنید. در ادامه چند نکته را مطرح می‌کنیم که با به کار بستن آن‌ها می‌توانید هزینه‌های سفر به موناکو را تا جایی که امکان‌پذیر باشد، کاهش دهید.

جالب است بدانید که در موناکو، افراد عادی، زندگی و کار می‌کنند و لزوما همه‌ ساکنان آن، میلیونر نیستند. در نتیجه می‌توانید از این نکته نتیجه بگیرید که امکانات و جاذبه‌های ارزان و مقرون‌به‌صرفه هم در آن پیدا می‌شود.

کجا اقامت کنیم؟

در موناکو چند منطقه وجود دارد که قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای برای انتخاب هتل و محل اقامت دارند. البته در نظر بگیرید که این هتل‌ها و اقامتگاه‌ها معمولا کوچک هستند و زود پر می‌شوند و باید از قبل آن‌ها را رزرو کنید. مثلا هتل ورسای یا هتل فرانسه هر دو در نزدیکی میدان  Place d’Armes قرار دارند و فقط ۵ دقیقه تا بندر فاصله دارند. در منطقه‌ ویویرا هم می‌توانید چند هتل ارزان پیدا کنید.

در منطقه‌ بوسولی (Beausoleil) هتل‌های راحت دو ستاره پیدا می‌شود که از آنجا می‌توانید پیاده خود را به مرکز کنفرانس Grimaldi Forum برسانید.

رفت و آمد در موناکو

موناکو زیاد بزرگ نیست، بنابراین بسیاری از جاذبه‌های آن را با پای پیاده می‌توانید سر بزنید. خوشبختانه اتوبوس‌های شهری زیادی وجود دارد که بسیار ارزان هستند و شبکه‌ گسترده‌ای دارند. این قیمت‌ها در مورد بتو بوس (Bateau Bus) ها هم یکسان است؛ قایق‌های برقی که هر ۲۰ دقیقه از یک طرف بندر به ظرف دیگر آن می‌روند. بنابراین بهترین راه برای اینکه خود را از مون کارلو به شهر قدیمی برسانید، استفاده از این قایق‌ها  و عبور از بندر مشهور موناکو با کشتی‌های کروز و قایق‌های تفریحی مجلل‌اش است.

حمل و نقل در موناکو

عکس از وب‌سایت monaco-navigation.com (عکاس: نامشخص)

در داخل موناکو، شب‌ها هم سیستم اتوبوسرانی شبانه فعالیت می‌کند، بنابراین معمولا مجبور نمی‌شوید که تاکسی بگیرید.

بازدید از جاذبه‌های رایگان

به شهر قدیمی موناکو سر بزنید، در مراکز خرید موناکو به گشت‌و‌گذار بپردازید و در تورهای پیاده‌روی شرکت کنید. با این کار می‌توانید حال و هوای این منطقه‌ تاریخی را از نزدیک لمس کنید و بسیاری از جاذبه‌های مهم شهر را ببینید و با آن‌ها آشنا شوید. برای اینکه از شلوغی جمعیت گردشگران فاصله بگیرید، بهتر است این کار را صبح زود یا غروب انجام دهید.

در میدان Palace Square می‌توانید تعویض گارد سلطنتی را ببینید. اگر این کار را دوست دارید ساعت ۱۱ و ۵۵ دقیقه خودتان را به میدان برسانید. در اطراف این منطقه جاذبه‌ها رایگان هستند که شامل باغ‌های عمومی و کلیسای جامع است، ولی برای دیدن داخل کاخ و موزه‌ اقیانوس‌نما، باید بلیط بگیرید.

 در ساحل Larvotto استراحت کنید. البته این ساحل بخش‌های خصوصی هم دارد، ولی چند قسمت از آن عمومی است و می‌توانید در آنجا آفتاب بگیرید و شنا کنید.

