برنامه سفر تهران به مشهد از مسیر سمنان (۵ روزه)

آزاده یوسف نژاد
آزاده یوسف نژاد جمعه، ۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
برنامه سفر تهران به مشهد از مسیر سمنان (۵ روزه)

مشهد میزبان بارگاه ملکوتی امام هشتم شیعیان (ع) است و از این‌رو، در تمام طول سال زائران بیشماری از سراسر کشور به این شهر سفر می‌کنند.

مقاله‌ مرتبط:

شهر مشهد در استان خراسان رضوی یکی از مقاصد گردشگری مذهبی ایران محسوب می‌شود و سالانه پذیرای حدود سی میلیون نفر گردشگر از داخل و خارج ایران است. البته مشهد علاوه بر میزبانی حرم مطهر امام رضا (ع) دارای دیدنی‌های طبیعی و تاریخی متعددی است ازاین‌رو مسافران زیادی تمایل دارند که به این شهر پرجاذبه سفر کنند. بخش بزرگی از سفر به مشهد به‌واسطه حضور بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) است. بنابراین مسافران این شهر از هر سن و سالی حتی از اقصانقاط دنیا به این شهر سفر می‌کنند در بسیاری موارد مسافران ترجیح می‌دهند که سفرخود را برنامه‌ریزی شده با احتساب هزینه هتل، حمل‌و‌نقل و بلیط هواپیما در نظر بگیرند و به این ترتیب سفر راحت و بی دردسری را تجربه کنند. جالب است که بدانید کجارو علاوه بر معرفی جاذبه‌ها و برآورد هزینه‌های سفر و بهترین زمان سفر به اقصانقاط دنیا و شهرهای ایران این امکان را دارد که از میان تعداد زیادی از آژانس‌های معتبر کشور بهترین و ارزان‌ترین تورهای داخلی و خارجی را معرفی کند.

 در ادامه راهنمای سفر به مشهد در 5 روز برای کسانی که خود تصمیم به سفر به این شهر را گرفته و تمایل دارند که جاذبه های مسیر تهران تا مشهدرا نیز بشناسند ارائه شده است این برنامه که از طرف وب‌سایت کجارو ارائه شده،  اغلب جاذبه‌های مشهور و موردعلاقه گردشگران با رعایت بعد مسافت، به جهت صرفه‌جویی در هزینه حمل‌و‌نقل و سهولت رفت‌و‌آمد، درکنار امکانات رفاهی مانند رستوران‌ها گنجانده شده است.

این پیشنهاد از مسیر سمنان به مشهد است و مسیری دیگر که کمی طولانی‌تر است از مسیر شهرهای شمالی کشور بوده که در برنامه‌ای دیگر به شما علاقه‌مندان به سفر ارائه خواهد شد. همچنین، تلاش بر این بوده تا در این برنامه کلیه شهرها و جاذبه‌های موجود در مسیر به‌همراه دیدنی های مشهد معرفی شوند. البته گردشگران بسته به هدف یا زمان سفر خود می‌توانند برنامه را تغییر دهند.

اطلاعات سفرروز اول | روز دوم | روز سوم | روز چهارم | روز پنجم

اطلاعات کلی سفر

  • مدت سفر: ۵ روز
  • نوع مسیر: جاده‌ای
  • مسافت: ۸۹۹ کیلومتر
  • دیدنی‌ها: ۲۳ مورد

روز اول

خلاصه برنامه روز اول

  • شهرهای مورد بازدید: گرمسار، سمنان و دامغان
  • شهر پیشنهادی برای اقامت شبانه: دامغان

نخستین روز سفر جاده‌ای را با حرکت از تهران به‌سمت گرمسار آغاز کنید. گرمسار یکی از شهرهای استان سمنان است و در ۱۰۹ کیلومتری (یک ساعت و چهل دقیقه) تهران قرار دارد. توقف در گرمسار فرصت بسیار مناسبی برای استراحت و نیز بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر است.

کاروانسرای نمک

(کاروانسرای نمک گرمسار) عکس از: irandeserts

از جمله دیدنی‌های گرمسار، کاروانسرای نمک است مدت زمان لازم برای بازدید از این جاذبه تاریخی و فرهنگی ۲۰ دقیقه است. آب‌انبار گرمسار در مجاورت مسجد جامع گرمسار قرار دارد که در صورت تمایل و داشتن فرصت کافی می‌توانید بازدید از آن را نیز در برنامه خود قرار دهید.