کجا غذا بخوریم؟

واضح است که رستوران‌های حوالی مناطق توریستی بسیار گران هستند. حتی یک وعده غذا خوردن در چنین رستوران‌هایی، می‌تواند از نظر مالی برایتان سنگین باشد. در نتیجه باید جایی غذا بخورید که اهالی موناکو غذا می‌خورند. برای وعده‌ ناهار به نواحی اطراف بازار Place d’Armes سر بزنید. داخل بازارچه هم می‌توانید غذاهای محلی و اسنک‌های ارزان پیدا کنید.

غذاهای ارزان در موناکو

عکس از تریپ ادوایزر (عکاس: نامشخص)

از سوپرمارکت Carrefour مواد غذایی بخرید و خودتان غذایتان را آماده کنید. مواد غذایی عرضه شده در سوپرمارکت‌های موناکو، از نظر قیمت فرق چندانی با فرانسه ندارند.

جاهای دیدنی موناکو 

موناکو یک شاهزاده‌نشین لوکس و پرزرق و برق در ریویرای فرانسه است. وسعت آن کمتر از دو کیلومتر مربع است و زیبایی‌های فراوانی را دل خود جای داده است. از آبی بی‌کران دریا گرفته تا زیبایی درختان نخل و گل‌های رنگارنگ. زیباترین بخش موناکو، صخره‌ای است که در دریای مدیترانه پیش رفته و «لو روشه» نام دارد و بخش تاریخی موناکو را تشکیل می‌دهد؛ آن را با نام موناکو وی (شهر موناکو) می‌شناسند. این منطقه پر از خیابان‌های باریک و جذاب است که قدمت آن به قرن سیزهم برمی‌گردد، زمانی که این شاهزاده‌نشین پایه‌گذاری شد.

موناکو علاوه بر جاذبه‌های شهری و زندگی پرزرق و برق و لوکس، از نظر زیبایی‌های طبیعی هم بی‌نظیر است. آب و هوای ملایم و مطبوع کت دازور (Côte d'Azur) و پوشش گیاهی دیدنی آن، از دلایل جذابیت موناکو برای گردشگران است. موناکو فقط ۳۰ دقیقه با نیس فاصله دارد، ولی انگار دنیای دیگری است. حال و هوای موناکو، با وجود رستوران‌های لوکس، قایق‌های تفریحی مجلل، هتل‌های بی‌نظیر و فروشگاه‌های بزرگ از برندهای مشهور دنیا، با سایر مقصدهای گردشگری که تاکنون دیده‌اید، متفاوت است. 

مونت کارلو

جاذبه های موناکو

در مونت کارلو می‌توانید زندگی لوکس و پرزرق‌وبرق در موناکو را تجربه کنید. موناکو با وجود وسعت بسیار کمی که دارد، بسیار مجلل و پرزرق و برق است. مونت کارلو منطقه‌ای با بیشترین فضای فریبنده در موناکو، طبیعت زیبایی هم دارد. این منطقه در یک پرتگاه صخره‌ای در شمال بندر موناکو واقع شده است. چشم‌اندازهای ساحلی نفس‌گیری دارد و از میدان کازینوی آن می‌توانید تصاویری زیبا از موناکو را تماشا کنید. از آنجایی که ثروتمندترین و لوکس‌ترین منطقه‌ موناکو است، افراد مشهور و ثروتمند را به سوی خود می‌کشاند.

در واقع این منطقه محل رفت و آمد و تفریح  ثروتمندان و افراد سرشناس است. برای گردشگران بهترین جا برای تماشای سبک زندگی لوکس و خوردن بهترین غذاها در لوکس‌ترین رستوران‌ های موناکو است. در این محدوده سه رستوران با ستاره‌ میشلن و ده‌ها رستوران شیک و مدرن که در سراسر دنیا مشهور هستند، وجود دارد. مونت کارلو با دو بولوار شیک دیگر به نام‌های بولوار پرنسس شارلوت در غرب و بلوار مولن در جنوب غربی، تقاطع دارد. خیابان‌های خرید مجلل و مدرن و بوتیک‌های لوکس در حوالی این بولوارها و این منطقه قرار دارند که در آن‌ها بهترین برندهای دنیا را خواهید دید. خانه‌ اپرا در همین منطقه واقع شده است.

کاخ شاهزاده یا پله دو پرنس (Palais du Prince)

جاذبه های موناکو

در یک منطقه‌ خاص بالاتر از سطح دریا، در شبه‌جزیره‌ زیبای لو روشه، کاخ شاهزاده قرار دارد که میزبان  یکی از قدیمی‌ترین خاندان‌های سلطنتی در دنیا است. خاندان گریمالدی در سال ۱۲۹۷ موناکو را پایه‌گذاری کردند. در آغاز اینجا قلعه‌‌ای قرن سیزدهمی متعلق به اهالی جنوا بود، ولی بعد از اینکه سرزمین‌های جمهوری جنوا توسط خاندان گریمالدی تصرف شد، کم کم به موناکوی امروزی تبدیل شد. این منطقه چشم‌اندازهای طبیعی فوق‌العاده‌ای دارد. قلعه بارها در طی قرن‌های متمادی بازسازی شد و به یک قصر لوکس به سبک لویی چهاردهم تبدیل شد.

بخش استیت آپارتمان کاخ، زمانی که شاهزاده و خانواده‌اش در قصر نباشند، به روی عموم باز است. عدم حضور آن‌ها از طریق پرچم بالای برج به اطلاع عمومی می‌رسد. اگر پرچم برافراشته نبود، می‌توانید از این بخش کاخ دیدن کنید. نقاشی‌های دیواری قرن پانزدهمی، اتاق آبی با دکوراسیون آبی و طلایی مجلل، اتاق مازارین با پنل‌های چوبی و اتاق تخت پادشاهی که یک شومینه‌ فوق‌العاده به سبک رنسانس دارد، از دیدنی‌های کاخ است.

یک کلیسای کوچک قرن هفدهمی و محوطه‌ زیبای کاخ با پلان مرمرین از دیگران دیدنی‌های این مجموعه‌ جذاب است. در فصل تابستان، کنسرت‌هایی در حیاط مرکزی برپا می‌شود. سنت قدیمی تعویض گارد سلطنتی هر روز ساعت ۱۱:۵۵ دقیقه در مقابل کاخ انجام می‌شود.

موزه‌ اوسئانوگرافیک (Oceanographique)

جاذبه های موناکو

این موزه در یک مکان بسیار دیدنی در لو روشه و در ارتفاع تقریبا ۹۰ متری از سطح دریا قرار دارد. در این موقعیت جغرافیایی دراماتیک و دیدنی، موزه و آکواریومی ساخته شده که ساخت‌وساز آن ۱۱ سال طول کشیده است. این آکواریوم یکی از قدیمی‌ترین آکواریوم‌های دنیا است که به دستور پرنس آلبرت اول ساخته شده و در سال ۱۹۱۰ افتتاح شده است. این مجموعه دائما در حال گسترش است و نمایشگاه‌هایی مشهور در سراسر دنیا دارد که در آن می‌توانید زندگی دریایی و اعماق اقیانوس را تماشا کنید.

مجموعه‌های علمی ارزشمندی در این موزه به نمایش درآمده است که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. از مهم‌ترین ویژگی‌های این موزه و آکواریوم می‌توان به گونه‌های نایاب ماهی‌ها و سایر موجودات دریایی اشاره کرد که شکل ها و رنگ‌های شگفت‌انگیزی دارند. سه آکواریوم در این مجموعه وجود دارد: آکواریوم استوایی، آکواریوم مدیترانه‌ای و استخر نهنگ.  بیش از ۶ هزار گونه‌ مختلف از جانداران دریایی در حدود ۱۰۰ استخر این مجموعه که درست شبیه زیستگاه طبیعی آن‌ها ساخته شده است و حتی صخره‌ مرجانی هم دارد، زندگی می‌کنند. جزیره‌ لاک‌پشت‌ها یکی دیگر از بخش‌های این مجموعه‌ جذاب و دیدنی است.