پس از این بازدید کوتاه مسیر را به‌سمت سمنان ادامه دهید. سمنان یکی از شهرهای جنوب رشته کوه‌های البرز است که به‌دلیل قدمت تاریخی، جاذبه‌های تاریخی فرهنگی بسیاری دارد.

مسجد جامع سمنان

(مسجد جامع سمنان) عکس از: مسعود محقق

پیشنهاد می‌کنیم تا بازدید از دیدنی‌های سمنان را با مسجد جامع سمنان آغاز کنید. بازدید از این جاذبه مذهبی در حدود ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارد. سپس، می‌توانید برای رفع خستگی به یکی از رستوران‌های سمنان مراجعه کرده و ضمن استراحت ناهار را نیز میل کنید. رستوران مجلس افروز، رستوران دارچین، رستوران چشمه و... از جمله رستوران‌های معروف سمنان هستند.

گرمابه پهنه

گرمابه پهنه (موزه مردم‌شناسی) سمنان عکس از: خبرگزاری ایسنا مسعود محقق

بازدید از سمنان را با جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی مانند  بازار تاریخی شهر یا بازارشیخ علاالدوله و موزه گرمابه پهنه ادامه دهید. مدت زمان لازم برای بازدید از این جاذبه‌ها در حدود ۱۸۰ دقیقه است. پس از اتمام بازدید بهتر است تا مسیر را به‌سمت دامغان ادامه دهید.

چهل دختران

برج چهل دختران دامغان عکس از سایت :irannama

پس از رسیدن به دامغان بهتر است سری به برج چهل دختران دامغان زده و پس از این بازدید ۴۵ دقیقه‌ای برنامه سفر روز اول را با صرف شام و استراحت در یکی از هتل‌های دامغان به اتمام رسانید.

روز دوم

خلاصه برنامه روز دوم

  • شهرهای مورد بازدید: دامغان، بسطام و شاهرود
  • شهر پیشنهادی برای اقامت شبانه: شاهرود

باغ‌ پسته

نمایی از باغ‌های پسته دامغان

پس از صرف صبحانه گردش در دامغان را با بازدید از دیدنی‌های تاریخی و طبیعی بی‌نظیر این شهر مانند مسجد تاریخانه و چشمه علی دامغان و باغ‌های پسته آغاز کنید. بازدید از هریک از این جاذبه‌ها به‌ترتیب ۴۵ و ۱۲۰ دقیقه زمان لازم دارد. پیشنهاد می‌کنیم پیش از حرکت به‌سمت بسطام ناهار را نیز در یکی از رستوران‌های دامغان صرف کنید. از جمله رستوران‌های مشهور دامغان می‌توان به زیتون، آراخان، باباحیدر، قاجاریه و... اشاره کرد.

آرامگاه بایزید بسطامی

آرامگاه بایزید بسطامی عکس از: امین محمد گودرزی

در هنگام گذر از بسطام، فرصت بازدید از آرامگاه بایزید بسطامی را از دست ندهید. البته این شهر دارای دیدنی‌های دیگری مانند برج کاشانه و مسجد جامع نیز است. مدت زمان بازدید از هر یک از این جاذبه‌ها ۶۰، ۲۰ و ۲۰ دقیقه است.

برج کاشانه

برج کاشانه عکس از: dalahoo

البته می‌توانید با توجه‌به زمان‌بندی سفر یا علاقه خود، بازدید از این جاذبه‌ها را تغییر دهید. پس از اتمام گردش در بسطام، مسیر را به‌سمت شاهرود، مقصد نهایی روز دوم، ادامه دهید.

روز سوم

خلاصه برنامه روز سوم

  • شهرهای مورد بازدید: شاهرود و سبزوار
  • شهر پیشنهادی برای اقامت شبانه: سبزوار

پارک آبش شاهرود

پارک آبشار شاهرود عکس از: shahroodcity

شاهرود یکی از شهرهای زیبای استان سمنان و بهشت طبیعت‌‌دوستان است که کویر، کوهستان، آبشار، رودخانه، چشمه و جنگل‌های سرسبز را یک‌جا در خود جای داده است. علاوه بر این شاهرود دارای آثار تاریخی، بناهای مذهبی و مسجدهای قدیمی زیادی نیز است و لقب شهر عارفان را دارد. از این‌رو، در طول اقامت خود در شاهرود می‌توانید از خانه یغمایی‌ها، موزه شاهرود، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، بازار تاریخی شاهرود، مسجد آقا شاهرود، موزه آب شاهرود و... دیدن کنید.