از رستوران «لا تراس» که در تراس مجموعه واقع شده، می‌توانید چشم‌اندازهایی ۳۶۰ درجه و زیبا از خط ساحلی و دریا ببینید. در روزهای آفتابی، حتی ریویرای ایتالیا هم قابل‌مشاهده است.

باغ گیاه‌شناسی ژردن اگزوتیک (Jardin Exotique)

جاذبه های موناکو

گشت و گذار در موناکو را با سر زدن به باغ گیاه‌شناسی ژردن اگزوتیک کامل کنید. این باغ در منطقه‌ فون‌ویی (Fontvieille) و خارج از منطقه‌ تاریخی موناکو قرار دارد. روی صخره‌ای شیب‌دار مشرف به مدیترانه ساخته شده و فضای بسیار زیبا برای تماشای پوشش گیاهی متنوع و منظره‌های بی‌نظیری از دریا است. به خاطر آب و هوای مساعد و ثابت بودن شرایط در این منطقه، گیاه‌های استوایی هم قابل پرورش دادن هستند. این باغ گیاه‌شناسی در سال ۱۹۳۳ افتتاح شده است و گونه‌های قابل توجهی از مناطق مختلف مثل آفریقا و آمریکای لاتین در آن نگهداری می‌شود. بیش از ۷ هزار گونه‌ متنوع ساکولنت در آب و هوای مناسب این منطقه رشد می‌کنند و شکوفا می‌شوند. از باغ‌های این مجموعه به دقت نگهداری می‌شود و به زیبایی در کنار منطقه‌ کوهستانی قرار گرفته‌اند.

یک غار در این باغ وجود دارد که استالاکتیت و استالاگمیت‌های بسیاری زیبایی دارد. افرادی پیش از تاریخ در این غار سکونت داشته‌اند. برای اینکه در مورد دوران پیش از تاریخ و تمدن‌های باستانی منطقه اطلاعات جالبی به دست آورید و اشیا و بقایای به جامانده از آن‌ها را ببینید، به موزه‌ باستان‌شناسی که در باغ واقع شده است، سر بزنید. اشیای تزیینی ار دوران پیش از رومیان و دوران رومیان هم در این موزه نگهداری می‌شود.

کلیسای جامع

جاذبه های موناکو

این کلیسای جامع از سنگ‌های سفید به دست آمده در منطقه‌ توربی، ساخته شده است و مکان دفن شاهزادگان موناکو است و مقبره‌هایی از حاکمان گذشته‌ این منطقه در کلیسا قرار دارد. این کلیسا با وجود اینکه نسبتا مدرن است و بین سال‌های ۱۸۷۵ تا ۱۸۸۴ ساخته شده، یک اثر هنری از Louis Bréa نقاش مشهور دارد که قدمت آن به سال ۱۵۰۰ برمی‌گردد. این کلیسا یک ارگ بسیار بزرگ دارد که برای مراسم مذهبی و کنسرت‌های موسیقی مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر یکشنبه ساعت ۱۰، مراسم مخصوص برگزار می‌شود. ورود به کلیسا برای عموم آزاد است، به غیر از زمانی که مراسم مذهبی در حال اجرا است. این کلیسا هزینه‌ ورودی ندارد.

باغ‌های سن مارتین

جاذبه های موناکو

این باغ‌ها مشرف به آبی بی‌کران مدیترانه و در کنار موزه‌ اقیانوس‌گرافی قرار گرفته است و یک تفریح‌ کامل‌کننده‌ عالی بعد از بازدید از موزه است. در این باغ تندیس یادبودی از پرنس آلبرت اول قرار دارد که به‌عنوان یک جستجوگر دریایی شناخته می‌شود. باغ‌های سن مارتین در کنار ساحل کشیده شده‌اند و اطراف لو روشه را در بر گرفته‌اند. این‌ باغ‌های زیبا، گل‌های دیدنی و پوشش گیاهی خاص منطقه را به زیبایی به نمایش می‌گذارند. مسیرهای باریکی که از میان باغ می‌گذرد، گردشگران را به گشت و گذاری آرام و لذت‌بخش دعوت می‌کند. پل‌های کوچک، آب‌نماها و حوض‌ها و چشم‌اندازهای زیبایی در این باغ‌ها، انتظار بازدیدکنندگان را می‌کشد. نیمکت‌ها و استراحتگاه‌های زیادی در گوشه و کنار باغ برای استراحت و پیک‌نیک وجود دارد.

مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک موناکو

جاذبه های موناکو

این مسابقات مشهور هر سال در مونت کارلو در آخرین هفته‌ ماه مه برگزار می‌شود. این تنها مسابقه‌ ماشین‌سواری دنیا است که در خیابان‌های شهر برگزار می‌شود. این مسابقه از بولوار آلبرت اول شروع می‌شود و به‌سمت میدان کازینو ادامه می‌یابد. این مسابقه را باشگاه اتومبیل موناکو برگزار می‌کند و یکی از پرطرفدارترین رویدادهای ورزشی دنیا است. خیابان‌های باریک این منطقه اصلا برای مسابقه مناسب نیستند، ولی این مسابقات به‌دلیل اجرای سنت‌ها، هنوز هم برپا می‌شود. قدمت شروع این مسابقات به اوایل قرن بیستم برمی‌گردد. به‌دلیل جمعیت زیاد مردم، به‌خوبی نمی‌توانید منظره‌ مسابقه را تماشا کنید، اما حال‌وهوا و شور و هیجانی که دارد، ارزش سر زدن دارد. یکی دیگر از رویدادهای بزرگ در منطقه‌ ریویرای فرانسه که در ماه مه برگزار می‌شود، فستیوال فیلم کن است.

اپرای مونت کارلو

جاذبه های موناکو

خانه‌ اپرای مونت کارلو در میدان کازینو یکی از مجلل‌ترین میدان‌های عمومی موناکو قرار دارد. این میدان که با درختان نخل احاطه شده، میدانی بسیار زیبا با حوض و آب‌نمای دیدنی و تراسی با چشم‌اندازهای زیبا از ساحل است. خانه‌ اپرا در سمت راست این میدان قرار دارد. این بنا در سال ۱۸۷۸ واقع شده و آن را شارل گارنیه، معمار خانه‌ اپرای پاریس، طراحی کرده است. اودیتوریوم این خانه‌ اپرا، سالن گارنیه نام دارد و به زیبایی تمام با رنگ‌ها و سایل قرمز و طلایی تزیین شده است.

نقاشی‌های زیبا و تندیس‌های دیدنی، کامل‌کننده‌ دکوراسیون مجلل این خانه‌ اپرای باشکوه است. این خانه‌ اپرا را سارا برنارد در سال ۱۸۷۹ افتتاح کرد. برای مدت بیش از یک قرن، اپرا و باله‌های فراوانی در این مجموعه برگزار می‌شد و اینجا میزبان بهترین خوانندگان اپرای دنیا بود. آثار موسیقی کلاسیک و کنسرت‌های فاخر هم چندین بار در این مجموعه برگزار شده است. فصل اپرا از نوامبر تا ژوئن است. برخی از اجراهای این دوره‌ زمانی، بخشی از فستیوال ملی موناکو است.