البته پس از گردش در داخل شهر می‌توانید در صورت داشتن فرصت کافی  یا بسته به علاقه‌مندی خود به طبیعت از مشهورترین دیدنی‌های این بخش از استان سمنان مانند جنگل ابر، چشمه هفت رنگ مجن، روستای مجن، پارک ملی خارتوران، روستای قلعه بالا، پارک آبشار بازدید کنید.

روستای مجن

روستای مجن

سبزوار

آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری عکس از:sabzevar

در پایان گردش مسیر را به‌سمت سبزوار ادامه دهید. در صورتی‌که پس از ورود به سبزوار انرژی لازم را برای گردش داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم تا به سراغ آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری مراجعه کنید و پس از بازدیدی ۴۵ دقیقه‌ای برای صرف شام و استراحت به اقامتگاه یا هتل بروید.

روز چهارم

خلاصه برنامه روز چهارم

  • شهرهای مورد بازدید: نیشابور
  • شهر پیشنهادی برای اقامت شبانه: مشهد

آرامگاه عطار

آرامگاه عطار نیشابوری عکس از:en.tripyar

آرامگاه عمر خیام

آرامگاه حکیم عمر خیام (عکس: محمد خوش‌نشین)

قدمگاه امام رضا

قدمگاه امام رضا (عکس: خلیل خسروانی)

در صورتی‌که روز قبل از دیدنی‌های سبزوار بازدید کرده‌اید، پس از صرف صبحانه به‌سمت نیشابور حرکت کنید و در این شهر به بازدید از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بپردازید. از جمله دیدنی های نیشابور می‌توان به قدمگاه امام رضا علیه السلام (مدت زمان لازم برای بازدید ۶۰ دقیقه)، آرامگاه عطار نیشابوری (مدت زمان لازم برای بازدید ۶۰ دقیقه)، آرامگاه حکیم عمر خیام نیشابوری (مدت زمان لازم برای بازدید ۴۵ دقیقه) و مزارع زعفران نیشابور (مدت زمان لازم برای بازدید ۴۵ دقیقه) اختصاص دهید.

مشهد

نمایی از مزرعه طلای سرخ

پس از اتمام بازدید، استراحت و صرف ناهار راهی مقصد نهایی سفر، مشهدالرضا، شوید. در واقع، در پایان روز چهارم بخش جاده‌ای سفر به پایان رسیده و از روز پنجم می‌توانید به بخش شهری سفر یا به عبارتی «مشهدگردی» و زیارت بپردازید.

روز پنجم

خلاصه برنامه روز پنجم

  • شهر مورد بازدید: مشهد

حرم امام رضا

حرم امام هشتم

جای تردیدی نیست که اولین محل بازدید در سفر به مشهد زیارت حرم مطهر حصرت امام رضا (ع) است.

موزه آستان قدس

موزه آستان قدس عکس از: mashhad-info

آرامگاه فردوسی

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی عکس از: rafeedmc

پس از زیارت می‌توانید به مجموعه‌های وابسته حرم رضوی مانند موزه آستان قدس، آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی، بازار امام رضا، مجموعه کوه‌سنگی، آرامگاه نادرشاه افشار (باغ نادری)، پارک طبیعی هفت حوض (دره هفت حوض)، پارک آبی، پارک وکیل آباد (باغ وکیل آباد)، باغ گیاه‌شناسی، باغ‌ وحش وکیل‌ آباد، طرقبه و... نیز سری بزنید. البته برنامه‌ریزی بازدید از این جاذبه‌ها با توجه‌به‌مدت اقامت‌تان در مشهد متغیر است و شما بر اساس علاقه به هرکدام از این جاذبه‌ها می‌توانید زمان‌بندی کنید که کدام‌یک را در اولویت خود قرار دهید؛ چراکه برخی از این جاذبه‌ها کمی دورتر از شهر واقع شده‌اند و در منطقه ییلاقی مشهد قرار دارند، مانند طرقبه یا آرامگاه فردوسی که در فاصله‌ای دوتر نسبت به سایر دیدنی‌های مشهد هستند.   

مطالب مرتبط:

دیدگاه