بندر موناکو

جاذبه های موناکو

در پای صخره‌های بلند، بندر موناکو واقع شده که یک بندر شلوغ و پر رفت و آمد با هزاران قایق و کشتی تفریحی دیدنی است. این بندر مربع شکل، بین سال‌های ۱۹۰۱ تا ۱۹۲۶ ساخته شد تا لنگرگاهی برای تعداد زیادی از کشتی‌ها و قایق‌های تجاری و تفریحی باشد. کشتی‌های تفریحی لوکس بسیار زیادی در این اسکله، توقف کرده‌اند؛ در واقع این منطقه را می‌توان پایتخت کشتی‌های تفریحی دنیا نامید.

این بندر، مکانی عالی برای گشت و گذار و خوردن غذاهای لذیذ است. رستوران‌ها و کافه‌های زیادی با دکوراسیون‌های جذاب در این منطقه قرار دارند و بعضی از آن‌ها محیطی در فضای باز دارند. توریست‌ها از بندر می‌توانند با قایق‌های دوبدنه در تورهای گشت و گذار اطراف موناکو شرکت کنند و مناظر شگفت‌انگیز ساحلی را تماشا کنند. در منطقه‌ جذاب La Condamine می‌توانید کلیسای زیبای سن دووت را ببینید که متعلق به قرن یازدهم است.

موزه ملی جدید موناکو

این موزه‌ جالب در دو ویلای جداگانه قرار دارد، یکی ویلای پالوما در نزدیکی باغ گیاه‌شناسی ژردن اگزوتیک و دیگری در ویلای سوبر در خیابان پرنسس گریس. این موزه به هنر معاصر اختصاص دارد و نمایشگاه‌های دائمی و موقتی زیادی برای ارائه‌ آثار نقاشی آوانگارد و عکاسی در آن برپا می‌شود. این موزه‌ خلاقانه و پیشرو، به‌منظور حفاطت از آثار ارزشمند قدیمی تاسیس شده و بهترین فرصت برای آشنایی با هنرمندان قدیمی و معاصر و یادگیری در مورد هنر و فرهنگ موناکو است.

باغ رز شاهدخت موناکو، پرنسس گریس

جاذبه های موناکو

این باغ فوق‌العاده توسط شاهزاده رینیه‌ سوم برای تقدیم به همسرش، پرنسس گریس ساخته شده و در ۱۸ ژوئن ۱۹۸۴ افتتاح شده است. در پارک فون‌ویی (Fontvieille) ، این باغ رز مساحتی در حدود ۴ هکتار را دربر گرفته که شامل یک دریاچه‌ کوچک احاطه شده با درختان نخل است. در این باغ ۸ هزار رز از ۳۰۰ نوع مختلف رشد می‌کند و گل می‌دهد. هر رز یک کد شناسایی مخصوص دارد. ساعاتی را می‌توانید در این باغ دیدنی و زیبا به گشت و گذار بگذرانید و از دیدن مناظر زیبای اطراف و تندیس‌های دیدنی لذت ببرید. مسیرهای پیاده‌روی خاصی که در بین باغچه‌ها ساخته شده، گشت و گذار در باغ را برای بازدیدکنندگان لذت‌بخش‌تر می‌کند. این باغ رز با در نظر گرفتن تمام نکات مرتبط با حفظ محیط زیست نگهداری می‌شود و عنوان باغ اکولوژیکی را به دست آورده است.

مجموعه ماشین‌های قدیمی

در منطقه‌ تراس فون‌ویی (Fontvieille) که یکی از مدرن‌ترین مناطق موناکو است، این مجموعه‌‌ بی‌نظیر از ماشین‌های قدیمی شاهزاده‌ موناکو نگهداری می‌شود. این مجموعه دارای تقریبا ۱۰۰ ماشین قدیمی از مدل‌های مختلف است که همه‌ آن‌ها توسط بهترین کارخانه‌های ماشین‌سازی اروپایی و آمریکایی ساخته شده‌اند. شش اتوبوس قدیمی هم در این مجموعه به نمایش درآمده است.

باغ ژاپنی

جاذبه های موناکو

یکی از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های منطقه‌ ریویرای فرانسوی، باغ ژاپنی است. این باغ در انتهای شرقی موناکو روی تپه‌ای صخره‌ای ساخته شده و با گل‌ها و گیاهان شگفت‌انگیز، آب‌نماها و صخره‌های دیدنی، توجه بسیاری از گردشگران را جلب می‌کند. این پارک ۷ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و دارای آبشار، گذرگاه‌های آبی آرام و حتی یک ساحل است. این باغ آرام و دیدنی، حال و هوای خاصی دارد و هماهنگی و آرامش خاصی را به نمایش گذاشته است.

موزه شپل دو لا ویزیتاسیون (Chapelle de la Visitation)

در منطقه‌ زیبای لو روشه، در میدان ویزیتاسیون، یک کلیسای قدیمی وجود دارد که متعلق به قرن هفدهم میلادی است و به سبک باروک ساخته شده است. امروزه این کلیسا به یک موزه‌ قابل‌توجه تبدیل شده است که در آن مجموعه‌های بی‌نظیری از آثار هنری قدیمی و مذهبی نگهداری می‌شود. در میان آثار این موزه، نقاشی‌های ارزشمندی از هنرمندان مشهور دوران باروک دیده می‌شود.

قلعه آنتوان

جاذبه های موناکو

این قلعه در لبه‌ شمال شرقی لو روشه قرار گرفته و یک قلعه‌ نظامی قدیمی است که به امروزه به‌عنوان تئاتر روباز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در غروب‌های تابستانی که هوا مطلوب و مناسب است، می‌توانید در این تئاتر و زیر آسمان پرستاره، اجراهای بی‌نظیری را تماشا کنید. برای دیدن این اجراها باید بلیط تهیه کنید و زبان آن‌ها فرانسوی است. در سایر اوقات می‌توانید بدون پرداخت هزینه از این منطقه دیدن کنید. این تئاتر ظرفیت ۳۵۰ نفر را دارد. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باید این مجموعه‌ تاریخی را ببینید، چشم‌اندازهای بسیار زیبای آن است. از قلعه‌ آنتوان، می‌توانید خط ساحلی فرنچ ریویرا را تماشا کنید.

رستوران‌های بی‌نظیر

شاید تعجب کنید که چرا این مورد را در بخش جاهای دیدنی موناکو معرفی می‌کنیم. موناکو به خاطر رستوران‌های فوق‌العاده‌ای که دارد، در سراسر دنیا مشهور است؛ رستوران‌هایی ستاره‌دار و بی‌نقص که بهترین غذاهای دنیا را سرو می‌کند. این رستوران‌ها برای کسانی طراحی شده‌اند که حاضر‌ هستند برای خوردن یک وعده غذای عالی، مبالغ زیادی هزینه کنند و اهل سر زدن به رستوران‌های لوکس و مشهور در سطح بین‌المللی هستند. اگر شما هم اهل این ولخرجی‌ها هستید، چندین رستوران با شهرت افسانه‌ای در موناکو وجود دارد که باید به آن‌ها سر بزنید. مشهورترین رستوران موناکو، رستوران لویی پانزدهم است که سه ستاره‌ میشلن دارد و آشپزی آلن دوکاس را عرضه می‌کند. دومین رستوران، رستوران Joël Robuchon در مونت کارلو است که دو ستاره‌ میشلن دارد. رستوران Le Vistamar، یک ستاره‌ میشلن دارد و تخصص آن در غذاهای دریایی است. این غذاهای لذیذ در تراسی مشرف به دریا سرو می‌شوند. رستوران Yoshi یک رستوران ژاپنی است که یک ستاره‌ میشلن دارد و غذاهای مدرن ژاپنی سرو می‌کند.

سفرهای کوتاه از مبدا موناکو

جاذبه های موناکو

Cap d'Ail

این کمون در ۲ کیلومتری جنوب شرقی موناکو قرار دارد و به خاطر جنگل‌های کاج مشهور است. علاوه بر خطوط ساحلی زیبا، ساحل‌های صخره‌ای دیدنی که در دل دریا سر برآورده‌اند از دیگر منظره‌های جذاب این منطقه هستند. شبه جزیره‌ Cap d'Ail یکی از مناطق توریستی محبوب در کنار دریا است. مسافران زیادی به خاطر طبیعت بکر و سواحل شنی زیبای منطقه به اینجا سفر می‌کنند. از دیگر جاذبه‌های این منطقه می‌توان به بقایای Tour d'Abeglio و تئاتر روباز اشاره کرد که ژان کوکتو آن را طراحی کرده و با موزاییک‌های زیبا تزیین شده است.

لا توربی (La Turbie)

شهر قدیمی لا توربی در هشت کیلومتری جنوب غربی موناکو بین بخشی از رشته‌کوه تت دو شین (Tête de Chien) و کوه بتی (Bataille) قرار دارد. قدمت دروازه‌های قدیمی این شهر به قرن سیزدهم برمی‌گردد. از دیگر جاذبه‌های این منطقه می‌توان به کلیسای قرن هجدهمی سن میشل آرشانی  اشاره کرد که به سبک باروک ساخته شده و فضای داخلی مزین و بسیار زیبایی دارد. نقاشی‌های قدیمی زیبای کلیسا بسیار دیدنی است. یکی از دیدنی‌های این منطقه که از فواصل دور هم قابل‌مشاهده است، بنای یادبود تروفه دوگوست (Trophée d'Auguste)  است که برای یادبود امپراتور اوگوست ساخته شده است. مناطق اطراف این بنای یادبود، یک پارک آرام است که چشم‌اندازهای زیبایی از ساحل دارد.

چشم‌اندازی از کمون لا توربی

عکس از وب‌سایت rivieraloisirs.com (عکاس: نامشخص)

رژیم غذایی در موناکو 

رژیم غذایی در موناکو به خاطر موقعیت جغرافیایی آن، تحت‌تاثیر غذاهای دریایی است. انواع ماهی‌ها و سایر جانداران دریایی در موناکو برای تهیه‌ غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع اگر از علاقه‌مندان به غذاهای دریایی باشید، در موناکو بدون شک از خوردن غذاها لذت می‌برید، به‌خصوص که این منطقه رستوران‌های بسیار خوبی دارد. انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه هم به‌وفور در آشپزی موناکو مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای طعم دادن به غذاها از سیر و پیاز و زیتون یا روغن زیتون در بسیاری از غذاها استفاده می‌کنند. آشپزی این منطقه تحت‌تاثیر آشپزی مدیترانه‌ای است و از آشپزی فرانسوی و ایتالیایی هم تاثیرات غیرقابل‌انکاری پذیرفته است. تعداد زیادی از غذاهای فرانسوی و پاستاهای آلمانی در موناکو رواج دارند.

رژیم غذایی در موناکو

عکس از وب‌سایت visitmonaco.com (عکاس: نامشخص)

از میان غذاها و دسرهای مشهور موناکو می‌توان موارد زیر را نام برد:

Barbagiuan: یک نوع نان شیرین که با برنج، پنیر، کدو حلوایی، اسفناج و تره‌فرنگی پر می‌شود.

فوگاس (Fougasse): این نان شیرین هم با طعم پرتغال تهیه شده و از انواع آجیل به‌عنوان تاپینگ آن استفاده می‌شود.

سوکا (Socca): نوعی پنکیک است که با آرد نخودچی می‌پزند.

Stocafi: نوعی ماهی خشک شده که در سس گوجه پخته می‌شود.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به موناکو؛ دومین کشور کوچک جهان

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map